Mistä lähtien häät eivät ole perhejuhla?
Olen huomannut tällä sivustolla suuren vihan ja alapeukkujen tulvan, jos joku ehdottaa ottamaan lapset huomioon häitä suunnitellessa. Sitten sinne tulee iso määrä ihmisiä kiekumaan, että häät ovat aikuisten juhla!!!
Niin mistä lähtien? Itse olen kolmenkymmenen ja kun olin teini, niin vielä häät nähtiin perhejuhlana ja kenelläkään ei tullut mieleenkään tehdä lapsivapaita häitä. Nykyisin vielä useammalla on jo omiakin lapsia siinä vaiheessa, kun alttarille astellaan. Ja vaikka ei olisi, niin häissä juhlitaan kahden ihmisen perheen perustamista. Oli lapsia tiedossa tulevaisuudessa tai ei. Joten eikö juhlien henkeen kuulu lapset myös?
Olen joutunut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana jättämään neljät häät välistä, koska lapset ovat olleet kiellettyjä. Ensimmäiset kaksi jäi välistä koska lapsi oli vasta syntynyt ja imetin. Seuraava jäi välistä, koska en tahtonut jättää lasta hoitoon koko viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle häihin reissatessa. (Mies olisi tahtonut lähteä myös tämän tuttavapariskunnan häihin, joten ei voinut jäädä kotiin lapsen kanssa) Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua, ainoastaan aloituksen. Mina olen viisikymppinen ja muistan lapsuudestani isot isot bileet aina kun joku - joskus aivan kaukainenkin sukulainen, tai naapurin tytar - meni naimisiin. Aikuiset hippasivat ja siina me lapset pyorittiin mukana ja kaikilla oli hauskaa.
Ymmarran kylla etta on tilainteita/haita joihin lapset eivat sovellu. Jos on esim aivaan puhtaasi iltabileet ja sit down meal vain kysymyksessa. Yhdet lapsettomat haat oli erittain ymmarrettavat, kun morsian ei pysty saamaan lapsia (aiempinen syopahoitojen takia) ja ei sitten halunnut lapsia juhliinsa.
Mäkin muistan lapsuudestani tällaisia kivoja häitä. Niissä oli hauskaa! En voi ymmärtää nykyajan nuoria naisia. Ne jotenkin haluaa pilata itseltään ja kaikilta muiltakin kaiken kivan. Kaikkein hauskintahan on kun on suuret juhlat, joissa on paljon eri ikäisiä ihmisiä.
Satun olemaan 'suuren' suvun väkeä - jo pelkästään mieheni puolelta sisarusten ja serkkujen (läheisiä kaikki) lapsimäärä on n. 30 nassikkaa ikähaitarilla 1-12v. Aikamoinen kartano saa olla, puhumattakaan tarjoiluista jo pelkästään näille pienemmille vieraille. Osin tästä syystä käväisimme mieheni kanssa maistraatissa kertomatta etukäteen kenellekään. Vieraslistan laatiminen olisi ollut liian vaikeaa, hyvin tiiviissä tekemisissä kun olemme. Kaikkien kutsuminen taas olisi maksanut maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua, ainoastaan aloituksen. Mina olen viisikymppinen ja muistan lapsuudestani isot isot bileet aina kun joku - joskus aivan kaukainenkin sukulainen, tai naapurin tytar - meni naimisiin. Aikuiset hippasivat ja siina me lapset pyorittiin mukana ja kaikilla oli hauskaa.
Ymmarran kylla etta on tilainteita/haita joihin lapset eivat sovellu. Jos on esim aivaan puhtaasi iltabileet ja sit down meal vain kysymyksessa. Yhdet lapsettomat haat oli erittain ymmarrettavat, kun morsian ei pysty saamaan lapsia (aiempinen syopahoitojen takia) ja ei sitten halunnut lapsia juhliinsa.
Mäkin muistan lapsuudestani tällaisia kivoja häitä. Niissä oli hauskaa! En voi ymmärtää nykyajan nuoria naisia. Ne jotenkin haluaa pilata itseltään ja kaikilta muiltakin kaiken kivan. Kaikkein hauskintahan on kun on suuret juhlat, joissa on paljon eri ikäisiä ihmisiä.
Yhyyyy kuinka (nuoret) naiset on taas pahuuden alku. Onko tullut mieleen että ehkä se lapsettomuus on sulhasen toive?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyyyy kuinka (nuoret) naiset on taas pahuuden alku. Onko tullut mieleen että ehkä se lapsettomuus on sulhasen toive?
Meillä ainakin mies on se lapsivihaaja. Minulle olisi ihan sama.
Ihme vääntöä sivutolkulla ihan selkeästä asiasta. Jokainen saa järjestää juhlansa niin kuin tykkää ja kutsua sinne ketä haluaa.
Kutsutut päättävät sitten menevätkö vai ovatko menemättä. Niin helppoa se on!
Jätetään turha analysointi pois puolin ja toisin. Ei myöskään loukkaannuta puolin tai toisin eikä jäädä märehtimään asioita. Ei se sen vaikeampaa ole!
Lapset vaatii suhteettoman paljon häissä (huomio, kiukuttelut, ruoat...) ottaen huomioon sen, etteivät he muista häitä enää ensi viikolla. Siksi jotkut eivät halua panostaa heihin. Ja eräs kaverini piti lapsettomat häät jotta hänen lapselliset kaverinsakin voisivat edes joskus juhlia aikuisten kesken. Kiva idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naimisiinmeno on itseasiassa liiton solmimista, ei perheen perustamista.
Naimisiin mennessä parista tulee perhe. Toki nykyaikana kun on avopuolisoita jne. se merkitys on hämärtynyt mutta alunperin nainen jätti perheensä ja liittyi miehen perheeseen.
Niin alunperin, mutta nyt on nyt.
Meillä varmaan sitten mies liittyisi minun perheeseeni, koska hänen vanhempansa ovat kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Jokakeväinen vakioaihe.
Sanoisin, että kokovuotinen. Eikös tätä samaa asiaa jauhettu jo kyllästyttävyyteen saakka tässä muutama viikko sitten viimeksi?
Joillakuilla sitä vaan tuntuu olevan aikaa trollailla. Ehkä se on se äitiys, joka trolliuden tekee? Vaavit päiväunilla ja mamma trollailee vauva av:llä?
Vierailija kirjoitti:
En minä mitenkään kipakasti vastannut. Fakta nyt vaan on se, että jos on häät tai hautajaiset tai muu vastaava juhla niin sinne mennään perheenä. En edes harkitse hoitajan hommaamista lapselle jos minut ja mies ollaan kutsuttu.
Sitten vastaan heti ettei olla tulossa, jotta pari tietää olla varaamatta meille ruokaa ja paikkoja. En myöskään kaunistele syytä jos ei päästä. Samalla tavalla ei lapsia on heidän oikeutensa juhlia, kun minun vain jos lapsikin pääsee. Ap
Entä jos mies haluaisi osallistua juhliin ilman lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitenkään kipakasti vastannut. Fakta nyt vaan on se, että jos on häät tai hautajaiset tai muu vastaava juhla niin sinne mennään perheenä. En edes harkitse hoitajan hommaamista lapselle jos minut ja mies ollaan kutsuttu.
Sitten vastaan heti ettei olla tulossa, jotta pari tietää olla varaamatta meille ruokaa ja paikkoja. En myöskään kaunistele syytä jos ei päästä. Samalla tavalla ei lapsia on heidän oikeutensa juhlia, kun minun vain jos lapsikin pääsee. Ap
Entä jos mies haluaisi osallistua juhliin ilman lapsia?
AP, jos kutsu koskee vain sinua ja miestäsi, tarkoittaa se ettei lastasi ole kutsuttu, ettekä siis mene sinne perheenä. Sinä vaahtoat suuna päänä, ettei miehesikään halua mennä ilman sinua ja lastanne. Oletko aivan varma, jospa hän ei vain halua suututtaa sinua olemalla asiasta eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Esim polttareihin tai sitten joka kesä on aikuisille suunnatut grillibileet, niin sinne menen miehen kanssa ja hommaan lastenvahdin. Hyvin harvoin jaksetaan lähteä bilettämään tai juhlimaan miehen kanssa kahden. Joskus harvoin käydään yksin kaverien kanssa viihteellä ja silloin toinen jää kotiin.
Muutaman kerran vuodessa ollaan käyty myös ulkona syömässä miehen kanssa kaksin ja silloin vuorotellaan tuttavaperheen kanssa. Ensin toinen pareista hoitaa lapsia, jotta toinen pari pääsee ulos ja ehkä viettää villi yö makuuhuoneen puolella ja sitten seuraavana viikonloppuna se toinen pari ottaa lapset.
Toki ensimmäiset kaksi lapsen elinvuotta oltiin lapsessa kiinni ja silloin ei esim yöksi lasta jätetty mihinkään.
Ap
Ettekö tahdo viettää aikaa pariskuntana? Oletteko pelkästään äiti ja isä?
Häistä on tullut tyylittömiä rahankeruu ja ryyppäysjuhlia. Ole tyytyväinen, ettei tarvitse mennä tylsistymään kuoliaaksi mokomaan tilaisuuteen. Hössötys häiden ympärillä on vienyt maun koko hommasta.
Mitä sitten vaikka häitä jää välistä? Osa eroaa joka tapauksessa ja kasvavat lapsetkin. En ymmärrä alle kolmivuotiaden huudatusta kirkoissa ja juhlapaikoilla. Ei sen ikäiset pysty olemaan hiljaa paikallaan tunti tolkulla. Viekää lapset juhliin, joissa he ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää nykyajan nuoria naisia. Ne jotenkin haluaa pilata itseltään ja kaikilta muiltakin kaiken kivan. Kaikkein hauskintahan on kun on suuret juhlat, joissa on paljon eri ikäisiä ihmisiä.
Niin, SUN MIELESTÄ. Ei kaikkien. Itselle tuollainen kuulostaa maanpäälliseltä helvetiltä, anteeksi nyt vain.
Jaa tähän on vieläkin ihmiset vastailleet ja ihan ihme spekulaatioita esim minun seksuaalisuudestani. Ensinnäkin olen hyvin seksuaalinen ja meillä on vilkas seksi elämä. Lapsi nukkuu hyvin yöt, joten hyvin ehditään peuhata.
Lisäksi kaksi näistä neljästä morsiamesta oli vihainen, kun ei tultu lapsen kanssa. Ja sille joka hui kauhisteli sarkastisesti, että joku järjesti häät kun minä imetin niin ihan sama se sille on jos järjestää häät ja tekee niistä lapsettomat. Mutta turha suuttua kun en imetyksen takia pääse niinkuin tämä yksi morsian suuttui.
Minä ja mies ollaan myös pariskunta, mutta ensisijaisesti olemme perhe. Yritimme pitkään lasta ja saimme yhden. Lisää en saa edes yrittää saada. Tämän takia lapsi menee meillä molemmilla meidän ylitse. Molemmat myös menee yksilöinä juhliin jne. Eli turha sanoa että mies ei uskalla sanoa, että haluaa mennä yksin. Minä harvoin mistään suutun ja meillä on hyvä suhde, jossa kumpikin uskaltaa puhua.
Miehenä ja naisena yleensä olemme silloin, kun lapsi nukkuu ja silloin harvoin kun käymme treffeillä. Emme saa jatkuvasti hoitajaa lapselle ja se ei meitä haittaa. Nautimme siitä, että saimme sen lapsen ja saamme mennä perheenä paikkoihin.
Monet mihin muut menevät pariskuntana me menemme perheenä. Esim olemme käyneet konserteissa ja reissussa lapsen kanssa. Jos lapsi itkee niin sitten viedään pois tilanteesta ja tullaan takaisin, kun hän rauhoittuu.
Lisäksi joku itkee, että vanhempien tehtävä on katsoa, että lapsella on tekemistä häissä. Lapsi on myös vieras, joten periaatteessa pitää katsoa että kaikki viihtyy mahdollisuuksien mukaan yhtä hyvin. Meillä on aina ollut mukana jotain tekemistä lapselle esim häissä, jotta hän jaksaa istua pitkät puheet jne rauhassa. Mutta silti parhaimmat häät on olleet sellaisia missä on lapsille myös jotain.
Ja yksi kysyi että eikö lapsi osaa leikkiä muiden kanssa ja ehdotti terapiaa. Kyllä osaa mutta yksi asia mitä monet häissä inhoaa on se, kun lapset juoksevat ja leikkivät häiden aikana. Toki silloin, kun ei ole puhe tai sää sallii lapset ovat leikkineet keskenään juhlapaikan pihalla. Kannattaa myös huomioida, että me puetaan lapsi siististi häihin, joten pitää aina katsoa ettei vaatteet jne mene pilalle.
Silti minun ja näyttävästi monen muun arvomaailmassa perhe on tärkeä ja häät perhejuhla. Ja näin tulen myös sitä aina kohtelemaan. Jos minut kutsutaan nimellä esim Maija + avec minä menen yksin edustamaan ja mies jää kotiin. Jos kutsu on matti + avec niin mies menee yksin ja minä jään hoitamaan. Jos kutsu on Matti ja Maija ja lapsettomat häät kumpikaan ei mene. Tämä ei ole vain minun päätöksellä päätetty meidän perheessä. Ap
Jos tilaisuuden luonne on sellainen, että tilaisuus ei sovellu lapsille tai vanhuksille, kannattanee kertoa tästä kutsussa. Jotkut haluavat pääosin juopotella häissään, ja nykyään katsotaan, että humalaiset ihmiset ovat haitallista seuraa lapsille.
Eiköhän häät ole morsiusparin juhla? Jokainen juhlikoot, niinkuin haluaa.
Me ei juhlittu ollenkaan. Tai no käytiin me maistraatin jälkeen juomassa kahdestaan lasilliset kuohuvaa.
Olen suunitellut, että jos olemme 10 vuoden jälkeen edelleen onnellisesti naimisissa, niin sitten pidän isommat pippalot. Enkä vielä tiedä, että haluanko sinne sukulaislapsia (joita en edes näe koskaan) vai en. Aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa tähän on vieläkin ihmiset vastailleet ja ihan ihme spekulaatioita esim minun seksuaalisuudestani. Ensinnäkin olen hyvin seksuaalinen ja meillä on vilkas seksi elämä. Lapsi nukkuu hyvin yöt, joten hyvin ehditään peuhata.
Lisäksi kaksi näistä neljästä morsiamesta oli vihainen, kun ei tultu lapsen kanssa. Ja sille joka hui kauhisteli sarkastisesti, että joku järjesti häät kun minä imetin niin ihan sama se sille on jos järjestää häät ja tekee niistä lapsettomat. Mutta turha suuttua kun en imetyksen takia pääse niinkuin tämä yksi morsian suuttui.
Minä ja mies ollaan myös pariskunta, mutta ensisijaisesti olemme perhe. Yritimme pitkään lasta ja saimme yhden. Lisää en saa edes yrittää saada. Tämän takia lapsi menee meillä molemmilla meidän ylitse. Molemmat myös menee yksilöinä juhliin jne. Eli turha sanoa että mies ei uskalla sanoa, että haluaa mennä yksin. Minä harvoin mistään suutun ja meillä on hyvä suhde, jossa kumpikin uskaltaa puhua.
Miehenä ja naisena yleensä olemme silloin, kun lapsi nukkuu ja silloin harvoin kun käymme treffeillä. Emme saa jatkuvasti hoitajaa lapselle ja se ei meitä haittaa. Nautimme siitä, että saimme sen lapsen ja saamme mennä perheenä paikkoihin.
Monet mihin muut menevät pariskuntana me menemme perheenä. Esim olemme käyneet konserteissa ja reissussa lapsen kanssa. Jos lapsi itkee niin sitten viedään pois tilanteesta ja tullaan takaisin, kun hän rauhoittuu.
Lisäksi joku itkee, että vanhempien tehtävä on katsoa, että lapsella on tekemistä häissä. Lapsi on myös vieras, joten periaatteessa pitää katsoa että kaikki viihtyy mahdollisuuksien mukaan yhtä hyvin. Meillä on aina ollut mukana jotain tekemistä lapselle esim häissä, jotta hän jaksaa istua pitkät puheet jne rauhassa. Mutta silti parhaimmat häät on olleet sellaisia missä on lapsille myös jotain.
Ja yksi kysyi että eikö lapsi osaa leikkiä muiden kanssa ja ehdotti terapiaa. Kyllä osaa mutta yksi asia mitä monet häissä inhoaa on se, kun lapset juoksevat ja leikkivät häiden aikana. Toki silloin, kun ei ole puhe tai sää sallii lapset ovat leikkineet keskenään juhlapaikan pihalla. Kannattaa myös huomioida, että me puetaan lapsi siististi häihin, joten pitää aina katsoa ettei vaatteet jne mene pilalle.
Silti minun ja näyttävästi monen muun arvomaailmassa perhe on tärkeä ja häät perhejuhla. Ja näin tulen myös sitä aina kohtelemaan. Jos minut kutsutaan nimellä esim Maija + avec minä menen yksin edustamaan ja mies jää kotiin. Jos kutsu on matti + avec niin mies menee yksin ja minä jään hoitamaan. Jos kutsu on Matti ja Maija ja lapsettomat häät kumpikaan ei mene. Tämä ei ole vain minun päätöksellä päätetty meidän perheessä. Ap
Kauhean pitkä postaus, jonka olisi voinut tiivistää noihin kahteen viimeiseen lauseeseen. Jollakulla näyttää olevan suuren itsetehostuksen tarve. Onko se sitten tervettä, mene ja tiedä.