Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien häät eivät ole perhejuhla?

Vierailija
12.05.2016 |

Olen huomannut tällä sivustolla suuren vihan ja alapeukkujen tulvan, jos joku ehdottaa ottamaan lapset huomioon häitä suunnitellessa. Sitten sinne tulee iso määrä ihmisiä kiekumaan, että häät ovat aikuisten juhla!!!

Niin mistä lähtien? Itse olen kolmenkymmenen ja kun olin teini, niin vielä häät nähtiin perhejuhlana ja kenelläkään ei tullut mieleenkään tehdä lapsivapaita häitä. Nykyisin vielä useammalla on jo omiakin lapsia siinä vaiheessa, kun alttarille astellaan. Ja vaikka ei olisi, niin häissä juhlitaan kahden ihmisen perheen perustamista. Oli lapsia tiedossa tulevaisuudessa tai ei. Joten eikö juhlien henkeen kuulu lapset myös?

Olen joutunut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana jättämään neljät häät välistä, koska lapset ovat olleet kiellettyjä. Ensimmäiset kaksi jäi välistä koska lapsi oli vasta syntynyt ja imetin. Seuraava jäi välistä, koska en tahtonut jättää lasta hoitoon koko viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle häihin reissatessa. (Mies olisi tahtonut lähteä myös tämän tuttavapariskunnan häihin, joten ei voinut jäädä kotiin lapsen kanssa) Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa tähän on vieläkin ihmiset vastailleet ja ihan ihme spekulaatioita esim minun seksuaalisuudestani. Ensinnäkin olen hyvin seksuaalinen ja meillä on vilkas seksi elämä. Lapsi nukkuu hyvin yöt, joten hyvin ehditään peuhata.

Lisäksi kaksi näistä neljästä morsiamesta oli vihainen, kun ei tultu lapsen kanssa. Ja sille joka hui kauhisteli sarkastisesti, että joku järjesti häät kun minä imetin niin ihan sama se sille on jos järjestää häät ja tekee niistä lapsettomat. Mutta turha suuttua kun en imetyksen takia pääse niinkuin tämä yksi morsian suuttui.

Minä ja mies ollaan myös pariskunta, mutta ensisijaisesti olemme perhe. Yritimme pitkään lasta ja saimme yhden. Lisää en saa edes yrittää saada. Tämän takia lapsi menee meillä molemmilla meidän ylitse. Molemmat myös menee yksilöinä juhliin jne. Eli turha sanoa että mies ei uskalla sanoa, että haluaa mennä yksin. Minä harvoin mistään suutun ja meillä on hyvä suhde, jossa kumpikin uskaltaa puhua.

Miehenä ja naisena yleensä olemme silloin, kun lapsi nukkuu ja silloin harvoin kun käymme treffeillä. Emme saa jatkuvasti hoitajaa lapselle ja se ei meitä haittaa. Nautimme siitä, että saimme sen lapsen ja saamme mennä perheenä paikkoihin.

Monet mihin muut menevät pariskuntana me menemme perheenä. Esim olemme käyneet konserteissa ja reissussa lapsen kanssa. Jos lapsi itkee niin sitten viedään pois tilanteesta ja tullaan takaisin, kun hän rauhoittuu.

Lisäksi joku itkee, että vanhempien tehtävä on katsoa, että lapsella on tekemistä häissä. Lapsi on myös vieras, joten periaatteessa pitää katsoa että kaikki viihtyy mahdollisuuksien mukaan yhtä hyvin. Meillä on aina ollut mukana jotain tekemistä lapselle esim häissä, jotta hän jaksaa istua pitkät puheet jne rauhassa. Mutta silti parhaimmat häät on olleet sellaisia missä on lapsille myös jotain.

Ja yksi kysyi että eikö lapsi osaa leikkiä muiden kanssa ja ehdotti terapiaa. Kyllä osaa mutta yksi asia mitä monet häissä inhoaa on se, kun lapset juoksevat ja leikkivät häiden aikana. Toki silloin, kun ei ole puhe tai sää sallii lapset ovat leikkineet keskenään juhlapaikan pihalla. Kannattaa myös huomioida, että me puetaan lapsi siististi häihin, joten pitää aina katsoa ettei vaatteet jne mene pilalle.

Silti minun ja näyttävästi monen muun arvomaailmassa perhe on tärkeä ja häät perhejuhla. Ja näin tulen myös sitä aina kohtelemaan. Jos minut kutsutaan nimellä esim Maija + avec minä menen yksin edustamaan ja mies jää kotiin. Jos kutsu on matti + avec niin mies menee yksin ja minä jään hoitamaan. Jos kutsu on Matti ja Maija ja lapsettomat häät kumpikaan ei mene. Tämä ei ole vain minun päätöksellä päätetty meidän perheessä. Ap

Ettekö te tee mitään pariskuntana? Eikö teillä ole mitään yhteisiä juttuja aikuisina, yksilöinä, ilman lapsia? Kuulostaa kuluttavalta, ja parisuhteelle vahingolliselta. Määritteletkö sinä itsesi ainoastaan äidiksi? Ei ole lapsillekaan hyvä, ettei vanhemmilla ole omaa elämää ollenkaan.

Vierailija
182/187 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli vieraana kaksi lasta, silloin 3- ja 4-vuotiaat. Lasten mukana tulivat heidän vanhempansa ja isovanhempansa äidin puolelta. Lisäksi olivat lasten isoisovanhemmat äidin puolelta ja sulhasen vanhemmat, sekä morsiamen että sulhasen todistaja. Morsian oli läheistä sukua lasten äidille ja äidin isälle ja äidin isän vanhemmille. Mukana tietenkin oli myös morsiuspari, joka sinä päivänä toisiinsa vihittiin. Siinä koko hääväki, ja mukavaa oli kaikin puolin. Ei se sen ihmeellisempää vierasjoukkoa tarvitse, että häistä tulee onnistuneet, joita on kiva näin 24 vuotta myöhemminkin muistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa tähän on vieläkin ihmiset vastailleet ja ihan ihme spekulaatioita esim minun seksuaalisuudestani. Ensinnäkin olen hyvin seksuaalinen ja meillä on vilkas seksi elämä. Lapsi nukkuu hyvin yöt, joten hyvin ehditään peuhata.

Lisäksi kaksi näistä neljästä morsiamesta oli vihainen, kun ei tultu lapsen kanssa. Ja sille joka hui kauhisteli sarkastisesti, että joku järjesti häät kun minä imetin niin ihan sama se sille on jos järjestää häät ja tekee niistä lapsettomat. Mutta turha suuttua kun en imetyksen takia pääse niinkuin tämä yksi morsian suuttui.

Minä ja mies ollaan myös pariskunta, mutta ensisijaisesti olemme perhe. Yritimme pitkään lasta ja saimme yhden. Lisää en saa edes yrittää saada. Tämän takia lapsi menee meillä molemmilla meidän ylitse. Molemmat myös menee yksilöinä juhliin jne. Eli turha sanoa että mies ei uskalla sanoa, että haluaa mennä yksin. Minä harvoin mistään suutun ja meillä on hyvä suhde, jossa kumpikin uskaltaa puhua.

Miehenä ja naisena yleensä olemme silloin, kun lapsi nukkuu ja silloin harvoin kun käymme treffeillä. Emme saa jatkuvasti hoitajaa lapselle ja se ei meitä haittaa. Nautimme siitä, että saimme sen lapsen ja saamme mennä perheenä paikkoihin.

Monet mihin muut menevät pariskuntana me menemme perheenä. Esim olemme käyneet konserteissa ja reissussa lapsen kanssa. Jos lapsi itkee niin sitten viedään pois tilanteesta ja tullaan takaisin, kun hän rauhoittuu.

Lisäksi joku itkee, että vanhempien tehtävä on katsoa, että lapsella on tekemistä häissä. Lapsi on myös vieras, joten periaatteessa pitää katsoa että kaikki viihtyy mahdollisuuksien mukaan yhtä hyvin. Meillä on aina ollut mukana jotain tekemistä lapselle esim häissä, jotta hän jaksaa istua pitkät puheet jne rauhassa. Mutta silti parhaimmat häät on olleet sellaisia missä on lapsille myös jotain.

Ja yksi kysyi että eikö lapsi osaa leikkiä muiden kanssa ja ehdotti terapiaa. Kyllä osaa mutta yksi asia mitä monet häissä inhoaa on se, kun lapset juoksevat ja leikkivät häiden aikana. Toki silloin, kun ei ole puhe tai sää sallii lapset ovat leikkineet keskenään juhlapaikan pihalla. Kannattaa myös huomioida, että me puetaan lapsi siististi häihin, joten pitää aina katsoa ettei vaatteet jne mene pilalle.

Silti minun ja näyttävästi monen muun arvomaailmassa perhe on tärkeä ja häät perhejuhla. Ja näin tulen myös sitä aina kohtelemaan. Jos minut kutsutaan nimellä esim Maija + avec minä menen yksin edustamaan ja mies jää kotiin. Jos kutsu on matti + avec niin mies menee yksin ja minä jään hoitamaan. Jos kutsu on Matti ja Maija ja lapsettomat häät kumpikaan ei mene. Tämä ei ole vain minun päätöksellä päätetty meidän perheessä. Ap

Kauhean pitkä postaus, jonka olisi voinut tiivistää noihin kahteen viimeiseen lauseeseen. Jollakulla näyttää olevan suuren itsetehostuksen tarve. Onko se sitten tervettä, mene ja tiedä.

Ai nykyisin toisten kysymyksiin vastaaminen on itsetehostusta? Jo on maailma mennyt mullinmallin. Taidankin tästä lähtien vastaamisen sijaan vaan aina nyökätä tai heiluttaa päätä puolelta toiselle ihan vaan ettei kukaan luule itsetehostavani. Ap

Vierailija
184/187 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te tee mitään pariskuntana? Eikö teillä ole mitään yhteisiä juttuja aikuisina, yksilöinä, ilman lapsia? Kuulostaa kuluttavalta, ja parisuhteelle vahingolliselta. Määritteletkö sinä itsesi ainoastaan äidiksi? Ei ole lapsillekaan hyvä, ettei vanhemmilla ole omaa elämää ollenkaan.

Johan olen tässä ketjussa usein jo sanonut.... jopa edellisessä viestissä. Yksilöinä harrastetaan ja toinen katsoo silloin lasta. Yksilöinä myös joskus käydään kavereiden kanssa baarissa tai kahvilla. Pariskuntana ei harrasteta mutta lapsi menee aikaisin nukkumaan ja sen jälkeen pariskuntana vietetään aikaa kahdestaan. Nautitaan lasillisen viiniä sohvalla halaillen ja keskustellen, katsotaan yhdessä elokuvaa, tehdään ihana illallinen ja nautitaan se kynttilän valossa. Siinä nyt joitain esimerkkejä. Ja lisäksi pari kertaa vuodessa vaihdetaan lapsia kaveripariskunnan kanssa. He ottavat meidän lapsen yöksi, jotta saadaan mennä ravintolaan vai mihin nyt mennäänkään ja sitten seuraavana viikonloppuna heidän lapsensa tulee meille yöksi.

Elämme todella lapsentahtisesti ja nautimme ajasta perheenä. Emme näe että lapsemme olisi joku ylimääräinen hankaloittavat tekijä joka rasittaa parisuhdetta ja elämää. Jostain syystä suurimmalla osalla ihmisiä se on jotenkin hankala käsittää. Muutamalla muulla syntyi lapsi samaa aikaa, kun minulla ja kaikki valitti sen jälkeen kuinka väsyttää ja kuinka se hankaloittaa elämää kun on lapsi ja kuinka parisuhde kärsii. Itse en näistä valittanut vaikka lapsella oli koliikki ja ei paljoa nukuttu aluksi.

Kaippa se, kun lapsen saa helposti ja se on itsestäänselvyys se rasittaa. Me ostaan arvostaa sitä, että saatiin oma pieni perhe ja laitettu asiat toimimaan. Kaikki vastoinkäymiset teki meistä vahvemman yksilöinä, pariskuntana ja perheenä. Ja minua ei hävetä sitä sanoa. Ap

Vierailija
185/187 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.

Ihanaa että joku muukin ajattelee noin, toinen syy itselläni on jättää häät välistä että käytän rahat mielummin perheeni hyvinvointiin.

Vierailija
186/187 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vihittävät ovat nelikymppisiä tai vanhempia, ja pari asuu kaupungissa, niin voi olettaa että häät pidetään aikuisten kesken. Ei kannata vetää hernettä nenään, vaan kannattaa olla iloinen että on valittu harvojen joukossa joita ylipäänsä kutsutaan, koska tällaisissa hääparin itse kustantamissa kaupunkihäissä kutsuttavia on muutenkin paljon vähemmän kuin maalla järjestettävissä sukuhäissä. Tietysti kirkkoon voi mennä lasten kanssa (jos heitä ei  vihitä maistraarissa)  mutta iltaravintolaan ei.

Vierailija
187/187 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ota lapsia mukaan häihin (poislukien meidän vanhempien sisarusten häät) vaikka olisi kutsuttukin. Ihan siitä syystä, että haluan keskittyä juhlimaan hääparia, syömään rauhassa ja nauttimaan ohjelmasta edes kerran vuodessa. Rakastan myös kauniisti pukeutumista ja meikkaamista joten muiden häät on mullekin semmonen "prinsessapäivä", ihan ilman lapsia. Vaikka meidänkin lapset osaa hienosti käyttäytyä ja olla (11v, 8v ja 5v) niin nautin silti juhlista enemmän kun ei tarvitse koko ajan toisella silmällä vahtia, passata ja huoltaa lapsia. Aika ajoissa iltaa alkaa kuitenkin se kiemurtelu "millon lähetään, on tylsää ja kengät puristaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän