Mistä lähtien häät eivät ole perhejuhla?
Olen huomannut tällä sivustolla suuren vihan ja alapeukkujen tulvan, jos joku ehdottaa ottamaan lapset huomioon häitä suunnitellessa. Sitten sinne tulee iso määrä ihmisiä kiekumaan, että häät ovat aikuisten juhla!!!
Niin mistä lähtien? Itse olen kolmenkymmenen ja kun olin teini, niin vielä häät nähtiin perhejuhlana ja kenelläkään ei tullut mieleenkään tehdä lapsivapaita häitä. Nykyisin vielä useammalla on jo omiakin lapsia siinä vaiheessa, kun alttarille astellaan. Ja vaikka ei olisi, niin häissä juhlitaan kahden ihmisen perheen perustamista. Oli lapsia tiedossa tulevaisuudessa tai ei. Joten eikö juhlien henkeen kuulu lapset myös?
Olen joutunut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana jättämään neljät häät välistä, koska lapset ovat olleet kiellettyjä. Ensimmäiset kaksi jäi välistä koska lapsi oli vasta syntynyt ja imetin. Seuraava jäi välistä, koska en tahtonut jättää lasta hoitoon koko viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle häihin reissatessa. (Mies olisi tahtonut lähteä myös tämän tuttavapariskunnan häihin, joten ei voinut jäädä kotiin lapsen kanssa) Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään, mutta jotenkin lapsettomat häät kuulostaa vähän wt-meiningiltä.
1. Halutaan isot häät, mut oikeastaan ei ole varaa kutsua lapsia kun nekin maksaa ja vie vielä paikan juhlatilasta. Eikä tuo edes lahjoja.
2. Kaikilla tutuilla on hirveästi kakaroita ja ne ei osaa käyttäytyä.
3. Oikeasti halutaan vaan ryypätä rauhassa.Sori nyt vaan...
Alapeukkujen määrästä arvaan että osui ja upposi?
Off topic, mutta jo toisen kerran tänään tähän harhaan törmänneenä pakko sanoa. Alapeukut laitetaan joko tavalla tai toisella huonolle kommentille, tai kun ollaan eri mieltä. Sinun kohdallasi molemmat kohdat täyttyivät helposti.
Ap, kyselit onko oikeutetumpaa olla menemättä lapsiperheenä vai pitää lapsettomat häät. Kumpaankin on oikeus, ei sinne mikään pakko ole mennä ellei halua ja aivan varmasti häänsä saa pitää kuten parhaaksi näkee. Oikeutta vinkua, kitistä ja ihmetellä tätä toisen oikeutta ei sitten siitä edestä ole. Tai ainakin se antaa tosi huonon kuvan ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti häiden kustannuksia. Pitopalvelu maksaa, helposti aikuinen maksaa70 e ja lapset 50 e.
Teidän perheen syöttäminen maksaisi 300 e. Ja paljonko antaisitte häälahjaksi ?
Itse menin nuorena naimisiin ja paljon häihin tehtiin talkoina. Ja kutsuttiin kaikki perheineen.Mieti, säästät pitkään häitäsi varten ja sitten kesken vihkimisen joku pentu alkaa rääkymään, kesken isäsi puheen lisää itkua. Joku imettää tissit pursuen muiden ruokaillen.
Olen ollut n 30 häissä elämäni aikana ja yksikään juoppo ei ole pilannut häitä, mutta kymmeniä huonosti käyttäytyviä lapsia ja heidän väliinpitämättömiä vanhempia, varsinkin isiä olen nähnyt.
Aika posketonta kuvitella toisten häitä pidetään harjoituspaikkoina. Häihin mennään lasten kanssa jotka osaavat käyttäytyä, eikä treenaamaan.
No jo on... En ole ikinä nähnyt kenenkään häissä imettävän pöydässä ja aina jos lapsi alkanut itkeä niin se on viety tilasta pois.
Lisäksi me olemme todella avokätisesti antaneet rahaa aina lahjaksi. Kannattaa myös sekin muistaa, ettei sen lahjan tarkoitus ole korvata kestitsemistä. Pyydätkö sinä aina rahaa jos esim. syntymäpäivillesi tulee vieraita ja he syövät kakkua? Toki jos se rahasta olisi kiinni niin voisin maksaa lapseni syömiset. Mielummin menisin koko perheenä häihin ja juhlistamaan morsiusparia sen sijaan, että kieltäytyisin koska lasta ei saa ottaa mukaan.
Ap
Vaikka te olette antaneet avokätisen lahjan, kaikki eivät tee niin. Viidenkympin lahja 4-5 hengen perheeltä ei ole poikkeus. Todella noloa, vaikka kutsuttujen aiheuttamia kuluja ei suoranaisesti haluaisikaan maksattaa vierailla.
Ap, seuraavaksi kun saat hääkutsun, hommaa lapsille hoitopaikka. Jääkää miehesi kanssa hotelliin yöksi ja naikaa oikein kunnolla. Se tekisi sinulle varmasti hyvää! ;)
Muuten hyvä kommentti, mutta tuo seksi-heitto on todella väsynyt ja misogynistinen, suoraastaan alentuva. Joo, miehen penis on ratkaisu kaikkeen ja jos nainen on jotain mieltä tai hän on pahalla päällä, kyse on vain siitä ettei ole saanut tarpeeksi seksiä. 0/10
Meillä sai lapset tulla häihin, mutta ymmärrän täysin niitä ihmisiä jotka lapsia ei omiinsa halua. Sehän on jokaisen oma valinta, jokainen tekee omannäköisen juhlan. En ymmärrä mitää pahaa siinä on. Itse olen ainakin nauttinut suunnattomasti häistä joissa ollaan oltu ilman lapsia, itseasiassa lasten ollessa alle kouluikäisiä niin olemme ihan omasta vapaasta tahdosta jättäneet lapset mummolaan. Ja ihan vaan sen takia että kyllä siitä hääjuhlasta saa niin paljon enemmän irti kun ei tarvitse kokoajan juosta lapsen perässä tai keksiä tekemistä että malttaa pysyä pöydässä hiljaa. Ne juhlat ovat olleet itsellekin hengähdys hetki arjesta ja aina on tullut tarpeeseen. Ja eritoten häät jotka on olleet ystävien häitä, niissä halutaan juhlia pitkälle yöhön asti, olisi harmittanut kovasti jos lapsen takia olisi pitänyt lähteä aikaisin kotiin.
Minulle häät muuttui lapsilta kielletyiksi siinä vaiheessa kun rakastuin lestadiolaissuvusta tulevaan mieheen. MEidän häihin olisi tullut 57 lasta pelkästään miehen sisarten puolelta.
Normaalit lapsimäärät menisi, mutta tämä oli ihan mahdoton yhtälö.
Juu, ei!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti häiden kustannuksia. Pitopalvelu maksaa, helposti aikuinen maksaa70 e ja lapset 50 e.
Teidän perheen syöttäminen maksaisi 300 e. Ja paljonko antaisitte häälahjaksi ?
Itse menin nuorena naimisiin ja paljon häihin tehtiin talkoina. Ja kutsuttiin kaikki perheineen.Mieti, säästät pitkään häitäsi varten ja sitten kesken vihkimisen joku pentu alkaa rääkymään, kesken isäsi puheen lisää itkua. Joku imettää tissit pursuen muiden ruokaillen.
Olen ollut n 30 häissä elämäni aikana ja yksikään juoppo ei ole pilannut häitä, mutta kymmeniä huonosti käyttäytyviä lapsia ja heidän väliinpitämättömiä vanhempia, varsinkin isiä olen nähnyt.
Aika posketonta kuvitella toisten häitä pidetään harjoituspaikkoina. Häihin mennään lasten kanssa jotka osaavat käyttäytyä, eikä treenaamaan.
No jo on... En ole ikinä nähnyt kenenkään häissä imettävän pöydässä ja aina jos lapsi alkanut itkeä niin se on viety tilasta pois.
Lisäksi me olemme todella avokätisesti antaneet rahaa aina lahjaksi. Kannattaa myös sekin muistaa, ettei sen lahjan tarkoitus ole korvata kestitsemistä. Pyydätkö sinä aina rahaa jos esim. syntymäpäivillesi tulee vieraita ja he syövät kakkua? Toki jos se rahasta olisi kiinni niin voisin maksaa lapseni syömiset. Mielummin menisin koko perheenä häihin ja juhlistamaan morsiusparia sen sijaan, että kieltäytyisin koska lasta ei saa ottaa mukaan.
Ap
Vaikka te olette antaneet avokätisen lahjan, kaikki eivät tee niin. Viidenkympin lahja 4-5 hengen perheeltä ei ole poikkeus. Todella noloa, vaikka kutsuttujen aiheuttamia kuluja ei suoranaisesti haluaisikaan maksattaa vierailla.
Ap, seuraavaksi kun saat hääkutsun, hommaa lapsille hoitopaikka. Jääkää miehesi kanssa hotelliin yöksi ja naikaa oikein kunnolla. Se tekisi sinulle varmasti hyvää! ;)
Muuten hyvä kommentti, mutta tuo seksi-heitto on todella väsynyt ja misogynistinen, suoraastaan alentuva. Joo, miehen penis on ratkaisu kaikkeen ja jos nainen on jotain mieltä tai hän on pahalla päällä, kyse on vain siitä ettei ole saanut tarpeeksi seksiä. 0/10
Usein tuollaiset "perhe ennen parisuhdetta" -naiset eivät ole kovin seksuaalisia. Toivottavasti se ei päde nyt (tai toivottavasti hänen miehensä on samaa maata.) Muussa tapauksessa saanemme lukea ap:n aloituksen muutaman vuoden päästä otsikolla Miksi yh-äiti lapsineen ei kelpaa häävieraaksi.
Hmmm. Kerronpa esimerkin: Katselin viikolla kaupassa yhtä perhettä. Rattaissa lapsi, noin kaksivuotias. kauppareissun aikana tämän lapsen kanssa pärjäämiseen tarvittiin äiti, isä ja mummo. Viihdykettä, piristettä, ettei vaan tipu rattaista jne. Montako tuollaista yksi hääjuhla pystyy kantamaan. On vähän vanhempienkin vastuulla kuinka se oma lapsi juhlassa on,kun ei ole kyse the lapsen viihdytystilaisuudesta
Lapsia minullakin. Olen heidän kanssaan ollut häissä, mutta usein ollut häissä myös ilman heitä. En loukkaannu kumpaankaan suuntaan kutsusta. Hääpari päättäkööt. Kaverini, joka on kuuden lapsen äiti, matkustaa mielellään joskus miehensä kanssa lomalla kohteeseen, johon sallitaan vain aikuiset. Ei siksi, että hän ei pitäisi lapsista tai näkisi tuollaiset paikat kannanottona lapsia vastaan. Hän ymmärtää, että kaikelle on aikansa ja paikkansa. Ja hän on hyvin lapsirakas.
Kaikessa mitä tehdään tai ei tehdä ei ole kysymys kannanotosta lapsiasi kohtaan...
Mielestäni jokainen hääpari saa itse valita minkälaiset juhlat pitää ja jokainen perheellinen kutsuttu saa myös valita, tullakko vai ei. Kummankaan ei tulisi mitenkään loukkaantua tai ottaa itteensä. Tilanteet voi myös olla erilaisia kaikilla. Esimerkiksi meille on syntymässä esikoinen tässä kuukauden sisällä ja ei tulisi mieleenkään lähteä kaveripariskunnan häihin elokuussa parin kuukauden ikäisen vauvan kanssa.. Sanoimmekin heille jo aika nopeasti, ettemme valitettavasti pääse tulemaan ja hyvin ymmärsivät.
Me pidimme häät mieheni kanssa (27v. kummatkin, pääkaupunkiseutu) niin, että perheelliset saivat itse valita ottavatko lapsensa mukaan vai ei. Tervetulleita he kaikki olivat. Se kuitenkin asetti jotain rajoja kokonaiseen henkilömäärään, sillä kaikkia me emme pystyneet sitten sukulaisista kutsumaan. Minulla kun suku on niin pieni, niin sain mahtumaan perhetuttuja. Miehen perhetutut ei mahtuneet mukaan, eikä kaikki sukulaisetkaan kun heitä on niin paljon. Lapset saivat tulla halutessaan. Meillä taisi olla noin 100 vierasta, mutta kustansimme häät itse ja meillä paloi aika paljon rahaa kaikkeen. Pelkästään ruokaan, juomaan ja paikan vuokraan (koska ei sallinnut omia juomia) paloi 13k. Häiden järjestäminen on pirun kallista nykyään.
Ja vaikka pyytäisi rahaa esim. häämatkaan, niin aika moni vieras ainakin meillä antoi sen max. 100e (pariskuntana, perheenä jossa 4-5 hlö, yms.) koska monen mielestä se riittää. Eli kulut ei tuu katettua kyllä lahjarahoilla, hyvä jos siitä saa edes sen matkan verran kasattua. Ei silleen että sillä ois väliä, mutta on hyvä ihmisten tiedostaa häiden kustannukset.
Olimme ottaneet lapset huomioon juhlassamme, mutta se oli täysin omasta tahdostani, eikä kenelläkään ole mielestäni välttämätöntä järjestää lapsille mitään. Se on jokaisen muksun vanhempien oma tehtävä. Mun näkökulma on se, että jos tulee perheenä mukaan, niin sitten vastaa niistä omista muksuistaan. Meillä oli lapsille oma leikkihuone, jossa he saivat katsella dvd:tä, pelata pleikkarilla, piirtää, leikkiä jne. mutta emme järjestäneet mitään valvojaa heille tms. Paikka oli kuitenkin sen verran turvallinen, että heidät pystyi jättämään ykikseen sinne leikkimään. (Ikä tietysti vaikuttaa). Ruoka oli samaa kuin aikuisilla, juomana heille oli vettä.
Meille hääjuhla on perhejuhla, mutta osaammekin juhlia alkoholin kera ilman että lapset siitä säikähtää. Emme myöskään ole mieheni kanssa mitään bilehilejä, jotka vetää överikännejä ja sekoilee, joten sen luontoiset olivat meidän häätkin. Eli hauskaa oli, alkoholia juotiin, musiikki soi periaatteessa jatkuvasti, kaikki nauttivat olostaan.
Kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää, joten tietysti räväkkäämmät ystäväni saattoivat pitää meidän häitä tylsinä, mutta se ei ainakaan johtunut lasten läsnäolosta.
Meillä oli hyvin pieniäkin lapsia mukana, mutta jotenkin ystäväpiirini ja sukulaispiirini on sen verran fiksua että a) jos haluavat niin imettävät muualla tai b) ketään ei kiinnosta, koska huomion pitäisi olla hääparissa ja juhlissa, eikä siinä että kuka vieraista tekee mitäkin.. Kaikki myös ymmärtävät että lapset on lapsia, eikä ainakaan meitä haitannut jos kirkossa lapsi vähän inisi tms. Yleensä vanhemmat saivat heidät kuitenkin rauhoittumaan. Ja meillä sukulaiset, vanhemmat ja ystävät tukee ja auttaa toisiaan.
Ehkä sitä sois näkevän enemmän.. että ihmiset tukisivat toisiaan sen sijaan että heti loukkaannuttaisiin tai otettaisiin itseensä. Ihan turhaa hermojen tuhlausta semmoinen, eikä ainakaan tuo juhlafiilistä. Opetelkaa te aikuisetkin olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsista ei pidetä, koska ne kirkuu ja ne sotkee ja ne juoksentelee jaloissa. Ne ei ymmärrä puhetta, vastustaa kaikkia ja kaikkea, eikä (välttämättä) osaa olla kunnolla. Lapsilla ei ole tilannetajua vaan toimivat impulsiivisesti ja toisia huomioon ottamatta. Kukapa moisia itsekeskeisiä sosiopaatteja haluaisi häihinsä. On tietysti niitä, jotka tykkää myös ystävän/sukulaisen lapsista ja moni lapsi osaa myös käyttäytyä. Ja sitten on myös niitä aikuisia, jotka käyttäytyy juuri listaamallani tavalla.
Jokainen kutsukoon häihinsä niitä ihmisiä, joiden haluaa olevan paikalla :) #NoHate
Missä lapset oppivat miten häissä käyttäytyä, jos niitä ei koskaan mukaan oteta? Ja onko ihme jos lapset itkee ja kiljuu nälissään ja juoksee jaloissa, kun heitä ei ole otettu huomioon vieraina. Lapsille ei paljoa tarvi varata sopivaa ruokaa ja jotain pientä tekemistä puheiden ajaksi ja sillä jo selviää ongelmat.
Meidän lasta on opetettu käyttäytymään pöydässä ja julkisilla paikoilla ja kahdet häät joissa ollaan käyty on lapsi toiminut oikeen mallikkaasti ja niissä oltiinkin otettu lapset huomioon. Lapsille oli sopivaa ruokaa tarjolla ja lisäksi värityskirjoja ja matkakokoisia pelejä isommille ja hyvin meni.
Ap
Maksatko sinä ylimääräiset ruoat, pelit ja isomman tilan?
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja mutta! Ollessani 14v, perheelleni tuli hääkutsu ja kyseessä oli juurikin lapsettomat häät. Vaikka hiukan harmitti, etten päässyt mukaan vaikka muu perhe (vanhemmat ja kaksi isosiskoa) pääsikin, niin ymmärsin jo tuolloin, että hääparin toivetta pitää kunnioittaa. Vanhemmilleni ei tullut mieleenkään soittaa ja kysellä, koskeeko kielto myös 14v "Sannaa". Häissä viini kuulemma virtasi, kaikilla oli hauskaa eikä sinne oltaisi kaivattu edes teini-ikäisiä :) Ja ymmärrän sen kyllä hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella näyttää olevan joku outo idea, että suutuin siitä ettei lastani oltu kutsuttu. Ei, en suuttunut mutta en myöskään jätä lasta kotiin ja mene riemu pihisten häihin johon minun lastani ei ole kutsuttu, jos mies on myös kutsuttu. Meillä on todella paljon yhteisiä ystäviä ja näin kutsut yleensä tulevat sekä minulle että miehelle. Siinä tilanteessa minusta koko perhe pitää kutsua.
Ensimmäisenä vuotena en edes voinut jättää lasta kotiin imetyksen takia. En ala opettamaan hyvin imevää lasta pullolle ja mene itse kärsimään täysin rinnoin häistä. Kolmansiin häihin oli sekä mies että minut kutsuttu ja mies olisi tahtonut myös lähteä niihin, mutta alle 2v lasta ei jätetä koko viikonlopuksi hoitoon kun vanhemmat lähtevät juhlimaan toiselle paikkakunnalle. Ja sitten niissä neljänsissä minun serkkuni meni naimisiin ja niihin oli molemmat kutsuttu ja ne olivat samalla paikkakunnalla mutta perhejuhliin minusta kutsutaan aina koko perhe. Varsinkin jos ollaan sukua.
Ap
minä ja minun lapsi. Kun minulla on lapsi, muut tanssikoot sen pillin mukaan myös.
Älä ole lapsellinen.
Missä välissä sanoin että muiden pitää tanssia minun pillin mukaan? Olen vain ihmetellyt sitä miksi nykysin perhejuhla kuten häät on niin lapsivihamielisiä. Jään vain pois niistä juhlista mihin minä ja mieheni ollaan kutsuttu mutta yksi perheestä pitäisi jättää pois. Ap
Miksi sinusta se on lapsivihamielisyyttä, jos lapsia ei ole kutsuttu?
Ihmettelet, miksi ihmiset luulevat sinun suuttuvat siitä, että lapsiasi ei ole kutsuttu. Vakuutat, ettet suutu, mutta kuitenkin näet sen vihamielisyyden osoituksena lapsia kohtaan. Kaikella kunnioituksella, mutta mitä muuta tuollainen asenne oikein kuvastaa kuin suuttumusta siitä, että koet hääparin suhtautuvan vihamielisesti lapsiasi kohtaan?
Tässäkin ketjussa on esitetty monia syitä lapsettomien häiden järjestämiseen enkä äkkiseltään muista yhdenkään ollut se, että morsiuspari vihaa lapsia. Jostain syystä sinä, joka et toki suutu lapsettomista häistä, et ole huomioinut yhtäkään niistä syistä, vaan olet jo päättänyt, että oikea syy on lapsivihamielisyys.
Omasta puolestani voin kertoa, että meidän syy lapsettomien häiden järkkäämiseen oli niinkin yksinkertainen, kuin rajallinen määrä rahaa, juhlapaikalla tilaa rajalliselle määrälle ihmisiä ja isot suvut joissa paljon lapsia. Jos lapset olisivat tulleet, olisi kaikki ystävät ja osa sukulaisistakin pitänyt jättää kutsumatta, koska jo läheisimpien sukulaisten jälkikasvua on n. 30 lasta. Ehkä tämä kuitenkin on oikeasti vain lapsivihaa, ettei halua tehdä ainutlaatuisesta juhlapäivästään lastenjuhlaa ja jättää kaikki ystävät kokonaan pois.
Itse olin 15-vuotiaana vittuuntunut, kun jouduin lähtemään mukaan serkun hääjuhliin. Siellä sitten istuin pöydässä noin 7 tuntia, join 10 kokista ja kuuntelin uusintana fossiilien samat tarinat siitä, kun olin pieni jne.
Olisi sitä teinipoika ehkä muutakin tekemistä viikonloppuna keksinyt.
Samat tarinat muuten pyörii edelleen. Olen nyt yli 30-vuotias.
Mua on lähinnä mietityttänyt se, että miks hääpari loukkaantuu kun en tule häihin. Mun lastani ei voi jättää yksin, kukaan ei halua häntä hoitaa (Asperger) ja en voi olla monta tuntia pois, jos äiti suostuisi vahtimaan sen aikaa. Häät kestävät monta tuntia ja suurin osa ajasta on tylsää. Se, että lähetän onnittelukortin ja kieltäydyin kohteliaasti, ei tunnu riittävän.
Meillä oli lapsettomat häät. Nuorina kun mentiin olisi lapsiin kuulunut lähinnä yksi imeväisikäinen (ei olisi tullut kuitenkaan) ja yhteensä neljä ikähaarukassa 4-8. Eipä näiden neljän takia sitten alettu varaamaan kalliimpaa tilaa, vaan otettiin halvempi tila A-oikeuksilla (eli k-18). Eipä tästä kukaan loukkaantunut :)
Nykypäivänä kun hääpari maksaa itse juhlansa on se heidän päätettävissään ketä kutsuu. Toki jos vanhemmat maksaa niin vanhemmat saa myös päätösvaltaa.
Lapsena olin yksissä häissä 6-vuotiaana. Muistan vain miten tylsää oli ja kokoajan piti istua vaan hiljaa. Mentiin sitten autoon nukkumaan kunnes sai kakkua. Iloisempi olisin ollut kotona lastenhoitajan kanssa.
Minä en ainakaan lapsena viihtynyt ollenkaan muissa kuin äidin suvun häissä, koska niissä oli saman ikäisiä serkkuja, joiden kanssa oli aina tekemistä. Juostiin ulkona, tanssittiin ja muuta kivaa. Ei tarvittu karkkibuffetteja ja leikkihuoneita viihdytykseksi. Isän puoleiset serkut olivat jo aikuisia, joten isän suvun juhlissa ei ollut muita tuttuja lapsia kuin sisarukseni. Ja vanhempien ystävien juhlissa sama juttu, eli tylsää tuli. Paljon mukavampi oli jäädä isovanhemmille hoitoon, ja sitten teininä kotiin.
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen että ihanaa ettei omassa lähipiirissä ole enää yhtään häitä tulossa.
Ihmiset on niin itsekkäitä. Minä, minun häät, minun vieraat, minä maksan, minun lahjat. Ja minä haluan tuoda minun lapset. Huoh.
Vierailija
</p>
<p>Tässäkin ketjussa on esitetty monia syitä lapsettomien häiden järjestämiseen enkä äkkiseltään muista yhdenkään ollut se, että morsiuspari vihaa lapsia. Jostain syystä sinä, joka et toki suutu lapsettomista häistä, et ole huomioinut yhtäkään niistä syistä, vaan olet jo päättänyt, että oikea syy on lapsivihamielisyys.
</p>
<p>[/quote kirjoitti:Ne hyvät syyt ovat olleet:
1. Lapsivieraat maksavat myös ja juhlatilat ovat rajalliset. Sitäpaitsi lapset eivät tuo lahjoja.
2. Lähipiirissä on paljon lapsia joten joutuisi jättämään aikuisvieraita kutsumatta. Ja lisäksi monet lapset käyttäytyvät huonosti ja muuttavat häät lastenkutsuiksi.
3. Häissä tarjoillaan ja juodaan runsaasti alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
sun lapset eivät ole mun perhettä eikä ystäviä
Suomi <3
Oliskohan se ollut siinä vaiheessa kun joihinkin naisiin iski ylenmääräinen itsekkyys ja hedonismi. Kyllä minustakin häät on juurikin perhejuhla ja sen puolesta liputan vastakin.
Jospa aletaan puhua niistä esim. marjan ja heikin juhlina niin ei ole ilkeä hää-sana kiusaamassa. Ja juhlien kohdallahan on ihan normaalia kutsua vain ne jotka haluaa paikalle.
Jos lapset muka osaa käyttäytyä juhlissa, miksi niille pitäisi järjestää kamalasti virikkeitä ja omaa ruokaa??
Hyvinkäyttäytyvä lapsi osaa istua pöydässä rauhassa ja syödä sitä, mitä tarjotaan.