Alatko nyt alkoholistiksi kun 4-oluet tulevat kauppoihin?
Katkeaako selkärankasi ja vajoat syvään alkoholismiin?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001182550.html
Kommentit (205)
suomalaiset siiderit on pahoja litkuja. olisi hyvä, jos kauppojen hyllyille tulisi ulkomaisia tuhdimpia siidereitä, joita voisi naautiskella.
Täytyy katsoa, antavatko aikataulut myöten. Tässä pitäisi opiskella ja työllistyä, joten taitaa alkoholisoituminen jäädä vähän myöhemmälle.
Pöyristynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko alkoholiin liittyvä holhousjärjestelmä pitäisi purkaa. Vasta silloin ihmiset alkaisivat oppia itse ottamaan vastuuta alkoholinkäytöstään ja pääsisivät eroon ajattelusta, jonka mukaan kaikki alkoholi minkä "isoveli valtio" sallii kansalaisen ostavan pitää myös ostaa ja vetää kurkusta alas.
Kulttuurinmuutos vaatii vähintään kymmeniä, jopa satoja vuosia. Siinä juo moni sukupolvi itsensä pilalle. Terveyshaitat eivät koske vain alkoholin suurkuluttajia niin kuin usein väärin väitetään, tutkimusten mukaan myös alkoholin käyttö ihan hallitustikin lisää väestötasolla terveyshaittoja merkittävästi.
Miksi se vaatisi kymmeniä tai satoja vuosia? Ensimmäiset viikot tai kuukaudet normaalin ulkomaisen alkoholipolitiikan käyttöönoton jälkeen saattaisivat monilla suomalaisilla kyllä mennä ryypätessä, mutta sitten alkaisi tulla ajatusta sen suhteen, ettei jatkuva kännäys ole kestävää toimintaa.
Vaikkapa lasi viiniä tai puoli litraa olutta päivässä ei muuten ole ihmiselle haitallinen annos, vaan ihan normaali kulutus.
Alkoholin käyttö on olennainen osa suomalaista kulttuuria ja nimenomaan sen tyyppinen käytös, että alkoholia käytetään melko runsaasti. Kulttuuriset muutokset ovat aina hitaita oli sitten kyse alkoholista tai vaikka esim. siitä miten vietetään jotakin joulua tai juhannusta.
Lasi viiniä päivässä ei ehkä vielä ole haitallista mutta kaksi lasia viiniä päivässä alkaa jo näkymään isossa tilastollisessa aineistossa terveyshaittojen lisääntymisenä.
Kulttuurin muutokset eivät todellakaan ole aina hitaita, tuosta sinulla ei ole mitään todisteita.
Sitä paitsi alkoholikulttuuri on erittäin paljon riippuvaista ulkoisista tekijöistä, kuten holhouksesta. Jos holhous puretaan, niin myös vastuunottoa alkaa lähtökohtien muuttuessa syntyä.
Samalla logiikalla voitaisiin vapauttaa huumeet. Ei tuosta vastuunoton kasvusta ole mitään tieteellistä evidenssiä.
Kannabiksen voisi vapauttaa. Se on moninkertaisesti alkoholia vähempihaittaisempi päihde.
Alkoholilla pelataan kansalaisten terveydellä.
Totta! Kaikki on varmasti lukeneet tämän
https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa…
Kannabis on vähähaittaisin päihde ja omituisesti laiton.
Aiheuttaa nähtävästi vähiten myös vieroitusoireita. Alkoholi oli yllättävän koukuttava.
Tästä syystä USA:ssa kannabis laillistuu kovaa vauhtia. Tuli jotenkin hölmö olo luettuani tuon sivun. Valtio on valehdellut kannabiksesta pitkään. Miksi?
Tuo on aika oleellinen kysymys miksi kannabiksesta on valehdeltu? Vastaus voi olla niin yksinkertainen että raha ratkaisee. Aineen haitallisuudesta se ei ainakaan johdu. Siinä vaiheessa kun totuus valkenee yleinen kokemus on ihmettely että miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko alkoholiin liittyvä holhousjärjestelmä pitäisi purkaa. Vasta silloin ihmiset alkaisivat oppia itse ottamaan vastuuta alkoholinkäytöstään ja pääsisivät eroon ajattelusta, jonka mukaan kaikki alkoholi minkä "isoveli valtio" sallii kansalaisen ostavan pitää myös ostaa ja vetää kurkusta alas.
Kulttuurinmuutos vaatii vähintään kymmeniä, jopa satoja vuosia. Siinä juo moni sukupolvi itsensä pilalle. Terveyshaitat eivät koske vain alkoholin suurkuluttajia niin kuin usein väärin väitetään, tutkimusten mukaan myös alkoholin käyttö ihan hallitustikin lisää väestötasolla terveyshaittoja merkittävästi.
Miksi se vaatisi kymmeniä tai satoja vuosia? Ensimmäiset viikot tai kuukaudet normaalin ulkomaisen alkoholipolitiikan käyttöönoton jälkeen saattaisivat monilla suomalaisilla kyllä mennä ryypätessä, mutta sitten alkaisi tulla ajatusta sen suhteen, ettei jatkuva kännäys ole kestävää toimintaa.
Vaikkapa lasi viiniä tai puoli litraa olutta päivässä ei muuten ole ihmiselle haitallinen annos, vaan ihan normaali kulutus.
Alkoholin käyttö on olennainen osa suomalaista kulttuuria ja nimenomaan sen tyyppinen käytös, että alkoholia käytetään melko runsaasti. Kulttuuriset muutokset ovat aina hitaita oli sitten kyse alkoholista tai vaikka esim. siitä miten vietetään jotakin joulua tai juhannusta.
Lasi viiniä päivässä ei ehkä vielä ole haitallista mutta kaksi lasia viiniä päivässä alkaa jo näkymään isossa tilastollisessa aineistossa terveyshaittojen lisääntymisenä.
Kulttuurin muutokset eivät todellakaan ole aina hitaita, tuosta sinulla ei ole mitään todisteita.
Sitä paitsi alkoholikulttuuri on erittäin paljon riippuvaista ulkoisista tekijöistä, kuten holhouksesta. Jos holhous puretaan, niin myös vastuunottoa alkaa lähtökohtien muuttuessa syntyä.
Samalla logiikalla voitaisiin vapauttaa huumeet. Ei tuosta vastuunoton kasvusta ole mitään tieteellistä evidenssiä.
Kannabiksen voisi vapauttaa. Se on moninkertaisesti alkoholia vähempihaittaisempi päihde.
Näköjään jokapäiväinen huumeeni eli kofeiini on kannabista pahempi aine. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteet pitäisi kieltää kokonaan. Jumala on kieltänyt ne.
Jeesus kuitenkin taikoi vedestä viiniä Kaanaan häissä, kun meinasi loppua kesken. Oli kuulemma vielä parempaa kuin aluksi tarjottu. :D
No mitä se nyt tähän kuuluu, mitä Jeesus teki. Kyllä uskovaiset tietävät paremmin miten ne asiat pitäisi olla, ihan riippumatta siitä mitä Raamatussa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käyttänyt ja käytän tulevaisuudessakin kahta päihdettä. Alkoholi ja kannabista, kahvia en pysty mieltämään ns. aineeksi. Mielummin kannabista kun siitä on vähemmän haitttaa. Alkoholi vain on hyväksytympi niin sitä on siksi helpompi käyttää. Jos kannabis laillistuu niin omalta osalta juominen jää hyvin vähään tai kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteet pitäisi kieltää kokonaan. Jumala on kieltänyt ne.
Jeesus kuitenkin taikoi vedestä viiniä Kaanaan häissä, kun meinasi loppua kesken. Oli kuulemma vielä parempaa kuin aluksi tarjottu. :D
No mitä se nyt tähän kuuluu, mitä Jeesus teki. Kyllä uskovaiset tietävät paremmin miten ne asiat pitäisi olla, ihan riippumatta siitä mitä Raamatussa lukee.
Raamattu onkin tosi luotettava lähde. Eihän sitä ole muokattu kun usein. Sen jälkeen kun se on sienipäissään kirjoitettu.
En juo kotona. Mieluummin otan ammattilaisen valitseman tuotteen kun siltä tuntuu.
Naapuri on olutkulttuurin ystävä. Hommasi helmikuussa oluen valmistukseen tarvittavat systeemit ja on ollut päissään siitä lähtien.
-m36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysisten vieroituseiden mukaan kahvi on pahempi aine. Ei muuten.ahvan päihdyttää vain vähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se lisää alkoholisoitumisen mahdollisuutta?
hihhuleitten mielestä kaikki vapaus ajaa ihmisen rappioon, joten orjuus on ainoa oikea vaihtoehto.
Ei ole kyse mistään 'hihhulien', vaan Lääkäriliiton mielipiteestä,jonka mukaan alkoholin saantirajoitukset suojaavat ihmisten henkeä ja elämää siinä kuin esim. turvavyön käyttöpakko autossa ja eräiden pelastusvälineiden pakollisuus veneessä.
Liitto vastustaa ehdottomasti nelosoluen tuontia kauppojen myyntihyllyille, koska sen mukaan alkoholihaitat ovat merkittävin kuolinsyy aikuisikäisen väestön joukossa maassamme.
Ruokajuomaksi riittäisi kyllä aivan hyvin se keskiolutkin. Senkin väärinkäyttöä ilmenee aivan riittävästi nykyiselläänkin ja tämänhetkisen kulutuksen tasossa.
Mielestäni kyllä tuontiviinit ( esim. italialialaiset ja ranskalaiset laatuviinit yms.) voitaisiin kyllä tuoda alkoihin. Pullon hinta kun on verraten korkea niille,joille pullon 'hinta/laatu-suhde' näkyy suoraan sen sisältämästä alkoholiprosenttimäärä eli juoman vahvuudesta.
Toisin sanoen ne, jotka haluavat juomisestaan vain äkkiä humalaan,tuskin ostaisivat siinä tarkoituksessa jotain (korkkiruuvilla avattavia) Piemonten,tai Bordeaux'n laatuviinejä sen enempää kuin nykyäänkään kun ne ovat Alkossa. (ovathan nekin sitäpaitsi nykyään yleensä jo jonkun ison marketin yhteydessä,siis saman katon alla toimivia. )
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta sais vapauttaa kaikki, mutta en myöskään halua maksaa senttiäkään haitoista. Eli yhteiskunnan tuki pois hoidoista, poliisi ei korjaa sammuneita pakkasesta putkaan, kännisiä ei hoideta päivystyksissä, tappelijat jätetään tappamaan toisensa. Mä en tosta hyysäyksestä halua maksaa mitään, parempaakin käyttöä rahalle kun korjailla jälkiä, joita ihmiset ovat itse kaataneet kurkusta alas.
Mut joo, alkoholia kaikille, halvalla.
Tuo (jo itsessään)täysin ristiriitainen yhtälösi ei toimi ollenkaan ja on joka suhteessa täysin edesvastuuton, hyvä ettei meillä sentään ole tavallasi ajattelevia poliitikkoja ja että noilla puheilla tuo sinunkin 'politikointisi' rajoittuu väistämättä tänne Vauva-palstalle ja ehkä joillekin muille vastaaville mielipidefoorumeille.
("mun puolesta..." ja "mä en" (heh,heh)...luuletko olevasi kovinkin tärkeä toimija ja merkittävä rahoitustaho tässä yhteiskunnassamme ?)
Ehdottomasti, eihän se ole edes itsestä kiinni. Siinä missä normaalisti kävelisi kaljahyllyn ohi ostamatta mitään tai ostamalla kohtuullisesti, nyt ei pysty vastustamaan sitä itse perkelettä mikä niissä neloskaljoissa elää. Ostan suoraan psykoosinkaltaisessa tilassa kolme lavaa nelosta ja käyn vielä alkosta muutaman litran väkeviä, sulkeudun pimeään kämppään ja vedän kaksin käsin niin pitkään kun henki pihisee.
Varmaan tulee alussa ostettua nelosta kerran pari, ihan koska voin, mutta tuskin retkahdan täyteen työkyvyttömyysjuoppouteen... Toisaalta, mahtaako tavan kolmonen tuntua vähän laimealta, jos nelostakin on saatavilla?
Noh, sen verran harvoin tulee olutta osteltua että vaikka hamaan tulevaisuuteen ostaisinkin jatkossa pelkkää nelosta, niin ne saunakaljaset tuskin mua alkoholismiin vie! =D
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta sais vapauttaa kaikki, mutta en myöskään halua maksaa senttiäkään haitoista. Eli yhteiskunnan tuki pois hoidoista, poliisi ei korjaa sammuneita pakkasesta putkaan, kännisiä ei hoideta päivystyksissä, tappelijat jätetään tappamaan toisensa. Mä en tosta hyysäyksestä halua maksaa mitään, parempaakin käyttöä rahalle kun korjailla jälkiä, joita ihmiset ovat itse kaataneet kurkusta alas.
Ei se oikein ole haluamisesta kiinni. En minäkään halua antaa senttiäkään esim. läskien sairauksien hoitoon - kuinka voi v*ttu olla niin vaikeaa olla vetämättä jotain mäkkiroskaa kaksin käsin kitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikein ole haluamisesta kiinni. En minäkään halua antaa senttiäkään esim. läskien sairauksien hoitoon - kuinka voi v*ttu olla niin vaikeaa olla vetämättä jotain mäkkiroskaa kaksin käsin kitaan?
Minä taas en halua tukea tyhmien ihmisten lisääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en halua tukea tyhmien ihmisten lisääntymistä.
Niinpä, tämän takia fiksu tajuaakin, että kaikki maksaa muiden liikasyömimisestä, viinan vedosta, röökin poltosta, ajotaidottomuudesta ynnämuusta. Huvitti tai ei, niin maksumieheksi joutuu ja hyvä niin.
"Nelos"-olut on samaa veroluokkaa ja siksi tuo 5.5% on rajana ja siksi se sallitaan. Miksi ette aja lakia jossa 3% olut olisi vähemmän verotettua kuin 5.5% nekin ovat tuon saman veroluokan sisällä joka on nykyään on kaikki yli 2.8% ja kaikkia alle 5.5%. Ei ole enää kolmosta nelosta ja kakkosta. Alempi veroluokka on alkoholittomat eli alle 2.8%. Ylempi on vahvat oluet. Jos haluttaisiin suosia ostoksissa vähemmän alkoholia sisältäviä olisi niiden oltava halvempia. Prosentin nosto ei taas tule kysymykseen koska olemme jo hinnoitellet itsemme ulos veroilla. Lonkeroa kauppaan ei vähennä viron tuontia kun hinta ei alene, se on fakta.
joo ei juopot kyllä yleensä kaljaa osta ku ei se enää niillä päähän mene. Eipähän tarvi ostaa niin monta kaljaa kaupasta ku on äkäsempääki tarjolla:) ja ne jotka piipittää tosta hommasta niin niille vaan että sillä kolmos kaljallahan ei kännejä voi vetää??
Kyllä! En oo kyllä koskaan olutta juonut ja oon yli kolmikymppinen mutta nyt lähtee!