Ahh. Tähän kesäapulaisten parhaimmat ehdotukset ja möläytykset. Minä aloitan:
Nuorehko mammanpoika sai työpaikan, johon valitettavasti kuului aamvuoro aikaisin aamulla. Tämä Järjen Jättiläinen kuitenkin ehdotti, että jos hän tulisi tekemään ne hommat (valmisteluja ja kokin ja kylmäkön auttamista) yöllä, jolloin hänellä on paras vire ja pystyy tekemään töitä. Aamuvuoro kun ei hänelle oikein millään sopinut kun ei jaksa herätä niin aikaisin.
Hän kuulemma kotonakin elää niin että nukkuu pitkälle iltapäivää ja valvoo yöt.
Se vaan, ettei ollut mitään takeita että olisi mitään määrättyjä tehtäviään tehnyt silloin yölläkään - yksin siis suljetulla keittiöllä. Kun sitä piti päivänvalollakin koko ajan patistaa ja ohjata ja muistuttaa että tämäkin vielä.
Toinen sankari koki että työssä pitää olla liian pitkään ja että siihen on aivan liian sidottu. Oli kyllä kiitollinen työstä, ei siinä mitään. Meni puhumaan esimieihelle ratkaisuaan, että hänellä olisi yksi kaveri joka voisi tehdä puolet hänen hommistaan. Että panisivat yhdessä niinkuin homman puoliksi. Että miten olisi? Esimies ei oikein jostain syystä lämmennyt tälle, varmaan ihan vittumaisuuttaan.
Yksi valokuvasi itseään työpaikan taustatiloissa "hassuissa" tamineissa, eli työpaikan tavaroita ja esineitä esim. päässään ja sillain hassusti muutenkin makoili pitkin pöytiä. Paljon kuvia talon varastoista ja taustatiloista, jonne ei pitäisi hänelläkään olla edes mitään asiaa. Työpaikan nimet ja tiedot tietysti esillä. Kun hänelle huomautettiin että tuo ei ole mitenkään asiallista, oli häntä loukattu ja kiusattu sekä nöyryytetty ja jäikin sairaslomalle.
Lisäksi tietysti nämä jokakesäiset: en- mä- pääse- silloin -enkä- silloin- kun mun pitää mennä rockeihin/reissuun/lontooseen/boifriendin luo. Jos työvuoroja ei muuteta näiden elintärkeiden menojen mukaan, aletaan itkeä tihrustaa ja valittaa että kiusataan.
Kommentit (252)
Ei liity ihan aiheeseen mutta tässä esim. semmoinen juttu jota olisi kesätyöntekijänä tehnyt mieli kyseenalaistaa mutta ei ketään tuntunut kiinnostavan.
Eräällä isolla huoltoasemaketjulla vaadittiin että työvaatteissa seistään työpisteellä ainakin semmoisen 5-10min ennen vuoron alkua jotta ehtii vaihtaa kuulumiset edellisen vuoron työntekijän kanssa. Minulle valitettiin kun tulin siis vaikka 13.58 -14.00 täysin työvalmiina työpisteelleni vuoroon joka alkaa 14.00, (en siis oikeasti ollut myöhässä minuuttiakaan) että pitää tulla sen verran paljon aiemmin että ehtii hyvin käydä asiat läpi JA päästää aamusta lähtevän tasalta menemään.
Hyvä ajatus toki jutella edeltävän vuoron tekijän kanssa ajankohtaiset jutut mutta sitten pitäisi suunnitella vuorot menemään 15min lomittain että ilta alkaisi vaikka 13.45 ja aamuvuoro lähtisi 14.00. Jos jokaiseen työvuoroon vaaditaan tulemaan työpisteelle puhumaan työasiaa vaikka sen 7min etuajassa, se on tekee ympäri vuoden työskenteleville noin 28 tuntia eli noin neljä päivää vuodessa palkatonta työtä. Ei oo reilua tuntipalkkalaisille, mutta jos ei työntekijää haittaa niin mikäpä siinä... Ei oo kesätytön työnä valvoa heidän etujaan.
Miten surkeaa rekrytointia teillä sitten on jos kaikenlaisia taliaivoja ja lusmuja otetaan töihin?
Meille tuli viime talvena konttoriin harjoitteluun nuori n. 18 v. nainen. Päivän ohjelmassa oli työntekijöiden palkkojen laskemista ja tarkistelin työntekijöiden työtunteja, jotka hän oli jo kerran käsitellyt. Huomauttaessani parista numerovirheestä huokaisi neiti dramaattisesti "Ei kai se nyt oikeasti voi olla niiiiin tarkkaa". Olin ensin sanaton, mutta sain perusteltua, että mikäli näitä laskelmia ei korjata, saa henkilö liian vähän palkkaa. Ei tainnut aueta tilanne hänelle sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Itseppä olette kesätyöntekijänne valinneet:) nauttikaa nyt kun piti halvalla ottaa alaikäisiä töihin!
Näinpä, palkataan ensimmäiset jotka paikkaa hakevat ilman sen ihmeempää rekryprosessia ja sitten puhistaan, kun kesähessu karkaakin kesken työpäivän uimaan tai vaatii viikon vapaata festareille. Hierotaan ensin vatsaa että tulipa palkattua halvalla nuoria.
Suurin osa nuorista on ahkeria työntekijöitä ja arvostavat työtään jopa siihen asti, että monet saavat burnoutin jo kolmekymppisenä kun ensin 5 vuotta opiskeltu 9kk vuodesta ja loput 3kk ollaan kokopäiväisesti töissä, yleensä vielä niin että työnnetty ilman perehdyttämistä suoraan sorvin ääreen ja stressattu oman osaamisensa riittävyyttä. Suoraan koulusta sitten työelämään, tietysti paskalla harjoittelijan palkalla, 6kk koeajalla ja lyhyillä määräaikaisuuksilla. Ja samaan aikaan suuret ikäluokat lokoisista 20 vuoden pituisista työuristaan kylläisinä hohottelevat keskustelupalstoilla ja kommenttiosioissa että kyllä vaan nuoret ovat laiskoja ja itsekkäitä, meilläkin se nuori assaripimu ei ilman ohjeistusta osannut tehdä mitään.
Terveisin korkeakoulusta valmistunut 26-vuotias, kesälomaa oli viimeksi noin 10 vuotta sitten. Määräaikaiset työsuhteet katkeavat aina niin että lomapäiviä ei kerry ja opiskelun aikana kesät vietin töissä ilman yhtäkään festarikeikkaa. Terveisiä myös kaikille 50-vuotiaille, jotka voivat suunnitella vaikka mitä mukavaa kesälleen samalla kun ne typerät kesätyöntekijän plantut rehkivät teidänkin työpaikoillanne ja mahdollistavat lomanne.
Vierailija kirjoitti:
Nuorehko mammanpoika sai työpaikan, johon valitettavasti kuului aamvuoro aikaisin aamulla. Tämä Järjen Jättiläinen kuitenkin ehdotti, että jos hän tulisi tekemään ne hommat (valmisteluja ja kokin ja kylmäkön auttamista) yöllä, jolloin hänellä on paras vire ja pystyy tekemään töitä. Aamuvuoro kun ei hänelle oikein millään sopinut kun ei jaksa herätä niin aikaisin.
Hän kuulemma kotonakin elää niin että nukkuu pitkälle iltapäivää ja valvoo yöt.
Se vaan, ettei ollut mitään takeita että olisi mitään määrättyjä tehtäviään tehnyt silloin yölläkään - yksin siis suljetulla keittiöllä. Kun sitä piti päivänvalollakin koko ajan patistaa ja ohjata ja muistuttaa että tämäkin vielä.Toinen sankari koki että työssä pitää olla liian pitkään ja että siihen on aivan liian sidottu. Oli kyllä kiitollinen työstä, ei siinä mitään. Meni puhumaan esimieihelle ratkaisuaan, että hänellä olisi yksi kaveri joka voisi tehdä puolet hänen hommistaan. Että panisivat yhdessä niinkuin homman puoliksi. Että miten olisi? Esimies ei oikein jostain syystä lämmennyt tälle, varmaan ihan vittumaisuuttaan.
Yksi valokuvasi itseään työpaikan taustatiloissa "hassuissa" tamineissa, eli työpaikan tavaroita ja esineitä esim. päässään ja sillain hassusti muutenkin makoili pitkin pöytiä. Paljon kuvia talon varastoista ja taustatiloista, jonne ei pitäisi hänelläkään olla edes mitään asiaa. Työpaikan nimet ja tiedot tietysti esillä. Kun hänelle huomautettiin että tuo ei ole mitenkään asiallista, oli häntä loukattu ja kiusattu sekä nöyryytetty ja jäikin sairaslomalle.
Lisäksi tietysti nämä jokakesäiset: en- mä- pääse- silloin -enkä- silloin- kun mun pitää mennä rockeihin/reissuun/lontooseen/boifriendin luo. Jos työvuoroja ei muuteta näiden elintärkeiden menojen mukaan, aletaan itkeä tihrustaa ja valittaa että kiusataan.
Kuulostaa meidän työpaikalta, aina..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella kapeakatseista ja ilkeää yleistää kaikki nykynuoret samanlaisiksi kädettömiksi laiskiaisiksi. Kummallisia nuoria olette kasvattaneet ja etenkin rekrytoineet, jos työelämä käytänteineen on täysin vierasta. Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenkään olla suorittamatta annettuja työtehtäviä tai noudattamatta työaikaa säntillisesti ja sama pätee ystäväpiiriinikin.
Siivosin viime kesän ja vuoroni alkoi useimmiten kello viideltä aamulla. En myöhästynyt kertaakaan, enkä todellakaan valittanut työnantajalleni aikaisista aamuista. Luonnollisestikin siivoaminen täytyi hoitaa pääosin ennen asikkaiden saapumista. Jälkikäteen kysyttäessä annoin ystävälliseen sävyyn palautetta perehdytyksestä, sillä perehdyttäjäni oli minua vain hieman vanhempi sijainen, joka ei itsekään edes tiennyt mitä kaikkea siivottavaan alueeseen kuului, tai kokenut olevansa pätevä perehdyttämään. Perehdyttämällä nuoret kesätyöläiset kunnolla firma säästyy esimerkiksi asiakkailta tulevilta reklamaatiolta (omassa tapauksessani asiakas esimerkiksi soitti ko. siivousfirmaan, koska en siivonnut varastoa, jonka olemassaolosta perehdyttäjäni ei edes tiennyt...)
En koe olevani mitenkään poikkeava ikäisekseni, vaan hyvinkin tavallinen nuori kesätyöläinen. Tänä kesänä työskentelen huvipuistossa ja kaikki työkaverini vaikuttavat hyvinkin motivoituneilta ja hyviltä työntekijöiltä! Huvipuistoihin valitaan tuhansien nuorten joukosta muutama sata, mutta rekrytointeihin kiinnetään oikeasti huomioita ja kaikki haastatellaan, eikä valita vain tutuntuttujen lapsia. Emme me kaikki ole vain kännykkään liimattuja valittavia zombeja :)
T: 18v
Teepä sinä sitten ketju, jossa kehutaan hyviä ja tavallisia kesätyöntekijöitä. Tämä ketju nimittäin koskee aihetta "kesäapulaisten parhaiimat ehdotukset ja möläytykset".
Kyllä minun puolestani saa haukkua huonoja ja typeriä kesätyöntekijöitä, joita tästäkin ketjusta paljon löytyy. Harmittaa vain se, että monet ketjussa yleistävät kaikki nuoret samanlaisiksi ja haukkuvat koko sukupolven.
Meidän työpaikalla jostain syystä joillakin vanhemmilla työntekijöillä on heti se asenne, että nuoret kesätyöntekijät ovat turha raskas taakka... Kiukuttelevat ja ovat vittumaisia ja nipottavat ihan pienestäkin ihan vain pätemisen ilosta. Itse olen ollut firmassa töissä 4 vuotta ja aloitin kesätöissä (silloinkin nämä muutamat tyypit olivat hankalia, mutta suurin osa todella ihania ja joustavia). Esimerkiksi juuri eilen nähtyä: Uusi kesäkuun alussa aloittava kesätyöntekijä kysyi työpaikkamme aulassa olevalta sihteeriltä, että mistä löytäisi henkilön X, jonka kanssa kävisi työvuoroja jne. Alkoi sellainen tivaaminen ja napitus "oletko sopinut jonkun ajan? Onko sinun käsketty tulla? Meidän pitäisi tietää onko aika sovittu X:n kanssa"... Joopa joo, tervetuloa töihin. Tuo ei ollut mitään ystävällistä, vaan todella töykeää pompotusta. Sihteeri tiesi kuka hän oli, tiesi, että oli sovittu aika jne.
Se kesätyöntekijä on ainoa, jolle sihteeri voi esittää paskantärkeää.
Täytyy antaa AP:lle yläpeukku. Ihan samoja kokemuksia itselläni on kesätyöläisistä. En nyt jaksa nauraa millekään mokille, sillä kaikki tekevät virheitä. Mutta nuo jatkuvat ehdotukset viikonloppuvapaista ja vuorojen vaihtamisista. Arrgh. Kesätöihin on tultu tekemään töitä. Jos haluaa lomailla, niin ei tarvitse tulla töihin. Oma valinta haluaako lomailla vai tienata.
Ne jotka syyttävät huonoa rekrytointia, niin ei se vika siinäkään ole. Haastattelussahan voi puhua ummet ja lammet, "oon valmis sitoutumaan koko kesäksi tähän työhön". Sitten kun nimet on paperissa niin ensimmäisenä työjohtoon kyselemään että voisinko pitää vapaita ku tuollon on Ruissi, tuollon Provinssi, tuolla ois kaverit syndet ja tuollon pitäisi krapula-maanantain juhannuksen jälkeen. Näin se vain tuppaa menemään.
Joskus minua on haukuttu ylimieliseksi tai snobiksi kun olen kehunut että nuorille löytyy kyllä töitä jos suostuu skippaamaan ne kesän festarit. Itse en ole pitänyt päivääkään kesälomaa viimeiseen kolmeen vuoteen. Ainoastaan ne kolmivuorotyössä tulevat "lepopäivät" olen ollut vapaalla, muuten kaikki päivät on mennyt töissä. Myös festarien, juhannuksen yms aikaan. Ja nimenomaan uskon että olen juuri siksi nyt neljättä kesää samalla työnantajalla, koska olen oikeasti sitoutunut olemaan koko kesän töissä ja tekemään mitä tahansa työvuoroja. Ja jostain kumman syystä näille vuoronvaihtajille ei tarjota töitä enää seuraavana kesänä. Mielestäni ihan oikein. Nämä työt kun ovat sellaisia että apinakin osaisi tehdä näitä, mutta palkka on lisineen ehkä 16e/h. Eli suoraan sanottuna tähän työhön voi ottaa kenen vain, ja luulisi tuolla palkalla tulijoita olevan.
Hauskoja ovat myös jatkuvat myöhästelijät, kuhnailijat, valittajat ja ilman minkäänlaista oma-alotteisuutta kulkevat ihmiset. Enkä puhu nyt mistään teineistä, vaan yli 20-vuotiaista aikuisista. Viime kesänä työmaalla oli kaveri joka meni aina istumaan taukotilaan mikäli ei ollut hommia. Esimies joutui sitten tulemaan taukotilasta hakemaan tämän työntekijän ja antamaan tälle erikseen hommia kun ei tajunnut auttaa työkavereitaan. Paras oli kun työjohtaja kävi jälleen etsimässä tätä työntekijää ja keksi tälle tehtävää. Tämä sankari vastaa että odota nyt, emmä jaksa heti mennä, ja jatkoi puhelimensa pläräämistä. Sitten tämä samainen kaveri kesän jälkeen uhosi ilmoittavansa ammattiliittoon kun esimies antoi tälle todella huonon työtodistuksen :D.
No joo, meni ehkä vähän turhan negailuksi. Sanotaan niin että 90% kesätyöntekijöistä on sellaisia kuin pitää, mutta se 10% on kaukana siitä mitä pitäisi olla. Harmi niiden kannalta jotka olisivat oikeasti motivoituneita, mutta jäävät ilman työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity ihan aiheeseen mutta tässä esim. semmoinen juttu jota olisi kesätyöntekijänä tehnyt mieli kyseenalaistaa mutta ei ketään tuntunut kiinnostavan.
Eräällä isolla huoltoasemaketjulla vaadittiin että työvaatteissa seistään työpisteellä ainakin semmoisen 5-10min ennen vuoron alkua jotta ehtii vaihtaa kuulumiset edellisen vuoron työntekijän kanssa. Minulle valitettiin kun tulin siis vaikka 13.58 -14.00 täysin työvalmiina työpisteelleni vuoroon joka alkaa 14.00, (en siis oikeasti ollut myöhässä minuuttiakaan) että pitää tulla sen verran paljon aiemmin että ehtii hyvin käydä asiat läpi JA päästää aamusta lähtevän tasalta menemään.
Hyvä ajatus toki jutella edeltävän vuoron tekijän kanssa ajankohtaiset jutut mutta sitten pitäisi suunnitella vuorot menemään 15min lomittain että ilta alkaisi vaikka 13.45 ja aamuvuoro lähtisi 14.00. Jos jokaiseen työvuoroon vaaditaan tulemaan työpisteelle puhumaan työasiaa vaikka sen 7min etuajassa, se on tekee ympäri vuoden työskenteleville noin 28 tuntia eli noin neljä päivää vuodessa palkatonta työtä. Ei oo reilua tuntipalkkalaisille, mutta jos ei työntekijää haittaa niin mikäpä siinä... Ei oo kesätytön työnä valvoa heidän etujaan.
Mukavaa kun työnvieroksunnasta on tehty näin helppoa. Ei tarvi kuin vähän vänistä työhaastattelussa väärista asioista, niin eipä tarvi sitten sitäkään työpaikkaa vastaanottaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli viime talvena konttoriin harjoitteluun nuori n. 18 v. nainen. Päivän ohjelmassa oli työntekijöiden palkkojen laskemista ja tarkistelin työntekijöiden työtunteja, jotka hän oli jo kerran käsitellyt. Huomauttaessani parista numerovirheestä huokaisi neiti dramaattisesti "Ei kai se nyt oikeasti voi olla niiiiin tarkkaa". Olin ensin sanaton, mutta sain perusteltua, että mikäli näitä laskelmia ei korjata, saa henkilö liian vähän palkkaa. Ei tainnut aueta tilanne hänelle sittenkään.
Sarkasmia kun ei kaikkien vajaavaisilla kyvyillä ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Oi, kyllä me nyt kaikki ihaillaan ja kunnioitetaan sua! Oot oikeessa että noin pitäisi käyttäytyä, mutta tiiätkö, kuulostat ihan joltain 60-vuotiaalta, jotka on suunnilleen yksin tehneet koko maailman ;).
Hah hah haa :D naulan kantaan. Eihän kukaan alle 50-kymppinen osaa mitään
Mutta jos on päässyt 90-luvulla ysiltä niin vanhimmillaankin onpi nytten 41? O.o
Yksi tapaus tuli mieleen... haastateltiin ja käytiin läpi monta hakijaa ja valittiin yksi, joka antoi itsestään haastattelussa reippaan ja positiivisen kuvan itsestään.
Tämä nuori nainen asui työpisteen naapurikunnassa. Työsopimus tehtiin ja kun työt piti aloittaa, hän kysyi: " kuka tulee hakemaan töihin? Kun ei ole omaa autoa?"
...kaivoin esille linja-autoaikataulut ja kartan ja selitin juurta jaksaen, että katsopas kun tällainen linja-auto kulkee kotisi läheltä suoraan firman eteen. Että tule sillä.
Naama nyrpeänä, niskojaan nakellen kuunteli ohjeet. Ja ruinasi joka päivä kyytiä muilta työntekijöiltä.
Kyllä harmittaa lukea näitä, kun itselleni ei kesätyöpaikkaa löytynyt lukuisten hakemusten ja haastattelujenkaan jälkeen. Kesätyöpaikat on aika kiven alla, mutta yhden haastattelun kyllä ainakin pilasin itse liialla jännittämisellä ja hermostuneisuudella. Halusin sen työpaikan ihan hirveästi ja alkoi olla ainut jäljellä oleva, kun muihin paikkoihin oli jo työntekijät valittu.. No enkös sitten ollut niin hermostunut, että se varmasti näkyi myös haastattelijalle.
En nyt tarkoita, että toi harjoittelija ei tarvitsisi työpaikkaa, mutta toisaalta harmittaa, kun jäi varmasti monta paljon parempaa työntekijää ilman paikkaa (enkä nyt tarkoita itseäni). Ja kyllä vähän näin itsekkäästi omasta puolestanikin harmittaa: olen aina hoitanut työni kunnolla ja tollanen "en jaksa herätä aamulla aikasin"-nysväily on niin mahdotonta käsittää! No anna paikkas sitten jollekkin, joka todella arvostaa saamaansa työpaikkaa ja jaksaa herätä. Jos ei aamulla saa persettään sängystä ylös, niin ei voi työkään kauheen tärkeä olla..
Toimin esimiehenä eräässä nuorten suosimassa vaateliikkeessä joten kesätyöhakemuksia tulee paljon. Se mikä ilahduttaa minua on huomata kuinka taitavia hakemuksia nykyään nuorilta tulee. Usein on käynytkin niin ettei todellisuus haastattelutilanteessa vastaa hakemusta ollenkaan. Ihan kuin eri ihminen olisi kyseessä.
Mutta usein saa todeta senkin kuinka upeita, aktiivisia ja oma-aloitteisia nuoria löytyy. Helmiäkin on!
Mutta uskokaa tai älkää näitäkin "hakemuksia" tulee: Puhelin soi. Minä vastaan. Linjan toisessa päässä kuuluu ääni: " Täällä Irmeli hei. Kuule sellaista lähdin soittamaan että olisko teillä kesätöitä tarjota meidän reippaalle Jessica-tytölle..." --- Tota mitäpä jos pyytäisit Jessican itse soittamaan ja laittamaan hakemusta. .
Älkää äidit kysykö niiden kullannuppujenne puolesta niitä töitä. Mitäpä luulette jos esim. 4 kesätyöntekijää palkkaan ja hakemuksia on tullut 200 niin nämä soittajaäitien lapset ei ole siellä listan kärjessä.
Kerran pankin kesätyttö oli mennyt hellepäivänä rannalle kun piti sitä MUKAVAMPANA kuin töihin menoa.Joku kesäpoika oli tullut töihin alkamista vasta seuraavana päivänä ja kysyi vaan muina miehinä mistä aloitan,pomo sanoi että voi painua kotiinsa.
Kaikista työpaikoistani hommat ovat hoituneet parhaiten nykyisessäni, jossa työntekijät saavat poikkeustilanteita lukuunottamatta tulla ja mennä lähes miten haluavat, kunhan hommat tulevat hoidettua. Saan siis aivan itse päättä moneltako menen töihin ja moneltako lähden, kunhan työt tulevat tehtyä ja tunnit tulevat kuukauden lopussa täyteen.
Ei turhaa stressiä mistään "ai että kun pitäisi olla siellä mutta kun on töitä!" -tyylisistä jutuista, sen kun menee ja tekee sitten joskus hieman pidemmän päivän.
Yrityksenkin kannalta parasta, kun kukin työntekijä on paikalla silloin, kun työt parhaiten hoituvat. Ei ole mitään järkeä pitää työntekijää väkisin töissä aikaisin aamulla, jos hommat hoituvat paljon paremmin jonain toisena ajankohtana. Tämä ei tietysti onnistuisi esimerkiksi lastentarhassa tai kaupassa joka on auki vain tietyn ajan päivästä.
Ihme kitinää tyhmiltä kurpilta, joiden asenne vaikuttaa olevan se, että töihin mennään kärsimään ja paras työntekijä on se, joka kestää eniten paskaa. Ihan fiksu veto kesäapulaiselta kysyä, jos voisi hoitaa hommat jollain toisella tavalla joka sopii itselle paremmin kuin se, miten ne yleensä hoidetaan. Jos ei sovi niin sitten ei sovi, mutta tietysti kysyä kannattaa. Kuinka ääliö täytyy olla jos tätä ei ymmärrä tai alkaa kitisemään aiheesta?
tällaista kirjoitti:
Kerran pankin kesätyttö oli mennyt hellepäivänä rannalle kun piti sitä MUKAVAMPANA kuin töihin menoa.Joku kesäpoika oli tullut töihin alkamista vasta seuraavana päivänä ja kysyi vaan muina miehinä mistä aloitan,pomo sanoi että voi painua kotiinsa.
Toi toinen tapaus kuulostaa kyllä siltä että siinä on voinut sattua joku väärinymmärryskin.
Työskentelen Helsingissä eräässä ministeriössä ja yksikön sihteeri jäi vuorotteluvapaalle. Sijaiseksi palkattiin työttömänä oleva nuori, jolla alan koulutusta. Tämä tyttö teki aika hyvin kaikki työt, mutta blondilla oli ajoittain bileputki päällä. Paras tilanne oli yksikkökokouksemme, jossa tämä määräaikainen sihteeri nukahti. Yksikön päällikkö rauhallisella äänellä totesi, että: "Jaa, nuoriso nukahti". Ja aivan totta, tämä blondi nukkui kokouksen ajan ja kokous jatkui rauhallisella äänensorinalla.
Kommentti väsymykseen tuli vähän myöhemmin. Neiti totesi mm., "Joo en mä oo oikeasti Hotelli Vantaan vakkareita, mä oon ihan erilainen. No kyllä mä tällä viikolla on siellä ollut kolme kertaa, mutta en mä oo niinkuin sitä vakkariväkeä siellä." Kyllähän se väsyttää, jos arkiviikolla kolmekin kertaa bilettää neljään asti.
Vierailija kirjoitti:
tällaista kirjoitti:
Toi toinen tapaus kuulostaa kyllä siltä että siinä on voinut sattua joku väärinymmärryskin.
Nyt lipsuu offtopicin puolelle, mutta entisessä työpaikassani joku oli onnistunut sotkemaan pari työvuorolistaa. Minulla oli vapaapäivä, ja seuraavana päivänä kun tulin töihin pomo istui kahvihuoneessa ja kysyi "iskikö akuutti lomantarve?" Katsoin silmät pyöreinä että häh? Olin ajoissa töissä, en ensin tajunnut mistä pomo puhui. Selvisi että minulle oli merkattu edelliselle päivälle työvuoro mutta oma listani näytti muuta. Siinä sitten selviteltiin oikein urakalla kuka oli ryssinyt.
Meillä on ihan vakinainen nuori mies, 22, joka ei ole pätkääkään oma-alotteinen, hyvä että vessaan uskaltaa mennä. Kyseessä on vielä isänsä firma. Ei mua kukaan nuori ole aiemmin minään tyrannina pitänyt, vaan olen ennen tullut kaikkien nuorten kanssa hyvin toimeen, mutta tää tuntuu kuin pelkäisi minua.