Syödäänkö missään lapsiperheessä enää näin?
Olen parikymppinen ja miettinyt paljon lapsuudenkodin ruokavaliota. Nykynäkökulmasta hyvin epäterveellinen, ja sama linja oli kavereidenkin perheissä
Aamupala: leipää, sokerijugurttia, muroja... Maitoa, sokerioitua mehua
Välipaloja: kaikenlaiset einekset esim. Lihapiirakat, saarioisten pitsa, burgerit, sokerijugurtit, vanukkaat jne.
Päivällisruokia : makaronilaatikko, perunamuussi ja lihapullat, ranskalaiset ja nakit, risotto, pasta bolognese... Salaatin virkaa toimitti pari leikattua kurkkusiivua lautasen reunalla.
Kommentit (51)
Meillä ainakin 90-luvulla syötiin noin, mutta muuttui pikkaisen kun päästiin lama-ajan yli ja vuosituhat vaihtui. Kavereilla ja sukulaisilla myös. Nykyään kun käyn äitillä on huomattavasti ravintorikkaampaa ruokaa (jonka minä kokkaan, kun usein käyn siellä) ja välipalana toimii huomattavasti terveellisemmät ruoat. Pikkuveljeni tosin syö noita paljon kun on yksin kotona eikä jaksa kokata, olen kyllä yrittänyt sanoa että ei ostaisi niin paljon tuota "roskaa" veljelleni.
Meillä oli lapsuudessa myös yllättävän epäterveellistä ruokaa kotona tarjolla, vaikka vanhempani ovat hyvätuloisia ja huolehtivaisia. Oon syntyny -95 ja sisko -91. Aamupalana oli usein paahtoleipää, sokerimuroja/mysliä ja maustettua jogurttia, mehukeittoa ym. Lounas syötiin koulussa arkisin, välipalana oli vanukasta, croissantteja, valmispullaa, keksiä, sokeroituja rahkoja ja välipalapatukoita. Päivälliseksi yleensä makaronilaatikkoa, lihapullia ja perunamuusia, nakkeja ym ilman kasviksia useimmiten. Ja iltapalaksi saattoi olla vielä sipsejä ja dippiä, leipää voilla ym. Kuulostaapa järkyttävältä, kun vertaa nykyruokailuuni:D luulen että vanhempani eivät oikein tajunneet esimerkiksi lisätyn sokerin määrää ja kasvisten vähyyttä. Olemme koko perhe olleet aina normaalipainoisia, lapsena minä olin jopa vuosia alipainon vuoksi seurannassa ja koulusta tentattiin äidiltäni mitä syömme kotona. Suorastaan ihme että nykyisin tulee ostettua maustamattomia maitotuotteita, marinoimattomia lihoja, monipuolisesti kasviksia ja täysjyvätuotteita.
Meillä sokerijogurtit, vanukkaat, pitsat ja hampurilaiset oli harvinaista herkkua. Yleensä syötiin keittoja tai perunaa jonkin kastikkeen kanssa, kanankoipia, kyljyksiä tai paistettua kalaa. Jälkiruuaksi marjakiisseliä tai itse leivottua pullaa tai piirakkaa. Marjat kerättiin itse syksyllä. Perunat kasvatettiin mummolan pelloilla. Pihalla oli herukkapensaita. Isä metsästi ja kalasti.
Mikä olisi sitten saman perheen ihanneruokavalio vuorokauden aikana?
Niin mikä olisi ne nykyaikainen ruoka sisältö perheelle?
Ettekö syö kalaa ? Lihaa ei suositusten mukaan tulisi syödä päivittäin. Kallis ei ole terveellisyyden tae.8
Vierailija kirjoitti:
Ettekö syö kalaa ? Lihaa ei suositusten mukaan tulisi syödä päivittäin. Kallis ei ole terveellisyyden tae.8
Syötäisiin jos ei olisi niin kallista. Kanan hintakin alkaa olla yli tulojen, 3kpl fileitä 7,5e. Menisi jos perheessä olisi vaan muutama jäsen, mutta isolle perheelle alkaa tulla liaan hintavaksi yhdelle aterialle.
Pastat tulleet viimeisen 15 vuoden aikana, kirjoitti joku tässä ketjussa. Jep. :D
Ap kuvasi varmasti kohtalaisen yleisen perheiden ruokavalion. Jos kauppojen tarjontaa katselee, voi helposti nähdä, mitä ihmiset enimmäkseen syövät. Menkääpä esim. Prismaan tai Citymarketiin - ja myös joihin pikkukauppoihin. Mitä siellä on paljon? Siis määrällisesti. Mistä tuotteista hyvin valikoimaa? Mitkä syötävät ovat niitä edullisimpia (niitä menee paljon).
Tärkein mittari on tuotteiden määrä. Paljonko ne ottavat hyllytilaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen parikymppinen ja miettinyt paljon lapsuudenkodin ruokavaliota. Nykynäkökulmasta hyvin epäterveellinen, ja sama linja oli kavereidenkin perheissä
Aamupala: leipää, sokerijugurttia, muroja... Maitoa, sokerioitua mehua
Välipaloja: kaikenlaiset einekset esim. Lihapiirakat, saarioisten pitsa, burgerit, sokerijugurtit, vanukkaat jne.
Päivällisruokia : makaronilaatikko, perunamuussi ja lihapullat, ranskalaiset ja nakit, risotto, pasta bolognese... Salaatin virkaa toimitti pari leikattua kurkkusiivua lautasen reunalla.
Kyllä kai ruokavalio on muuttunut useimmilla. Mutta onko sittenkään kokonaisuudessaan parempaan - ylipainoisia lapsia on Suomessa enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Aika iso muutos tapahtui ruokavaliossa ehkäpä tuossa 80-90-luvulla. Itse kasvoin 60- ja 70-luvulla, vanhempani olivat innokkaita laittamaan ruokaa kummatkin.
Suurin ero lienee, että valmisruokia syötiin tuskin milloinkaan. Niitähän ei paljon ollutkaan. Tärkeässä osassa oli itse kerätyt marjat ja omenat pakastettuina, mehuina, hilloina, ja soseina. Sieniä kerättiin myös. Myös riistaa saatiin joskus syksyisin, kesällä syötiin enimmäkseen isän itse kalastamaa kalaa.
Meillä oli arkisin perusruokaa eli aina oli salaattia tai raasteita, pääruokana lihakeittoa, perunalaatikkoa, makaronilaatikkoa, pyttipannua, kaalikääryleitä, tms. Viikonloppuisin oli vihannespatoja, kanaa currykasteikkeessa, osso buccoa, täytettyjä paprikoja tai tomaatteja, risottoa, silakkapihvejä, itsetehtyä pizzaa, faijan savustamaa kalaa, tms. Jälkiruokana oli marjakiisseleitä, itse tehtyä suklaavanukasta, mehukeittoa, yms.
Osa ruoista oli siis aika raskaanoloisia, tulee mieleen aika herkullinen ruoka, crepesit, jotka tehtiin niin että paistettiin lettuja, jotka täytettiin jauhaliha-kermakastikeseoksella, rullattiin, ripiteltiin juustoraastetta päälle ja uuniin. Paistetut perunat oli rasvaisia, kun paistettiin valurautapannussa (teflonpannuja ei vielä markkinoilla tainnut olla).
Ehkä suurin ero tuossa on se että käytettiin ruoka-aineita, jotka nykymääritelmän mukaan olisivat luomua. Itse tehdessä ei tarvinnut lisätä säilöntäaineita, eikä liikaa suolaa, sokeria ja makuaineita. Myös riisiä ja perunaa oli useammin kuin makaroneja. Meillä annokset oli etukäteen rajoitettu. Ruokaa tehtiin niin että jokainen sai yhden annoksen, ei usein santsattu. Valkoista leipää ostettiin harvoin. Yleensä kotona oli ruisnäkkäriä ja jälkiuunileipää, jokusen palan sekaleipää saattoi saada myös. Pullaa meillä ei paistettu, kakkuja tms. oli lähinnä jouluna. Synttäreiksi äiti leipoi täytekakun. Herkkuja kuten Jaffaa ja perunalastuja saatiin joskus viikonloppuna. Usein saatin yksi pieni pullo Jaffaa ja pieni sipsipussi jaettavaksi broidin kanssa kahtia -- arvaatte että siinä tiirattiin sitä limun määrää laseissa tarkkaan ja joka sipsin muru laskettiin.
Karkkia sai jos joku vieras toi tai itse säästettiin mitättömästä viikkorahasta. Jos siis sai kerran viikossa pienen pätkän lakua, se oli juhlaa.
Elämäntyyli oli myös erilainen, minäkin kävelin kouluun edestakaisin joka päivä aina ylioppilaaksi asti. Usein koulumatka oli sellainen 4 kilometriä edestakaisin. Kotona joutui tekemään töitä, siivosin ja tein pihatöitä. Kävin kaupassa (jalkaisin).
Eli jos ruokalajit ovat olleet aika samantyylisiä, elämäntyyli oli liikkuvampi, ruokaa syötiin vähemmän ja ruoka-aineet olivat luomumpia.