Alatko nyt alkoholistiksi kun 4-oluet tulevat kauppoihin?
Katkeaako selkärankasi ja vajoat syvään alkoholismiin?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001182550.html
Kommentit (205)
Mitä itse olen noita kovemman luokan juoppoja täällä katsellut, niin kyllä niillä on Vergi tai Taluviina kädessä ennemmin kuin Tasavalta tai Leijona. Suomen alkoholipolitiikalla ei ole enää mitään merkitystä, kun kaikki haetaan Virosta. Ainoa järkevä liike on vapauttaa kaikki myynti ruokakauppoihin. Kaikki muu on naurettavaa näpertelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse olen noita kovemman luokan juoppoja täällä katsellut, niin kyllä niillä on Vergi tai Taluviina kädessä ennemmin kuin Tasavalta tai Leijona. Suomen alkoholipolitiikalla ei ole enää mitään merkitystä, kun kaikki haetaan Virosta. Ainoa järkevä liike on vapauttaa kaikki myynti ruokakauppoihin. Kaikki muu on naurettavaa näpertelyä.
Ehkä näitä asioita kannattaa katsella koko väestö huomioon ottaen, eikä vaan sen kovimman luokan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko alkoholiin liittyvä holhousjärjestelmä pitäisi purkaa. Vasta silloin ihmiset alkaisivat oppia itse ottamaan vastuuta alkoholinkäytöstään ja pääsisivät eroon ajattelusta, jonka mukaan kaikki alkoholi minkä "isoveli valtio" sallii kansalaisen ostavan pitää myös ostaa ja vetää kurkusta alas.
Mene katsomaan vastuunottoa Viron lautoille 😈 Myös Suomen naisiin kohdistuva perheväkivaltatilasto on EU tasolla häpeällinen, kiitos viinan vedon.
Mistähän se johtuu, että Viron laivoilla ja Tallinnan satamassa suomalaiset ovat kännissä kuin käet? Ei vaan olisi syynä se, että rakas holhousjärjestelmämme on pitänyt huolen siitä, etteivät ihmiset koskaan ole oppineet itsesäätelyä alkoholin suhteen? Ja kun heidät sitten hetkeksi altistetaan vapaudelle, niin he eivät osaa suhtautua siihen oikein. Vapauden pitäisi olla pysyvää, jotta niitä ajatuksia alkaa herätä ihmisten päissä ja itsesäätely kehittyä. Ei siellä laivalla virolaisia viinapullo kädessä konttaajia näy, he kun ovat tottuneet vapauteen ja kykenevät sitä myöten säätelemään itse omaa käyttäytymistään.
Missään en ole nähnyt niin paljon surkeita rapajuoppoja kuin 90-luvun lopulla Pietarissa. Venäläisiä siis, vodka on siellä aina ollut halpaa ja saatavuus hyvä. Tai on sitä kai sen jälkeen rajoitettu jonkin verran.
Viina on halpaa myös Espanjassa ja sitä saa vaikka Lidlistä.
Suomalaiset eläkeläiset alkoholisoituvat myös siellä.
Niin? Eiköhän ne alkoholisoituvat alkoholisoidu missä hyvänsä niin kauan kun viinaa saa ostettua. Ja sitten kun ei saa aletaan pontikan keittoon. Normaaleilla ihmisillä ei ole mitään ongelmaa vaikka kaupan kassalla olisi tyrkyllä votkapulloja siinä suklaapatukoiden vieressä. Niitä kun ei ole mikään pakko ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne jotka ei itse hae (eivät kykene enää) ostavat kirkkaansa virolaisilta raksaäijiltä. Ne roudaa tänne viikoittain lastin juomaa ja röökiä ja tekevät kivan lisätilin.
Vierailija kirjoitti:
Hinta on myös se ratkaiseva tekijä. Ei sitä muuten virosta haettaisi suuria määriä. Näpertelyähän tuo neloskaljan ja muiden saman vahvuisten kaupan vapauttaminen on. Jos oikeasti haluttaisi vähentää alkoholin haittoja niin pitäisi tarjota vaihtoehto. Kannabiksen käyttö kasvaa jatkuvasti niin sen laillistaminen tarjoaisi todellisen vaihtoehdon dokaamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko alkoholiin liittyvä holhousjärjestelmä pitäisi purkaa. Vasta silloin ihmiset alkaisivat oppia itse ottamaan vastuuta alkoholinkäytöstään ja pääsisivät eroon ajattelusta, jonka mukaan kaikki alkoholi minkä "isoveli valtio" sallii kansalaisen ostavan pitää myös ostaa ja vetää kurkusta alas.
Kulttuurinmuutos vaatii vähintään kymmeniä, jopa satoja vuosia. Siinä juo moni sukupolvi itsensä pilalle. Terveyshaitat eivät koske vain alkoholin suurkuluttajia niin kuin usein väärin väitetään, tutkimusten mukaan myös alkoholin käyttö ihan hallitustikin lisää väestötasolla terveyshaittoja merkittävästi.
Miksi se vaatisi kymmeniä tai satoja vuosia? Ensimmäiset viikot tai kuukaudet normaalin ulkomaisen alkoholipolitiikan käyttöönoton jälkeen saattaisivat monilla suomalaisilla kyllä mennä ryypätessä, mutta sitten alkaisi tulla ajatusta sen suhteen, ettei jatkuva kännäys ole kestävää toimintaa.
Vaikkapa lasi viiniä tai puoli litraa olutta päivässä ei muuten ole ihmiselle haitallinen annos, vaan ihan normaali kulutus.
Alkoholin käyttö on olennainen osa suomalaista kulttuuria ja nimenomaan sen tyyppinen käytös, että alkoholia käytetään melko runsaasti. Kulttuuriset muutokset ovat aina hitaita oli sitten kyse alkoholista tai vaikka esim. siitä miten vietetään jotakin joulua tai juhannusta.
Lasi viiniä päivässä ei ehkä vielä ole haitallista mutta kaksi lasia viiniä päivässä alkaa jo näkymään isossa tilastollisessa aineistossa terveyshaittojen lisääntymisenä.
Kulttuurin muutokset eivät todellakaan ole aina hitaita, tuosta sinulla ei ole mitään todisteita.
Sitä paitsi alkoholikulttuuri on erittäin paljon riippuvaista ulkoisista tekijöistä, kuten holhouksesta. Jos holhous puretaan, niin myös vastuunottoa alkaa lähtökohtien muuttuessa syntyä.
Samalla logiikalla voitaisiin vapauttaa huumeet. Ei tuosta vastuunoton kasvusta ole mitään tieteellistä evidenssiä.
Kannabiksen voisi vapauttaa. Se on moninkertaisesti alkoholia vähempihaittaisempi päihde.
Alkoholilla pelataan kansalaisten terveydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurinmuutos vaatii vähintään kymmeniä, jopa satoja vuosia. Siinä juo moni sukupolvi itsensä pilalle. Terveyshaitat eivät koske vain alkoholin suurkuluttajia niin kuin usein väärin väitetään, tutkimusten mukaan myös alkoholin käyttö ihan hallitustikin lisää väestötasolla terveyshaittoja merkittävästi.
Miksi se vaatisi kymmeniä tai satoja vuosia? Ensimmäiset viikot tai kuukaudet normaalin ulkomaisen alkoholipolitiikan käyttöönoton jälkeen saattaisivat monilla suomalaisilla kyllä mennä ryypätessä, mutta sitten alkaisi tulla ajatusta sen suhteen, ettei jatkuva kännäys ole kestävää toimintaa.
Vaikkapa lasi viiniä tai puoli litraa olutta päivässä ei muuten ole ihmiselle haitallinen annos, vaan ihan normaali kulutus.
Alkoholin käyttö on olennainen osa suomalaista kulttuuria ja nimenomaan sen tyyppinen käytös, että alkoholia käytetään melko runsaasti. Kulttuuriset muutokset ovat aina hitaita oli sitten kyse alkoholista tai vaikka esim. siitä miten vietetään jotakin joulua tai juhannusta.
Lasi viiniä päivässä ei ehkä vielä ole haitallista mutta kaksi lasia viiniä päivässä alkaa jo näkymään isossa tilastollisessa aineistossa terveyshaittojen lisääntymisenä.
Kulttuurin muutokset eivät todellakaan ole aina hitaita, tuosta sinulla ei ole mitään todisteita.
Sitä paitsi alkoholikulttuuri on erittäin paljon riippuvaista ulkoisista tekijöistä, kuten holhouksesta. Jos holhous puretaan, niin myös vastuunottoa alkaa lähtökohtien muuttuessa syntyä.
Samalla logiikalla voitaisiin vapauttaa huumeet. Ei tuosta vastuunoton kasvusta ole mitään tieteellistä evidenssiä.
Kannabiksen voisi vapauttaa. Se on moninkertaisesti alkoholia vähempihaittaisempi päihde.
Totta! Kaikki on varmasti lukeneet tämän
https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa…
Kannabis on vähähaittaisin päihde ja omituisesti laiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus ei valitettavasti paina mitään päihdepolitiikassa.
Minua asia ei kosketa, kun en juo väkevää olutta.
Ketju kyllä osoittaa ettei olisi suotavaa löysentää alkoholipolitiikkaa
A-ikinä kan ylilääkäri sanoi, että hän on kuollut Ennenkuin suomalaiset oppii sivistyneet juomatavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näitä asioita kannattaa katsella koko väestö huomioon ottaen, eikä vaan sen kovimman luokan mukaan.
Näin juuri. Huoli kohdentuu suurkuluttajiin. Heitä on Suomessa puoli miljoonaa. Heidän riskit on suuret. Samoin terveysongelmat
Vierailija kirjoitti:
Päihteet pitäisi kieltää kokonaan. Jumala on kieltänyt ne.
Jeesus kuitenkin taikoi vedestä viiniä Kaanaan häissä, kun meinasi loppua kesken. Oli kuulemma vielä parempaa kuin aluksi tarjottu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti kalliimpaa kännin kannalta kuin kolmoset. Ei mitään järkeä koko hypessä. Alkoholistit etsivät aina halvimman keinon. Siksi esimerkiksi alkoholiveron laskeminen 2004 oli kansanterveydellinen katastrofi, mutta tästä nyt ei kyllä tule mitään seuraamuksia.
Ykkösoluen muodossa ostettuna alkoholi on kaikkein halvinta. Siis hinta/absouuttinen alkoholi. Mutta ongelma on, että sit pitäisi juoda aika hurjia määriä.
Miten niin? Itse olen monesti ostanut kolmosta halvemman hinnan takia, vaikka ykköstä olisin halunnut juoda.
Onko näin monella av-mammallakin alkoholiongelma? Pakonomainen vitsailu selvällä asialla vaikuttaa ainakin siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä varmastikin käy niin. Myös absolutisti-isäni varmasti alkaa nyt juomaan. Sitten ratkeamme yhdessä kannabikseen. Neloskaljan porttiteoria vai mikä se oli.
Olennaista ei ole jonkin yksittäisen henkilön käytös, vaan tilastollinen kokonaisuus. Eikö tällä palstalla kukaan ole opiskellut tilastotiedettä?
Käypä kertomassa ulkomaalaisille, että yksi olut tai viinilasillinen päivällisen yhteydessä joka päivä (=melkoinen kokonaiskulutus per vuosi) vie turmioon niin sinut nauretaan pihalle.
Kyllä Etelä-Euroopan maissa on myös merkittäviä alkoholin terveyshaittoja. Monilla tuskin jää päivittäinen kulutus kuitenkaan ihan yhteen olueen tai viinilasilliseen.
Näin on. Siellä on myös kampanjoitu alkoholinkäytön haitoista ja nykyään moni juokin ruoan kanssa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Minua asia ei kosketa, kun en juo väkevää olutta.
Ketju kyllä osoittaa ettei olisi suotavaa löysentää alkoholipolitiikkaa
A-ikinä kan ylilääkäri sanoi, että hän on kuollut Ennenkuin suomalaiset oppii sivistyneet juomatavat
Alkoholin kanssa on tappio-tappio tilanne. Kielto ei onnistu, sitä on jo kokeiltu. Aineena alkoholi on erittäin haitallinen, rahassa kulut lasketaan miljardeissa. Yhden mukaan 5-6 ja toisen mukaan 14 miljardia. Keski-ikäisten yleisin kuolinsyy. Mukana väkivalta rikoksissa 80% osuudella.
Jos jokin muu aine aiheuttaisi samanlaiset haitat kuin alkoholi puhuttaisiin erittäin vaarallisesta huumeesta. Silti mitään muuta ei olla sallimassa. Ei vaikka vähemmän haitallisia on niin niiden käyttö ja hallussapito ovat rikoksia. Päihteetön mailma on täyttä utopiaa, ihmisillä on halu päihtyä. Ainoa järkevä ratkaisu on koitaa ohjata käyttö mahdollisimman vähän haitallisiin päihteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne jotka ei itse hae (eivät kykene enää) ostavat kirkkaansa virolaisilta raksaäijiltä. Ne roudaa tänne viikoittain lastin juomaa ja röökiä ja tekevät kivan lisätilin.
Viron halpistekijöiden ansiosta tuhannet suomalaiset on työttöminä. Pitäähän niiden kompensoida huonoa liksaa lisäbisneksillä. kyllä kannatti liittyä euvostoliittoon.
Kannabis pelottaa monia. Koska sillä on peloteltu pitkään. Totuus kuitenkin näkyy siellä terveyden ja hyvin vointi laitoksen sivulla. Alkoholi on kova ja suosituin huumausaine ja laillinen ja kannabis moninkertaisesti vähempihaittainen kuin mikään muu päihde ja silti laiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa nähtävästi vähiten myös vieroitusoireita. Alkoholi oli yllättävän koukuttava.
Tästä syystä USA:ssa kannabis laillistuu kovaa vauhtia. Tuli jotenkin hölmö olo luettuani tuon sivun. Valtio on valehdellut kannabiksesta pitkään. Miksi?
Mun puolesta sais vapauttaa kaikki, mutta en myöskään halua maksaa senttiäkään haitoista. Eli yhteiskunnan tuki pois hoidoista, poliisi ei korjaa sammuneita pakkasesta putkaan, kännisiä ei hoideta päivystyksissä, tappelijat jätetään tappamaan toisensa. Mä en tosta hyysäyksestä halua maksaa mitään, parempaakin käyttöä rahalle kun korjailla jälkiä, joita ihmiset ovat itse kaataneet kurkusta alas.
Mut joo, alkoholia kaikille, halvalla.
Keskioluen vapauttamisen jälkeen alkoholin kulutus / henkilö kolminkertaistui 10 vuodessa. Ans kattoo, kuinka tässä käy.
Nythän kulutus on laskemaan päin, joten täytyyhän hallituksen yrittää jeesata panimoteollisuutta.