Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulen hulluksi unihalvausten kanssa

Vierailija
19.05.2016 |

Haluan kertoa ihan alkuun olevani täysin normaali, kilpaurheilua harrastava ja opintoja ihan hyvällä menestyksellä suorittava ihminen. Yksi asia meinaa toisinaan ajaa minut hulluksi, enkä enää tiedä mitä teen. En halua kertoa asiasta kenellekkään, kukaan tuskin ikinä aavistaisi millaista h*lvettiä elämäni tietyistä syistä toisinaan on.

Saatan saada unihalvauksia peräti 6-8 kertaa yössä. Se on ihan järjetön määrä ja karannut käsistä. Pystyn herättämään itseni ennen niiden alkua kun tulee se tietty tunne, mutta en voi jatkaa nukkumista ilman että annan niiden tapahtua. Voin vain siirtää niitä. Voi kuulostaa hullun tekstiltä, mutta en sinänsä enää pelkää itse unihalvauksia, vaikka sairaita ovatkin.. mutta tuntuu ihan kun jotain yritettäisiin riistää. Olen kokenut useita ruumiista irtautumisia ja pelkään etten pääse enää takaisin. Voi kuulostaa absurdilta pelolta, mutta tämä on todellinen. Tiedän että tämä kuulostaa ihan hullulta. Ennen unihalvaukset olivat luokkaa: "Olet junaradan alla, juna lähestyy ja äänet kuuluvat potenssiin 10000 oikeaan elämään verrattuna." Nykyisin ne ovat täynnä väkivaltaa ja hyvin julmia. Toissayötä edeltävänä yönä yksi unihalvauksista tapahtui ollessani lentokoneessa. Se lähti syöksymään järjetöntä vauhtia alas kunnes pamahti. Sitten se vain loppui. En muista kaikkia unihalvauksia niin selvästi, mutta näin tuosta pätkän tavallisena unena viime yönä. Koputin vielä seinää ettei se tapahtuisi. Ja mitä näkyykään uutisissa, kone taas tippunut. Tapahtuuhan niitä aina silloin tällöin, mutta ahdistaa. On hirveää saada unihalvaus kissan katoamisesta ja paria viikkoa myöhemmin se käy toteen. Sattumaa, ehkä. En tiedä, mutta haluan eroon tästä kaikesta. Hulluimmat ruumiista irtautumiset ovat niin sairaita, että saisin varmaan passituksen hullujen huoneelle jos kertoisin jollekkin. Tipuin viime vuonna hevosen selästä ja menin tajuttomaksi, silloin taas näin yhden pizzaan liittyvän kohtauksen joka on tapahtunut ollessani ala-asteella. Näin siis unta? tapahtumasta, joka oli todellisuudessa tapahtunut ollessani lapsi. Kävin satulahuoneessa sanomassa veljelleni ja hänen ystävälleen, että pizza on valmista. He olivat siellä silittämässä kissaa. Tuokin tuntuu niin hullulta, mutta sentään jossain määrin järjellisemmältä.

Onko unihalvauksiin olemassa mitään lääkitystä? Onko kellään muulla kokemuksia vastaavasta? Miten jaksatte? Kärsin päänsärystä vain juomista seuraavana päivänä, muuten en oikeastaan ikinä lukuunottamatta unihalvauksen jälkeistä aikaa. Unihalvauksen aikana tuntuu, että kroppa on ihan virittynyt ja täynnä energiaa. Pahimmassa tapauksessa päähän saattaa sattua vielä seuraavana päivänä niiden jäljiltä. Kun niitä tulee välillä monta kertaa yössä, voi olla välillä vaikka koko viikon huono olo. Voivatko näin runsaat unihalvaukset viittoa johokin aivosyöpään? Tai muuhun sairauteen?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kerran tullut unihalvaus, niin että varmasti tiesin sen olevan unihalvaus. En kyllä ollut selällään, vaan mahallaan, ilmeisesti selällään on yleisempää mutta voi muissakin asennoissa tulla. Olin nukahtamaisillani, kun korvissani alkoi yhtäkkiä tinnitus ja se koveni kovenemistaan. Yritin liikkua, josko se helpottaisi mutten pystynyt liikkumaan. Tunsin kuinka joku kosketti päätäni ja jalkaani (todennäköisesti tyyny tai peitto) ja pelkäsin jonkin yliluonnollisen läsnäoloa. Samalla tuli paniikki ja aloin hyperventiloimaan nenän kautta, pelkäsin kuolevani... onneksi sain suun auki ja kohtaus meni ohi, en uskaltanut ennää mennä nukkumaan.

Monesti on ollut myös sellaista että ikään kuin herää (en tosin ole varma, heräänkö oikeasti vai näenkö unta että herään) ja yrittää nousta ylös muttei pääse mihinkään eikä voi liikuttaa raajoja. Niihin ei tosin yleensä liity mitään pelkoa, lähinnä semmoinen "ääh, haluan nousta jo, vittu, no jaaha nukutaan sitten vielä".

Mulla on samanlaisia kokemuksia! Sain pienenä unihalvauksia mahallaan ja musta tuntu, kuin oisin nukkunut pää kiven päällä, enkä saanut päätäni irti kivestä, vaikka olin muuten täysin hereillä. Muistan myös tinnitusta ja heräsin aina paniikissa hikisenä.

Samoin myös tuo toinen kokemuksesi on mulle hyvin tuttu ja melko yleinen! Herään, saatan alkaa tehdä jotain aamurutiineja, kunnes tajuan unessa, että en olekaan oikeasti hereillä vaa vielä unessa. Siinä ei ole mitään pelottavaa, vaan sitten vaan yritän saada itseni hereille. Sama saattaa toistua useasti, kunnes oikeasti herään, silloinkin vähä hengästyneenä ja hikisenä :D

Vierailija
42/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyn myös jotenkin aina hallitsemaan lucid unta tai vaikka herättämään itseni, silti monesti koen ne unet painajaisina, vaikka eläisin niissä ihan tavallista elämää tai tekisin kivoja juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa on useampi ongelma yhdessä: painajaiset, unihalvaus, ja enneunet. Itsekin näen enneunia silloin tällöin jostain isosta jutusta joka on sitten herättyä uutisissa. Tämä on itse asiassa varsin tavallista, luin juuri yhden elämäkerran jossa kirjoittaja on kokenut saman. Siitä ei vain puhuta, koska ihmiset pelkäävät hullun leimaa.

Vierailija
44/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole mitään unihalvauksia! Normi painajaisia. Unihalvaus on halvaus, eli on kuin halvaantunut. Ennen koin noita useammin, mutta vanhemmiten loppui kun lopetin turhan panikoimisen.

Vierailija
45/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet menossa psykoosiin

Vierailija
46/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen useamman kerran viikossa unihalvauksen, herään mutta en pysty liikkumaan.

Halvauksiin liittyy näköharhoja, ötököitä ja huoneessa kulkevia mustia hahmoja.

Joskus myös tuntemuksia, jokin painaa minua sänkyyn, tukistaa ym.

Vierailija
47/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap koettanut käyttää melatoniinia ? Auttaisiko se nukkumaan rennommin?

Vierailija
48/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus paniikkikohtauksia ja ne oli just tollasia eli en pystynyt millään mitään raajaa liikuttaa mut mieli ja aivot toimii normaalisti. Oli aina hirveetä ja tunsin, kuten sinäkin ap. kun "kohtaus" alko tulee. Voi siis olla että sulla on noi ihan paniikkikohtauksia.

Vierailija
49/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin luulin että kirjoittaisit unihalvauksista, sitten vaikutti siltä että luulet että näet enneunia, ja sitten en jaksanut lukea enempää koska ei nuo todellakaan ole unihalvauksia. Eihän se hs-artikkeli edes ottanut kantaa siihen mitä sinä kuvailet.

Itse kärsin sekä unihalvauksista, lucid dremaistä ja valveunista.

Unihalvaus on kammottava kun herää painajaista, kerkee ajattelemaan että luojan kiitos heräsin ja sitten se unien kauhu ilmestyykin vierellesi sänkyyn tai päätyyn tai päällesi ja yrität huutaa apua ja lyödä mutta et pysty.

Lucid dream on hämärä olotila, varsinkin jos nukahtaa esim. koulussa tunnin aikana eikä ole edes huomannut että on nukahtanut... Kammottavaksi muuttu kun herää, hetken päästä tiedostaa olevansa vielä unessa, päättä että pakko herätä, herää, tajuaa että on vielä unessa jne ja tätä jatkuu ja jatkuu ja iskee pelko että osaako enää herätä ollenkaan oikeasti.

Valveunet ovat inhottavia kun pystyy liikkumaan ja kommunikoimaan mutta näkee ihan omiaan. Välillä ihan vaarattomia juttuja kuten että lapsi on pissannut sänkyyn, huomaa että se on uni kun lakanat ovatkin kuivat kun niitä vie pyykkikoriin. Välillä vähemmän mukavia, mutta en jaksa edes esimerkkejä kirjoittaa.

Sinulla on varmasti raskasta, mutta älä nyt jaksa vängätä että kärsit nimenomaan unihalvauksista.

Vierailija
50/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä koin tajuttomuuden aikana oli varmaan jonkin sortin nukkumista, se ei millään tavalla liity unihalvauksiin. Sinä aikana en siis tiedostanut olevani mitenkään tajuton, se selvisi vasta kun olin herännyt ja ihmettelin missä olen.

Paras ystäväni oli muutama vuosi sitten luonani yötä ja katsottiin leffaa ja juteltiin siinä jotain elokuvan loputtua. Sanoin hänelle että saan kohta unihalvauksen. En enää pystynyt vastaamaan kun unihalvaus alkoi ja hän juoksi katsomaan, unihalvaus tieysti loppui mutta ehti nähdä ja sanoi että näytin ihan riivatulta. Säikähti itsekkin tosi pahasti eikä ole enää sen jälkeen halunnut tulla siihen asuntoon yöksi. Olenkin joskus miettinyt, että olisi mielenkiintoista pistä videokamera pyörimään yöksi. Tai osallistua johonkin tutkimuksiin, unihalvauksista ei liene hirveästi tietoa ja minulla niitä piisaa.

Toiselle kommentoijalle tiedoksi: "Tämä on klassinen kuvaus unihalvauksesta. Se on unen häiriö, jossa ihminen herää, vaikka keho on vielä liikkumattomassa tilassa." Uskon valitettavsti ennemmin erikoislääkäri Markku Partisen määritelmään unihalvauksesta...

http://www.hs.fi/elama/a1344134903844

Eikö unihalvaus ole sellainen, että se tuntuu ikuisuudelta, mutta toiselle näyttää pieneltä hetkeltä? En tiedä paljon unihalvauksista kyllä, mutta luulisin että sinun olisi järkevää poissulkea neurologiset sairaudet. Tuo kuulostaa tosi samalta kuin epileptinen poissaolokohtaus.

Terkuin epileptikon puoliso

Vierailija
51/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painajaisia nuo on eikä mitään unihalvauksia. Se on muotisana niin sitä käytetään väärin. Unihalvauksen aikana ei näe unia vaan on hereillä, mutta ei pysty liikkumaan. Jäänne tosta unen aikaisesta halvauksesta kun aivot herää ensin, ja keho pahasti myöhässä. Tosin harhoja voi olla, muttei unia.

Painajaisissa on toki monesti se että ei pysty liikkumaan (keho halvaantuu, koska liikkeet voi unessa olla vaarallisia, unissakävelijöillä mekanismi ei toimi kunnolla), mutta silloin nukut ja keho nukkuu. Ei unihalvaus.

Mietin samaa kun luin aloitustekstiä. Itselläni oli ennen aivan kauheita painajaisia, mutta niitä ei enään ole koska olen öisin niin lääkitty että en muista niitä, eli luultavasti niitä on mutta en muista niitä. Myös se että niitä olisi se 6-8 kuullostaa aika mahdottomalta ellet vedä vähintään 15h yöunia, unihalvaukset tapahtuvat muistaakseni REM-unessa.

Itselläni kun ollut unihalvauksia niin on läsnä juuri se pahan tunne, monesti paha on läsnä, minun kohdalla mukavasti joskus jopa vanha vihtahousu ja makoilen sängyssä ilman että pystyy liikkua, en edes uskalla liikkua! makoilen sängyssäni ja rukoilen, jossain vaiheessa se hellittää ja voin  jatkaa nukkumista. Joskus olen maannut sängyssä ihan paniikissa ja katsonut kun makkarin ovi avautuu ja menee kiinni, avautuu ja menee kiinni, oli pakko paniikin hellettyä tarkistaa koko kämppä, mutta siihen meni pari tuntia että sen pystyin edes tekemään.

Anteeksi huono tekstin laatu, olen nälkäinen :D

Vierailija
52/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
53/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Nuku vain kyljellään, älä seläällään tai vatsallaan

- Pidä makuuhuoneessa jonkinlainen valo päällä, tai vaihtoehtoisesti pidä huone niin pimeänä ettet nää yhtään mitään: mieli ei muodosta varjoista, huonekaluista yms. hahmoja

- Jos tajuat unihalvauksen olevan meneillään, pidä silmät kiinni ja keskity ainoastaan siihen, että yrität liikuttaa varpaitasi. Hengitä syvään.

- Koita mennä nukkumaan ennenkuin olet aivan rättipoikki. Jos nukahtaminen tapahtuu nopeasti, unihalvauksen riski on suurempi.

Vierailija
54/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon käytät alkoholia? Joillakin ihmisillä pienemmätkin määrät säännöllisesti käytettynä voivat teettää unihalvauksia sun muita yökauhuja. Ihmisen aivot ovat jännä kapistus. Kokeile jättää alkoholi kokonaan pois joksikin aikaa.

Vierailija
55/58 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meni yö, ap?

Vierailija
56/58 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut hypnoosia, niin että hypnoosissa annetaan alitajunnalle käskyjä alkaa hallita näitä unia? Hypnoosi voi myös rentouttaa mieltä ja helpottaa siten oloa.

Vierailija
57/58 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unihalvauksessa sä heräät mutta kroppa pysyy unessa etkä pysty liikkumaan. Itse en niiden aikana pysty ajattelemaan mitään ruuanlaittoa vaan taistelen kroppaani paniikissa hereille.

Mulla oli unihalvauksia joskus niin usein, että kun se oli päällä, olisin hyvin voinut ajatella jotain ruoanlaittoa odotellessa halvauksen loppumista, olin niin tottunut. Ei sen loppumiseen minkäänlainen taistelu tai pyristely auttanut, eikä asiaan itselläni liittynyt hallusinaatioita jotka olisivat vieneet huomioni. Kerran tosin sain kohtauksen nukkuessani vatsallani naama melkein tyynyä vasten ja silloin tuntui, etten saa henkeä.

Vierailija
58/58 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain unihalvauksiin muutama vuosi sitten avun silmänliiketerapiasta. Omat unihalvaukset olivat jokaöisiä ja täynnä puhdasta kauhua. Niinpä lopulta stressasin aina jo nukkumaan mennessä ja tämä varmasti osaltaan lisäsi jokaöisiä kohtauksia. Kävin muissa asioissa terapiassa ja tuli puhe unihalvauksista - terapeutti kokeili minuun silmänliiketerapiaa. Opin rentouttamaan itseäni  ja helpottamaan oloani ilta-aikaan nukkumaan mennessä enkä ole nyt kärsinyt pariin vuoteen enää unihalvauksista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan