Alatko nyt alkoholistiksi kun 4-oluet tulevat kauppoihin?
Katkeaako selkärankasi ja vajoat syvään alkoholismiin?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001182550.html
Kommentit (205)
Kyllä. Muutun absolutistista alkoholistiksi sekunnissa.
Tämä ei muuta yhtään mitään, tämä on plaseboa kuvittelua että tämä muutos pitäisi "lapset"/holhottavat muka rajojen sisällä. Viinat ja lonkerot ja kaljat haetaan edelleenkin virosta vaikka tätä vastaan esitetäänkin argumentteja että lonkero kauppaan suitsisi vironkauppaa, kysyttekö itseltänne että miksi miten niin? No ketä tämä sitten auttaa? Miksi kokoomus on ajanut tätä hanakasti?
Pöyristynyt kirjoitti:
Katkeaako selkärankasi ja vajoat syvään alkoholismiin?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001182550.html
Laiha uudistus mutta kaippa se on suunta oikeaan. Kaikki oluet saisi tulla marketteihin eikä mitään prosettirajaa.
Minua se ei alkoholisoi sen enempää kuin ennenkään, eipä tarvitse erikseen kävellä Alkoon olutta ostamaan, tai ehkä joutuu kumminkin, mun suosikkioluessa kun on makua, ja ne pysyy edelleen siellä pahassa, häpeällisessä Alkossa.
Olen ostanut tänä vuonna kaksi tölkkiä olutta. En pelkää alkoholisoitumista vaikka tuplaisin käytön. Mieluummin haluaisin viinit ruokakauppoihin. Ne kaikkein halvimmat voisi jättää Alkoon. Nykyinen tilannekin kelpaa minulle, kolme Alkoa alle kahden kilometrin päässä.
Miksi kokoomus haluaa viinitkin ruokakauppoihin, millainen ruokakauppa kartelli meillä suomessa on?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei muuta sitä että virosta ne juomat rahdataan pääsäätöisesti. Oikeasti tämä laki ei muuta kuin kotimaan voittojen saajan(pikkuisen vahvemmissa oluissa ja lonkerossa) alko-monopolista, kesko ja s-kartelliksi kuitenkaan lisäämättä myyntiä. Parempi olisi loppujenlopuksi ollut että alkot olisivat alkaneet toimimaan asiakkaidensa eduksi näissä asioissa, tuomaan laatua asiakkaille toimimaan alkoholinhaittoja vastaan ajamaan erilaista kulttuuria. No ihmiset eivät ymmärrä mikä on parasta kuitenkaan joten aivan sama. Itse en muuten lisäänny tähän joukkoon. Mitään sen viisaampaa tai hienompaa ei tässä laissa ole vaikka sitä hehkutetaan jonain suurena voittona.. kannattaisi katsoa mitä hallitus aikoo tämän kohun keskellä ajaa oikeasti läpi esim. valtion omaisuuksien myyntiä kavereilleen. Ennen teimme nämä asiat yhdessä nyt maksamme luomastamme järjestelmästä yksityiselle toimijalle hänen sanelemansa hinnan.
Kysyttekö te itseltänne koskaan mitään kysyykö tämä jo mainittu lääkäriliitto itseltään koskaan mitään?
En itse olutharrastajana tiedä montaakaan ruokakauppaa jossa olisi oikeasti laaja olutvalikoima. Muutama k kauppa jotka ovat aiheeseen "vihkiytyneet" yltävät alkon tasolle valikoiman laajuudessa. Suurin osa päivittäistavarakaupoista myy yhtä tai kahta stouttia yhtä tai kahta vehnäolutta kymmentä eri ipaa ja laageria. Myös monet kaupat joissa on laajempi valikoima kasvattaa vain ipan ja laagerin määriä ei monipuolisuutta. Luulen että tämä ei tule monipuolistamaan markkinoita, mutta saa nähdä. Jääkö nyt alle 4% session oluet(siis session sanan oikeassa, ei suomi merkityksessä) kokonaan ostamatta kun samaan hintaan saat 5.5%. Moni kyllä alkaa tätä % tuijottamaan eikä alle 4% samaan hintaan houkuta, että siinä mielessä tätä kannattaisi vielä miettiä miten tämän muutoksen lopullisesti laittaa käytäntöön jotta monipuolisuus ei kärsisi.
Ei tämä alkoholisteja lisää millään tavalla. Alkoholisti on kouluttanut maksansa niin hyvin, että kolmos- tai neloskaljalla se ei saa edes saavutettua humalaa ylläpidettyä. Kirkasta ne juo.
Ei ole mitään kolmos ja nelos kaljoja vaan olut veroluokka on sama 2.8-5.5% oluille
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmyydellä mitään rajaa kun alkoholin haitoista yläpeukutetaan.
Ongelmahan tässä on, että vuosikymmeniä asiaa on ajatelu täysin mustavalkoisesti kuten eduskunnassa ja typerillä virkamiehillä tapana on. Jos katsotaan isoa kuvaa, niin voidaan todeta, että viinaralli pahentaa juopottelua. Kun sitä kaljaa on salkkutolkulla autotallin nurkassa, niin kyllähän sitä kuluu. Mutta jos se juoma olisi järkevän hintaista ja helposti saatavilla, niin sitä tulisi heattua kaupasta silloin tällöin ja juominen olisi vähäisempää.
Tämä vain tuntuu olevan aivan ylivoimainen ajatus monelle päättäjälle ja muulle vastaavalle suharille.
Kieltolaki ja pontikka markkinat takas vaan sillähän se suomi nousuun lähtee -.-. henk. koht. mielummin maksan kauppaan kaljani kuin avustan järjestäytynyttä rikollisuutta. jne
No tämä lakihan ei muuta hintaa. Lonkeroa kauppoihin ei edelleenkään vaikuta viron tuontiin merkittävästi. Alko on tehty joksikin viholliseksi tässä keskustelussa, mutta tätähän tämä nyky(oikeisto)-politikointi on haetaan kohteita ja vihollisia joita syyttää omien agendojen edistämiseksi jotka jätetään mainitsematta, jotta tyhmät ihmiset lähtisivät mukaan hurmokseen jotain vastaan jota he eivät itsekkään ymmärrä, tai minkä puolesta edes toimivat. Ihmiset ovat kuin kivikaudelta millä vaan saadaan noitavainot aikaiseksi.
Ulkomaankielessä on hieno termi: nanny-state joka tarkoittaa valtiota joka holhoaa kansalaisiaan kuten tehokas lastenhoitaja hoidettaviaan.
Suomi on kaikkien holhousvaltioiden esiäiti. Ihme on jos jostain löytyy maa joka kontrolloi ja holhoaa kansalaisiaan vielä enemmän ja kokonaisvaltaisemmin kuin suomi.
Aikanaan suomessakin naurettiin amerikkalaisen tuotevastuun synnyttämiin varoituskyltteihin tyyliin älä kuivaa kissaa mikrouunissa. Tosiasiassa suomi on vielä pahempi holhoaja. Suomessa holhous vaan kirjoitetaan suoraan lakeihin ja viranomaismääräyksiin.
Tämä ei muuta mitenkään sitä että kontroloidaan valtiollisesti verotuloja alkoholista. Tuo nanny state kommentti osoittaa vain turhautuneen mielen syyttelyä joka ei itse kehitä maailmaa paremmaksi... meillä länsimaissa on tällainen ja tällainen tekosyy jota syyttää, tämä plaa plaa on ihan nykypäivää. Konkreettisesti tämä ei muuta sitä että halutaan rahat oluen myynnistä päivittäistavara kartelleille. Tämä ei myöskään muuta veroja kevyemmiksi esimerkiksi miedommille oluille ja ohjaa siten kulutusta. Mikään ei takaa että väitetty monipuolisuus lisääntyisi. Mitä vaan syyllistäviä argumentteja on helppo heittää ne kun eivät paljoa paina. Tosin niistä ei ole rakentamaan mitään. Suomessa halutaan valtio esittää myös vihollisena jota ei kehitetä jolle kehitys on muka mahdotonta ja jolle tavis voi nauraa. Alkon tulisi kehittää toimintaansa ja näinhän tässa jatkossa varmasti käykin. Minusta suomessa saa kuitenkin aika vapaasti, olla vaikka moni nannyä kaipaakin ja osa heistä sitä vihaa. Tietyt säännöt on hyviä jotta ahneus ei voittaisi, mitä rajoja ahneus ymmärtää kuka ahneelle laittaisi rajan, ahne itse vai?
Vierailija kirjoitti:
Minusta suomessa saa kuitenkin aika vapaasti, olla vaikka moni nannyä kaipaakin ja osa heistä sitä vihaa.
Miten sen nyt ottaa, toki täällä peruseläminen sinänsä on hyvinkin vapaata, mutta toisaalta maa on täynnä pieniä näpertelylakeja ja säädöksiä, jotka ovat miltein tai jopa täysin turhia rajoituksia. Ja näitä luetaan ja tulkitaan niin pilkkutarkasti, että alta pois. Periaatteessa kaikki on mahdollista ja rajoittamatonta, mutta kaikki on samaan aikaan tehty ihan helvetin hankalaksi ilman mitään järkevää syytä.
Kohta sinne kaljahyllylekin pääsee vain henkkareita näyttämällä, kunhan on ensin käynnyt lääkärintodistuksen yms. liitteet ja anonut "kaljanostopassia". Hyllyjen väliin tulee tottakai joku turhake virkamies ja henkilökohtainen lääkäri katsomaan, ettet vahingossakaan osta liikaa kaljaa.
Viina tappaa hitaasti mutta eipä tässä ole kiire mihinkään. Tällä nelosen kaupan vapauttamisella pyritään vähentämään virosta hakemista. Se tuleeko nelosen hinta reilusti alas alkon hinnoista on se merkitsevä tekijä.
Suomessa alkoholien hinnat on älyttömän korkeita ja siksi niitä haetaan virosta ja tilataan ulkomailta. Haitat on useita miljardeja eikä ole mitään kikka kolmosta jolla juominen vähenisi.
Tai on yksi mutta se on aivan liian radikaali suomalaisille päättäjille. Sallitaan alkoholia miedommat aineet. Halu päihtyä ei tule katoamaan koska se on ihmisillä ollut aina. Se millä sen tekee on lailla ohjattu yhteen haitallisimmmista päihteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta sais vapauttaa kaikki, mutta en myöskään halua maksaa senttiäkään haitoista. Eli yhteiskunnan tuki pois hoidoista, poliisi ei korjaa sammuneita pakkasesta putkaan, kännisiä ei hoideta päivystyksissä, tappelijat jätetään tappamaan toisensa. Mä en tosta hyysäyksestä halua maksaa mitään, parempaakin käyttöä rahalle kun korjailla jälkiä, joita ihmiset ovat itse kaataneet kurkusta alas.
Mut joo, alkoholia kaikille, halvalla.
Ei se oikein ole haluamisesta kiinni. En minäkään halua antaa senttiäkään esim. läskien sairauksien hoitoon - kuinka voi v*ttu olla niin vaikeaa olla vetämättä jotain mäkkiroskaa kaksin käsin kitaan?
Minä taas en halua tukea tyhmien ihmisten lisääntymistä.
Ei täällä lisääntymistä ta hallitusta tai jeesusta varten eletä. Nelonen vähentää vessahätää ja määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta sais vapauttaa kaikki, mutta en myöskään halua maksaa senttiäkään haitoista. Eli yhteiskunnan tuki pois hoidoista, poliisi ei korjaa sammuneita pakkasesta putkaan, kännisiä ei hoideta päivystyksissä, tappelijat jätetään tappamaan toisensa. Mä en tosta hyysäyksestä halua maksaa mitään, parempaakin käyttöä rahalle kun korjailla jälkiä, joita ihmiset ovat itse kaataneet kurkusta alas.
Mut joo, alkoholia kaikille, halvalla.
Ei se oikein ole haluamisesta kiinni. En minäkään halua antaa senttiäkään esim. läskien sairauksien hoitoon - kuinka voi v*ttu olla niin vaikeaa olla vetämättä jotain mäkkiroskaa kaksin käsin kitaan?
Minä taas en halua tukea tyhmien ihmisten lisääntymistä.
Ei täällä lisääntymistä ta hallitusta tai jeesusta varten eletä. Nelonen vähentää vessahätää ja määriä.
Ollaas nyt ihan rehellisiä; sitähän se juuri ei tee. Siinä missä känni.. sori, "olutkulttuurin" harrastajat viettävät aikaansa pikkuhiprakassa bulkkitavaralla - he ovat nyt satumaisessa jurrissa nelosella. ne marginaaliin jääneet oikeasti ongelmattomat eivät edelleenkään vedä marttyyrikorttia pöytään, kiroavat lähinnä byrokratiaa.
koko kulttuurikonsepti on aivan helvetin naurettava. voidaan katsella sitä sivistyneisyyttä siinä vaiheessa kun suomessa ei tarvitse uusia pyörän renkaita tai paikata kotieläinten tassuja kun joku "harrastaja" on taas ladannut lasipullon keskelle pyörätietä.
ne oikeat hyödyt tässä on se, että MaRan kautta voi olla että saadaan enemmän verotuloja. täytyy vaan toivoa että soten kasvavat kulut eivät tee viivan alle jäävästä lopputuloksesta +-0
Suomeenkin pitäisi saada keskikaljat 1,5 litran muovipulloihin, kuten muuallakin sivistyneessä Euroopassa. Juuri sopiva koko kahden ihmisen saunakaljaksi tai piknikille.
Tämä ei muuta sitä että virosta ne juomat rahdataan pääsäätöisesti. Oikeasti tämä laki ei muuta kuin kotimaan voittojen saajan(pikkuisen vahvemmissa oluissa ja lonkerossa) alko-monopolista, kesko ja s-kartelliksi kuitenkaan lisäämättä myyntiä. Parempi olisi loppujenlopuksi ollut että alkot olisivat alkaneet toimimaan asiakkaidensa eduksi näissä asioissa, tuomaan laatua asiakkaille toimimaan alkoholinhaittoja vastaan ajamaan erilaista kulttuuria. No ihmiset eivät ymmärrä mikä on parasta kuitenkaan joten aivan sama. Itse en muuten lisäänny tähän joukkoon. Mitään sen viisaampaa tai hienompaa ei tässä laissa ole vaikka sitä hehkutetaan jonain suurena voittona.. kannattaisi katsoa mitä hallitus aikoo tämän kohun keskellä ajaa oikeasti läpi esim. valtion omaisuuksien myyntiä kavereilleen. Ennen teimme nämä asiat yhdessä nyt maksamme luomastamme järjestelmästä yksityiselle toimijalle hänen sanelemansa hinnan.