Muumimukien arvon lasku
Oletteko huomanneet itse?
Niin paljon on viime vuosina ollut tätä "tarkista onko kaapissasi kallis muki" -tyyppistä uutisointia, että tilanne on nyt tainnut hintakehityksessäkin kääntyä. Monet ovat tarkistaneet kaappinsa, ja nyt noita mukeja liikkuu niin paljon, että niistä on jopa vaikea päästä eroon. Varsinkaan niin hyvin hinnoin, mitä joillakin sivuilla on listattu.
Onhan se nyt kun miettii, niin aika paljon se neljäkin kymppiä massatuotetusta mukista, joka ei ole edes antiikkia.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
vois ainaki kuvitella kirjoitti:
Näkyyköhän tuossa ilmiössä se minimalismi ja konmaritus? Kaikille ei tuota mukiröykkiöt kaapeissa niin suurta iloa.
Kuvitellaan, että kaapissa on 50 muumimukia. Tai ne aivan kaikki. Monella ne eivät edes ole ainoat kupit talossa.
Tuskin kukaan saa hirveästi iloa niiden kaapissa hautomisesta ja ei varmaan kellään käy niin paljon porukkaa kylässä, että niistä aivan jokainen olisi kerralla käytössä. Jos ei niitä käytä, eivätkö ne menetä tarkoituksensa? Niiden säilyttämisellekin voi alkaa laskea hintaa. Voiko niistä ihan jokainen edes olla semmoinen ehdoton suosikki, iloa säkenoiva astia vai onko joukossa kenties vähemmän kivoja, jotka piti vaan hankkia siksi, että ne nyt vaan on muumimukeja?
Itselle nuo joulumukit ja kaikki muutkin jouluasiat on niin lyhyen aikaa käyttökelpoisia, että niitä en siedä ja ne on ihan sitä pikkusievää nikkunakkuosastoa. Enkä ehkä kehtaisi kattaa vieraille pöytään muumimukeja ollenkaan.
Kai se on myönnettävä, että keräily ei enää kiinnosta. En jaksa uskoa, että minulla koskaan voisi olla ns. täydellistä kokoelmaa. Enkä tiedä toisiko se iloa, jos olisi. Uusia mukeja puskee sillä tahdilla ulos, että reaktio on lähinnä että "taas"...
Onko pyhäinhäväistystä myöntää, että noista muumimukeista ei suinkaan kaikki ole kivoja? :D
Itse myin kaksi 90-luvun mukia ja kaksi 2000-luvun alun mukia juuri 500 eurolla. Minulle vinkattiin, että niistä olisi saanut jopa 600-700e, mutta nopeasti toteutuneet kaupat olivat minulle sopivammat. Olen joskus ajatellut etten tule niitä myymään ikinä, mutta nyt on iskenyt kova tarve päästä eroon tavarasta, enkä todellakaan usko, että tulee kaduttamaan. Ja aika muka summa se 500 euroakin on!
Vierailija kirjoitti:
Itse myin kaksi 90-luvun mukia ja kaksi 2000-luvun alun mukia juuri 500 eurolla. Minulle vinkattiin, että niistä olisi saanut jopa 600-700e, mutta nopeasti toteutuneet kaupat olivat minulle sopivammat. Olen joskus ajatellut etten tule niitä myymään ikinä, mutta nyt on iskenyt kova tarve päästä eroon tavarasta, enkä todellakaan usko, että tulee kaduttamaan. Ja aika muka summa se 500 euroakin on!
No onhan tuo paremmin ku hyvin! Mitä oon ite huomannut, niin aina tulee niitä, jotka sanovat, että "sen arvo on niin ja niin paljon, älä vaan myy halvemmalla". Mutta he eivät ehkä tiedä, että niiden maksimihinta ei ole se, mitä niistä voi enää saada. Kai he haluaisivat omista syistään myös uskoa siihen, että se oma muki olisi mahdollisimman arvokas.
Nopeat kaupat lienee järkevintä, muuten voi olla ettei edes tule kauppoja. Vähän sama kuin asuntokauppaskenessä, se myöhemmin laskettu hinta ei tuota ehkä toivottua tulosta. Pitää muistaa, että myymättä jäävän mukin arvo on 0.
Ei kai kukaan kuvitellut, että muumimukeilla pääsisi rikastumaan? =D
Vierailija kirjoitti:
Kai se on myönnettävä, että keräily ei enää kiinnosta. En jaksa uskoa, että minulla koskaan voisi olla ns. täydellistä kokoelmaa. Enkä tiedä toisiko se iloa, jos olisi. Uusia mukeja puskee sillä tahdilla ulos, että reaktio on lähinnä että "taas"...
Onko pyhäinhäväistystä myöntää, että noista muumimukeista ei suinkaan kaikki ole kivoja? :D
Kivoja on minusta ollut aika vähän. Siksi en niitä ole ostanutkaan muutamaa mukia enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan kuvitellut, että muumimukeilla pääsisi rikastumaan? =D
Jotkut pääsivät. Useimmat eivät, koska mukit ovat vieläkin siellä kaapissa. "Jospa voisin saada vieläkin enemmän!"
Ne 90-luvun mukit olivat hienoimpia. Silloin ei vielä ollut iskenyt vimma suoltaa niitä markkinoille hirveään tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne 90-luvun mukit olivat hienoimpia. Silloin ei vielä ollut iskenyt vimma suoltaa niitä markkinoille hirveään tahtiin.
Joo, totta. Vois ehkä keskittyy siel suunnittelupuolella enemmän laatuun eikä määrään.
Joskus kaikki, mikä oli koskettanut Marimekon muovipussiakin, oli arvokasta, mutta nyt Marimekkoa taas löytää muutamilla senteillä kirppareilta.
Opetus: buumit tulee ja menee. Vai pitäisikö sanoa muumit?
Vierailija kirjoitti:
Joskus kaikki, mikä oli koskettanut Marimekon muovipussiakin, oli arvokasta, mutta nyt Marimekkoa taas löytää muutamilla senteillä kirppareilta.
Nyt on vallalla Irti Muumeista-liike.
Kannattaa miettiä oikeasti sitä, että mitä haluaa omistaa ja miksi. Siksi, että se on kiva, vaiko siksi, että se on joskus ollut tai voi joskus olla arvokas rahallisesti?
Ja onko tilanne koskaan se, että taloutta oikeasti parantaa kympillä ostetun mukin myyminen kahdella kympillä? Kun sitä on säilöttty, suojeltu, pakkailtu muutoissa? Keksisin helposti tehokkaampiakin tapoja ansaita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä oikeasti sitä, että mitä haluaa omistaa ja miksi. Siksi, että se on kiva, vaiko siksi, että se on joskus ollut tai voi joskus olla arvokas rahallisesti?
Ja onko tilanne koskaan se, että taloutta oikeasti parantaa kympillä ostetun mukin myyminen kahdella kympillä? Kun sitä on säilöttty, suojeltu, pakkailtu muutoissa? Keksisin helposti tehokkaampiakin tapoja ansaita.
Jotkut tekee tuota vieläkin pienemmistä voittosummista ja he oikeasti kuvittelevat jäävänsä plussan puolelle, vaikka hintaan pitäisi laskea logistiikkakulut ja kaupankäyntikään ei aina suju yhdellä puhelulla tai muutamalla viestillä. Tai jos kirpparille vie, niin pöytävuokramaksut on aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vallalla Irti Muumeista-liike.
Eikä oo enää kaikki muumimukit laaksossa.
Tein taannoin ostoilmoituksen toriin ja miten uskomattomia luuloja ihmisillä onkaan mukiensa arvoista! Tuntui aika turhalta edes yrittää neuvotella muutamien kanssa - niin kujalla oltiin. :D
Eihän noita enää netistä viiti ees ostaa ku huijaamisen riski on niin iso
Älyttömimpiä on nää "tässä on pieni lohkeama, mutta ei haittaa käyttöä, 50 €"
Totta helvetissä säröt ja lohkeamat haittaa käyttöä. Kaapissa seisottamista ne ei haittaa. Mutta siinä vaiheessa kun astian lasitus on vähänkään rikki jostain, tulee mukista hygienian ja turvallisuuden kannalta riski. Siihen "pikkuvikaan" alkaa kertyä bakteereja, ehkä myös pesuainejäämiäkin, enkä minä ainakaan veisi mitään sellaista suuni lähelle. Puhumattakaan siitä riskistä, että satutat itsesi säröön. Tai mitä jos särö lähtee leviämään ja kuppi vaan poksahtaa yksi kaunis päivä.
Useimmat hinta-arviolistat on vanhoja ja kenties keräilijän tekemiä (jääviys, motiivit) mutta silti hinnottelu perustetaan niille. Ei ne ihan niissä liiku ne toteutuneiden kauppojen hinnat enää, mut kauppiaat eivät vaan suostu laskemaan. Ja sit ihmetellään, et miksei mee, miks joutuu uusimaan ilmotusta monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kivoja mukeja löytyis tilalle, en todellakaan osta enää muumeja, thaimaalaista roskaa. Onko mitään kotimaisia, ei taida olla, löytyykö Ruotsista vaikkapa?
Minä tykkään ruotsalaisista Rörstrandin Peppi-ja Eemelimukeista. Niissäkin nuo kuvat aina vaihtuu ja on juhlamukeja ja muita erikoispainoksia. Miinuksena koko, nuo on 2.5 dl (muumimukit 3 dl).
Kiitos vinkistä, tykkään myös Pepistä ja Eemelistä kovasti! :)
Kuvitellaan, että kaapissa on 50 muumimukia. Tai ne aivan kaikki. Monella ne eivät edes ole ainoat kupit talossa.
Tuskin kukaan saa hirveästi iloa niiden kaapissa hautomisesta ja ei varmaan kellään käy niin paljon porukkaa kylässä, että niistä aivan jokainen olisi kerralla käytössä. Jos ei niitä käytä, eivätkö ne menetä tarkoituksensa? Niiden säilyttämisellekin voi alkaa laskea hintaa. Voiko niistä ihan jokainen edes olla semmoinen ehdoton suosikki, iloa säkenoiva astia vai onko joukossa kenties vähemmän kivoja, jotka piti vaan hankkia siksi, että ne nyt vaan on muumimukeja?