Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua
Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.
Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?
Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Voitte kutsua hääparin grillaamaan teille ennen häitä ja ootte todella ystävällisiä. Ennen kuin ilmoittaudutte sinne. Antakaa niiden vähän kiemurrella käytöstavattomuudessaan. Kuhertelemaan morsiamelle, että tekin haaveilette häistä tulevaisuudessa ja mee häähömpään mukaan ❤️❤️❤️❤️
Juuri näin, kill them with kindness! ;D
Vierailija kirjoitti:
Hei, tunnustan morsiamena etten ole kutsunut häihin ystävieni seurustelukumppaneita joista en yksinkertaisesti pidä.
Ystäväni avomies on ärsyttävä besserwisser, joka aina pyrkii osoittamaan minulle että hän tietää enemmän asioista. Ystäväni on pullukka ja mies arvostelee häntä. Haluan, että ystäväni pääsee hetken hengähtämään juhlimaan ilman tuota kiviriippaa. Minäkään en jaksa sitä maitonaamaa. Perusteluksi kerroin, että ystävät kutsutaan ilman avecia poikkeuksena ovat naimisissa olevat pariskunnat.
Mieheni ystävällä on tuore suhde ja nainen on mielestäni uberärsyttävä. Ei anna suunvuoroa, pomottaa miestään ja haluaa huomiota. Pukeutuminen on kireät farkut ja katsokaa mulla on tissit -nyöripaita. Toki hän varmaan pukeutuisi häihin paremmin, joku susannapenttiläviritys. Naisella on toki näyttävät tissit mutta enemmän selkää kuin jalkoja, joten en pelkää että hän varastaa huomion morsiamelta/minulta mitenkään positiivisessa valossa. En vaan pidä tästä naisesta. Sanoin kyllä miehelleni ja mieheni kaverille suoraan ettei tissitamagotchisi saa nyt ikävä kyllä kutsua, hän riipii hermojani. Molemmat vaan nauroi räjähtämällä minulle eli ei taida olla pitkäkestoinen kumppani.
Voi elämän kevät...nyt kyllä kuulostaa hiekkalaatikkoleikeiltä.
Jo alkeellisimpiin käytöstapoihin ja sydämensivistykseen kuuluu kutsua perhejuhliin pareittain, jos suhde on vakiintunut - asutaan yhdessä tai olkaa "pari" ja on samantekevää tykkääkö kutsuja ystävän elämänkumppanista vai ei, sillä sen verran voi kunnioittaa ystävänsä kumppanin valintaa ja käyttäytyä aikuismaisesti, jo ystävän takia.
Minusta aloituksessa ei loukata pelkästään ap. vaan eniten loukataan ap. miestä, jonka kumppanin valinta kyseenalaistetaan ja aiheutetaan pahaa mieltä kutsun pois jättämisellä, kun hän ei voi jakaa hääiloa oman rakkaansa seurassa.
Olen saanut vastaavan hääkutsun kun ap.mies ja se oli minulle selvä viesti, ettei ystäväni arvosta paljon miestäni, jolloin jätin häät väliin ja pikkuhiljaa myös ystävyytemme särkyi. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatus minulla! Jos ei ole aikaisemmin ollut tilaisuutta tutustua kavereiden seurustelukumppaneihin niin omat häät eivät ole se tilaisuus. En ottaisi riskiä, että joku oudompi henkilö alkaa ärsyttämään juhlapäivänä. Aina on nirppanokkia ja häirikköjä. Esimerkiksi ap, jos tänne palstalle avautuu ja valittaa niin ehkä on porukan tunnetuin valittaja tai nyrpistelijä. Kyllä aina joku syy on miksi ei saa kutsua.
Kommenteista näkyy hyvin että kansa on jakaantunut porukkaan joka on omaksunut sosiaaliset normit ja käytöstavat lähinnä viidakon tähtösistä ja survivals- tyyppisistä tv- sarjoista ja niihin, jotka näkevät itsensä osana isompaa sosiaalista kokonaisuutta ja elämänsä näköalat muutenkin vähän laajempana. Arvatkaa kumpaa ylläoleva edusti.
Vierailija kirjoitti:
Voitte kutsua hääparin grillaamaan teille ennen häitä ja ootte todella ystävällisiä. Ennen kuin ilmoittaudutte sinne. Antakaa niiden vähän kiemurrella käytöstavattomuudessaan. Kuhertelemaan morsiamelle, että tekin haaveilette häistä tulevaisuudessa ja mee häähömpään mukaan ❤️❤️❤️❤️
Näinhän se kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä mitä eroa tässä on siihen, että jätetään jonkun lapset kutsumatta. Ihan sama asiahan tuossa on. Perheestä voi kutsua sen kenet haluaa. Sitähän täällä on aina toitotettu. Eli ei ap:ta mitään loukattu ole.
Ennustan, että elämässäsi tulee vielä lukuisia 'en ymmärrä'-hetkiä kun ihmettelet, miten tästä ystävä- ja tuttavapiiristä tällainen tuli. Me kun oltiin niin hyviä ystäviä senkin kanssa.. No, sitten voit aina kääntyä av-palstan puoleen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatus minulla! Jos ei ole aikaisemmin ollut tilaisuutta tutustua kavereiden seurustelukumppaneihin niin omat häät eivät ole se tilaisuus. En ottaisi riskiä, että joku oudompi henkilö alkaa ärsyttämään juhlapäivänä. Aina on nirppanokkia ja häirikköjä. Esimerkiksi ap, jos tänne palstalle avautuu ja valittaa niin ehkä on porukan tunnetuin valittaja tai nyrpistelijä. Kyllä aina joku syy on miksi ei saa kutsua.
Kommenteista näkyy hyvin että kansa on jakaantunut porukkaan joka on omaksunut sosiaaliset normit ja käytöstavat lähinnä viidakon tähtösistä ja survivals- tyyppisistä tv- sarjoista ja niihin, jotka näkevät itsensä osana isompaa sosiaalista kokonaisuutta ja elämänsä näköalat muutenkin vähän laajempana. Arvatkaa kumpaa ylläoleva edusti.
.
No johan pomppasi. Nyt psykologinen silmäsi harhaantui, menit tekemään käsi päässä reesusapinan tulkinnan. Avarakatseisena ihmisenä varmaan ymmärrät kun sanon, että yhtä hyvin voidaan kommentistasi päätellä, että sinä olet laumasielu ja teet niin kuin sata muuta ja kuten on aina tehty sen pelossa, että sinut syrjäytetään sosiaalisesta verkistostasi jos vahingossa pieraiset maljapuheen aikana. Ja että sinulla ei ole omaa tahtoa, omaa mielipidettä ja puhut pahaa ystäviesi selkien takana kun et uskalla sanoa ääneen ajatuksiasi kasvojen edessä. Koska pahinta sinulle on menettää kasvosi. Hajuton, mauton, mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ketju jatkunut pitkään, hyvä kun vielä tarkistin! Asiasta ei ole selvinnyt mitään uutta, ei ole yritettykään selvittää. Mies on jääräpäinen ja edelleen pohtii, voisiko kutsu kuitenkin koskea kahta (vähän ärsyttävää, kun se nyt vaan ei koske), eikä hän halua mennä yksin.
Täällä on ollut aika laidasta laitaan mielipiteitä, kiitos niistä kaikista. Omasta mielestäni on tyylitöntä jättää pariskunnasta toinen kutsumatta, varsinkin kun kyseessä ei ole yleinen linja näissä häissä. Maailmani ei tähän kaadu, enkä aio osoittaa mieltäni jatkossa asiasta, mutta paha mieli tulee aina kun kutsukortti osuu silmiin. Olen kelannut mielessäni läpi ne kerrat kun olen hääparia tavannut, ja oman tulkintani mukaan olemme tulleet oikein hyvin toimeen. Ei vain ole mahdollista, että olisin heitä jotenkin loukannut tai ärsyttänyt.
Ehkä asia hoituu niin, että meistä kumpikaan ei vain mene häihin. Mies saa kyllä mennä jos haluaa, mutta hän ei itse pidä ajatuksesta.
Ap
Miehesi on kyllä jäärä. Eikö se osaa itse lukea sitä korttia? Jos minä olisin miehesi tilanteessa niin olisin kyllä helkkarin loukkaantunut, että olisin ainut kaveripiiristä, jonka puoliso ei pääse mukaan. Soittaisin ihan samantien.
Kyllä mun mielestä voi olla siitä kyse, ettet sinä ole suomenruotsalainen. Tämä nyt ei tarkoita että kaikki suomenruotsalaiset on sellaisia, vaan se voi olla sen naisen asenne.
"Jo alkeellisimpiin käytöstapoihin ja sydämensivistykseen kuuluu kutsua perhejuhliin pareittain, jos suhde on vakiintunut - asutaan yhdessä tai olkaa "pari" ja on samantekevää tykkääkö kutsuja ystävän elämänkumppanista vai ei, sillä sen verran voi kunnioittaa ystävänsä kumppanin valintaa ja käyttäytyä aikuismaisesti, jo ystävän takia. "
Minusta tuo on kuvottavan itsekästä. Kun me aikanaan vietämme häitä niin kutsumme vain meille tärkeät ihmiset. Ihmiset, jotka pitävät meistä, ovat meille rakkaita ja vilpittömästi onnellisia puolestamme. Jos tiedän ystäviemme puolisoista tai kumppaneista, että he eivät piittaa meistä vaan tärkeintä on ilmaisen viinan bileet niin rannalle jäävät. Myös meille etäiset ihmiset jätetään kutsumatta, jos heille tärkeää on juhlia kivat häät oman rakkaansa kanssa vaikka ei nyt niin tunne hääparia niin ei tuollaisilla ihmisillä ole meille merkitystä. Kyllä tässä olisi ollut aikaa tutustua ennen häitä.
Ihmiset eivät taida ymmärtää, että ajat ovat muuttuneet. Ajatellaan, että käytöstavat on unohdettu ja ollaan törkeitä. Totuus on, että ihmiset uskaltavat toteuttaa omanlaisensa häät, kutsua itselleen merkitykselliset ihmiset ja eivät arastele yleistä mielipidettä. Ei ole törkeää kutsua vain tärkeät vieraat.
Kiitos, ei meidän häihin randomeita :)
Herää kysymys että millaisia ihmisiä täällä kommentoi. Ei alkeellistakaan käsitystä käytöstavoista tai etiketistä. Toki etikettiä saa omissa häissään olla noudattamatta, mutta turha sitten valittaa kun pidetään white trashina.
Mitä randomia sitä paitsi on ystävän puolisossa, jonka on henkilökohtaisesti tavannutkin.
Miettisin mieheni kanssa, olisiko syytä laajentaa ystäväpiiriä ja painottaa ehkä minun tuttaviani jatkossa ja tulevaisuudessa. En haluaisi käytöstapoja osaamattomia juntteja kovin läheiseen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ihme saa sinut kuvittelemaan, että hääpari haluaa tuhlata aikaansa ap:n kanssa olemiseen? Häät pitää järjestää, ne on ihana tekosyy sanoa, että kiitos, katsotaan sopivaa aikaa joskus myöhemmin.
Tämä ketju pisti ajattelemaan. Miksi tosiaan kutsua häihin ihmisiä, jotka eivät ole läheisiä tai kutsutaan jonkun toisen ihmisen seurana. Yksi ystävistäni pohti kenet ottaisi meidän kesähäihin seuralaisekseen, mietti jotain "ihan kivaa kaveria", jonka oli kerran tavannut yksissä bileissä. Huomautin ettei hänen kutsunsa tule olemaan avec ja hän tiuski, että tylsää jos pitää yksin häihin tulla. No en kai minä halua meidän tärkeään päivään jotain ihan outoa tyyppiä! Mitä ihmettä ihmiset oikein ajattelevat?!
Jos sanon ihan suoraan, en halua häihimme häirikköjä tai outoja ihmisiä. Emmehän ne merkitse heille mitään muuta kuin bileet. Ja häät maksavat, joka vieras. Mielummin juhlin meille merkityksellistä päivää pienen ja läheisen vierasjoukon kesken kun kutsun etiketin vuoksi kummin kaimoja. Vieraslistalle tulee siis läheiset, enemmän ystäviä kuin sukulaisia ja vain sellaisia ihmisiä, jotka tunnemme hyvin. Ei siis ketään käsikynkkäläistä, joka on ehkä kerran tai pari tavattu.
Ketju on osoittanut sen, että on parempi jättää kaveriporukasta koko pariskunta kutsumatta kuin kutsua se osapuoli, joka on alunperin ollut osa porukkaa. Tosin ap voisi silloin ihmetellä, että miehen koko muu kaveriporukka sai kutsun, he eivät. Ja taas voitaisiin vedota etikettiin, että kaikki on kutsuttava.
Ap voi aina panna välit poikki miehensä kavereihin. Tosin miten tuon voi tehdä, kun ei ole koskaan heidän kanssaan kaveri ollutkaan?
Jos itselleni kävisi noin, että ystäväpiiristämme minun kumppanini olisi ainoa, jota ei kutsuttaisi, niin en minäkään menisi. Ja mä ottaisin asian sen lisäksi niin, että kumppanini kutsumattomuus kertoisi myös siitä, että minä ystävänä olen aika vähäpätöinen kutsujille. Todennäköisesti he tietäisivät, etten minäkään välttämättä tuossa tapauksessa menisi paikalle, ehkä se olisi se pointtikin. Tapa saada ystävyyssuhde kuihtumaan tällä kumppanini kutsumatta jättämisellä. Mistä noista tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on osoittanut sen, että on parempi jättää kaveriporukasta koko pariskunta kutsumatta kuin kutsua se osapuoli, joka on alunperin ollut osa porukkaa. Tosin ap voisi silloin ihmetellä, että miehen koko muu kaveriporukka sai kutsun, he eivät. Ja taas voitaisiin vedota etikettiin, että kaikki on kutsuttava.
Ap voi aina panna välit poikki miehensä kavereihin. Tosin miten tuon voi tehdä, kun ei ole koskaan heidän kanssaan kaveri ollutkaan?
Käsitin aloituksesta että ap on kyllä kaveriväleissä hääparin kanssa. Ymmärtäisin hääparin ratkaisun paremmin jos he olisivat järjestämässä pikkuruiset häät, mutta jos häät ovat isot ja muilla avec-kutsu, niin miksei tämän yhden ystävän puoliso muka mahdu mukaan. Ap kirjoittaa fiksusti, enkä usko että hänessä on ihmisenä vikaa. En tosin usko siihenkään että äidinkielellä olisi asian kanssa tekemistä.
Häät isot ja muilla avec, miksi ei ap:ta ole kutsuttu, no joka vieras maksaa, ei se raha puussa kasva vaikka usea tomppeli niin ajatteleekin. Jos ei tunne kyseistä henkilöä niin miksi kutsua häihin?
Ovatko muut parit naimisissa? Tunnetko hääparin? Minusta näissä voi olla selitys, vaimot tai yhteiset tutut kutsutaan, ei muita aveceja. Itse kyllä laittaisin ihan sen avecin, jos asuu yhdessä.