Ahh. Tähän kesäapulaisten parhaimmat ehdotukset ja möläytykset. Minä aloitan:
Nuorehko mammanpoika sai työpaikan, johon valitettavasti kuului aamvuoro aikaisin aamulla. Tämä Järjen Jättiläinen kuitenkin ehdotti, että jos hän tulisi tekemään ne hommat (valmisteluja ja kokin ja kylmäkön auttamista) yöllä, jolloin hänellä on paras vire ja pystyy tekemään töitä. Aamuvuoro kun ei hänelle oikein millään sopinut kun ei jaksa herätä niin aikaisin.
Hän kuulemma kotonakin elää niin että nukkuu pitkälle iltapäivää ja valvoo yöt.
Se vaan, ettei ollut mitään takeita että olisi mitään määrättyjä tehtäviään tehnyt silloin yölläkään - yksin siis suljetulla keittiöllä. Kun sitä piti päivänvalollakin koko ajan patistaa ja ohjata ja muistuttaa että tämäkin vielä.
Toinen sankari koki että työssä pitää olla liian pitkään ja että siihen on aivan liian sidottu. Oli kyllä kiitollinen työstä, ei siinä mitään. Meni puhumaan esimieihelle ratkaisuaan, että hänellä olisi yksi kaveri joka voisi tehdä puolet hänen hommistaan. Että panisivat yhdessä niinkuin homman puoliksi. Että miten olisi? Esimies ei oikein jostain syystä lämmennyt tälle, varmaan ihan vittumaisuuttaan.
Yksi valokuvasi itseään työpaikan taustatiloissa "hassuissa" tamineissa, eli työpaikan tavaroita ja esineitä esim. päässään ja sillain hassusti muutenkin makoili pitkin pöytiä. Paljon kuvia talon varastoista ja taustatiloista, jonne ei pitäisi hänelläkään olla edes mitään asiaa. Työpaikan nimet ja tiedot tietysti esillä. Kun hänelle huomautettiin että tuo ei ole mitenkään asiallista, oli häntä loukattu ja kiusattu sekä nöyryytetty ja jäikin sairaslomalle.
Lisäksi tietysti nämä jokakesäiset: en- mä- pääse- silloin -enkä- silloin- kun mun pitää mennä rockeihin/reissuun/lontooseen/boifriendin luo. Jos työvuoroja ei muuteta näiden elintärkeiden menojen mukaan, aletaan itkeä tihrustaa ja valittaa että kiusataan.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Meillä pienehkön sairaalaan laboratorioon ei varsinaisesti haettu kesätyöntekijöitä, mutta eräs alaa opiskeleva tyttö laittoi ainoana hakemuksen kesätyöpaikasta. No, sitten koitti kesätyön aloituspäivämäärä, eikä tyttö ilmestynyt paikalle. Ruvettiin soitttelemaan perään ja kävi ilmi, että kukaan ei ollut huomannut ilmoittaa tytölle, että hän oli kesätyöpaikan saanut, ja oli jo lupautunut toiseen paikkaan.
Minullekaan kerran ei ilmoitettu kesätyön saamisesta,kuulin sen vain sattumalta firman työntekijöiltä ja onneksi ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin esimiehenä eräässä nuorten suosimassa vaateliikkeessä joten kesätyöhakemuksia tulee paljon. Se mikä ilahduttaa minua on huomata kuinka taitavia hakemuksia nykyään nuorilta tulee. Usein on käynytkin niin ettei todellisuus haastattelutilanteessa vastaa hakemusta ollenkaan. Ihan kuin eri ihminen olisi kyseessä.
Mutta usein saa todeta senkin kuinka upeita, aktiivisia ja oma-aloitteisia nuoria löytyy. Helmiäkin on!Mutta uskokaa tai älkää näitäkin "hakemuksia" tulee: Puhelin soi. Minä vastaan. Linjan toisessa päässä kuuluu ääni: " Täällä Irmeli hei. Kuule sellaista lähdin soittamaan että olisko teillä kesätöitä tarjota meidän reippaalle Jessica-tytölle..." --- Tota mitäpä jos pyytäisit Jessican itse soittamaan ja laittamaan hakemusta. .
Älkää äidit kysykö niiden kullannuppujenne puolesta niitä töitä. Mitäpä luulette jos esim. 4 kesätyöntekijää palkkaan ja hakemuksia on tullut 200 niin nämä soittajaäitien lapset ei ole siellä listan kärjessä.Olen itse ollut kerran mukana pojan kesätyöhaastattelussa. Poika oli etsinyt numeron itse netistä, soittanut itse työpaikkaan ja sopinut ajan. Menin mukaan sen takia kun hänellä ei ollut mopokorttia vielä ja bussilla ei pääse meiltä sinne. Kävelimme toimistolle ja huomasin että minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin seisoa oven vieressä ulkopuolella tai mennä mukaan toimiston sisäpuolelle. Menimme sisään, poika edeltä, hän kätteli haastattelijan ja esitteli itsensä. Minä kättelin myös, sanoin nimeni ja kysyin, voisinko istua jossain sivussa haastattelun ajan, en häiritse mitenkään, olen vain kuskina pojalle, mutta selkäni on niin huonossa kunnossa ettei oikein pysty seistä. Olin viimeisilläni raskaana ja haastattelija kyllä näki sen että kävelykin oli vaikeaa. Hän näytti sivutuolia, jossa istuin hiljaa sanaakaan sanomatta koko haastattelun ajan. Pois lähtiessä vain kiitin.
Haastattelija kysyi pojalta mm että millä meinaat kulkea töihin. Poika vastasi saavansa pian mopokortin, mutta jos työt alkavat sitä ennen niin voi kulkea aluksi isänsä kyydissä joka menee ohi omaan työhönsä aamulla puolisen tuntia ennen pojan työajan alkua ja tulee takaisin noin tunti pojan työajan päättymisen jälkeen.
Poika sai silloin sen kesätyöpaikan, joten ilmeisesti pomo oli ajatellut etten liikaa sekaantunut asiaan. Olen itsekin sitä mieltä että nämä lastensa puolesta töitä kysyvät äidit ovat suurin este lasten työnsaannille.
Ja jos joku ihmettelee miksi en odottanut autossa, voi kertoa, että ulkona oli hillitön auringonpaiste, kevätaurinko kärvensi oikein tosissaan ja piha oli yhteinen poliisilaitoksen kanssa, joten en voinut pitää autoa tyhjäkäynnillä että ilmastointi olisi ollut päällä enkä voinut istua ilman ilmastointia autossa kärventymässä viimeisilläni.
Sinuna olisin odottanut eteisaulassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä ylipäätään töitä tekee, tekee sen itselleen parhaiten sopivana aikana, eikä kellokortilla.
Kerrotko, että miten tuo toteutataan esim. tarhoissa ja muilla paikoilla joissa asikaskunta on paikalla tiettyinä aikoina = henkilökunnan pitää olla siellä myös tiettyinä aikoina?
Missä ihmeen tarhoissa? Minkki? Kettu?
Ei kai kukaan (ainakaan päiväkodissa työskentelevä) ole sitten 50-luvun puhunut lastentarhoista.Älä esitä tyhmempää kuin olet, termi "tarha" on ihan normaalissa käytössä hyvinkin usealla ihmisellä. Lisäksi suomenruotsissa on edelleen ihan virallisessa käytössä termi "barnträdgård" eli lastentarha sekä "barnträdgårdslärare" eli lastentarhanopettaja.
Tarha-sanasta on kyllä yritetty päästä eroon jo vuosikymmeniä, joten olisiko viimeinkin teidänkin aika opetella oikea ilmaus? Eläimiä tarhataan, ei ihmisiä.
tätä on... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pienehkön sairaalaan laboratorioon ei varsinaisesti haettu kesätyöntekijöitä, mutta eräs alaa opiskeleva tyttö laittoi ainoana hakemuksen kesätyöpaikasta. No, sitten koitti kesätyön aloituspäivämäärä, eikä tyttö ilmestynyt paikalle. Ruvettiin soitttelemaan perään ja kävi ilmi, että kukaan ei ollut huomannut ilmoittaa tytölle, että hän oli kesätyöpaikan saanut, ja oli jo lupautunut toiseen paikkaan.
Minullekaan kerran ei ilmoitettu kesätyön saamisesta,kuulin sen vain sattumalta firman työntekijöiltä ja onneksi ajoissa.
Minut on valittu virkaankin (terveyskeskuslääkäri) ilman, että kukaan olisi ilmoittanut siitä minulle. Joku lääkärituttava oli nähnyt ilmoituksen virkaanvalinnasta Lääkärilehdestä ja onnitteli, sitä ennen en tiennyt virkaanvalinnasta, kun en itse Lääkärilehteä niin seuraa. Olin kyllä siinä vaiheessa jo muualla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kesätöissä valtion virastossa 80-luvun puolivälissä. En asiakaspalvelutehtävissä, vaan arkiston puolella. Kysyin, voisinko jättää ruokatauon pitämättä ja lähtisin töistä puoli tuntia aiemmin, ehtisin hengailla ennen kuin piti olla kotona. (minun siis piti olla kotona tiettyyn aikaan) Kysymykseni herätti suurta närkästystä, eihän nyt tuolla tavalla voi toimia.
Minusta joustavat työajat olisivat voineet toimia tuolloin ja voisivat nytkin monessa paikassa, missä niitä ei vielä ole. Virastot täytyy pitää auki tiettyinä aikoina, mutta ei siihen koko henkilökuntaa tarvita.
Etkö vielä aikuisenakaan ymmärrä, että oikeasti arvitsit tuon ruoka- ja lepotauon? Kysypä joltain nykyajan hoitajalta tai asiakaspalvelijalta, tai monelta yrittäjältä, miltä tuntuu jatkuvasti tehdä töitä ehtimättä tauoille.
Totta kyllä, että joillain valtion vitastoilla joustavat työajat tulivat hyvin myöhään käyttöön. Toki sielläkin täytyy nykyäänkin ruokatsuot pitää.
Eikös tuo ole paitsi turvallisuuskysymys, myös kustannuskysymys. Siis satunnaiselle kesäduunarille olisi pitänyt antaa työpaikan kaikki avaimet ja päästää omin nokkinensa keskellä yötä touhuamaan, ja maksaa luonnollisesti yötyölisät? Tai että palkkaa kaksi ihmistä yhden ihmisen työhön, eli maksaa työnantajamaksut sun muut kahdesta työntekijästä, vaikka yksikin tekijä ko. työhön riittäisi?[/quote]
Jos maksetaan palkkaa X euroa yhdelle, tai jaetaan se X euroa kahdelle, niin miten työnantajamaksut eroaa? Kerro ihmeessä mulle, kiinnostaa kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vit? Aika huno rekrytointi jos tollasta porukkaa otettu ees töihin. Varsinkin nää "en pysty tekemään töitä tai en voi tulla silloin ja silloin töihin". Tollasethan karsitaan jo työhaastattelussa pois. Multa ainakin aina kysytty että onko menoa 1.5. - 1.9. ja jos sanot joo meen sinne tänne ja tonne niin ei oo ees palkattu.
No aika tiukkapipoista. Multa on joka vuosi nesän vuorolistoja suunnitellessa kysytty onko jotain tiettyä vapaatoivetta. Oon yleensä aina saanut niille parille päivälle vapaat, joka vuosi mulla on yks päivä/viikonloppu ollut vapaatoiveena ja muuten sitten ei mitään. Aina on palkattu.
Joo, mutta vaikka kauppaan kesätöihin tulijat saattavat alkaa kuvitella, että voivat toivoa kaikki viikonloput vapaaksi, koska silloinhan kaikki festarit ovat. Jos kerran kauppa on auki joka päivä 7-22 (9-22) niin silloin ei voi ajatella, että 50% kesän viikonlopuista ovat työntekijälle vapaita. Ja siis tällaisia ihmisiä on! Joka vuosi.
Joten ei periaatteessa anneta yhtään viikonloppua, etteivät vain penikat luule, että saavat jotain toivoa ja kuvittelevat, että heidän toiveita kuunnellaan. Kyllä se on vakituiset kassat, jotka haluaa olla kesäviikonloput vapaalla, vaikka ei niitä tarvitsisikaan.
Hassua muuten, ihan omin korvin olen kuullut, kun vakituiset kassarouvat itkee sitä, kun kesätyöntekijät tekevät viikonloput ja he eivät saa sunnuntaikorvauksia. Sitten jos nuori kysyy viikonloppua vapaaksi, sitä ei voi antaa, kun sehän saattaa kuvitella, että saa...hmmm...mitä lie se saattaa kuvitella. Ehkä sitä, että hänenkin toiveita kuunnellaan.
Viikonloppuvapaa?! Miten lie nykyään, mutta 1980-90 -luvuilla ei kesätyöntekijöillä ja vakituisilla osa-aikaisilla ollut meillä suuressa marketissa yhtään ainoaa vapaata lauantaita vuosilomaansa lukuunottamatta. (Jos lauantai oli pyhä, sunnuntaina töihin, muuten ei ollut sunnuntaiaukioloa.) Se oli kyllä totta, että kuukausipalkkaiset, pääasiassa päivätyötä tekevät myyjät kadehtivat ilta- ja lauantailisiämme, mutta kuitenkaan KERTAAKAAN kukaan ei halunnut vaihtaa.
Työhön perehdyttäjiäkin pitäisi opastaa, että tekisivät työnsä hyvin ja asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa perehdytystä, mutta myös huonoa rekrytointia.
Kesätyöläisenäkin saa toivoa lomapäiviä.
Jos työpaikallasi on noin ankea ilmapiiri kuin mikä asenteesi on, en yhtään ihmettele, miksi kesätyöläisetkään eivät viihdy.
Rekrytointi on varmaan mennyt juuri kuin pitikin, että valitsijoiden tuttavapiirin hemmotellut ipanat menivät ammattilaisten ohi kuten työelämässä muutenkin on usein käytäntönä.
Ohis, mutta mä luin että "kepulaisten parhaimmat ehdotukset ja möläytykset" :'D :'D
Vierailija kirjoitti:
Paras oli se, että yhtäkkiä havahduimme että tiski ei pyöri, ravintola täynnä asiakkaita ja astioita tulee ja menee. No, nerokkaat kesätyöläiset olivat menneet kesken työvuoron uimaan läheiselle rannalle kun tuli niin kuuma! no eivätpä jatkaneet työtä enää pitkään...en ymmärrä, onko tämä sitä vapaan kasvatuksen satoa....? työntekijä on tekevinään työtä ja työnantaja maksavinaan palkkaa. Tekemällä oppii vai miten se nyt oli.
Saako kysyä, millaiset tauotuskäytännöt teillä on? Eli kuinka usein ja miten pitkään+mitkä mahdollisuudet viettää taukoa. Toki muiltakin ravintola-alan työntekijöiltä kiinnostaa kuulla.
Omat kokemukset ekoista kesätyöpaikoista ravintolassa on melko ikäviä. Loputonta "kiirettä"(piti pitää yllä kiirefiilistä, koska näytti paremmalta asiakkaan silmin) oli sää mikä hyvänsä. Tietysti joskus myös oikeasti kiire. Ei saanut istua missään vaiheessa, vettä ei saanut juoda edes tiskin takana(tästä seurauksena kuiva suu ja usein nestehukasta huono olo). Takatilaan ei saanut poistua kuin vessassa käymään. Taukoja oli 7-10 tunnin päivinä vain yksi, 10-15min. Mahdollisuudet oli syödä eväät pukuhuoneessa. Eihän sitä silloin valitettavasti tajunnut, että eihän tuo ihan paras tauotussysteemi ole.
Ravintoloissa tosiaan menee usein aika laittomasti nuo taukojutut. Etenkin kesällä. Monta kertaa kysyttiin, voinko tänään jättää ruokatauon pitämättä, että ehtisi paremmin. Samoin usein kysyttiin, voiko jäädä puoli tuntia tai tunnin pidempään, mutta ne saisi takaisin. Mutta, sitten kun ehdotin, että tulisin seuraavana aamuna sen puoli tuntia-tunnin myöhemmin, alkoi hirveä papatus, että eihän se nyt käy, työajoista pidetään kiinni, mikäs laiskuri se sinä olet. Tämä vapaa olisi kuulemma pitänyt ottaa saman päivän aamusta. Olisi käytännössä ollut kiva kuulla, miten pidän takautuvasti saman aamun tunnin vapaan, jos lupauduin jäämään yli vasta iltapäivällä...
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole paitsi turvallisuuskysymys, myös kustannuskysymys. Siis satunnaiselle kesäduunarille olisi pitänyt antaa työpaikan kaikki avaimet ja päästää omin nokkinensa keskellä yötä touhuamaan, ja maksaa luonnollisesti yötyölisät? Tai että palkkaa kaksi ihmistä yhden ihmisen työhön, eli maksaa työnantajamaksut sun muut kahdesta työntekijästä, vaikka yksikin tekijä ko. työhön riittäisi?
Jos maksetaan palkkaa X euroa yhdelle, tai jaetaan se X euroa kahdelle, niin miten työnantajamaksut eroaa? Kerro ihmeessä mulle, kiinnostaa kovasti.
Ainahan sitä voi jossitella joutavalla, jos tädillä olis munat jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oo ihan tollaisia kokemuksia, mutta viime kesänä meillä oli kesäapulaisena nuori tyttö (joka kesä otetaan pariksi viikoksi joku tyttö, yleensä joku tutun tutun tytär -tyyppisesti), joka ei ensinnäkään puhunut yhtään mitään, ja kaiken lisäksi onnistui yksinkertaisimmatkin hommat hoitamaan päin vattua.
Siis tyyliin: "älä laita siihen paperisilppuriin kuin korkeintaan viisi paperia kerrallaan, tai se menee jumiin." Ja neiti tunkee sinne heti seuraavaksi jonkun aivan liian paksun nivaskan. Ja lattioita mopatessa ne olivat vain entistä hirveämmän näköiset, en edes tiedä miten se siinä onnistui..
Melkeinpä kaikki hommat mitä hänelle annettiin, menivät enemmän tai vähemmän pieleen. Ja eivät olleet mitenkään vaativia hommia, just siivoilua ja sen sellaista. Ikkunoita pestessäkin ne jäi entistä kamalampaan kuntoon, joten itse oli tehtävä uusiksi. Eikä me sille oikein kehdattu kovin montaa kertaa sanoakaan, kun oli niin ujo ja sellainen.. onneksi sitä kesti vain pari viikkoa.
Äitinsä pyysi josko tyttö pääsis tänä vuonna uudestaan, mutta ei kyllä valitettavasti noilla meriiteillä. Ujo saa olla, mutta pitäis sentään yksinkertaisia ohjeita osata ottaa vastaan. Siis mun 2- ja 4-vuotiaat lapsetkin ymmärtää jo noi ohjeet tuon paperisilppurin käytöstä.. :D
Saatte sellaisia työntekijöitä kuin suhteilla valitsemalla ansaitsette. Tänä kesänä Maijan tytär pääsee teille kesätöihin. :D
Näinpä... Itse köyhästä perheestä peräisin olevana nuorena hain joka kesä töihin kymmeniin paikkoihin huolella tehdyllä hakemuksella ja perään soittelemalla, mutta koskaan en päässyt edes haastatteluun. Paikat näyttivät täyttyvän suhteilla: pomon siskon kaverin pojilla ja tyttärillä, ja sitä rataa, jotka eivät edes olleet motivoituneita töihin. Kannataisiko vähän miettiä, mikä järki tällaisessa on? Tosiaan siinä saa työnantaja vaan sitä mitä tilaa, ja varakkaiden perheiden vesat vain nuoresta pitäen oppivat, että elämä kantaa vaikka itse vetäisit riman alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tervetuloa maistamaan vaan uuden uljaan maailman menoa! Tohon suuntaa ne tulevaisuuden työt on oikeasti menossa. Ne ketkä ylipäätään töitä tekee, tekee sen itselleen parhaiten sopivana aikana, eikä kellokortilla. Aloittajan esimerkin kesäduunarilla oli ihan fiksut ehdotukset, joita ei taantumuksellisella työpaikalla ymmärretty; tehokkaimman ajan ottaminen käyttöön ja työn jakaminen.
Siihen en ota kantaa miten ko. henkilö sitten olisi oikeasti suoriutunut, mutta ideoina hyvät!
t. Esimies, joka ottaa tehot irti henkilöstön omilla ehdoilla ja tekee tulosta.
Eikös tuo ole paitsi turvallisuuskysymys, myös kustannuskysymys. Siis satunnaiselle kesäduunarille olisi pitänyt antaa työpaikan kaikki avaimet ja päästää omin nokkinensa keskellä yötä touhuamaan, ja maksaa luonnollisesti yötyölisät? Tai että palkkaa kaksi ihmistä yhden ihmisen työhön, eli maksaa työnantajamaksut sun muut kahdesta työntekijästä, vaikka yksikin tekijä ko. työhön riittäisi?
Eli jos nuori ihminen esittää innovatiivisia ehdotuksia, sitä pidetään curling-nuorena, koska hän on nuori.
Itse olen päälle viisikymppinen ja meillä on paljon nuoria töissä. Heillä on hurjasti ideoita. Jotkut välillä pähkähulluja, mutta ei se meinaa, että heti teilataan, että onpas nykyajan nuoret laiskoja ja huonoja, kun kyseenalaistavat vanhoja käytäntöjä. Niiden pähkähullujen ehdotusten seasta tulee joskus helmiä. Ja saa kai sitä ehdottaa. Ei kaikkeen tarvitse suostua. Mutta miksi juuri nuoret ei saisi ehdottaa asioita. Vain vanhat ja kokeneet. Ei meidän vanhojen ideat aina myöskään niin fiksuja ole.
Pojan idea oli sinänsä fiksu. Työnantajan tehtävä ei ole nauraa sille ja haukkua työntekijää, vaan selittää nuorelle työaikalainsäädäntö ja palkkaukset ja muut seikat, miksi se ei sovi.
En ole puhunut sanaakaan mistään curling-nuorista, saati ollut teilaamassa ketään laiskaksi. Ihmettelin vain tämän esimiehenä toimivan viestiä, jossa hän piti fiksuina ehdotuksina niitä, että kesäduunari tekee työtä yksinään yöaikaan koska ei jaksaisi olla hereillä aamupäivisin tai että yhden ihmisen työ jaetaan kahdelle tekijälle siksi, koska se yksi ihminen ei millään viitsisi tehdä normaalimittaista työpäivää.
Minusta nuo ehdotukset eivät olleet fiksuja, sillä eiväthän ne tähdänneet lainkaan siihen, että kyseisillä muutoksilla työt tulisi paremmin ja tehokkaammin tehtyä, vaan ne pohjasivat puhtaasti ehdottajien itsensä mukavuuteen ja mielitekoihin. Miksi työnantaja pitäisi fiksuina ehdotuksia silloin, kun niistä ei työnantajalle ole kuin lisäkustannuksia ja pahimmillaan jopa selvää haittaa?
Muistankohan nyt ihan väärin, kun itselleni tuli mieleen, että eikö tuota työajan jakamista ole ns. fiksummatkin ehdottaneet. Saataisiin useammille töitä, kun ei yksi ihminen tekisi ihan täyttä päivää. Ymmärrän toki, että ongelmana on työnantajalle koituvat ylimääräiset kulut. Ei nyt kuitenkaan mikään aivan posketon idea mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tervetuloa maistamaan vaan uuden uljaan maailman menoa! Tohon suuntaa ne tulevaisuuden työt on oikeasti menossa. Ne ketkä ylipäätään töitä tekee, tekee sen itselleen parhaiten sopivana aikana, eikä kellokortilla. Aloittajan esimerkin kesäduunarilla oli ihan fiksut ehdotukset, joita ei taantumuksellisella työpaikalla ymmärretty; tehokkaimman ajan ottaminen käyttöön ja työn jakaminen.
Siihen en ota kantaa miten ko. henkilö sitten olisi oikeasti suoriutunut, mutta ideoina hyvät!
t. Esimies, joka ottaa tehot irti henkilöstön omilla ehdoilla ja tekee tulosta.
Eli jos nuori ihminen esittää innovatiivisia ehdotuksia, sitä pidetään curling-nuorena, koska hän on nuori.
Mitä innovatiivista tuossa on, että aletaan asettaa (itselle mieluisia) omia sääntöjä joilla suostutaan töihin? Joku kesätyöntekijä ei ole, ihan iästä riippumatta, siinä asemassa että voi alkaa sanella ehtoja työnantajalle. Jos työ ei maistu, ei sitä ole pakko tehdä. Sellaisiakin ihmisiä on jotka kykenevät hyväksymään työnantajan järkeenkäyvät säännöt ja tekemään työnsä kunnolla niiden puitteissa.
Ehdotushan oli ihan hyvä. Tekee hommat yöllä pois valmiiksi ennen aamua. Sitä ei vain tässä paikassa pystynyt toteuttamaan. Mutta ehkä ajatus jäi kytemään pomon päähän ja muutaman vuoden päästä on joku yöllä tekemässä hommat valmiiksi aamutyöntekijöille.
Mutta kun näin on aina tehty, niin kivitetään henkilö, joka ehdottaa jotain uutta
Miksi pitää työntekotapoja muuttaa, jos homma toimii nykytavoilla todella hyvin?
Tämä nykyajan pakkokehittäminen on ärsyttänyt jo vuosia.. "Kehitetään" sen vuoksi kun pitää kehittyä, jotta voidaan sanoa että ollaan tehty uudistuksia. Harmi vaan, että ne menevät usein aivan päin persettä, kuten tässäkin kävi...
Minä olen taas kiittänyt nuoria monesti uusista, tuoreista ideoista. Työntekoa on helpotettu paljon, kun on saatu pois vanhoja tapoja, joita ei enää tarvita.
Paras esimerkki, minkä olen kuullut eräästä mielisairaalasta. Aamuvuorolaiset veivät aina isot saavit ulos rännien alle ja iltavuorolaiset haki ne ja kaatoi maahan. Joku nuori uskalsi kyseenalaistaa sen ja hänelle selvitettiin, että kun monta kymmentä vuotta sitten täällä ei ollut hanavettä tarpeeksi, kerättiin sadevesi, mitä käytettiin pyykkien pesuun yms. Nuori ihmetteli, että miksi sitä vielä kerätään, kun laitoksessa on kunnallinen vesijohto ja pyykkikoneet.
Niinpä. Saavien raahaaminen loppui siihen.
Olitko potilaana tuolla mielisairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä yksinkertainen? On olemassa muitakin kuluja kuin palkka. Vakuutukset, työterveyshuolto yms. Yhdestä työntekijästä maksetaan yhdet maksut, kahdesta kahdet, kolmesta kolmet yms.
Työskentelen hoitoalalla ja sinne näitä valopäitä mahtuu.
Tyttö oli viemässä asiakasta suihkuun ja kysyi vielä varmuuden vuoksi jos asiakkaan vaippa otetaan pois ennen suihkua. Sama tyttö oli myöhemmin laittamassa likapyykkejä koneeseen koska asiakkalla oli tullut kakkoset housuihin. No tyttö unohti tietenkin ottaa kikkareet pois niin ei niistä housuista ainakaan puhtaammat tulleet. Piti sitten pestä koko pesukone samalla.
Yhtä toista pyydettiin kiireen keskellä keittämään kahvia. Ihmeteltiin kun kahvi ei valmistu. No tämä kysyy iloisesti puolen tunnin jälkeen jos suodatinpussin joka on nyt siellä koneessa (eli aamukahveilta jäänyt) voi käyttää uudestaan.
Enemmän löytyisi noita vakkareista...
Voi jeesus. Tällä maalla ei ole tulevaisuutta. Velkaa enemmän kun kukaan tavallinen ihminen pystyy ymmärtämään, kaikki ostetaan luotolla ja kesäspede haluaa päättää milloin huvittaa tulla ehkä töihin.
Kansa haluaa lisää ilmaista rahaa koska eihän 100 miljardia ole velka eikä mikään. Varsinkaan kun silmä ei pysy mukana kuinka nopeasti velkaa kertyy lisää mittariin. Vi***akos tässä.
Ehkäpä ihan hyvä etten saanut tänä vuonna kesätöitä. Hoitakaa te taitajat työnne ihan itse :)