Lapsivuodeosasto ja kamala huonetoveri
Onko kukaan saanut synnytyksen jälkeen jakaa huonetta jonkun ärsyttävän tyypin kanssa?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kaksi huonetoveria, jotka kuorsasivat kuorossa niin että ikkunat helisi. Minua säälittiin ja sain nukkua yöni liinavaatevarastossa vauvan kanssa.
Vaikea uskoa, että pääsit liinavaatevarastoon. Tai jos pääsit, sairaala on mokannut pahasti.
Käytävän tai suihkutilan ymmärtäisin, mutta potilailla ei ole mitään asiaa liinavaatevarastoon.Tarkoitatko, etteivät potilaat saisi mennä lainkaan liinavaatevarastoon? Seinäjoella ainakin sieltä juuri piti itse hakea mitä tarvitsi ja ovi oli aina auki.
Liinavaatteiden hakemisen ymmärrän, mutten voi käsittää huoneeseen nukkumaan/ asumaan laittamista. Siellä vuodetaan verta, ehkä niistellään, rintaruokitaan yms. yötä/päivää myöden. Hygieenistä?
Itselleni toitotetaan sairaalassa työssä ollessa hygieeniasta, enemmän kuin pää jaksaa ottaa vastaan. Ei ainakaan siellä missä olen töissä, saisi tälläinen tapahtua.
Potilas voi olla kovasti hilseileväkin, siellä sitten yöllä asentoa vaihtaessa unessa hilseet pölisee puhtaille liinavaatteille.Ystävä hyvä, takanani on 30 vuoden kokemus hoitotyöstä. Kun tilaa ei ei ole tai huonekaveri on niin äänekäs ettei saa hetken rauhaa niin kyllä, silloin nukutaan vaikka liinavaatevarastossa. Eihän äiti siellä tekstiileissä piehtaroi ja harvemmin jälkivuoto sieltä sängystä mihinkään hyppää, vaikka hyppäisikin, niin sen saa pyykättyä/ pestyä. Kaikki äidit testataan jo neuvola-aikana tartuntavaarallisten tautien varalta. Se hygieniavalistus mitä saat sairaalassa koskee käsienpesua ja käsidesin käyttöä, koska kädet ovat ne yleisin tautien levittäjä. Hoitajat eivät suinkaan puuhaile maski ja myssy päässä ja hanskat kädessä liinavaatevarastossa ja tekstiilit eivät ole desinfioituja. Juuri tällaisen hysterian takia me olemme nyt siinä tilanteessa, että superbakteerien kanssa ollaan ongelmissa. Ihmiset tarvitsevat pöpöjä, niitä hyvänlaatusia. Kaikkeen ei tarvita antibioottia ja steeriiliys on tottakai oikein silloin kun se on perusteltua (oma työpaikkani on leikkausosasto). Tiedän todellakin hygieenisyydestä, mutta asioita ei kannata dramatisoida.
Eihän ne pöpöt tottakai housuista pomppaa, ymmärrän sen. Mutta jätetään nyt enempi kommentoimatta.
Kyllä. Nuorehko äiti. Päivällä kuiskutteli vauvalleen ja yöllä huusi kuin sireeni. Puhelimessa puhui niin kovaan ääneen yksityisasiansa,että tuli kaikille selväksi, että vauva on vahinkovauva vähän vanhemman naimisissa olevan miehen kanssa ja miehen vaimo on hirveä haahka yms. Näitä asioita siis ehti lyhyen ajan sisässä toitottaa monelle, sekä ko. miehen vaimon aiheuttamia ongelmia hänelle. Olin kolmen hengen huoneessa ja hänellä se ensimmäinen paikka oven lähimpänä. Laittoi välillä vauvan korin oven eteen niin, että siitä oli vaikea kulkea kenenkään.
Tää ei ole provo, toivoisin kyllä että olisi. Onneksi pääsin seuraavana päivänä jo itse pois. Minäsiitä selvisin, mutta huoneessamme oli leikattu äiti, jonka vauvalla oli kaiken lisäksi jotain häikkää, eikä saanut vauvaa viereensä. Hänen puolestaan oli kyllä paha olla sillä hän olisi varmasti tarvinnut rauhaa.
Lankapuhelinten aikaan huoneen puhelimet ja TV:n kaukosäädin vietiin pyynnöstäni pois, niin saatiin yörauha.
Silloinkin oli jotkut kisat, mutta onneksi isät ymmärsivät vihjeeni ja katsoivat niitä päivähuoneen TV:sta.
Olin vähän vanhempi äiti, joten olin oppinut, että itse joutuu pitämään puoliaan, nuorempana ei vielä uskalla eikä ole auktoriteettiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kaksi huonetoveria, jotka kuorsasivat kuorossa niin että ikkunat helisi. Minua säälittiin ja sain nukkua yöni liinavaatevarastossa vauvan kanssa.
Vaikea uskoa, että pääsit liinavaatevarastoon. Tai jos pääsit, sairaala on mokannut pahasti.
Käytävän tai suihkutilan ymmärtäisin, mutta potilailla ei ole mitään asiaa liinavaatevarastoon.
Höpsis taas, minulla sattui huonekaveriksi refluksin vaivaava nainen, voi luoja mitä kurlutusta hän piti.
Minut ihana yökkö kärräsi aina varastoon nukkumaan, kun näki että en saanut unta siinä kurlauksessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko mies saa olla seurana tuolla? Siis "vierailuajat"?
En huomannut kysyä asiasta neuvolassa ja luettuani tämän ketjun stressaan ihan kamalasti jos saan kauhean huonetoverin! :D
Olen aika kiinni tuossa miehessä silloin kun itsellä on jotenkin "raskasta", eli on mun tuki, turva ja kallio.
Ihan painajaista huonetoverille on se, että sinne muuttaa vieras mies asumaan. Meillä mies piipahti vierailuaikoina ja sitten päästiin perhehuoneeseen.
Sektio takana ja vauva opetteli rinnalla oloa, jos siinä olisi vielä joku naapurin mies ollut tujottelemasa niin ei kiitos 😨
Näitäkin nimittäin kuulee, että se vieruspedin iskä, jonka oikeasti pitäisi keskittyä siihen omaan vauvaan keskittyykin naapuripedin rintojen tuijotteluun 😈
eikös niiden petien välillä ole verhot? Isät saa olla osastolla siinä missä äiditkin opettelemassa vauvan hoitoa alusta saakka. Mun mies oli aamusta iltaan ja ei varmasti aiheuttanut häiriötä kenellekään, harvemmin ne on ne isät siellä osastolla, jotka nostaa verenpainetta, toki niitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko mies saa olla seurana tuolla? Siis "vierailuajat"?
En huomannut kysyä asiasta neuvolassa ja luettuani tämän ketjun stressaan ihan kamalasti jos saan kauhean huonetoverin! :D
Olen aika kiinni tuossa miehessä silloin kun itsellä on jotenkin "raskasta", eli on mun tuki, turva ja kallio.
Ihan painajaista huonetoverille on se, että sinne muuttaa vieras mies asumaan. Meillä mies piipahti vierailuaikoina ja sitten päästiin perhehuoneeseen.
Sektio takana ja vauva opetteli rinnalla oloa, jos siinä olisi vielä joku naapurin mies ollut tujottelemasa niin ei kiitos 😨
Näitäkin nimittäin kuulee, että se vieruspedin iskä, jonka oikeasti pitäisi keskittyä siihen omaan vauvaan keskittyykin naapuripedin rintojen tuijotteluun 😈eikös niiden petien välillä ole verhot? Isät saa olla osastolla siinä missä äiditkin opettelemassa vauvan hoitoa alusta saakka. Mun mies oli aamusta iltaan ja ei varmasti aiheuttanut häiriötä kenellekään, harvemmin ne on ne isät siellä osastolla, jotka nostaa verenpainetta, toki niitäkin on.
Ne verhot ovat usein surkeat eivätkä peitä petiä joka suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti viikon samoilla lakanoilla koska en käynyt liinavaatevarastossa. Ei sen puoleen alapää ei vuotanut koska sain nk kiireellisen sektion. Miellyttävät muistot jäi naistenklinikalta.
Nyt puhut höpöjä. Alapää vuotaa kyllä sektionkin jälkeen. Ei sitä jälkivuotoa sieltä mitenkään voi etukäteen pois kaapia. :D
T. N30, kaksi "kiireellistä" sektiota
Yksi sektio, jälkivuoto kesti kuutisen viikkoa. Neuvolan terkkari sanoi sitten, että nyt on kyllä jo kuukautiset.
Sain v.2000 kuopuksen Naistenklinikalla. Osastolla oli myös somaliäiti ja hänellä piisasi vieraita. Niitä alkoi lappaa heti 11 jälkeen ja vaivoin klo 22 kätilö sai heitettyä ne ulos. Valloittivat tv-ja ruokailuhuoneen, ettei äidit meinanneet mahtua sekaan. Somalilapset söivät äideille tarkoitettua ruokaa ja ajoivat äitejä pois "nää on meidän paikat". Onneksi tuo äiti ei ollut samassa huoneessa kanssani, joten huoneessa sai olla rauhassa.
Olin osastolla vahdittavana, kun nuorimmainen oli tulossa reilusti etuajassa..ja sain pitää oman huoneen, koska tilaa oli ja minä kuorsaan.. Kaikesta huolimatta huoneeseeni sijoitettiin sitten toinen kuorsaaja, joka tuli suunniteltuun sektioon. Ei siinä mitään, mukava nainen.
Mutta mies, jonka hän raahasi mukanaan oli törkimys. Ensinnäkin oli helle yli 25 astetta plussalla ja keskellä heinäkuuta, tuo mies marssi osastolle tuulipuvunhousuissa..ja se kahina teki minut melkein hulluksi. Ei hetkeäkään paikallaan, vaan painoi pitkin huonetta tai osastoa, mutta ei vahtinut pariskunnan esilkoista pätkääkään.
MInulla oli lupa käydä vessassa,ei muuta liikuntaa, joten olin käymässä vessassa ja tämä tuleva nuorisorikollinen oli ottanut jarrut pois sängystäni ja vielä pudottanut jalkapuolen alas..kiva, kun siihen väännyin suuren ja kankean ruhoni kanssa. Isä muisti mainita minulle asiasta siinä vaiheessa, kun soitin hoitajaa hätiin. Hoitaja auttoi minut sängystä pois ja korjasi tilanteen, ihmetteli kyllä, miksi ihmeessä oli lapsen annettu tehdä tuhoja toiselle potilaalle.
Onneksi vapautui toinen huone heille ja hoitajat olivat ehdottoman yhtämieltä, että tuo tuhoisä ja lapsi on pidettävä lepoon määrätyistä äideistä kaukana..huokasin helpotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Nuorehko äiti. Päivällä kuiskutteli vauvalleen ja yöllä huusi kuin sireeni. Puhelimessa puhui niin kovaan ääneen yksityisasiansa,että tuli kaikille selväksi, että vauva on vahinkovauva vähän vanhemman naimisissa olevan miehen kanssa ja miehen vaimo on hirveä haahka yms. Näitä asioita siis ehti lyhyen ajan sisässä toitottaa monelle, sekä ko. miehen vaimon aiheuttamia ongelmia hänelle. Olin kolmen hengen huoneessa ja hänellä se ensimmäinen paikka oven lähimpänä. Laittoi välillä vauvan korin oven eteen niin, että siitä oli vaikea kulkea kenenkään.
Tää ei ole provo, toivoisin kyllä että olisi. Onneksi pääsin seuraavana päivänä jo itse pois. Minäsiitä selvisin, mutta huoneessamme oli leikattu äiti, jonka vauvalla oli kaiken lisäksi jotain häikkää, eikä saanut vauvaa viereensä. Hänen puolestaan oli kyllä paha olla sillä hän olisi varmasti tarvinnut rauhaa.
Ps. Lehteenkin hän laittoi, satuin huomaamaan, "syntynyt poikavauva Maija Meikäläiselle ja Matti Heikäläiselle", eli kertoi kaikille avoimesti, että onpa tässä tehty vauva ukkomiehen kanssa.
Naurua, kiitos teille! Kyllä on olemassa kauheita ihmisiä, miten ne edes pärjää yhteiskunnassa? Ja noi ulkomaalaiset, he ovat niin kovin seurallisia. Saispa tähän kätilön näkökulman vielä, miten te kestätte äitejä ja heidän vieraita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti viikon samoilla lakanoilla koska en käynyt liinavaatevarastossa. Ei sen puoleen alapää ei vuotanut koska sain nk kiireellisen sektion. Miellyttävät muistot jäi naistenklinikalta.
Nyt puhut höpöjä. Alapää vuotaa kyllä sektionkin jälkeen. Ei sitä jälkivuotoa sieltä mitenkään voi etukäteen pois kaapia. :D
T. N30, kaksi "kiireellistä" sektiota
Yksi sektio, jälkivuoto kesti kuutisen viikkoa. Neuvolan terkkari sanoi sitten, että nyt on kyllä jo kuukautiset.
Tän pointti oli? Kyllä mullakin kesti jälkivuoto molemmilla kerroilla sen kuutisen viikkoa. Tosin ehkä pari ekaa viikkoa sitä runsaampaa, mutta tiputtelua vielä pitkään. Ei ne mitään kuukautisia ollut, ihan normaalia jälkivuotoa niin terkkarin kuin lääkärinkin mielestä. Kuukautiset alkoi sitten paljon myöhemmin vasta, imetyksen loputtua.
Minä!
Yskäisin noin 10 sekunnin välein kun en tiennyt että on astmaa. Lopulta yksi hoitaja tajuso että mulla astma ja sain happisäiliö laitteen vierelle... voi naapuriraukkaa!
Kuinkahan yleistä tuo vieraan äidin rintojen tuijottelu todellisuudessa on..? Ehkä enemmän synnyttäneiden mammojen korvien välissä se tuijottelu kuin todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä!
Yskäisin noin 10 sekunnin välein kun en tiennyt että on astmaa. Lopulta yksi hoitaja tajuso että mulla astma ja sain happisäiliö laitteen vierelle... voi naapuriraukkaa!
öö.. Menikö sulta puhekyky synnytyksessä vai miksi hoitajan piti oivaltaa itsekseen, että sulla on astma?
Ihan varmaan viereisen pedin isukit teidän turvonneita maitorauhasia tuijottavat.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan yleistä tuo vieraan äidin rintojen tuijottelu todellisuudessa on..? Ehkä enemmän synnyttäneiden mammojen korvien välissä se tuijottelu kuin todellisuutta.
Kyllä vieraat ihmiset (miehet) tuijottavat mitä tahansa. Onneksi kohdalleni sattui topakka kätilö, joka ajoi kaikki ylimääräiset huoneesta ulos ja ilmoitti syyksi toimeenpiteen. Minulla hoidettiin sektiohaavaa ja otettiin virtsakatetri pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vieraat ihmiset (miehet) tuijottavat mitä tahansa. Onneksi kohdalleni sattui topakka kätilö, joka ajoi kaikki ylimääräiset huoneesta ulos ja ilmoitti syyksi toimeenpiteen. Minulla hoidettiin sektiohaavaa ja otettiin virtsakatetri pois.
Eli sunkin mies tuijottaa muiden imettäjien rintoja? Kaikenlaisten kanssa te pariudutte..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sunkin mies tuijottaa muiden imettäjien rintoja? Kaikenlaisten kanssa te pariudutte..
Voit itse kuvitella miten hauskaa on olla alapää auki hoidettavana niiden surkeiden verholipareiden takana pienessä huoneessa, siihen ei tarvita yhtään ylimääräistä miesvierasta. Fiksu kätilö tämän ymmärtää.
Itselläni liikkuminen kiireellisen sektion takia oli ensimmäisinä päivinä hankalaa. Onnekseni huoneessa olleen äidin mies vain piipahti paikalla eikä majoittautunut huoneeseen.
Näitäkin nimittäin kuulee, että se vieruspedin iskä, jonka oikeasti pitäisi keskittyä siihen omaan vauvaan keskittyykin naapuripedin rintojen tuijotteluun 😈