Ahh. Tähän kesäapulaisten parhaimmat ehdotukset ja möläytykset. Minä aloitan:
Nuorehko mammanpoika sai työpaikan, johon valitettavasti kuului aamvuoro aikaisin aamulla. Tämä Järjen Jättiläinen kuitenkin ehdotti, että jos hän tulisi tekemään ne hommat (valmisteluja ja kokin ja kylmäkön auttamista) yöllä, jolloin hänellä on paras vire ja pystyy tekemään töitä. Aamuvuoro kun ei hänelle oikein millään sopinut kun ei jaksa herätä niin aikaisin.
Hän kuulemma kotonakin elää niin että nukkuu pitkälle iltapäivää ja valvoo yöt.
Se vaan, ettei ollut mitään takeita että olisi mitään määrättyjä tehtäviään tehnyt silloin yölläkään - yksin siis suljetulla keittiöllä. Kun sitä piti päivänvalollakin koko ajan patistaa ja ohjata ja muistuttaa että tämäkin vielä.
Toinen sankari koki että työssä pitää olla liian pitkään ja että siihen on aivan liian sidottu. Oli kyllä kiitollinen työstä, ei siinä mitään. Meni puhumaan esimieihelle ratkaisuaan, että hänellä olisi yksi kaveri joka voisi tehdä puolet hänen hommistaan. Että panisivat yhdessä niinkuin homman puoliksi. Että miten olisi? Esimies ei oikein jostain syystä lämmennyt tälle, varmaan ihan vittumaisuuttaan.
Yksi valokuvasi itseään työpaikan taustatiloissa "hassuissa" tamineissa, eli työpaikan tavaroita ja esineitä esim. päässään ja sillain hassusti muutenkin makoili pitkin pöytiä. Paljon kuvia talon varastoista ja taustatiloista, jonne ei pitäisi hänelläkään olla edes mitään asiaa. Työpaikan nimet ja tiedot tietysti esillä. Kun hänelle huomautettiin että tuo ei ole mitenkään asiallista, oli häntä loukattu ja kiusattu sekä nöyryytetty ja jäikin sairaslomalle.
Lisäksi tietysti nämä jokakesäiset: en- mä- pääse- silloin -enkä- silloin- kun mun pitää mennä rockeihin/reissuun/lontooseen/boifriendin luo. Jos työvuoroja ei muuteta näiden elintärkeiden menojen mukaan, aletaan itkeä tihrustaa ja valittaa että kiusataan.
Kommentit (252)
Meillä nyt ei varsinaista kesätyöntekijää ole mutta työssäoppija. Asennevamma paistaa pitkälle. Jos sanotaan että tee tuo asia ja hän ei siitä pidä niin alkaa vinkuminen että onko pakko... Firman autolla ajoi kahdesti, kummallakin kerralla oli ylinopeuksia ja vaaratilanteita - ei ottanut opikseen vaikka asiasta sanottiin.
Koko ajan puhelin kädessä ja ylimielinen asenne matkassa. Ei todellakaan tule pärjäämään tässä elämässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole paitsi turvallisuuskysymys, myös kustannuskysymys. Siis satunnaiselle kesäduunarille olisi pitänyt antaa työpaikan kaikki avaimet ja päästää omin nokkinensa keskellä yötä touhuamaan, ja maksaa luonnollisesti yötyölisät? Tai että palkkaa kaksi ihmistä yhden ihmisen työhön, eli maksaa työnantajamaksut sun muut kahdesta työntekijästä, vaikka yksikin tekijä ko. työhön riittäisi?
Jos maksetaan palkkaa X euroa yhdelle, tai jaetaan se X euroa kahdelle, niin miten työnantajamaksut eroaa? Kerro ihmeessä mulle, kiinnostaa kovasti.
Oletko sinä yksinkertainen? On olemassa muitakin kuluja kuin palkka. Vakuutukset, työterveyshuolto yms. Yhdestä työntekijästä maksetaan yhdet maksut, kahdesta kahdet, kolmesta kolmet yms.
En ainakaan tunne olevani yksinkertainen.
Eikö logiikkasi mukaan esim. kauppojen, jotka käyttävät paljon osa-aikaisia työntekijöitä, kannattaisi käyttää vähemmän henkilökuntaa ja sellaisia, jotka tekevät täysiä tunteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole paitsi turvallisuuskysymys, myös kustannuskysymys. Siis satunnaiselle kesäduunarille olisi pitänyt antaa työpaikan kaikki avaimet ja päästää omin nokkinensa keskellä yötä touhuamaan, ja maksaa luonnollisesti yötyölisät? Tai että palkkaa kaksi ihmistä yhden ihmisen työhön, eli maksaa työnantajamaksut sun muut kahdesta työntekijästä, vaikka yksikin tekijä ko. työhön riittäisi?
Jos maksetaan palkkaa X euroa yhdelle, tai jaetaan se X euroa kahdelle, niin miten työnantajamaksut eroaa? Kerro ihmeessä mulle, kiinnostaa kovasti.
Oletko sinä yksinkertainen? On olemassa muitakin kuluja kuin palkka. Vakuutukset, työterveyshuolto yms. Yhdestä työntekijästä maksetaan yhdet maksut, kahdesta kahdet, kolmesta kolmet yms.
Työntekijävakuutukset on sidottu palkkasummaan. Työterveyshuollon perusmaksu on jotain luokkaa viisikymppiä vuodessa/työntekijä.
Nyt jo aikuisena vakkarina tajuaa kuinka huonosti aikoinaan töihin perehdytettiin ( jos lainkaan ) & sitten oikein odotettiin niitä mokailuja! Olin silloin tosi tunnollinen ja kiltti, mutta eipä sitä silloin arvostettu lainkaan!
Yritän itse hoitoalalla olla hyvä perehdyttäjä/ohjaaja, mutta on tosi paljon niitä nuoria, joita ei vois työt vähempää kiinnostaa. Kumma juttu, kun luulis näinä aikoina töiden kelpaavan ?!? Toki hoitoala ei ihan ruusuisin, vaan oikeasti töitä joutuu tekemään ja kaikenlaista ikävää...
Meillä on kesätyöntekijöille perehdytyskansio, josta löytyy perussäännöt työntekoon (= milloin työaika alkaa, miten pitkä on ruokatauko ja missä sen voi viettää, miten lomat määräytyvät, mitä tehdään jos on kipeänä, kaikki yhteystiedot pomoa ja palkkoja myöten jne.) ja lisäksi on avuksi alkuun lista, jossa on avattu yleisimpiä jokapäiväisiä työtehtäviä, eli siitä voi katsoa mitä voisi tehdä, jos tulee tumput suorana -olo. Emme saa itse vaikuttaa meille valittavien työntekijöiden valintaprosessissa, eli meille saattaa tulla jonkun toimistomyyrän valitsema random-työntekijä.
Välillä tulee ihan hyviä tyyppejä, jotka ovat valmiita käymään töihin, tutustuvat perehdytyskansioon ja keksivät tarvittaessa itsekin tekemistä. Sitten on myös niitä, jotka viidestä kehotuksesta huolimatta eivät ole saaneet otettua muistiin esim. työpaikan puhelinnumeroa ja ovat sitten kipeänä pois töistä ilman ilmoitusta, "ku emmätienny numeroo". Samat tyypit myös taikovat puhelimen kouraan heti jos ei ole määrättyä työtehtävää ja sitten heitä ärsyttää, kun asiakas tulee keskeyttämään puhelimen pläräämisen.
Perehdytyksessä on eroja, mutta nyt alkaa 10. kesäni työntekijöiden perehdyttäjänä ja olen todennut, että aina se vika ei ole perehdyttämisessä. Meillä ei koskaan odoteta että milloin se kesähessu mokaa ja ihan joka iikka saa kysyä ihan mitä tahansa työhön liittyvää, eikä koskaan jätetä kesätyöntekijöitä yksinään pärjäämään vaan opastetaan työhön ja työelämään. Silti joka kesä tulee aina vähintään yksi elämän sankari, jonka mielestä työnteko on jotain ikävää ja jonka ainoa tarkoitus on tuottaa hänelle harmia, mutta toki siitä hyvästä pitäisi saada paljon palkkaa ja lomaa. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö logiikkasi mukaan esim. kauppojen, jotka käyttävät paljon osa-aikaisia työntekijöitä, kannattaisi käyttää vähemmän henkilökuntaa ja sellaisia, jotka tekevät täysiä tunteja?
Saatika näitä 0-tuntilaisia, joita roikotetaan listoilla, mutta ei anneta tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatika näitä 0-tuntilaisia, joita roikotetaan listoilla, mutta ei anneta tunteja.
Ei niillä kaikilla 0- tuntisilla ole myöskään halua ottaa tunteja vastaan. Esim. S-ketjuun pääset helposti 0-tuntiseksi kassaksi. Mun kaveri oli oikeastikin siellä töissä pari kesää, mutta on sen jälkeen roikkunut 0-listoilla sen takia että saa henkilökunta-alennuksen ja puoli-ilmaiset hotelliyöt Suomessa. Hänellä on jo omaa ammattia vastaava kokopäiväinen työ eli ei todellakaan odota niitä tunteja kielipitkällä eikä niitä pahemmin tarjota. Mutta se henkilökunta-alennus.
Minkälaista sakkia teille rekrytoidaan? Rekrytoinnissa se vika on jos uusavuttomat idiootit pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jokainen on ollut joskus nuori ja töppäillyt, minäkin oikein huolella. köh jätän tässä nyt kertomatta niistä kuitenkin...
sen olen huomannut että näitä curlattuja teinejä on aina vaan enemmän. kaikki on saatu jo lapsena, äiti soittaa ja hakee työpaikkaa (kuka tänne olikaan tulossa töihin) vanhemmat selostaa mitä "lapsi" osaa ja mitä ei (oisi kiva kuulla itse hakijalta) ynnä muuta. harvemmin otan töihin ketään äidin suosituksella. on näitä festarikarkureita osunut kohdalle, kummasti iskee flunssa tai selkäkipu kun on saatu pomolta kielteinen päätös festarikäyntiä varten. kesätöissä kun ollaan _kesällä_, jostain syystä! samoin aamuvuoro seitsemältä on liian aikaista turhan monelle.
eli ei teineissä sinänsä ole vikaa vaan vanhemmissa.. ?
on siellä ihan helmiä joukossa, harmi kun yleensä jatkavat kouluja ja uraa paljon pitemmälle mitä nämä meidän sinänsä mukavat ja ihan ok rahakkaat hanttihommat ;)
Näitä curlattuja teinejä on tosiaan näkynyt.
Yhden teinin äiti on töissä samassa talossa kuin minä. Hän kiikutti teinin CV:n pöydälleni ennen työpaikkahaastattelua. Sitten kun oli perehdytystilaisuus, teini myöhästyi, mutta äiti syöksyi tilaisuuteen pahoitellen, kun tyttö ei ollut ymmärtänyt tulla ajoissa paikalle. Lopulta teini itse ilmestyi tilaisuuteen, pahoittelematta ja vihaisena. Työtehtävänsä hän kyllä hoiti (ilmeisesti joka aamu äitinsä patisti sängystä ylös, laittoi aamiaiset jne), mutta oli muuten todella riesa: oman lomani aikaan hän oli jopa etsinyt henk.koht. puhelinnumeroni numeropalvelusta, soitteli minulle ja lähinnä valitti joistakin pikkuasioista. Kieltäminen ei auttanut.
Toivottavasti hän pystyy nykyisin toimimaan itsenäisemmin, opiskelee yliopistossa, mutta opinnot kuulemma eivät ole edenneet oikein toivottua tahtia.
Kääk, tämä on aivan kuin meidän iskän firmasta. Itse asiassa tapahtunut useamminkin vastaavaa. Iskä oppi että jos nuoren vanhempi kyselee töitä, hän haluaa tavata ja haastatella nuoren ensin yksin. Kerran tosiaan äiti tunki mukaan kertomaan miten erinomainen poika hänellä on ... poika ei itse tullut edes haastatteluun ajoissa! No senhän nyt arvaa ettei iskä tätä nuorukaista palkannut firmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tervetuloa maistamaan vaan uuden uljaan maailman menoa! Tohon suuntaa ne tulevaisuuden työt on oikeasti menossa. Ne ketkä ylipäätään töitä tekee, tekee sen itselleen parhaiten sopivana aikana, eikä kellokortilla. Aloittajan esimerkin kesäduunarilla oli ihan fiksut ehdotukset, joita ei taantumuksellisella työpaikalla ymmärretty; tehokkaimman ajan ottaminen käyttöön ja työn jakaminen.
Siihen en ota kantaa miten ko. henkilö sitten olisi oikeasti suoriutunut, mutta ideoina hyvät!
t. Esimies, joka ottaa tehot irti henkilöstön omilla ehdoilla ja tekee tulosta.
Eli jos nuori ihminen esittää innovatiivisia ehdotuksia, sitä pidetään curling-nuorena, koska hän on nuori.
Mitä innovatiivista tuossa on, että aletaan asettaa (itselle mieluisia) omia sääntöjä joilla suostutaan töihin? Joku kesätyöntekijä ei ole, ihan iästä riippumatta, siinä asemassa että voi alkaa sanella ehtoja työnantajalle. Jos työ ei maistu, ei sitä ole pakko tehdä. Sellaisiakin ihmisiä on jotka kykenevät hyväksymään työnantajan järkeenkäyvät säännöt ja tekemään työnsä kunnolla niiden puitteissa.
Ehdotushan oli ihan hyvä. Tekee hommat yöllä pois valmiiksi ennen aamua. Sitä ei vain tässä paikassa pystynyt toteuttamaan. Mutta ehkä ajatus jäi kytemään pomon päähän ja muutaman vuoden päästä on joku yöllä tekemässä hommat valmiiksi aamutyöntekijöille.
Mutta kun näin on aina tehty, niin kivitetään henkilö, joka ehdottaa jotain uutta
No nyt kun tämä ajatus on sulla näin iskenyt hienosti kipinää, niin kehitäpä sitä nyt sitten eteenpäin, vassokuu:
- miten työntekijä on vakuutettu kun hän tulee yksin suljettuun paikkaan tekemään niitä työtehtiviä, jotka hänen kollegansa ja muut työntekijät tekevät ajalla 05.30 - 01.00? Ihan turvallisuuskysymyksenä siis: mitä ja miten tämä asia ratkaistaan. Tuleeko joku lisävakuutus, erillinen vastuu ja kenelle. Työntekijä-jonnelle itselleen varmaankin, koska hänellä itselläänhän se ongelmakin oli. Ettei pysty heräämään aikaisin töihin.
- miten jonne ohjeistetaan tekemään ne tehtävät jotka hänelle kuuluu? Onko joku sovellus, jolla hän aina kuittaa tehdyksi sen, mitä pitääkin? Hänen tehtävänsä ovat niitä avustavia tehtäviä, eli jonkun pitää häntä valvoa ja katsoa että työt tehdään oikein ja hyväksyttävästi. Miten häntä valvotaan kun hän tekee töitä sinä aikana kun kukaan muu ei tee.
-tässä duunissa, kun on kyseessä tavallinen suorittava työ, duunaritasolla, niin miten työajat sitten kaikille tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti annetaan? Tuleeko kukin töihin sen mukaan miten sattuu vuorokaudenajat sopimaan? Miten tämä ratkaistaan ravintolan aukioloaikojen sekä tärkein: asiakkaiden kanssa? Tuleeko työt 3- 5- eri vuoroon? Kyllä varmaan näin on. Jonkun pitää olla paikalla kun ravintola on auki ja kun asiakkaat tulee syömään.
- miten pieniin osiin voi yhden työtehtävän jakaa? Voiko kaveriporukalla yhdessä alkaa jakaa vaikka 10 eri duunia 30 eri kaverille? Niitä voi siis jaeskella sen mukaan keskenään miten kukin haluaa vapaata ja sitä omaa aikaa. Kuka näiden kustannukset maksaa? Siis työntekijäkulut, kaikki. Maksaako ne itse vai mitenkä tämä oikein menee?
Odotan kovasti kiinnostuneena näitä uusien ideoiden käytännön toteuttamisia. Erittäin edistyksellistä ja rohkeaa ajattelua. Sitten vaan pitäisi saada vastauksia.
Tämä on juuri este monien suomalaiste firmojen hyytymiselle. Kun ei voi sitä ja eihän sitä voi tätä ja etsitään kymmenen syytä, millä torjutaan heti kaikki ehdotukset, kun olisi liian vaivalloista miettiä uudistumista.
Miten sitä muka voi ja minä en ainakaan ja tehdään niin kuin vuonna keppi ja kivi.
Muissa maissa uskalletaan uusia ideoita kuunnella ja pohtia, voisiko niillä kehittyä. Täällä henkilökunta ja pomotkin junnaa vanhoissa kuvioissa tyyliin "tehdään edelleen teryleenihousuja, kun nehän meni 80-luvulla hyvin kaupaksi Neuvostoliittoon"
Ja sitten maksetaan konsulttifirmalle puoli miljoonaa, että ne tulee antamaan neuvon, jonka kuka tahansa puusilmäisin työntekijäkin olisi osannut sanoa.
Meille kesätyöntekijät otetaan arvonnan kautta (kunta) ja todellakin saamme töihin aika kirjavaa väkeä... joku on hyvin innostunut ja ahkera ja jotain toista ei voisi vähempää kiinnostaa.