Millaista aborttien teko sairaalassa raadollisimmillaan on?
Miten joku hoitaja pystyy viemään pienen sikiön biojätteisiin?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Onhan passiivinen eutanasia jo nyt sallittua, eikä sitä elävänä syntyvää sikiötä tapettu noissa linkitetyissä jutuissa, vaan annettiin vain kuolla, koska noilla viikoilla lapsi ei todennäköisesti selviä ilman intensiivistä hoitoa.
Ajatuskatkos, siis ei todennäkösesti selviäisi intensiivisestä hoidosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Aplle tiedoksi; mikäli ei pysty niin ei ole oikealla alalla. Abortti on yksi oleellisimpia toimenpiteitä terveydenhuollossa ja kyllä sen jokainen tietää. Täytyy etsiä uusi ala jos ei pysty, niin se vaan menee.
Yksi oleellisimpia toimenpiteitä terveydenhuollossa? Salli mun nauraa. T. Sh, töissä teholla
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa lapsen äitikin on kuullut lapsen itkun. Mahtaa olla traumaattista. Vaikea ehkä ajatella siinä vaihessa että pelkkä solumöykky.
Siis minkä itkun??? Tiedätkö mistä ihmisen ääntely syntyy? Väitätkö, että 3kk kestäneen raskauden sikiöllä on toimivat äänihuulet ja keuhkot???? Ne keuhkon alut mitkä sieltä sikiöstä voidaan löytää, eivät todellakaan ole riittävät toimiakseen edes autettuina. Mitään äänihuulia ei sikiöllä ole tuossa vaiheessa. Idiootteja/provoja riittää tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aplle tiedoksi; mikäli ei pysty niin ei ole oikealla alalla. Abortti on yksi oleellisimpia toimenpiteitä terveydenhuollossa ja kyllä sen jokainen tietää. Täytyy etsiä uusi ala jos ei pysty, niin se vaan menee.
Yksi oleellisimpia toimenpiteitä terveydenhuollossa? Salli mun nauraa. T. Sh, töissä teholla
Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että abortti on yksi yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta tärkeimmistä toimenpiteistä. Ei yleisin toimenpide, mutta varmasti top 10 mahtuva. Vähentää rikollisuutta, mt-ongelmia, köyhyyttä ja parantaa työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Abortti on ristiriidassa hippokrateen valan kanssa, en ymmärrä miksi tähän ei puututa :/
Ei ole. Abortti on linjassa hippokrateen valan kanssa. Sillä suojataan naisen fyysinen ja psyykkinen terveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin monta kymmentä vuotta sitten, kun hoitaja tai kätilö tai mikä nyt olikaan kertoi. Nuori tyttö tuli aborttiin ja synnytti sikiön. Sikiö oli elänyt aika kauan. Muistaakseni tunnin. Tapahtui ulkomailla ja aikaa tuosta tosiaan on. Ei ollut minun korvilleni tarkoitettu. On jäänyt mieleen miten tyttö oli huutanut kivuissaan ja sikiö ei suostunut heti kuolemaan.
''KUULIN monta kymmentä vuotta sitten'', ''hoitaja tai kätilö tai mikä nyt olikaan'' :DDDDD jepjep. Kerro nyt edes vähän selvemmin.
Minäkin kuulin monta kymmentä vuotta sitten tapauksesta, jossa 12 rv:n ikäinen sikiö pullahti abortoituna toimenpidepöydälle ja raahusti viimeisillä voimillaan hoitajan pöydän luokse, tarttui pienellä värisevällä kädellään kynään ja raapusti pienellä tuhruisella käsialalla "apua" paperin kulmaan. Oli jossain ulkomailla ja ihan suoraan kuulin tuolta äidiltä itseltään, eli tosi juttu.
En pystyisi teettämään aborttia enkä tekemään tai avustamaan sen teossa. Mutta se on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu kuka on näin päättänyt tehdä ja ymmärrän että joskus abortti on inhimillisempi ratkaisu eikä varmaan koskaan helppo päätös. Gynekologin ja avustavan kätilön ammatti on tältä kannalta todella raadollinen mutta tietenkin ovat abortin teossa ammatillisessa roolissa eikä heidän pitäisi joutua kasaamaan itselleen moraalisia taakkoja. Ja jos näin käy, niin pitäisi vaihtaa alaa. Itse en olisi alalle edes pystynyt alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Vaihtakaa työpaikkaa jos ette kestä tehdä abortteja. Alkuviikoilla tehty abortti on täysin eriasia kuin yli 20vk tehty abortti. Yli 20 vk abortteja ei sitäpaitsi kovin heppoisin syin tehdä. Kyllä se minunkin mielestä väärin on, että toisella puolella syntyy samanikäinen vauva jota yritetään pelastaa ja toisella puolella abortoidaan ja odotetaan että elämisen yritys lakkaa. Mutta jos joku vaikeasti vammainen vauva abortoidaan, niin se on monesti oikein vauvankin kannalta. Voi olla kipuja, kuolla ensimmäisten päivien aikana, elää parikymmentä vuotta täysin riippuvaisena muista ihmisistä....
Nuo sikiöt, jotka Suomessa saa abortoida (myös vammaiset sikiöt, jotka astetta pidemmälle kehittyneitä) ovat sen ikäisiä, että eivät pysyisi hengissä edes parhaalla hoidolla. Kyse on max 4-kuulle ehtineestä raskaudesta ja tuon ikäiset kuolevat pelastusyrityksistä huolimatta. Muistaakseni yksi/pari tällaista on onnistuttu pitämään briteissä hengissä ja tuloksena oli erittäin vaikeavammaiset lapset, joiden aivotoiminta käsittää lähinnä näläntunteen ja pelon. Liikkumiskyvyttömiä ja mitään käsitystä itsestä ei ole.
Tuskin täysiaikaisilla sikiöilläkään mitään kovin monimutkaisia ajatuksia itsestään on. Keskoshoito kehittyy koko ajan joten selvitymismahdollisuudet paranee ja kysymys siitä, onko raskaudenkeskeytys tuossa vaiheessa enää oikein, tulee kyllä yhä enemmän esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin monta kymmentä vuotta sitten, kun hoitaja tai kätilö tai mikä nyt olikaan kertoi. Nuori tyttö tuli aborttiin ja synnytti sikiön. Sikiö oli elänyt aika kauan. Muistaakseni tunnin. Tapahtui ulkomailla ja aikaa tuosta tosiaan on. Ei ollut minun korvilleni tarkoitettu. On jäänyt mieleen miten tyttö oli huutanut kivuissaan ja sikiö ei suostunut heti kuolemaan.
Miksi alapeukut? Minkäs sille voi, että näin oli tapahtunut. Tuskin tuo hoitaja valehteli, kun tuosta puhui.
Kuka puhui ja kelle puhui, missä puhui? MIKSI puhui? Milloin puhui? Ei tälläset asiat oikeen kuuluis työpaikan ulkopuolelle.
Ei tosiaan kuulukkaan. Puhui yksityiskodissa ystävälleen. Aikaa tuosta tosiaan on jo kymmeniä vuosia eikä tapahtunut Suomessa.
No jossain tuolla maailmalla voi ne abortintekotavatkin olla vähän toista kuin täällä Suomessa...
Joissakin aborttikielteisissä maissa abortti on pahimmillaan täysiaikaisen vauvan synnytys, joka sitten "abortoidaan". Tämän takia kaikilla pitäisi olla mahdollisuus lääkärin suorittamaan aborttiin oli syy mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Vaihtakaa työpaikkaa jos ette kestä tehdä abortteja. Alkuviikoilla tehty abortti on täysin eriasia kuin yli 20vk tehty abortti. Yli 20 vk abortteja ei sitäpaitsi kovin heppoisin syin tehdä. Kyllä se minunkin mielestä väärin on, että toisella puolella syntyy samanikäinen vauva jota yritetään pelastaa ja toisella puolella abortoidaan ja odotetaan että elämisen yritys lakkaa. Mutta jos joku vaikeasti vammainen vauva abortoidaan, niin se on monesti oikein vauvankin kannalta. Voi olla kipuja, kuolla ensimmäisten päivien aikana, elää parikymmentä vuotta täysin riippuvaisena muista ihmisistä....
Nuo sikiöt, jotka Suomessa saa abortoida (myös vammaiset sikiöt, jotka astetta pidemmälle kehittyneitä) ovat sen ikäisiä, että eivät pysyisi hengissä edes parhaalla hoidolla. Kyse on max 4-kuulle ehtineestä raskaudesta ja tuon ikäiset kuolevat pelastusyrityksistä huolimatta. Muistaakseni yksi/pari tällaista on onnistuttu pitämään briteissä hengissä ja tuloksena oli erittäin vaikeavammaiset lapset, joiden aivotoiminta käsittää lähinnä näläntunteen ja pelon. Liikkumiskyvyttömiä ja mitään käsitystä itsestä ei ole.
Tuskin täysiaikaisilla sikiöilläkään mitään kovin monimutkaisia ajatuksia itsestään on. Keskoshoito kehittyy koko ajan joten selvitymismahdollisuudet paranee ja kysymys siitä, onko raskaudenkeskeytys tuossa vaiheessa enää oikein, tulee kyllä yhä enemmän esiin.
Tuo oli brittiläinen dokumentti ja 4kk raskauden jälkeen elossa selvinnyt oli 10-vuotias. Kyllä 10-vuotiaalla vammaisellakin lapsella on normaalisti käsitys itsestään. Tämä oli täysin kasvis, elossa oli ja silmät auki, mutta mitään tietoisuutta ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa lapsen äitikin on kuullut lapsen itkun. Mahtaa olla traumaattista. Vaikea ehkä ajatella siinä vaihessa että pelkkä solumöykky.
Siis minkä itkun??? Tiedätkö mistä ihmisen ääntely syntyy? Väitätkö, että 3kk kestäneen raskauden sikiöllä on toimivat äänihuulet ja keuhkot???? Ne keuhkon alut mitkä sieltä sikiöstä voidaan löytää, eivät todellakaan ole riittävät toimiakseen edes autettuina. Mitään äänihuulia ei sikiöllä ole tuossa vaiheessa. Idiootteja/provoja riittää tässä ketjussa.
Juttu oli Iltalehdessä. Missä sanottiin että raskaus oli kestänyt vain 3 kk? Raskauden voi keskeyttää jopa viikolla 24, mikä on lähes puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiellätte ettekä reagoi jonkun laittamaan Iltalehden lähdelinkkiin mitenkään? Tuo on mahdollista. Luulen kuitenkin olevan harvinaista. En ole abortin vastustaja, mutta vastustan siinä vaiheessa jos raskaus on edennyt niin pitkälle että tuollainen on mahdollista.
Koska vastustat, sinulla on varmasti myös perusteltu vastaus siihen, mitä tehdään näille lapsille/äideille, jotka eivät saa aborttia vaikka haluaisivat? yli 3kk:den raskauden jälkeiset abortit ovat vaikeavammaisille sikiöille, eli jos äiti pakotetaan kantamaan tämä lapsi vasten omaa tahtoaan, niin sinäkö menet sinne laitokseen hoitamaan ja tapaamaan tätä lasta? Luuletko, että joku adoptoi vaikeavammaisen lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiellätte ettekä reagoi jonkun laittamaan Iltalehden lähdelinkkiin mitenkään? Tuo on mahdollista. Luulen kuitenkin olevan harvinaista. En ole abortin vastustaja, mutta vastustan siinä vaiheessa jos raskaus on edennyt niin pitkälle että tuollainen on mahdollista.
Koska vastustat, sinulla on varmasti myös perusteltu vastaus siihen, mitä tehdään näille lapsille/äideille, jotka eivät saa aborttia vaikka haluaisivat? yli 3kk:den raskauden jälkeiset abortit ovat vaikeavammaisille sikiöille, eli jos äiti pakotetaan kantamaan tämä lapsi vasten omaa tahtoaan, niin sinäkö menet sinne laitokseen hoitamaan ja tapaamaan tätä lasta? Luuletko, että joku adoptoi vaikeavammaisen lapsen?
Lueppa koko ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu oli Iltalehdessä. Missä sanottiin että raskaus oli kestänyt vain 3 kk? Raskauden voi keskeyttää jopa viikolla 24, mikä on lähes puoli vuotta.
3kk kestäneen raskauden sikiö ei voi itkeä. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Ja nuo yli 3kk:n keskeytykset koskee vaikeavammaisia sikiöitä, joiden kohdalla on katsottu paremmaksi antaa vanhemmille laajempi abortti-oikeus, kuin lisätä laitoksissa eläviä vaikeastivammaisia henkilöitä, joita kukaan ei hoida tai käy katsomassa. Tämä on huonoista vaihtoehdoista vähemmän huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa koko ketju.
Haluan kuulla nimenomaan ko. ihmisen vastauksen tähän. Aborttia ei voi vastustaa (eikö mitään muutakaan) ilman perusteluja. "Ei" ei ole mielipide.
Vierailija kirjoitti:
"Minun oli tosi vaikea alkaa antaa lääkkeitä, koska tiesin, että ne johtavat lapsen kuolemaan. Se oli minun vakaumustani ja omaatuntoani vastaan. Tiesin kuitenkin, ettei minulla ole lakisääteistä oikeutta kieltäytyä tehtävästä. Toivoin, ettei sikiö ala syntyä työvuoroni aikana. Ettei minun tarvitsisi nähdä tekojeni seurauksia.
Miian toive ei toteutunut. Lapsi syntyi pian ja vieläpä elävänä.
- Yleensä sikiöt menehtyvät lääkkeisiin tai viimeistään synnytyksessä. Joskus käy niin, että ne syntyvätkin elävänä.
Raskaus oli jo niin pitkällä, yli puolenvälin, että sikiö oli pienen keskosen kokoinen ja muistutti elävää lasta.
- Vauva syntyi ja se päästi ensihuutonsa. Me kaikki siinä huoneessa, minä ja vanhemmat, kuulimme sen. Lapsi yritti tehdä hengitysliikkeitä ja se huitoi käsiään. Olimme kauhuissamme.
Riski mielenterveydelle
Miia meni välittömästi toiseen huoneeseen kysymään lääkäriltä apua.
- Lastenlääkäri sanoi, että mitään ei tehdä, koska tämä on myöhäinen raskaudenkeskeytys. Hänkin totesi tosin, että tässä on eettisesti todella suuri ristiriita.
Raskausviikon 22 jälkeen puhutaan synnytyksistä. Sitä ennen keskeytyvät raskaudet ovat keskenmenoja. Raskausviikolla 22 ja sen jälkeen syntyvät keskoset pyritään aina pelastamaan.
- Sellainen keskonen saattaa jäädä henkiin elvytyksen jälkeen.
Miia meni takaisin huoneeseen, jossa syntynyt lapsi yritti yhä tehdä hengitysliikkeitä.
- Noin kymmenen minuuttia hän kamppaili elämästään. Pikkuhiljaa liikkeet vähenivät ja näimme, että hän kuoli. Se oli todella traumaattista ja järkyttävää meille kaikille.
Lapsen vanhemmille tarjottiin kriisiapua. Miia meni kansliaan juttelemaan työkavereilleen.
- Kerroin, että en enää pysty hoitamaan tällaisia. Minä olin tappanut ihmisen, ne lääkkeet oli minun käsilläni annettu. Muut lohduttivat ja sanoivat, että tein vain mitä piti. Totesin, että niin tekivät natsi-Saksan sotilaatkin, mutta ei se tehnyt asiaa oikeaksi."
Suomessa tapahtunutta, ei vanha juttu. Vieläkö väitätte että ei ole mahdollista? Ei pitäisi ollakaan, sairashan sellainen on joka pystyy tuollaista tekemään. Käykää kirjoittamassa adressi liian myöhässä tehtäviä abortteja vastaan!
Kyse oli siis myöhäisestä abortista, eikä mistään 3kk:den tavallisesta abortista. Myöhäiseen aborttiin ei lähdetä ellei sikiö ole vaikeasti vammainen. Karmeaa varsinkin vanhemmille, mutta tässä nyt tuskin oli muita kuin huonoja vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minun oli tosi vaikea alkaa antaa lääkkeitä, koska tiesin, että ne johtavat lapsen kuolemaan. Se oli minun vakaumustani ja omaatuntoani vastaan. Tiesin kuitenkin, ettei minulla ole lakisääteistä oikeutta kieltäytyä tehtävästä. Toivoin, ettei sikiö ala syntyä työvuoroni aikana. Ettei minun tarvitsisi nähdä tekojeni seurauksia.
Miian toive ei toteutunut. Lapsi syntyi pian ja vieläpä elävänä.
- Yleensä sikiöt menehtyvät lääkkeisiin tai viimeistään synnytyksessä. Joskus käy niin, että ne syntyvätkin elävänä.
Raskaus oli jo niin pitkällä, yli puolenvälin, että sikiö oli pienen keskosen kokoinen ja muistutti elävää lasta.
....
Noin myöhäisessä raskaudenkeskeytyksessä on kyse sikiön vakavasta vammasta tai äidin turvallisuudesta.
Kyllä siellä erityissyissä millä raskauden voi saada tuossa vaiheessa on esimerkiksi äidin nuori ikä. Ei sikiössä välttämättä ole mitään vikaa.
Äidin hyvin nuori ikä on myös äidin terveysriski. Ja näissä puhutaan siis ala-asteikäisistä.
Paina nyt jankkaaja kalloosi että raskauden voi keskeyttää rv 20 asti vaikka sikiö olisi täysin terve. Tosin luvan saaminen vaatii enemmän paperityötä.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku hoitaja pystyy viemään pienen sikiön biojätteisiin?
Ap:n typeryydestä kertoo yo. kysymys; Biojätteisiin?
Näitten urbaani legendojen mielikuvat ei oo hirveen kauniita... :P