Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset käy töissä jos ei saa kunnon palkkaa?

Vierailija
15.05.2016 |

En tajua ihmisiä jotka tekee töitä jollain alle parin tonnin kuukausipalkalla kun työttömänä tienaa melkein saman verran. Se on kuitenkin 8 tuntia päivästä ihan hukkaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienyrittäjä taidealalla. Ansaitsisin enemmän työttömänä, eli olen köyhä. Rakastan kuitenkin työtäni, joten elän sitten näin.

Vierailija
42/66 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan asiaan havahduin itsekin jokin aika sitten.

Sain raskaasta vuorotyöstä käteen 1200€. Hoitomaksut olivat noin 500, työmatkakuluihin meni parisataa, työvaatteisiin ym. oheiskuluihin meni satanen. Lisäksi en enää ehtinyt leipomaan kotona, metsästämään tarjouksia, lämmittämään taloa puilla, kasvattamaan osan ruoasta omassa puutarhassa jne. Kotiin tultuani olin poikki, samoin lapset pitkän hoitopäivän jälkeen. Istuimme miehen kanssa pöydän viereen, ja lopputulos yllätti; olimme tehneet tuota rääkkiä, ja plussalle jäimme siitä kuukaudessa noin 200€ takia. Molemmat olimme sitä mieltä, että tuossa ei ole mitään järkeä eikä tuollainen korvaus ole uhrausten arvoinen.

Niinpä minä jäin lasten kanssa kotiin, ja elämänlaatumme on parantunut huimasti! En todellakaan kaipaa töihin!

Ja mikä myös on hyvä, niin siihen sinun tilalle töihin pääsi joku iloinen työntekijä. Kaksi ihmistä tehtiin onnelliseksi ihan rooleja vaihtamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä itseasiassa pidän työstäni niin paljon, että tekisin sitä vaikka ilmaiseksi, jos olisi pakko.

Minä en tekisi työtä ikinä ilmaiseksi, koska olen ihan periaatteesta ilmaistyötä vastaan. Tuota periaatettani voimistaa entisestään se, kun kaikki päättäjät ja herrat yrittävät nykyään saada porukkaa massoittain ilmaiseksi töihin.

Lisäksi, jollakin rahalla sitä on vuokra, ruoka, terveys, eläminen jne, aina maksettava, tuli töistä rahaa tai ei. Joten millä minä ne kaikki maksaisin, jos ei edes töistä tulisi rahaa.

Vierailija
44/66 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, minä en saa palkkaa ollenkaan. Vain 9 e päivä, josta maksan työmatkat ja -ruokailun. Olen 45v. yksinhuoltaja ja minulla on kaksi tutkintoa, joista toinen ylempi korkeakoulututkinto. Ja olen kiitollinen, että sain tämänkin työn, koska se on ainakin koulutustani vastaava. Että revipä siitä.

En tiedä missä olet, mutta kyllä ainakin kuntouttavassa työtoiminnassa jos työmatka on yli 3 kilometriä matkakulut korvataan. Samoin kuuluu myös ilmainen lounas.

Vierailija
45/66 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, minä en saa palkkaa ollenkaan. Vain 9 e päivä, josta maksan työmatkat ja -ruokailun. Olen 45v. yksinhuoltaja ja minulla on kaksi tutkintoa, joista toinen ylempi korkeakoulututkinto. Ja olen kiitollinen, että sain tämänkin työn, koska se on ainakin koulutustani vastaava. Että revipä siitä.

Kysyn vain ihmetelläkseni, miten 9 eurolla/päivä pystyy maksamaan työmatkat ja -ruokailut? Tuosta 9 eurosta lähtisi helposti ainakin noin puolet jo monissa Suomen kaupungeissa pelkkiin päivittäisiin bussilippuihin paikallisliikenteessäkin ja jos kaukoliikenteessä menee vähänkään pidemmälle, ei tuo 9 euroa riitä ainakaan edestakaiseen matkaan mitenkään, hyvä jos edes yhdensuuntaiseen matkaan.

Vierailija
46/66 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori kuulostan kusipäältä mutta oikeasti olen vain realisti. En voi kun nauraa jollekin siivojalle, joka uskoo HR-ammattilaisten ja kokkareiden kusetuksia ja korulauseita jostain cv:n rakentamiseta ja työkokemuksen haalimisesta. Ei helvetti... sen ymmärtää että joku maisteri tms tekee vähän paskempaa(ei kuitenkaan mitään kädet paskassa duunia), että saa kokemusta ja pääsee pikkuhiljaa parempiin hommiin. Mutta jotkut 8e/h siivoojat rakentamassa cv:tä ja sen työkokemuksen takia tekemässä töitä... ei helvetti. Voisiko olla, että teille valehdellaan jotta pysyisitte töissä?

Suomessa tyypit vääntävät johonkin haistapaska osa-aikasiivoustyöhön perse ruvella jotaib hakemuksia ja säätää fontteja kuntoon cv:ssä. Ulkomailla joku tälläisen työpaikan omaava kyselee onko se cv jotain syötävää vai mitä. Voi tätä hölmöläisten maata.

Vierailija
47/66 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska töissä näen mun ihanat työkaverit ja päivissä on tietty rytmi. Palkka on pieni joo mutta kyllä sillä toimeen tulee. Työttömänä olo oli elämäni kamalinta aikaa.

Vierailija
48/66 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tee ryötä, ei sinun syömänkään pidä.

Vierailija
49/66 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen kokoaikatöissä toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella. Palkka ei päätä huimaa - bruttona n. 2400, mutta on se sentään oikein riittävä tässä pikkukaupungissa.

Jos heittäytyisin työttömäksi, kävisi todennäköisesti seuraavasti:

- saisin karenssia

- joutuisin tietyn aikamäärän jälkeen takaisin nykyisiin hommiini ilman palkkaa

- tulotasoni putoaisi

- viettäisin kotona aikani kahden lapsen kanssa ilman autoa (kävisi aika pitkäksi)

- eläkkeeni ei karttuisi

- jäisin paitsi työelämän ihmissuhteista ja mielekkäästä tekemisestä

- todennäköisesti myös parisuhde olisi koetuksella

Vierailija
50/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jännä tietää millaista työtä itse teet kun näkemyksesi työkkärin rahoista vastaa "vajaata kahta tonnia kuussa". Siis.. mitä vittuu. Et taida olla mikään kouluttautunut henkilö.. itsehän tienaan verojen jälkeen keskimäärin 15-20e tunnissa ja pidän puolet viikosta vapaana ja nautin elämästä, ei sen kummempaa. Ikää minulla ei parikymmentä vuotta enempää ole

Vierailija
51/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rakastan työni, se on tyydyttävää ja tekee minut onnelliseksi :)

Vierailija
52/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että Suomessa on ammattiliitot, jotka hyväksyvät mielummin kaikille räkäpalkan, kuin parhaille hyvän palkan. Tasapäistävää hulluutta koko Suomen työmarkkinat.

”Jos mulla ei oo kivaa, niin kellään ei oo kivaa.”

Vierailija
53/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesinokkaeläin kirjoitti:

Koska tulevaisuusessa voi saada sen parempipalkkasen työn ku on työkokemusta. Ja tuet ei todellakaan oo noin isot muualla kuin helsingissä ja sielläkin vaan naurettavien vuokrien takia.

Jaa mitenniin tuet naurettavan isot helsingissä? Olis kiva tietää.

Vierailija
54/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se moraali joka joullain ihmisillä on. Ja varmasti myös sosiaalinen kanssakäyminen myös muun kuin työkkärin ja sossun kanssa

Ei ole kyse moraalista vaan siitä että ansiosidonnaisen jälkeen se työttömyysraha on ehkä n 500 euroa alimmillaan. Jos se työttömyyskorvaus olisi 5000 euroa kuussa ja sitä saisi loppuiän niin kenenkään moraali ei vaatisi työssäkäyntiä tuota pienemmällä palkalla, työn ilo korkeintaan.

Vierailija
55/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että Suomessa on ammattiliitot, jotka hyväksyvät mielummin kaikille räkäpalkan, kuin parhaille hyvän palkan. Tasapäistävää hulluutta koko Suomen työmarkkinat.

”Jos mulla ei oo kivaa, niin kellään ei oo kivaa.”

What? Lääkärit saa n 6000 e kuussa, siivooja päälle tonnin.

Vierailija
56/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori kuulostan kusipäältä mutta oikeasti olen vain realisti. En voi kun nauraa jollekin siivojalle, joka uskoo HR-ammattilaisten ja kokkareiden kusetuksia ja korulauseita jostain cv:n rakentamiseta ja työkokemuksen haalimisesta. Ei helvetti... sen ymmärtää että joku maisteri tms tekee vähän paskempaa(ei kuitenkaan mitään kädet paskassa duunia), että saa kokemusta ja pääsee pikkuhiljaa parempiin hommiin. Mutta jotkut 8e/h siivoojat rakentamassa cv:tä ja sen työkokemuksen takia tekemässä töitä... ei helvetti. Voisiko olla, että teille valehdellaan jotta pysyisitte töissä?

Mä siivosin (12,53/tunti) aikani, jotta sain asuntolainan maksettua - ja sen jälkeen oli varaa opiskella maisteriksi. Nyt ei ole enää pakko tehdä kokopäivätöitä, paljon vähemmälläkin pärjää, mutta jotakin voi puuhastella. Eläkepäiviä varten (teoriassa yli 25 vuoden päässä) on perintö. Kenellä mitkäkin syyt siellä työelämässä pyörimiseen.

Vierailija
57/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miks kaikki jauhaa et työttömänä saa alle 2000e?! KUKA MUKA SAA???? Ehkä jos on ollu tosi isot tulot aiemmin ja on liitossa mutta??

Vierailija
58/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muuten pää räjähtää. Jos saisin työn jossa saisin edes 300-400e enemmän kun nyt olisin tyytyväinen: saisi ajan kulumaan, eläke kertyisi, olisi kerrankin vähän varaa ostaa jotain ylimäärästä jne. 

Vierailija
59/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miks kaikki jauhaa et työttömänä saa alle 2000e?! KUKA MUKA SAA???? Ehkä jos on ollu tosi isot tulot aiemmin ja on liitossa mutta??

No eikös tuossa just sanottu, että saa ALLE 2000€ On se alle vaikka saisi 500€ ;)

Vierailija
60/66 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös tuossa just sanottu, että saa ALLE 2000€ On se alle vaikka saisi 500€ ;)

No mitä järkeä tässä alotuksessa on kun työkkärituki on verojen jälkeen 530e. Eli siis tarkotetaanko tässä vain töitä joissa tienaa alle 530e vai häh?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi