Syödäänkö missään lapsiperheessä enää näin?
Olen parikymppinen ja miettinyt paljon lapsuudenkodin ruokavaliota. Nykynäkökulmasta hyvin epäterveellinen, ja sama linja oli kavereidenkin perheissä
Aamupala: leipää, sokerijugurttia, muroja... Maitoa, sokerioitua mehua
Välipaloja: kaikenlaiset einekset esim. Lihapiirakat, saarioisten pitsa, burgerit, sokerijugurtit, vanukkaat jne.
Päivällisruokia : makaronilaatikko, perunamuussi ja lihapullat, ranskalaiset ja nakit, risotto, pasta bolognese... Salaatin virkaa toimitti pari leikattua kurkkusiivua lautasen reunalla.
Kommentit (51)
Mun parikymppinen tyttäreni varmaan repeisi, jos lukisi tämän aloituksen :)
Kyllä! Suomalaiset eivät hyvästä ravinnosta tiedä, eivätkä edes välitä.
Minkälaisissa perheissä on koskaan syöty noin?! Ei todellakaan minun lapsuudenkodissani, eikä taatusti kavereittenikaan.
Ja nyt aamupalana on vihersmoothie, johon on lisätty macajauhetta ja pakurikääpää. Lounaaksi on paahdettua kanaa ja porkkanapyreeta, välipalaksi kaalilastuja ja päivällisellä nautitaan ananasrahkaa.
Päiväkodin listalla on makaronilaatikko, perunasose ja muussi, nakkikätköt, risotto, pasta jne. Siellä ei mikään ole muuttunut 20 vuodessa.
Tosin iso osa suomalaisista syö ihan tavallista ruokaa eikä joka käänteessä mieti, kuoleeko tästä vai ei.
Meillä ei ollut muroja 90-luvulla, mutta muuten syötiin tuolla tavalla ja tosi epäterveellisesti. Ei ollut koskaan mitään salaatteja, äiti yritti ujuttaa ruoan sekaan jotain terveellistä. Jotka me tietenkin noukittiin pois.
Olen syönyt todella usein lihapiirakoita ja pizzoja VÄLIPALAKSI.
Mikä ettei aina joskus voisi syödä jotain noista, mutta ei säännöllisesti päivittäin (murot) tai viikoittain.
Mitä vikaa on lihapullissa, bolognesessa tai risotossa? Käykääpä italiassa :D
Kyllä noi päivällisruuat minusta edelleen on ihan kelporuokia :) salaattia ja kasviksia vaan kylkeen.
kyllä syödään ikävä kyllä. Mun tuttavat jotka vähävaraisia syövät juuri noin. Lidl moskaa pussit väärällään ja just tuollaisia teollisia ruokia.
Mä luulen et nää ei oo italialaisia risottoja parmesaaneineen ja valkoviineineen😁
Meillä on onneksi joka päivä ruuaksi kunnon pihvi. Siinä vierellä on sitten raikas vihersalaatti. Ihanan kallista.
Seuraavaksi kun menet kauppaan niin katso valikoimaan ja tarjouksia. Ne on ne tuotteet, jotka myy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noi päivällisruuat minusta edelleen on ihan kelporuokia :) salaattia ja kasviksia vaan kylkeen.
Minusta nuo kaikki on ihan kelporuokia, kun ei joka päivä syö.
Suomen neuvola järjestelmän perustaja eli yli satavuotiaaksi...tiedätkö mikä oli hänen ohjeensa pitkään ikään?
Sama meillä, aina pastaa ja makaronilaatikkoa. Harvoin marjoja, ei ikinä oikeaa salaattia vaan jotain mautonta (suola)kurkkua.
Leipää leipää leipää.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen et nää ei oo italialaisia risottoja parmesaaneineen ja valkoviineineen😁
Jotenkin en usko että se ois just se alkoholi ja rasvainen juusto, mikä tekisi noista ruuista terveellisempiä. :)
Kyllä meillä noita ruokia syödään edelleen.
En usko et nykään enää annetaan mitä masse majavaa joka päivä lapsille. Mä lämmitin myös aina koulun jälkeen lihiksen. Omille en kyllä osta.
En syöttäisi tuollaista moskaa lapselleni