Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syödäänkö missään lapsiperheessä enää näin?

Vierailija
18.05.2016 |

Olen parikymppinen ja miettinyt paljon lapsuudenkodin ruokavaliota. Nykynäkökulmasta hyvin epäterveellinen, ja sama linja oli kavereidenkin perheissä

Aamupala: leipää, sokerijugurttia, muroja... Maitoa, sokerioitua mehua

Välipaloja: kaikenlaiset einekset esim. Lihapiirakat, saarioisten pitsa, burgerit, sokerijugurtit, vanukkaat jne.

Päivällisruokia : makaronilaatikko, perunamuussi ja lihapullat, ranskalaiset ja nakit, risotto, pasta bolognese... Salaatin virkaa toimitti pari leikattua kurkkusiivua lautasen reunalla.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen parikymppinen ja kuulostaa tutulta.

Meillä oli kyllä yleensä vihanneksia ruoan yhteydessä, mutta ruoat kuulostaa tutuilta. Pastoja kermakastikkeilla/bolognese, lihapullia, risottoa, makaronilaatikkoa, uunimakkaraa. Kalaa harvoin. Kermavanukkaita oli iltaisin, mutta välillä jälkkäriksikin.

Tuli karmaisevat muistot välipaloista. :D Sillä kyllä, lihapiirakkaa, mikropitsaa, burgereita, vaaleaa leipää...

Ja tämä akateemisessa perheessä. Muistan, että kavereilla oli samat välipalat ja heidänkin vanhemmat enimmäkseen asiantuntijatehtävissä. Kukaan kaveri ei ollut kasvissyöjä/vegaani.

Vierailija
22/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä, aina pastaa ja makaronilaatikkoa. Harvoin marjoja, ei ikinä oikeaa salaattia vaan jotain mautonta (suola)kurkkua.

Leipää leipää leipää.

Mitä ajattelit tänään tehdä ruuaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen neuvola järjestelmän perustaja eli yli satavuotiaaksi...tiedätkö mikä oli hänen ohjeensa pitkään ikään?

Miksi huonoa ruokaa pitäisi syödä edes kohtuudella?

Vierailija
24/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden perheessä syötiin noin ja olin lihava lapsi. Ne syö vieläkin noin mutta oon sanonu että mun lapselle ei saa antaa mitään lihapiirakkaa joka päivä. Kun kesäinen mun tyttö on paljon mummulassa ja saattaa mennä 3 lihapiirakkaa päivän aikana, kun ei kuulemma normiruoka kelvannut. Oon sit sanonut, että ei tarvi antaa mitään jos ruoka ei kelpaa. Ei ainakaan lihapiirakoita. Mun tyttö 10v toistaseks ihan normaali.

Vierailija
25/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen et nää ei oo italialaisia risottoja parmesaaneineen ja valkoviineineen😁

Jotenkin en usko että se ois just se alkoholi ja rasvainen juusto, mikä tekisi noista ruuista terveellisempiä. :)

Rasvainen juusto on terveellistä.

Vierailija
26/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko et nykään enää annetaan mitä masse majavaa joka päivä lapsille. Mä lämmitin myös aina koulun jälkeen lihiksen. Omille en kyllä osta.

Totta kai annetaan, vai kenen luulit ostavat kaikki ne miljoonat vanukaspurkit joita kauppojen hyllyt notkuvat? Suklaavanukkaassa ja tavallisessa jogurtissa ei ole mitään eroa, ja aika monessa perheessä (+ kaikissa laitosruokaloissa) tarjotaan ihan niitä tavallisia purkkijogurtteja.

Kumma kyllä eroa terveydessä ei juuri ole näiden kohdalla, jotka söivät paljon ranskanleipää ja pullaa ja eineksiä ja sitten taas näiden nykylapsien kohdalla. Nykyään ruoka voi olla terveellisempää kokonaisuutena, mutta lapset taas hakevat ne hiilihydraatit sitten karkeista ja juomista. Ehkä sittenkin olisi terveellisempää syödä siihen kasvaan lapsen hiilihydraattinälkään vaikka sitten sitä pullaa ja vaaleaa leipää mitä vetäistä kotimatkalla pullollinen energiajuomaa.

Vierailija
27/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parikymppinen ja miettinyt paljon lapsuudenkodin ruokavaliota. Nykynäkökulmasta hyvin epäterveellinen, ja sama linja oli kavereidenkin perheissä

Aamupala: leipää, sokerijugurttia, muroja... Maitoa, sokerioitua mehua

Välipaloja: kaikenlaiset einekset esim. Lihapiirakat, saarioisten pitsa, burgerit, sokerijugurtit, vanukkaat jne.

Päivällisruokia : makaronilaatikko, perunamuussi ja lihapullat, ranskalaiset ja nakit, risotto, pasta bolognese... Salaatin virkaa toimitti pari leikattua kurkkusiivua lautasen reunalla.

Eli teii syötiin noin jotain 2006? No ei varmaan ole tuosta paljon ruokailutottumukset muuttuneet jos noin kerran syötiin ihan hiljattain :D

Vähän perspektiiviä nyt!

Ap, millaisesta perheestä muuten olet?

Vierailija
28/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään osittain aloittajan tyyliin.

Aamupala: jugurtti tai Rahka, 1-2 paahtoleipää tai ruisleipä. Joskus muroja, silloin ei leipää tai jugurtteja. Juomana vesi tai makeutusaine mehu.

Lounas: Makaronilaatikko, Kanapata, Makkarakeitto, jauhelihakastike, peruna, riisi, jne. Niitä perus ruokia. Usein ei ole salaattia tai ne kurkkusiivut/tomaattilohkot lautasen kyljessä enintään. Juomana maito. Ei ikinä leipää lisukkeena.

Välipala: Voileipä ja hedelmä. Kesällä marjoja.  Juomana vesi.

Päivällinen: Kuten lounas.

Iltapala: Jugurtti tai rahka tai ne murot. Paahtoleipä tai ruisleipä. Hedelmä tai marjoja. Juomana vesi tai makeutusaine mehua. Joskus salaattia esim. kanasalaatti.

Perusperiaatteet: ruokajuoma maito tai vesi. Rahka tai jugurttia ei syödä max 1-2/pv. Muroja ehkä kerran vkossa. Karkkipäivä kerran viikossa.

Vierailija
29/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on noita parikymppisiä - no, 19 ja 18. Nehän oli lapsena tosi kiukkuisia kun meillä ei ollut koskaan mitään kunnollista väli-/aamupalaa; siis paahtoleipää, muroja tai sokerijugurtteja saati vanukkaita. Aina vaan jotain tyhmää ruisleipää, maustamatonta jugurttia/viiliä + marjoja, hedelmiä. Ruuat kyllä kuulostaa tutuilta, tosin sitä salaattia kyllä oli aina.

Vierailija
30/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuuden perheessä syötiin noin ja olin lihava lapsi. Ne syö vieläkin noin mutta oon sanonu että mun lapselle ei saa antaa mitään lihapiirakkaa joka päivä. Kun kesäinen mun tyttö on paljon mummulassa ja saattaa mennä 3 lihapiirakkaa päivän aikana, kun ei kuulemma normiruoka kelvannut. Oon sit sanonut, että ei tarvi antaa mitään jos ruoka ei kelpaa. Ei ainakaan lihapiirakoita. Mun tyttö 10v toistaseks ihan normaali.

Tää on tää ikuisuusaihe, mutta kannattaisi ehkä hieman harkita tuota lapsen hoidattamista isovanhemmilla, jos pitää noin tiukkaan sanella, miten ne hoidetaan. 

Vierailija
31/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulosta tutulta. Ei omassa kotonani, mutta ei kyllä missään kavereitteni kotonakaan syöty noin. 

Pastat ovat tulleet aivan viimeisen 15v. aikana. Joten korkeintaan oli makaroonia, mutta meillä ei käytetty. Peunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, hirvenlihaa, poroa, kalaa... oman maan kasviksia kesäisin. Siinä se paletti, uunissa, pannulla, keittona, varsinkin kesäkeitto (oli kamalaa). Leipä oli jälkiuunta, ruisleipää tai rieskaa. Kalakukot viikonloppuherkkua tai Karjalanpiirakat munavoilla. Salaattiakin talvisin aika niukasti. Korvattiin ehkä marjoilla.

Pizzaa ei koskaan, eikä lasagnea. Omassa taloudessani olen sitten opetellut.

Vierailija
32/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on syntyneet 1997 ja 2001 eikä heistä kumpikaan ole koskaan saanut kotona lihapiirakkaa. Ihan siksi, että itse niitä inhoan. Tosin ei meillä synttäreillä koskaan ollut porkkanatikkuja dipattavaksi, joten pieleen meni ravintokasvatus.

Vierailija
33/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulosta tutulta. Ei omassa kotonani, mutta ei kyllä missään kavereitteni kotonakaan syöty noin. 

Pastat ovat tulleet aivan viimeisen 15v. aikana. Joten korkeintaan oli makaroonia, mutta meillä ei käytetty. Peunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, hirvenlihaa, poroa, kalaa... oman maan kasviksia kesäisin. Siinä se paletti, uunissa, pannulla, keittona, varsinkin kesäkeitto (oli kamalaa). Leipä oli jälkiuunta, ruisleipää tai rieskaa. Kalakukot viikonloppuherkkua tai Karjalanpiirakat munavoilla. Salaattiakin talvisin aika niukasti. Korvattiin ehkä marjoilla.

Pizzaa ei koskaan, eikä lasagnea. Omassa taloudessani olen sitten opetellut.

Kyllä meilä oli jo 70-luvulla spagettia, lasagnea, nauhapastaa yms sen perussarvimakaronin lisäksi.

Mutt noin niinkuin muuten kuulostaakin tutulle, niin ruuan lisänä oli aina raaste/salaatti/vähintään kurkku ja tomaatti. Eikä ikinä lihapiirakoita tms vastaavia. Muistan ala-asteella olleeni kateellinen kaverille Saarioisten frisbeestä, meillä kun äiti aina teki pizzan itse.

Vierailija
34/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin muistan olleeni kateellinen kaverille kun niillä syötiin aina nakkeja/lihapullia/kalapuikkoja & ranskalaisia ja leipänä ranskanleipää. Meillä oli noita vaan tosi harvoin ja leipänä ruisleipää tai itetehtyjä sämpylöitä. Eikä koskaan edes suklaamuroja tai suklaapuuroa. 😂 no, näin vanhemmiten asiaa katsoo vähän eri suunnasta...

Vierailija
35/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on tää ikuisuusaihe, mutta kannattaisi ehkä hieman harkita tuota lapsen hoidattamista isovanhemmilla, jos pitää noin tiukkaan sanella, miten ne hoidetaan. 

Sun mielestä 3 lihistä päivässä ei oo paha?

Mummu itse pyytää tytön sinne ja tyttö haluaa mennä, joten miksi kieltäisin? Ainoa mitä kiellä on lihapiirakan tuputtaminen. Kaksi nuorempaa lasta hoidatan ihan itse itselläni.

Vierailija
36/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 70-luvulla syötiin aamulla kaura tai ruispuuroa marjojen kanssa, päivällä kouluruoka, välipala leipä, pannari marjojen kanssa tai joku puuro, illalla jauhelihasta, kalasta tai kanasta jotain jälkkäriksi monesti marjakiisseliä. Iltapala oli teetä ja leipää. Hedelmiä oli aina, appelsiineja, omenia ja banaaneja. Jugurttia hyvin harvoin, itse tehtyä viiliä usein kesäisin kun maito haettiin naapurin navetasta. Salaattia ei hirveästi talvella syöty, kesällä sitäkin enemmän oman maan aineksista. Kesällä kalaa syotiin kyllästymiseen asti, itse kun pyydettiin. Marjat olivat hyvin tärkeitä, niitä kasvatettiin ja kerättiin ja pakastettiin. Näin maaseudulla opettajaperheessä. Ja lihapiirakoita näin ensimmäisen kerran opiskelemaan lähdettyäni enkä ole makuun tottunut, kalakukko maistuu vieläkin paremmin.

Vierailija
37/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin juuri noin lapsuudessani, esim. söin vanukkaita ja pikkupitsoja välipalaksi. Kävin muistaakseni itse ostamassa, mutta äitikin osti niitä. Ruoka oli aina itse tehtyä, mutta kuvaamasi kaltaista. Hyvätuloiset, kouluttautuneet vanhemmat minulla, Helsingissä.

Vierailija
38/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on suklaapuuro? o.O

Vierailija
39/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mietin kerran itsekin. olen syntynyt 80 ja  muistan aamupalan olleen sokerhuurretuja maissihiutaleita, vaaleaa vehnäleipää, kaakaota..

välipalaksi oli usein jugurttia  ja lisää leipää.

päivällinen oli lasagnea, risottoa, voihin tehtyä pottumsuussia, nauravia nakkeja.. ruokajuomana sain mehua, kun Hyla-maito oli niin imelää ettei sitä paljaaltaan voinut juoda :x

usein oli myös kiisseleitä ja lisäksi äiti leipoi paljon.

silti olin hoikka, kuten suurin osa tuon ajan lapsista! 

Vierailija
40/51 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin juuri tuolla tavalla lapsuudessa. Ymmärrän kyllä, tais vanhemmilla olla ruuhkavuodet päällä ja yrittivät vaan selviytyä.

Nyt on asiat toisin, viimeksi isä tarjosi tomaattista kaiden vihanneksilla höystettyä risottoa, oli haihdutusliemenkin keitellyt siihen.

Kasvattelee omia yrttejä jne.

Eli hektiset vuodet on ohi ja jaksaa vapaa-ajalla panostaa hyvään ruokaan.

Me avomiehen kanssa arvostetaan hyvää ja puhdasta ruokaa. Vihannekset on vahvasti läsnä ja en meinaa tomaatti, kurkku ja jäävuorisalaattia tällä.

Just kyllä söin bolognesea, väänsin itse tomaattikastikkeen (hieman laadukasta muttia pohjana käyttäem), tosin kyseessä oli jauhelihan sijaan soijarouhe versio.

Osataan myös herkutella, mitään kieltäytymistä nautinnoista ei harrastesta, päinvastoin nautitaan hyvästä ruuasta.

Hyvä ruoka vaan ei ole lenkkimakkaraa ja lihapiirakaa meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä