Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien häät eivät ole perhejuhla?

Vierailija
12.05.2016 |

Olen huomannut tällä sivustolla suuren vihan ja alapeukkujen tulvan, jos joku ehdottaa ottamaan lapset huomioon häitä suunnitellessa. Sitten sinne tulee iso määrä ihmisiä kiekumaan, että häät ovat aikuisten juhla!!!

Niin mistä lähtien? Itse olen kolmenkymmenen ja kun olin teini, niin vielä häät nähtiin perhejuhlana ja kenelläkään ei tullut mieleenkään tehdä lapsivapaita häitä. Nykyisin vielä useammalla on jo omiakin lapsia siinä vaiheessa, kun alttarille astellaan. Ja vaikka ei olisi, niin häissä juhlitaan kahden ihmisen perheen perustamista. Oli lapsia tiedossa tulevaisuudessa tai ei. Joten eikö juhlien henkeen kuulu lapset myös?

Olen joutunut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana jättämään neljät häät välistä, koska lapset ovat olleet kiellettyjä. Ensimmäiset kaksi jäi välistä koska lapsi oli vasta syntynyt ja imetin. Seuraava jäi välistä, koska en tahtonut jättää lasta hoitoon koko viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle häihin reissatessa. (Mies olisi tahtonut lähteä myös tämän tuttavapariskunnan häihin, joten ei voinut jäädä kotiin lapsen kanssa) Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.

Kommentit (187)

Vierailija
141/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Tässäkin ketjussa on esitetty monia syitä lapsettomien häiden järjestämiseen enkä äkkiseltään muista yhdenkään ollut se, että morsiuspari vihaa lapsia. Jostain syystä sinä, joka et toki suutu lapsettomista häistä, et ole huomioinut yhtäkään niistä syistä, vaan olet jo päättänyt, että oikea syy on lapsivihamielisyys.
</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Ne hyvät syyt ovat olleet:

1. Lapsivieraat maksavat myös ja juhlatilat ovat rajalliset. Sitäpaitsi lapset eivät tuo lahjoja.

2. Lähipiirissä on paljon lapsia joten joutuisi jättämään aikuisvieraita kutsumatta. Ja lisäksi monet lapset käyttäytyvät huonosti ja muuttavat häät lastenkutsuiksi.

3. Häissä tarjoillaan ja juodaan runsaasti alkoholia.

Aivan, eli yksikään syistä ei ole lapsivihamielisyys, vaan nämähän ovat ihan perusteltuja syitä, joskaan en tuota lahjajuttua itse tajua.

Vierailija
142/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella näyttää olevan joku outo idea, että suutuin siitä ettei lastani oltu kutsuttu. Ei, en suuttunut mutta en myöskään jätä lasta kotiin ja mene riemu pihisten häihin johon minun lastani ei ole kutsuttu, jos mies on myös kutsuttu. Meillä on todella paljon yhteisiä ystäviä ja näin kutsut yleensä tulevat sekä minulle että miehelle. Siinä tilanteessa minusta koko perhe pitää kutsua.

Ensimmäisenä vuotena en edes voinut jättää lasta kotiin imetyksen takia. En ala opettamaan hyvin imevää lasta pullolle ja mene itse kärsimään täysin rinnoin häistä. Kolmansiin häihin oli sekä mies että minut kutsuttu ja mies olisi tahtonut myös lähteä niihin, mutta alle 2v lasta ei jätetä koko viikonlopuksi hoitoon kun vanhemmat lähtevät juhlimaan toiselle paikkakunnalle. Ja sitten niissä neljänsissä minun serkkuni meni naimisiin ja niihin oli molemmat kutsuttu ja ne olivat samalla paikkakunnalla mutta perhejuhliin minusta kutsutaan aina koko perhe. Varsinkin jos ollaan sukua.

Ap

Nyt AP vouhkaat vain tuosta perhejuhlasta. Häät eivät vain enää ole sellainen perhejuhla, kuin joskus aikaisemmin. Nyt morsiuspari maksaa itse ne kemut ja päättää myös ihan itse keitä he kutsuvat. He saavat aivan vapaasti kutsua omiin häihinsä, joita he eivät pidä perhejuhlina, juuri niitä vieraita, kuin itse haluavat. Yritä nyt AP jo unohtaa tuo jatkuva vouhkaaminen perhejuhlasta. Sukujuhlat ovat perhejuhla eivät häät enää nykyaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikonloppuna olin häissä, jossa kirkossa alkoi kiljumaan ensin yksi n. 1v. Siitä alkoikin konsertti kun siihen yhtyivät kaksi muuta tenavaa. En kuullut sanaakaan papin puheesta saati sitten morsiusparin tahdonilmaisuja. Ainoastaan urut kuuluivat kaiken tämän megalomaanisen ulinan yli.

Vanhemmat eivät tietystikään lähteneet kirkosta kiljukaulojen kanssa  pois. Typerykset.

Juhlapaikalla lapset (4-8v ) juoksentelivat ympäriinsä ja edestakaisin, ei siinä mitään, mutta kun äkkäsivät juhlapöydän kakkuineen ja herkkuineen ( ei olleet ruokahäät) niin eikun sinne rääpimään. Ehti yksi työntämään sormensa hääkakkuunkin. Eli olivat juuri sellaiset häät from Hell.

Vanhempien, serkkujeni, kanssa ei montaa sanaa pystynyt vaihtamaan saati sitten kuulumisia, sillä kokoajan oli joku lapsista narisemassa vieressä ja vaatimassa huomiota.

Eli kun/ jos minulla on joskus häät sinne ei tod. tule yhtään tenavaa.

Vierailija
144/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naiset haluavat lapsivapaita häitä niin yhteiskuntaan leviää lapsivastainen ilmapiiri väistämättä ja sitten nämä samaiset naiset kompastuvat siihen siinä vaiheessa kun heille tulee niitä omia lapsia. Muut ihmiset ovat jo oppineet sen, että pikkulapset ovat pahasta joka paikassa ja niinpä naiset saavat kiukkuisia mulkaisuja kuljettaessaan lapsiaan busseissa, lentokoneissa ja ollessaan kaupoissa, tapahtumissa, hotelleissa. 

Mutta itsepä ovat tämän tavan pistäneet alulle. Sitä sitten niittää, mitä on kylvänyt.

Olisi vaan kannattanut pitää yllä sitä tapaa, että lapset saa olla kaikessa mukana. Silloin koko yhteiskunnan sietokyky huutavia pikkuvauvojakin kohtaan olisi suurempi ja äidit saisivat helpommin apua haukkujen ja mulkoilun sijaan.

Vierailija
145/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Tässäkin ketjussa on esitetty monia syitä lapsettomien häiden järjestämiseen enkä äkkiseltään muista yhdenkään ollut se, että morsiuspari vihaa lapsia. Jostain syystä sinä, joka et toki suutu lapsettomista häistä, et ole huomioinut yhtäkään niistä syistä, vaan olet jo päättänyt, että oikea syy on lapsivihamielisyys.
</p>

<p>[/quote kirjoitti:

1. Lapsivieraat maksavat myös ja juhlatilat ovat rajalliset. Sitäpaitsi lapset eivät tuo lahjoja.

2. Lähipiirissä on paljon lapsia joten joutuisi jättämään aikuisvieraita kutsumatta. Ja lisäksi monet lapset käyttäytyvät huonosti ja muuttavat häät lastenkutsuiksi.

Aivan, eli yksikään syistä ei ole lapsivihamielisyys, vaan nämähän ovat ihan perusteltuja syitä, joskaan en tuota lahjajuttua itse tajua.

Naulan kantaan. Katso myös viesti nro 100.

Vierailija
146/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat häät joissa olen ollut ovat olleet kaikki espanjalaiset häät Espanjassa, joissa lapset juoksevat ja riehuvat, ihmiset juttelevat ja väittelevät, kaikki tanssivat, nautitaan hyvästä ruuasta jne. Huonoimmat ovat Suomessa näitä "juodaan viiniä hiljaa" - häät, joissa luullaan että rahalla saa tunnelman. Ihmiset, ihmiset sen tekevät. Itsestä häät ovat juuri sellainen juhla johon lapset kuuluvat, rakkauden ja ilon juhla.

Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
147/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Naulan kantaan. Katso myös viesti nro 100.

Mitä viestistä nro 100? Jonkun mielestä näemmä rajalliset rahavarat ja juhlatilat yhdistettynä sukulaisten runsaslukuiseen jälkikasvuun on vain wt piirien ongelma. Mitä sitten?

Vierailija
148/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat häät joissa olen ollut ovat olleet kaikki espanjalaiset häät Espanjassa, joissa lapset juoksevat ja riehuvat, ihmiset juttelevat ja väittelevät, kaikki tanssivat, nautitaan hyvästä ruuasta jne. Huonoimmat ovat Suomessa näitä "juodaan viiniä hiljaa" - häät, joissa luullaan että rahalla saa tunnelman. Ihmiset, ihmiset sen tekevät. Itsestä häät ovat juuri sellainen juhla johon lapset kuuluvat, rakkauden ja ilon juhla.

Mutta kukin tavallaan.

Mä suorastaan kadehdin noita muiden maiden ihmisiä, kun ne osaa ottaa koko perheet mukaan ja ystävät ja kaikki ja viettää aikaa ja juhlia yhdessä. Suomalaiset on tämmösiä ällöttäviä kitisijöitä ja murjottajia. Ei saa olla mukana vauvat eikä vanhukset. Ei oo kuulkaa mikään ihme, että meillä suurkulutetaan mielialalääkkeitä, alkoa ja varmaan muitakin päihteitä. Ihmisen kuuluu olla porukassa. 

Vierailija
149/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mitään, mutta jotenkin lapsettomat häät kuulostaa vähän wt-meiningiltä.

1. Halutaan isot häät, mut oikeastaan ei ole varaa kutsua lapsia kun nekin maksaa ja vie vielä paikan juhlatilasta. Eikä tuo edes lahjoja.

2. Kaikilla tutuilla on hirveästi kakaroita ja ne ei osaa käyttäytyä.

3. Oikeasti halutaan vaan ryypätä rauhassa.

Sori nyt vaan...

Eipä näkynyt lapsia Sofian ja Carl-Philipin wt-häissä.

Mitä?! Et ole tosissasi. Meinaatko että Sofia sanoi tulevalle kuningattarelle, että et kyllä Estelle tuu pilaa mun häitä?

http://princess-sofias.tumblr.com/post/121755635551/june-13-2015-prince…

Vierailija
150/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan mitään tylsinyksiä vuoden bileisiin haluaisikaan?

Niiltä persaukisilta kamuiltako saa suuret rahalahjat?

Kyselee yks kummitäti, jonka kummilapset alkaa olla naimaiässä

P.s. Mulla on rahaa ja mä tykkään antaa isoja lahjoja.

MUTTA

Mulla on myös perhe ja mä en tykkää lapsettomista häistä. Toivottavasti mun kummitytötkään ei tykkää sellaisista ;)

Näin myös minä näen. En anna lahjaa jos en juhliin ole menossa. Jos olen perheeni kanssa, niin sitä rahaa annetaan avokätisesti. Ap

Oi voi. Niin koska ne hääthän järjestetään ihan vaan lahjarahojen takia. Jos tietäisin että joku sukulainen ajattelisi noin niin jättäisin kutsumatta. Me pidämme semmoiset häät kun haluamme eikä siinä mietitä sitä että lahjarahojen himoissa koitettaisiin miellyttää yhtään ketään.

Puistattaa oikein, että miten jotkut viitsii. Vai miettiikö täysjärkinen hääpari tulevia lahjarahoja/lahjoja kutsuja lähettäessä? Mielummin otan ne rakkaat ja ihanat ystävät ja sisarukset ilman lahjaa kun nyrpeän tädin kalliin lahjan kanssa.

Vierailija
151/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsista ei pidetä, koska ne kirkuu ja ne sotkee ja ne juoksentelee jaloissa. Ne ei ymmärrä puhetta, vastustaa kaikkia ja kaikkea, eikä (välttämättä) osaa olla kunnolla. Lapsilla ei ole tilannetajua vaan toimivat impulsiivisesti ja toisia huomioon ottamatta. Kukapa moisia itsekeskeisiä sosiopaatteja haluaisi häihinsä. On tietysti niitä, jotka tykkää myös ystävän/sukulaisen lapsista ja moni lapsi osaa myös käyttäytyä. Ja sitten on myös niitä aikuisia, jotka käyttäytyy juuri listaamallani tavalla. 

Jokainen kutsukoon häihinsä niitä ihmisiä, joiden haluaa olevan paikalla :) #NoHate

Muistatko että myös sinä olet joskus ollut lapsi? Johtuuko ilkeämielisyytesi kaltoin kohtelusta? Usein näkee toisissa sen mitä itse on.

Vierailija
152/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No häihinhän ei ole ollenkaan mikään pakko mennä. 

Aloittajaa tuskin kukaan kaipaa häihinsä. Tuskin ne morsiamet juurikaan on aloittajan poissaoloa edes huomanneet, mutta onhan se kohteliasta teeskennellä että oi olen niin pahoillani kun ette päässeet häihimme...

Vierailija
153/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsista ei pidetä, koska ne kirkuu ja ne sotkee ja ne juoksentelee jaloissa. Ne ei ymmärrä puhetta, vastustaa kaikkia ja kaikkea, eikä (välttämättä) osaa olla kunnolla. Lapsilla ei ole tilannetajua vaan toimivat impulsiivisesti ja toisia huomioon ottamatta. Kukapa moisia itsekeskeisiä sosiopaatteja haluaisi häihinsä. On tietysti niitä, jotka tykkää myös ystävän/sukulaisen lapsista ja moni lapsi osaa myös käyttäytyä. Ja sitten on myös niitä aikuisia, jotka käyttäytyy juuri listaamallani tavalla. 

Jokainen kutsukoon häihinsä niitä ihmisiä, joiden haluaa olevan paikalla :) #NoHate

Missä lapset oppivat miten häissä käyttäytyä, jos niitä ei koskaan mukaan oteta? Ja onko ihme jos lapset itkee ja kiljuu nälissään ja juoksee jaloissa, kun heitä ei ole otettu huomioon vieraina. Lapsille ei paljoa tarvi varata sopivaa ruokaa ja jotain pientä tekemistä puheiden ajaksi ja sillä jo selviää ongelmat.

Meidän lasta on opetettu käyttäytymään pöydässä ja julkisilla paikoilla ja kahdet häät joissa ollaan käyty on lapsi toiminut oikeen mallikkaasti ja niissä oltiinkin otettu lapset huomioon. Lapsille oli sopivaa ruokaa tarjolla ja lisäksi värityskirjoja ja matkakokoisia pelejä isommille ja hyvin meni.

Ap

Mikä sun ongelma siis on? Valitit ensin, että lapset ei ole häihin tervetulleita ja olet joutunut jättämään häitä siksi välistä. Valitit, että lapset eivät opi käyttäytymään häissä, jos eivät häihin pääse.

Sitten sanot, että sinun lapsesi ovat olleet kaksissa häissä JA opetelleet siellä käyttäytymistä.

Eli sun lapset pääsee häihin. Onko ongelmasi se, että he eivät pääse KAIKKIIN häihin? Byäää mä haluun kaiken!!!! Mä en ikinä ja miks noi aina!!!

Vierailija
154/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi kukaan nykypäivänä haluaisi lapsia häihinsä. Ei niistä ole mitään iloa siellä, pelkkää haittaa. Ennen ehkä kutsuttiin koko perhe, koska se oli tapa. Nykyään ei tarvitse.

Vierailija
155/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä lapsena käynyt vanhempieni tuttavien yms häissä. Olin kyllä kummini häissä kukkaistyttönä, ja koululaisena serkkuni häissä. Vanhemmat kävi kahdestaan, meillä oli hoitaja kotona.

Vierailija
156/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat kautta aikojen olleet aikuisten juhla, kuten oikeastaan kaikki juhlat. Ennen lapset pyörivät siinä sivussa, ja leikkivät keskenään, sillä välin kun aikuiset söivät ja ryyppäsivät.

Juuri näin! Ennen se, että lapsetkin saivat tulla mukaan, ei tarkoittanut että lapsia olisi erityisesti huomioitu. Nykyään lapsiystävällisyyden nimessä esitetään kaikenlaisia vaatimuksia leikkitilasta, pihapeleistä, lapsille mieluisasta ruuasta, alkoholitarjoilun rajoittamisesta... eikä tietenkään saisi vaatia lapsia olemaan hiljaa. Helpommalla pääsee kun ei kutsu lapsia.

Minä olin lapsena häissä vieraana. Oli ihanaa päästä sinne, kun noita häitä ei lähipiirisssä silloin juuri liiemmin ollut.

Mutta tosiaan, lapsia ei ollut erikseen huomioitu mitenkään, eikä kukaan sitä olettanutkaan, olimme häävieraita siinä missä aikuisetkin. Lapsen mielestäkin aivan ihanat häät. Ihailin morsianta kuin prinsessaa, nautin iloisesta meiningistä.

Mielestäni juuri se, ettei lapsia erikoisesti huomioitu, ei tehty heistä suurempaa numeroa, aiheutti sen, että lapset yleensä käyttäytyivät hyvin. Liika hössöttäminen sekottaa lasten päät ja he sitten helposti kuvittelevat, että koko maailma pyörii heidän ympärillään.

Vierailija
157/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko että myös sinä olet joskus ollut lapsi? Johtuuko ilkeämielisyytesi kaltoin kohtelusta? Usein näkee toisissa sen mitä itse on.

En vihaa lapsia. Listasin vain yleisiä syitä, miksi lapsia inhotaan ja ei haluta juhliin, siinä kaikki :) 

Vierailija
158/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä lapsivapaissa häissä on vaan se vika,että monet lapsiperheet ovat täysin näiden juhlien ulottumattomissa.

Itse mummona hoidan varmasti lapsenlapsiani,jos tulee eteen esim. lapsivapaat häät,ja järjestän muutenkin heille vapaita viikkonloppuja,että jaksavat.On kuitenkin paljon isovanhempia,jotka eivät hoida lapsenlapsia,niin että hyvä keino karsia myös juhlista lasten vanhempia.

Vierailija
159/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä lähtien häät ovat lakanneet olemast perhejuhla. En ole vuosiin ollut häissä, joita olisi voinut luonnehtia perhejuhliksi, vaikka kyllä sellaisia varmaan jossakin maaseudulla edelleen järjestetään. Toisaalta ei kai minua sellaisiin kutsuttaisikaan. Parissa ystäväpiirille järjestetyissä juhlissa olen ollut, ja niissä oli tosi kivaa. Enemmän sellaisia, kiitos.

Vierailija
160/187 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan ok, että lähisuvun lapset voi saada kutsun ja ehkä sellaiset lapset jotka hääpari tuntee (jos nyt yleensä hääpaikka ym. on sellainen että lapsia voidaan kutsua) mutta sitten ne etäisemmät sukulaiset tai sellaiset kaverit joiden lapsia ei hääpari niin tunne edes, voivat jättää lapsensa kotiin.

Mistä sitten tietää kumpi on? Siitä mitä kutsussa lukee. Kutsutaanko Matti ja Maija Meikäläinen perheineen vaiko pelkästään Matti ja Maija Meikäläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme