Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mustasukkaisen kumppanin sairaimmat aivotukset? Kertokaa!

Vierailija
15.05.2016 |

Itse voisin kirjoittaa näistä kirjan, jo kahden edellisen suhteen perusteella, mutta arkipäivää oli:

- Kaupasta kuitti miehelle, että näki kellonajan ja pääsi laskemaan paljonko aikaa kului matkaan ja jos edellisenä päivänä olin suoriutunut kaupasta 10 minuuttia nopeammin, niin olin käynyt toisen miehen luona.

- Tekstiviestinä piti lähettää sijainti tai valokuva paikasta missä olin, jos mies joutui lähtemään töiden takia toiseen kaupunkiin.

Kestin tätä kaikkea, koska olin hölmö ja luulin, että todistelemalla mies muuttuu ja alkaa luottamaan. Nyt tiedän, että mustasukkaisuus on sairaus, joka ei parane.

Kertokaa mihin olette nöyrtyneet?

Kommentit (3463)

Vierailija
841/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halleluja! Olen lukenut koko ketjun!

Ihmisen muisti on armollinen...olin omalla kohdallani unohtanut jo tuon eläin rääkkäyksen ja tilin tyhjentämisen.

Exäni mm.

1. Yritti sytyttää tuleen auton, johon olin lukkiutunut.

2. Yritti ajaa rekan alle kun olin kyydissä. Yritin hypätä vauhdissa ulos.

3. Piinasi isääni soittelemalla hänelle vuosikausia, koska ei enää minua enää löytänyt.

4. Tyhjensi pankkitilini.

5.Vaani pusikoissa aamuisin puukon kanssa kun lähdin töihin.

6. Vei koko irtaimen omaisuuteni, erossa.

7.Kertoi työkavereilleni tapoja tappaa minut, toki myös minua valisti.

8. Varasti kissani, naapurinsa onneksi kertoivat minulle kissan paikan ja sain sen takaisin. Oli lukittuna talon kellariin.

9.Teki useita itsemurha yrityksiä.

10.Ajoi kerran työpäivän jälkeen 2x650 km tarkastus käynnille.

Poliisilla kerrottiin, että mitään ei voi tehdä, vaan pitää odottaa että jotain oikeasti tapahtuu. Onneksi nykyään on lähestymiskielto ja laki vainoamisesta.

Aikaa onneksi kulunut 25 vuotta ja ex päässyt jo haudan lepoon.

Vierailija
842/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit nää samat miehet on olevinaan huolissaan suomalaisten naisten turvallisuudesta muslimimiesten takia...

Esim. mun exä (josta oon kirjoittanut tänne monta viestiä) oli tosi rasistinen, tummemmat miehet oli "ählämeitä, karvakäsiä, n***ereitä".

tosiasia on kuitenkin että muslimimaissa nainen on katsottu miehen omaisuudeksi jopa varsin konkreettisesti. Aste vaihtelee maittain, mutta naisen asema ei ole läheskään yhtä tasa arvoinen kuin suomessa. Tämä on seurausta uskonnon määräyksistä.

Suomessa em. Toimintaan syyllistyvät siaraalloiset henkilöt, muslimimaissa myös ns terveemmät, kultturisistä tekijöistä johtuen.

Mielenterveydenhäiriöitä ja parisuhteessaolemosta voisi käsitellä mm koulun tereystietotunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halleluja! Olen lukenut koko ketjun!

Ihmisen muisti on armollinen...olin omalla kohdallani unohtanut jo tuon eläin rääkkäyksen ja tilin tyhjentämisen.

Exäni mm.

1. Yritti sytyttää tuleen auton, johon olin lukkiutunut.

2. Yritti ajaa rekan alle kun olin kyydissä. Yritin hypätä vauhdissa ulos.

3. Piinasi isääni soittelemalla hänelle vuosikausia, koska ei enää minua enää löytänyt.

4. Tyhjensi pankkitilini.

5.Vaani pusikoissa aamuisin puukon kanssa kun lähdin töihin.

6. Vei koko irtaimen omaisuuteni, erossa.

7.Kertoi työkavereilleni tapoja tappaa minut, toki myös minua valisti.

8. Varasti kissani, naapurinsa onneksi kertoivat minulle kissan paikan ja sain sen takaisin. Oli lukittuna talon kellariin.

9.Teki useita itsemurha yrityksiä.

10.Ajoi kerran työpäivän jälkeen 2x650 km tarkastus käynnille.

Poliisilla kerrottiin, että mitään ei voi tehdä, vaan pitää odottaa että jotain oikeasti tapahtuu. Onneksi nykyään on lähestymiskielto ja laki vainoamisesta.

Aikaa onneksi kulunut 25 vuotta ja ex päässyt jo haudan lepoon.

Oliko hänellä psyykinen sairaus tai diagnoosi lääkärin totemana? Mikä?

Vierailija
844/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun mun mustasukkainen exäni lukisi tämän ketjun. Se mies oli muuten täyttä kultaa, mutta mustasukkaisuus meni niin pahaksi, että suhde tuhoutui. Hän tosin petti itse, kuten täällä lähes kaikkien sairaalloisesta mustasukkaisuudesta kärsivät tyypit näköjään ovat. Mutta sekin liittyi varmaan just siihen, että petti kostoksi, koska mäkin hänen mukaansa ihan varmasti petin - en koskaan pettänyt siis!

Mitenköhän noi tyypit oikeesti suhtautuis - pystyisköhän ne lukemaan tän ketjun, vai pitäisivätkö ihan keksittynä tai naurettavina näitä meidän satojen ihmisten tosia kokemuksia?

Vierailija
845/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiirailen sivuhistoriaa, tarkistin kaikki kaverit, luin läpi kalenterit ja päiväkirjat, tutkisin kännykän kokonaisuudessaan ja jumaliste että hävettää oma toiminta. On sen verran huono itseluottamus että pelkään olevani riittämätön rakkaalleni. En uskalla kertoa asiasta koska hänen ex-mies oli väkivaltaista, gps tarkkuudella seuraavaa mustasukkaista sorttia ja pelkään että tulee äkkilähtö. Olen kovin pahoillani asiasta mutta en osaa asiasta kysyä ja kuka muutenkaan myöntää pettävänsä jos toinen vain yks kaks ilman suurempaa syytä asiasta kysyy. Minua on petetty, olen pettänyt ja tiedän tarkalleen kuinka paljon se sattuu ja kuinka nopeasti siihen voi päätyä vaikka luulee olevansa 100% uskollinen

Sinun pitää oppia luottamaan, jos haluat tasapainoisen onnellisen suhteen. Katselet maailmaa omista kokemuksistasi käsin. Totuus on kuitenkin se, että suuri osa ihmisistä ei pettäisi missään olosuhteissa. 

Onko sinusta suuri osa 50 % ihmisistä?

Vierailija
846/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä puolet on suuri osa, ei suurin osa, mutta suuri. Ja siihen voi niin paljon itse vaikuttaa luomalla sitä hyvää ja turvallista rakkauden tunnetta myös sille toiselle olematta epäluuloinen koko ajan, rajoittamatta toisen menoja ja tekemällä siten toinen onnettomaksi ja varovaiseksi. Rakkaushan siinä kuolee ja suhde muuttuu sairaaksi, joka tekee todennäköisemmäksi sen, että se toinenkin pettää, joka ei muuten koskaan pettäisi!

Yleensä nämä sairaan mustasukkaiset kyllä itse todella ovat niitä pettäjiä.

Vierailija
847/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuollainen jokaista liikettäni epäilevän, pahoinpitelevän, turhista syyttelevän ja äkisti suuttuvan miehen kanssa yli 20 vuotta. Hän lähti lopulta, kun alkoi uskoa jo liikaa niitä harhojaan mun pettämisestä. Viimeinen niitti taisi olla, kun löysin netistä jonkun vakoilukameran ja herjalla heitin hänelle, että" hei, tässähän olis sulle tämmönen, et tilataanko?"

Äijä heitti siinä sitten avaimet pöydälle ja muutti pois. Asui ensin kavereiden nurkissa ja sitten hommasi oman asunnon. Pian oli löytänyt uuden naisen ja kahden vuoden päästä siitä teki hänelle samat kuin minullekin eli hajotti koko asunnon mustasukkaisuuskohtauksessaan. Naisella oli kuulemma ollut miespuolinen yövieras, kun mies reissuhommissa. En tiedä, onko totta vai ei, mutta nyt jännityksellä mietin, ottaako nainen miehen takaisin. Muuttivat jo erilleen tuon episodin jälkeen, koska tottakai nainen antoi kenkää.

Vierailija
848/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoaminen eli vaaniminen, eli slangissa stalkkaaminen (engl. sanasta stalk) tarkoittaa jonkun ihmisen ja tämän toiminnan luvatonta seuraamista hyväksikäyttämällä erilaisia teknisiä (tietokone, puhelin, posti, rekisterit, tiedotusvälineet) ja muita keinoja (sosiaaliset verkostot, fyysinen seuranta).

Vainoaminen on ollut Suomessa rikos vuoden 2014 alusta alkaen. Lain mukaan vainoamiseen syyllistyy henkilö, joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla vainoaa toista niin, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Rikoksesta voidaan tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Vainoaminen on virallisen syytteen alainen rikos eli syyttäjä nostaa siitä syytteen, vaikka asianomistaja ei vaatisi rangaistusta.

Yhdeksässä muussa EU-maassa on voimassa niin sanottu anti-stalking-laki.

Suomessa vuonna 2010 tehdyn väitöstutkimuksen mukaan vaanija ja uhri tunteva usein toisensa entuudestaan. Saman tutkimuksen mukaan erityisen alttiita vaanimiselle olivat naisopiskelijat, joiden häiritsijät olivat usein tuttuja miehiä.

Pahimmillaan stalkkerointi johtaa kohteelle tehtäviin uhkauksiin ja väkivallantekoihin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vainoaminen

Vierailija
849/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki lähestymiskiellosta on ollut Suomessa voimassa 1.1.1999 alkaen. Lakiuudistuksen taustalla vaikutti feministinen liike ja yhteiskuntapoliittinen paine naisiin kohdistuvan väkivallan kitkemiseksi.

Lakiin lähestymiskiellosta lisättiin perheensisäinen lähestymiskielto ja se tuli voimaan 1.1.2005 alkaen.

Korkeimman oikeuden ennakkotuomion mukaan lähestymiskiellon määrääminen on 26.9.2014 alkaen edellyttänyt objektiivisesti arvioitavissa olevaa näyttöä, eikä hakijan oma uhkakokemus ole enää riittävä peruste kiellon määräämiseksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4hestymiskielto

Vierailija
850/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo kaksi vuotta olla aika yleinen aika suhteessa siihen, kun ekan kerran tapahtuu jotain dramaattista eli se mustasukkainen räjähtää?

Vierailija
851/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Perhev%C3%A4kivalta

Pitkä mielenkiintoinen juttu.

Vierailija
852/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta kesti minunkin liittoni (ehdittiin naimisiin asti) kun eksä päätyi kuristamaan minua, koska oli mustasukkainen - koiralle :D

Vierailija
853/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta täytyyhän toisessa osapuolessa olla jotain häikkää älyn tai itsetunnon puolella jos antaa toisen ihmisen pompottaa noin sairasti kuten täällä on kuvattu. Vaikka kaikki tapahtuisi vähitellen ja rajoja testaten niin mieleltään ja itsetunnoltaan vakaa ihminen ei hyväksy väärinkohtelua.

Olisiko auttanut yhtään jos joku läheinen olisi sanonut heti alussa ettei kenelläkään ole oikeutta kohdella toista ihmistä väärin? Ja käyty tilanteita läpi mikä on väärin ja mikä on oikein. Voiko ihminen olla tosiaan niin perso kehuille ja ylisanoille että on vastaavasti valmis sietämään polkemista maan rakoon. Pelottava on ihmisluonne.

Vierailija
854/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

885/ Sairashan sen oli, mutta diagnoosia ei tietääkseni ollut. Tosin hankki/ sai ns. Punaiset paperit armeijasta, että pääsi takaisin minua vahtimaan.

Asui aikuiselämänsä lopussa rappukäytävässä, juoppona, kunnes kuoli alkoholistien asuntolassa.

Vierailija
855/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lievät pahoinpitelyt aiotaan siirtää virallisen syytteen alaisiksi silloin, kun ne kohdistuvat alaikäiseen tai tekijälle läheiseen henkilöön taikka henkilöön, joka suorittaa työtehtäviään. Uudistuksella halutaan parantaa näiden erityistä suojaa tarvitsevien uhrien asemaa ja osoittaa entistä selvemmin tekojen moitittavuus.

Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle presidentin esittelyssä perjantaina 11. kesäkuuta. Tavoitteena on, että uusi laki tulisi voimaan vuoden 2011 alussa.

Nykyisin rankaiseminen lievästä pahoinpitelystä edellyttää, että uhri vaatii tekijälle rangaistusta. Kun nämä rikokset tulisivat virallisen syytteen alaisiksi, esitutkinnan käynnistäminen ja tekijän saattaminen vastuuseen eivät olisi enää riippuvaista uhrin tahdosta. Poliisille tulisi myös velvoite selvittää tapahtumainkulkua esimerkiksi kotihälytyksen yhteydessä nykyistä laajemmin.

Lähisuhdeväkivallassa uhri on erityisen suojan tarpeessa, sillä hän on usein haavoittuva ja tekijästä jollakin tavoin riippuvaisessa asemassa. Läheisiin kohdistuva lieväkin pahoinpitely saattaa muodostaa jatkuvan uhan ja pelon ilmapiirin, joka voi heijastua koko perheen elämään.

Virallisen syytteen alaisiksi tulisivat avio- tai avopuolisoon kohdistuneet lievät pahoinpitelyt. Sama koskisi rekisteröidyn parisuhteen osapuolia. Suhde voi olla läheinen, vaikka seurustelukumppanit asuvat erillään tai ovat jo eronneet. 

http://www.fredman-mansson.fi/fi/yleista-tietoa/uutiset/133-laeheisvaek…

Vierailija
856/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mä olin sen väkivaltaisen ja sairaalloisen mustasukkaisen exän kanssa, vuosina 1994-1999, niin eipä ollu edes lakeja, joilla olisin voinu hakea ennalta ehkäisevästi suojaa. Kuten jolle kulle muulle oli sanottu poliisista, että "etpä voi tehdä mitään, ennen kuin jotain tapahtuu." Ei ollu lähestymiskieltolakia, ei ollu vainoamislakia eikä ollu tuota, että pahoinpitelystä nostetaan syyte, sanoi uhri mitä tahansa (yleensä uhri ei halunnu syytettä koston pelossa). Mulla ei ollu edes nettiä silloin, eikä edes tietokonetta (mistään ei oikein löytyny tietoa eikä apua ainakaan helposti).

Onneksi ajat ja lait ovat muuttuneet parempaan.

Vierailija
857/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan ystävät, sukulaiset, perhe ja esimies (jopa luotettavat naapurit) ovat ratkaisevassa roolissa näistä suhteista pois pääsemiseksi.

Kerro asiasta avoimesti,häpeä on vain tunne, se häviää avoimuudella.

1. Heidän on ymmärrettävää tilanteen vakavuus. Heidän on hyvä tietää että joutuvat pommituksen kohteeksi, ja tietoja yritetään saada sekä hyvällä että pahalla.

2.Mitään tietoja asuinpaikasta tai puhelin numeroita ei saa antaa KENELLEKÄÄN kysymättä lupaa!

3. Kaikki vammat dokumentointiin lääkärille,vaikka et olisi suhdetta lopettamassa.

Vierailija
858/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaa kokeneiden naisten käsikirja

http://www.hotpeachpages.net/lang/speak/paanavausSUOMI.pdf

LUKIJALLE

Käsissäsi on väkivaltaa kokeneille naisille tarkoitettu käsikirja. Teimme sen sinulle, joka olet poikaystäväsi, avo- tai aviomiehesi, aikaisemman kumppanisi tai lapsesi harjoittaman väkivallan kohteena. Kirjoitimme tämän auttaaksemme sinua tunnistamaan väkivaltaa ja sen vaikutuksia elämässäsi. Haluamme antaa sinulle myös keinoja, miten voit päästä ulos väkivallan kierteestä. Opas on laadittu väkivallasta selviytyneiden naisten ja ammattityöntekijöiden yhteistyönä. Asianajaja, varatuomari Terhi Eriksson on laatinut lainopilliset ohjeet. Kouluttaja, THM Sirkka Perttu on täydentänyt opasta ja huolehtinut sen kokonaisuudesta. Opasta arvioivat ja antoivat palautetta myös monet sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät. Mallina tälle kirjaselle olemme käyttäneet muissa maissa julkaistuja naisten selviytymisoppaita. Idea kirjoittaa tällainen opas myös suomalaisille naisille on lähtöisin keskusteluilloista, joissa väkivaltaa kokeneet naiset ovat saaneet jakaa kokemuksiaan ja rohkaista toisiaan selviytymiseen. Näistä ”Päänavausilloista” tämä kirjanen sai sitten nimensäkin.

Eläminen väkivaltaisesti käyttäytyvän kanssa on vaarallista fyysiselle ja henkiselle terveydelle. Kukaan ei ansaitse tulla kohdelluksi väkivaltaisesti. Kaikki syyt väkivallan käyttämiseen ovat tekosyitä – sitä ei oikeuta humala, stressi, riitely, mustasukkaisuus, menettämisen pelko, avioeron ahdistus, uskottomuus, seksuaalinen torjunta. Jos väkivalta on alkanut, se ei lopu itsekseen. Yhdenkään naisen ei pidä sietää väkivaltaa sen varjolla, että perheen koossa pitäminen on tärkeämpää. Jokaisella naisella ja lapsella on oikeus elää ilman väkivaltaa.

SISÄLTÖ

Lukijalle 4

Millainen on tasa-arvoinen parisuhde? 6

Mitä on naisiin kohdistuva väkivalta? 8

Tiesitkö, miten yleistä väkivalta naisia kohtaan on? 11

Uskomuksia ja tosiasioita naisiin kohdistuvasta väkivallasta 13

Kuinka joku, jota rakastan, voi tehdä minulle tällaista? 17

Miksi on vaikea irrottautua? 19

Väkivalta murentaa omanarvontuntoa

Väkivallan ja lämmön vaihtelu

Lapset

Epävarma tulevaisuus

Uskonnolliset syyt

Ympäristön asenteet

Parisuhdeväkivallan vaikutus lapsiin

Miten välttyä väkivaltaiselta suhteelta? 27

Avun saaminen 29

Väkivallan aiheuttamat reaktiot 29

Turvallisuuteen liittyviä ohjeita 31

Lääkärin apu 35

Poliisin apu 36

Turvakoti 39

Muut tukimahdollisuudet 41

Muita tärkeitä asioita 43

Lainopillisia ohjeita naisille 46

Pahoinpitelyrikokset

Seksuaalirikokset

Syyttämättä jättäminen

Lähestymiskielto

Eroaminen ja lastenhuolto

Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 51

Naisen perusoikeudet 54

Tärkeitä yhteystietoja 55

Kirjallisuutta 56

Vierailija
859/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun mun mustasukkainen exäni lukisi tämän ketjun. Se mies oli muuten täyttä kultaa, mutta mustasukkaisuus meni niin pahaksi, että suhde tuhoutui. Hän tosin petti itse, kuten täällä lähes kaikkien sairaalloisesta mustasukkaisuudesta kärsivät tyypit näköjään ovat. Mutta sekin liittyi varmaan just siihen, että petti kostoksi, koska mäkin hänen mukaansa ihan varmasti petin - en koskaan pettänyt siis!

Mitenköhän noi tyypit oikeesti suhtautuis - pystyisköhän ne lukemaan tän ketjun, vai pitäisivätkö ihan keksittynä tai naurettavina näitä meidän satojen ihmisten tosia kokemuksia?

Veikkaan oikeastaan etteivät tunnistaisi itseään teksteistä, koska ainakin oma exäni muisti kaiken aikalailla ihan omalla tavalla..

Pahoinpitelyjähän ei koskaan tapahtunut, siis hänen osiltaan. Minä sen sijaan olin väkivaltainen, koska olin kerran tönäissyt häntä kauemmaksi eräänä kertana kun minua hakkasi. Kun oikein muistuttamalla muistutti, niin  lopulta vihaisena saattoi vasta sanoa, että hänellä on "oikeus tirvoa jos ärsytetään!"

Ylimustasukkainen hän myöskään ei sanojensa mukaan ollut, minä olin vain niin epäluotettava ja jos olisin ollut luottamuksen arvoinen, ei hänenkään olisi tarvinnut epäillä.

Pitkän aikaa erosta toki sitten laittoi nyyhkyviestiä, jossa "myönsi" nämä kaikki jutut, mutta veikkaan kyllä sen olleen taas pelkkää peliä ja taktikointia, josko palaisin vielä takaisin.

Vierailija
860/3463 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta täytyyhän toisessa osapuolessa olla jotain häikkää älyn tai itsetunnon puolella jos antaa toisen ihmisen pompottaa noin sairasti kuten täällä on kuvattu. Vaikka kaikki tapahtuisi vähitellen ja rajoja testaten niin mieleltään ja itsetunnoltaan vakaa ihminen ei hyväksy väärinkohtelua.

Olisiko auttanut yhtään jos joku läheinen olisi sanonut heti alussa ettei kenelläkään ole oikeutta kohdella toista ihmistä väärin? Ja käyty tilanteita läpi mikä on väärin ja mikä on oikein. Voiko ihminen olla tosiaan niin perso kehuille ja ylisanoille että on vastaavasti valmis sietämään polkemista maan rakoon. Pelottava on ihmisluonne.

MIKSI ON VAIKEA IRROTTAUTUA?

Liian usein kysymys ”miksi nainen pysyy väkivaltaisessa suhteessa” esitetään uhria syyllistävästi. Taustalla on asenteita ajatuksia, joiden mukaan uhriksi joutunut nainen on ”liian rakastava”, hänellä on ”huono itsetunto” tai hän on ”tottunut” tai on masokisti, joka ”pitää” väkivallasta. Syyt suhteessa pysymiseen ovat monisyisiä. Hyvin usein irrottautuminen on vaarallista, jos väkivallan tekijällä omasta mielestään ei ole enää mitään menetettävää naisen jättäessä hänet. Siksi hän saattaa olla valmis epätoivoisiin tekoihin irrottautumisen estämiseksi. Nainen voi joutua elämään pelossa pitkän aikaa. Lisäksi, jos väkivallan tekijällä on hyvä sosiaalinen asema ja taloudellisia resursseja, irrottautumisen seuraukset naiselle ovat suuret. Hän voi menettää sosiaalisen verkostonsa, taloudellisen turvallisuutensa sekä lastensa huoltajuuden.

1. Väkivalta murentaa omanarvontuntoa Toistuva väkivalta voi ajan mittaan muuttaa naisen tapaa kokea itsensä sekä tapaa tuntea ja ajatella. Nopea irrottautuminen on vaikeaa, sillä väkivalta aiheuttaa naiselle itsetunnon menetystä, ihmisarvon tunteen menetystä, leimautumisen tunnetta, avuttomuuden ja henkisen halvaantumisen tunteita, epätoivoa ja stressiä. Stressin seurauksena monet naiset kärsivät erilaisista fyysisistä oireista, kuten päänsärystä, nivelkivuista, pahoinvoinnista ja sydämen rytmihäiriöistä. Epätoivo voi ajaa alkoholin väärinkäyttöön ja riippuvuuteen uni- ja rauhoittavista lääkeaineista, joita naisille määrätään väkivallan seurausvaikutuksiin. Itsemurha-ajatukset ja –yritykset saattavat tulla myös kuvaan mukaan. Tämä kaikki aiheuttaa naiselle tunnetta, ettei hän jaksa yrittää ulos tilanteesta, ei ainakaan yksin. Monet asiantuntijat vertaavat väkivaltaa kidutukseen, jossa uhrin tahto ja käsitys itsestä murretaan ja alistetaan kiduttajan tahtoon ja käsitysmaailmaan.

2. Väkivallan ja lämmön vaihtelu Jatkuva pelko ja varuillaan oleminen sekä miehen väkivaltaisuuden ja hyvittelyjen keinussa oleminen kuluttaa henkisiä voimavaroja. Hyvät ajat suhteessa antavat toivoa väkivallan loppumisesta ja huonot, väkivallan ja uhkan ajat tuovat pettymyksen ja toivottomuuden tunteet. Suhteen alussa nainen rakastuu miehensä hyviin puoliin. Väkivallan alkaessa hän haluaa edelleen uskoa tämän olevan se hellä ja huomaavainen kumppani, jona hän on oppinut tuntemaan miehen.

Nainen haluaa uskoa hyvän voittavan. Hyvien ja huonojen aikojen vaihtelu on hämmentävää ja tuskallista. Luottamus murenee kerta toisensa jälkeen katkeraksi pettymykseksi. Hyvien aikojen odottaminen ja miehen muuttumisen toive saattaa kestää vuosia. Jos mies on hakenut apua itselleen, nainen saattaa vielä jäädä odottamaan tilanteen muuttumista pitkäksi aikaa. Kuitenkin usein ajan kuluessa hyvä aika käy lyhyemmäksi väkivaltaisen jakson vuorostaan pidetessä. Väkivalta pahenee koko ajan. Yleensä se myös muuttaa muotoaan esimerkiksi sanallisesta väkivallasta fyysiseen väkivaltaan tai väkivaltaan lapsia kohtaan.

http://www.hotpeachpages.net/lang/speak/paanavausSUOMI.pdf

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän