Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien häät eivät ole perhejuhla?

Vierailija
12.05.2016 |

Olen huomannut tällä sivustolla suuren vihan ja alapeukkujen tulvan, jos joku ehdottaa ottamaan lapset huomioon häitä suunnitellessa. Sitten sinne tulee iso määrä ihmisiä kiekumaan, että häät ovat aikuisten juhla!!!

Niin mistä lähtien? Itse olen kolmenkymmenen ja kun olin teini, niin vielä häät nähtiin perhejuhlana ja kenelläkään ei tullut mieleenkään tehdä lapsivapaita häitä. Nykyisin vielä useammalla on jo omiakin lapsia siinä vaiheessa, kun alttarille astellaan. Ja vaikka ei olisi, niin häissä juhlitaan kahden ihmisen perheen perustamista. Oli lapsia tiedossa tulevaisuudessa tai ei. Joten eikö juhlien henkeen kuulu lapset myös?

Olen joutunut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana jättämään neljät häät välistä, koska lapset ovat olleet kiellettyjä. Ensimmäiset kaksi jäi välistä koska lapsi oli vasta syntynyt ja imetin. Seuraava jäi välistä, koska en tahtonut jättää lasta hoitoon koko viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle häihin reissatessa. (Mies olisi tahtonut lähteä myös tämän tuttavapariskunnan häihin, joten ei voinut jäädä kotiin lapsen kanssa) Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan mitään tylsinyksiä vuoden bileisiin haluaisikaan?

Niiltä persaukisilta kamuiltako saa suuret rahalahjat?

Kyselee yks kummitäti, jonka kummilapset alkaa olla naimaiässä

P.s. Mulla on rahaa ja mä tykkään antaa isoja lahjoja.

MUTTA

Mulla on myös perhe ja mä en tykkää lapsettomista häistä. Toivottavasti mun kummitytötkään ei tykkää sellaisista ;)

Näin myös minä näen. En anna lahjaa jos en juhliin ole menossa. Jos olen perheeni kanssa, niin sitä rahaa annetaan avokätisesti. Ap

Vierailija
62/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhejuhlat, vauvasta vaariin ja mukavaa on ollut. Jepulis, perinnehäät, hääleikit ja karjalanpaisti, kermakakku ja sukulaiset tapaa toisiaan. Saahan tylsät ihmiset järjestää tylsät häät, ei siinä mitään. Mukavaahan se.

Minä en halunnut mukavia häitä. Minä halusin kerran elämässäni järjestää juhlat, jotka pitävät sisällään kaiken mitä ikinä tulen juhlimaan. Siinä oli syntymäpäivät, rippijuhlat, yo-juhlat, tasavuodet, häät ja hautajaiset mitä en koskaan ole järjestänyt itseni näköisenä ja miehellä sama juttu. Once in a lifetime. Ja vain lähimmät sukulaiset ja ystävät. Olemme lapseton pari niin emme kutsuneet lapsia. Juhlat alkoivat iltakuudelta ja kestivät aamukuuteen. Kukaan ei kontannut, kaikki pysyivät omilla jaloillaan. Kukaan ei riidellyt tai rähissyt. Ihmiset olivat huomaavaisia ja kilttejä toisilleen.

Tunnelma oli se mitä tavoittelin, kuinka rakkaus ei katso ikää vaan roihuaa ja kietoo kaikki ihmiset hellästi helmoihinsa. Juhlat olivat vanhassa kartanossa, yhdessä isossa tilassa ja puutarhassa, järven rannalla, kesäyössä. Tunnelma tarttui, olimme miehen kanssa tyytyväisiä häihimme kun nojailmme toisiimme tanssilattialla kevyesti humalassa kuohuvasta, rakkaudesta, kesäyöstä ja bossanovan tahdissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhejuhlat, vauvasta vaariin ja mukavaa on ollut. Jepulis, perinnehäät, hääleikit ja karjalanpaisti, kermakakku ja sukulaiset tapaa toisiaan. Saahan tylsät ihmiset järjestää tylsät häät, ei siinä mitään. Mukavaahan se.

Minä en halunnut mukavia häitä. Minä halusin kerran elämässäni järjestää juhlat, jotka pitävät sisällään kaiken mitä ikinä tulen juhlimaan. Siinä oli syntymäpäivät, rippijuhlat, yo-juhlat, tasavuodet, häät ja hautajaiset mitä en koskaan ole järjestänyt itseni näköisenä ja miehellä sama juttu. Once in a lifetime. Ja vain lähimmät sukulaiset ja ystävät. Olemme lapseton pari niin emme kutsuneet lapsia. Juhlat alkoivat iltakuudelta ja kestivät aamukuuteen. Kukaan ei kontannut, kaikki pysyivät omilla jaloillaan. Kukaan ei riidellyt tai rähissyt. Ihmiset olivat huomaavaisia ja kilttejä toisilleen.

Tunnelma oli se mitä tavoittelin, kuinka rakkaus ei katso ikää vaan roihuaa ja kietoo kaikki ihmiset hellästi helmoihinsa. Juhlat olivat vanhassa kartanossa, yhdessä isossa tilassa ja puutarhassa, järven rannalla, kesäyössä. Tunnelma tarttui, olimme miehen kanssa tyytyväisiä häihimme kun nojailmme toisiimme tanssilattialla kevyesti humalassa kuohuvasta, rakkaudesta, kesäyöstä ja bossanovan tahdissa.

"Kuinka rakkaus ei katso ikää" ja silti lapset eivät olleet tervetulleita....

Vierailija
64/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi Ap loukkaantuu jos juhliin ei saa ottaa lapsia mukaan. Minä ymmärsin aina kutsusta niin, että hääpari haluaa viettää aikaa meidän kanssa. Meidän lapsi ei ole hänen tai heidän perhettä. Ihan lähimmät perheenjäsenten lapset ymmärrän että heitä kutsutaan, mutta en ymmärrä että jos kaikkien kavereiden lapset pitäisi kutsua paikalle niin siellä voi kohta olla enemmän lapsia kuin aikuisia paikalla.

Sitä en myöskään ymmärrä että miksi lapsille pitää järjestää omaa ohjelmaa. Ne ovat sinun vastuulla ja sinä otat ruoan mukaan jos lapsi on nirso ja myös otat viihdykkeet mukaan jotta lapsesi käyttäytyy hyvin. Sekään ei minun mielestäni ole hääparin tehtävä.

Olen itsekin äiti, ja meillä on perhe joka on meille hyvin rakas. Mutta tiedän että minun rakkaat lapset eivät ole muille yhtä rakkaita. Ja, osaan mennä tilaisuuksiin vaimona, äitinä ja perheenä. Osaan myös mennä ihan vaan itseäni juhliin. Kunnioitan kutsujaa ja hänen toiveita, koska ne ovat hänen juhlat ja hänelle hyvinkin tärkeitä. Minun ei tarvitse todistaa että katso olen jo naimisissa ja minulla on jo lapsi. Minä en ole keskipiste hänen juhlissa vaan hän on.[/quote

Mieletön asenne äidillä! Respect! Sinä olet tervetullut mihin juhliin vaan, osaat ajatella toisia ihmisiä ja heidän toiveitaan, kun he juhlat järjestävät. On niin harvinaista, että oma napa ei ole ensin. Kiitos kommentistasi, oli virkistävää luettavaa :)

Vierailija
65/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka rakkaus ei katso ikää" ja silti lapset eivät olleet tervetulleita....

Niin, iltakuudesta aamukuuteen, juhlatilassa ei ollut majoitusta. Ei myöskään Värityskirjoja, palapelejä, riisikakkuja, pleikkareita, karkkipöytää, trampoliinia, taikuria, yksisarvisia..

Vierailija
66/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mennäänpä vaikka 500 vuotta taaksepäin.Muori jolla on 13 lasta on kutsuttu hääihin jonne kaikki on tervetulleita. Ottaako hän mukaansa 0,1, 2, 3,, 4,4, 5, 6, 7,. 8. 9. ...vuotiaat lapset? MInun mielestä ei vauva ikäisiä kannata lähtee yhtään minnekään häihin viemään kidutettavaksi, koska ei ne siitä ymmärrä muutenkaan  mitään. Varmasti muori jättäisi 0-5 vuotiaat kotiin piikojen hoitoon, ja korkeintaan hyvin käyttäytyvät 5v tai jopa 8 v. vanhemmat ottaisi mukaan. Ei juhlat ole pikkuvauvojen paikka ollenkaan. Lapset nukkuu päiväunia, imee tissiä ja vaatii ruokailua tunnin välein, itkee ja kyllästyy nopeasti. mitä ne sielä tekisi? lapsi haluaa leikkiä ja puhua silloin kun pitää olla hiljaa.

Ihan asiallista jättä vauva ja taaperoikäiset kotiinsa.

Vierailija
67/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella näyttää olevan joku outo idea, että suutuin siitä ettei lastani oltu kutsuttu. Ei, en suuttunut mutta en myöskään jätä lasta kotiin ja mene riemu pihisten häihin johon minun lastani ei ole kutsuttu, jos mies on myös kutsuttu. Meillä on todella paljon yhteisiä ystäviä ja näin kutsut yleensä tulevat sekä minulle että miehelle. Siinä tilanteessa minusta koko perhe pitää kutsua.

Ensimmäisenä vuotena en edes voinut jättää lasta kotiin imetyksen takia. En ala opettamaan hyvin imevää lasta pullolle ja mene itse kärsimään täysin rinnoin häistä. Kolmansiin häihin oli sekä mies että minut kutsuttu ja mies olisi tahtonut myös lähteä niihin, mutta alle 2v lasta ei jätetä koko viikonlopuksi hoitoon kun vanhemmat lähtevät juhlimaan toiselle paikkakunnalle. Ja sitten niissä neljänsissä minun serkkuni meni naimisiin ja niihin oli molemmat kutsuttu ja ne olivat samalla paikkakunnalla mutta perhejuhliin minusta kutsutaan aina koko perhe. Varsinkin jos ollaan sukua.

Ap

Vierailija
68/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mennäänpä vaikka 500 vuotta taaksepäin.Muori jolla on 13 lasta on kutsuttu hääihin jonne kaikki on tervetulleita..

Oikeesti, jos et tiedä MITÄÄN Suomen historiasta... :D

Vierailija
69/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häitä juhlittiin suht. pienessä paikassa, joten jos jokaisen sukulaisen/ystävän lapsikatraat ois otettu huomioon paikalle olis voitu kutsua molempien puolelta vain muutamia perheitä ja suurinosa niistä ihmisistä, jotka haluttiin juhlimaan kanssamme ois jäänet tilanpuutteen takia ulkopuolelle. Eikä haluttu juhlapäivästämme mitään lastenkutsuja, sellaiset niistä väistämättä olisi tulleet, jos lapsetkin ois sisällytetty kutsuihin. 

Kulut meni suoraan meidän pussistamme, joten kai meillä oli oikeus päättää mihin rahat käytettiin. 

Vierailija
70/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella näyttää olevan joku outo idea, että suutuin siitä ettei lastani oltu kutsuttu. Ei, en suuttunut mutta en myöskään jätä lasta kotiin ja mene riemu pihisten häihin johon minun lastani ei ole kutsuttu, jos mies on myös kutsuttu. Meillä on todella paljon yhteisiä ystäviä ja näin kutsut yleensä tulevat sekä minulle että miehelle. Siinä tilanteessa minusta koko perhe pitää kutsua.

Ensimmäisenä vuotena en edes voinut jättää lasta kotiin imetyksen takia. En ala opettamaan hyvin imevää lasta pullolle ja mene itse kärsimään täysin rinnoin häistä. Kolmansiin häihin oli sekä mies että minut kutsuttu ja mies olisi tahtonut myös lähteä niihin, mutta alle 2v lasta ei jätetä koko viikonlopuksi hoitoon kun vanhemmat lähtevät juhlimaan toiselle paikkakunnalle. Ja sitten niissä neljänsissä minun serkkuni meni naimisiin ja niihin oli molemmat kutsuttu ja ne olivat samalla paikkakunnalla mutta perhejuhliin minusta kutsutaan aina koko perhe. Varsinkin jos ollaan sukua.

Ap

minä ja minun lapsi. Kun minulla on lapsi, muut tanssikoot sen pillin mukaan myös. 

Vierailija
71/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mennäänpä vaikka 500 vuotta taaksepäin.Muori jolla on 13 lasta on kutsuttu hääihin jonne kaikki on tervetulleita. Ottaako hän mukaansa 0,1, 2, 3,, 4,4, 5, 6, 7,. 8. 9. ...vuotiaat lapset? MInun mielestä ei vauva ikäisiä kannata lähtee yhtään minnekään häihin viemään kidutettavaksi, koska ei ne siitä ymmärrä muutenkaan  mitään. Varmasti muori jättäisi 0-5 vuotiaat kotiin piikojen hoitoon, ja korkeintaan hyvin käyttäytyvät 5v tai jopa 8 v. vanhemmat ottaisi mukaan. Ei juhlat ole pikkuvauvojen paikka ollenkaan. Lapset nukkuu päiväunia, imee tissiä ja vaatii ruokailua tunnin välein, itkee ja kyllästyy nopeasti. mitä ne sielä tekisi? lapsi haluaa leikkiä ja puhua silloin kun pitää olla hiljaa.

Ihan asiallista jättä vauva ja taaperoikäiset kotiinsa.

500 vuotta sitten koko pitäjä tuli juhlimaan. Lapset mukaanlukien. Ketään ei jätetty pois.

Vierailija
72/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap kun sinä et päätä kuka haluaa pitää häänsä perhejuhlana ja kuka kaverijuhlana, vaikka se sinun serkkusi olikin niin kyllä hänellä silti oli oikeus omissa häissään päättää vieraslista. Minusta on vain typerää tuollaisen "periaatteen" takia jättää toisen juhlat välistä, vaikka te olettekin perhe, niin olette te myös aviopari, mies ja nainen, serkku, kummi jne. Ei kannata liiaksi jumiutua yhteen rooliin, vaikka ne omat lapset maailman rakkaimmat onkin.

Vierailija
73/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi 2 vuotiaita ei voi jättää hoitoon? No jokainen omalla tavalla. Ja, kyllä olet loukkaantunut koska sinun lapsesi ei saanut kutsua. Minkä ikäinen sinun lapsesi on? Saako edes isovanhemmat hoitaa lastasi?

Sinun ei tarvitse osallistua. Sehän on vaan kutsu. Mutta muista että se on hänelle hyvin tärkeä päivä, ja et voi kunnioittaa hänen toivomusta edes yhtenä päivänä. Olet ilmeisesti aika itsekäs, eli koska sinä olet äiti ja sinulla on lapsi, niin kaikki pitää mennä sinun mukaan..

Vierailija
74/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap kun sinä et päätä kuka haluaa pitää häänsä perhejuhlana ja kuka kaverijuhlana, vaikka se sinun serkkusi olikin niin kyllä hänellä silti oli oikeus omissa häissään päättää vieraslista. Minusta on vain typerää tuollaisen "periaatteen" takia jättää toisen juhlat välistä, vaikka te olettekin perhe, niin olette te myös aviopari, mies ja nainen, serkku, kummi jne. Ei kannata liiaksi jumiutua yhteen rooliin, vaikka ne omat lapset maailman rakkaimmat onkin.

Olisiko ap:n sitten "periaatteen" vuoksi pitänyt mennä häihin, koska hänet oli kutsuttu?

Vierailija
75/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

minä ja minun lapsi. Kun minulla on lapsi, muut tanssikoot sen pillin mukaan myös. 

Älä ole lapsellinen.

Missä välissä sanoin että muiden pitää tanssia minun pillin mukaan? Olen vain ihmetellyt sitä miksi nykysin perhejuhla kuten häät on niin lapsivihamielisiä. Jään vain pois niistä juhlista mihin minä ja mieheni ollaan kutsuttu mutta yksi perheestä pitäisi jättää pois. Ap

Vierailija
76/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua naurattaa ne kipakat vanhemmat, lähinnä äiskät tai äiskien pakottamat iskät, jotka helakat punaiset täplät poskilla heti soittavat hääparille, että "tarkoittaako kutsu, ettei meidän Jenna, Jenny ja Joona saa tulla teidän häihin!?" Joo, sitä se juhlimme aikuisten kesken tarkoittaa.

Tai sitten heti nopeasti vastataan samana päivänä tekstarilla tai kirjeellä ettei tulla. Vähän paistaa se kiukku. On niitä niskojen nakkelijoita, jotka ei suutuspäissään vastaa ollenkaan. Olin kaasona ja opin kokemuksista sitten omiin häihini, että jätettiin suosiolla kutsumatta kokonaan lapsiperheet, joiden nättinokkaisuus tiedettiin. Päästiin kaikki helpommalla.

Ja nykyään hääpari uskaltaa sanoa mitä tahtoo, millaiset häät järjestetään. Ennen vanhemmat kustansivat koko lystin ja sanelivat ketkä kutsutaan häihin, sukujuhliahan ne olivat. Muutamat ystävät kutsuttiin sitten hääparin mieliksi. Me asuimme jo mieheni kanssa yhdessä ja maksoimme häät itse. Pyydettiin palvelut ja lähipiiri sai juhlia, ei vaan heilua talkoissa. Kustannussyistä rajoitettiin kutsutut aikuisiin. Plus haluttiin pois hälinä ja kitinä, sellainen juoksentelu ja rääkyminen. En tosiaankaan jaksa ihastella pikkutyttöjen kiharoita, nappaskenkiä ja mekkoja, aina vanhemmat pynttää lapset ja niitä pitäisi sitten ihastella. Jos ei se ole hääparille mitenkään herkkää tai validia niin miksi pitäisikään.

En minä mitenkään kipakasti vastannut. Fakta nyt vaan on se, että jos on häät tai hautajaiset tai muu vastaava juhla niin sinne mennään perheenä. En edes harkitse hoitajan hommaamista lapselle jos minut ja mies ollaan kutsuttu.

Sitten vastaan heti ettei olla tulossa, jotta pari tietää olla varaamatta meille ruokaa ja paikkoja. En myöskään kaunistele syytä jos ei päästä. Samalla tavalla ei lapsia on heidän oikeutensa juhlia, kun minun vain jos lapsikin pääsee. Ap[/

Milloin hankit lapsenvahdin? Siis mihin tilaisuuteen menet?

Esim polttareihin tai sitten joka kesä on aikuisille suunnatut grillibileet, niin sinne menen miehen kanssa ja hommaan lastenvahdin. Hyvin harvoin jaksetaan lähteä bilettämään tai juhlimaan miehen kanssa kahden. Joskus harvoin käydään yksin kaverien kanssa viihteellä ja silloin toinen jää kotiin.

Muutaman kerran vuodessa ollaan käyty myös ulkona syömässä miehen kanssa kaksin ja silloin vuorotellaan tuttavaperheen kanssa. Ensin toinen pareista hoitaa lapsia, jotta toinen pari pääsee ulos ja ehkä viettää villi yö makuuhuoneen puolella ja sitten seuraavana viikonloppuna se toinen pari ottaa lapset.

Toki ensimmäiset kaksi lapsen elinvuotta oltiin lapsessa kiinni ja silloin ei esim yöksi lasta jätetty mihinkään.

Ap

Miksi menet polttareihin jos et mene häihin?

Vierailija
77/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi 2 vuotiaita ei voi jättää hoitoon? No jokainen omalla tavalla. Ja, kyllä olet loukkaantunut koska sinun lapsesi ei saanut kutsua. Minkä ikäinen sinun lapsesi on? Saako edes isovanhemmat hoitaa lastasi?

Sinun ei tarvitse osallistua. Sehän on vaan kutsu. Mutta muista että se on hänelle hyvin tärkeä päivä, ja et voi kunnioittaa hänen toivomusta edes yhtenä päivänä. Olet ilmeisesti aika itsekäs, eli koska sinä olet äiti ja sinulla on lapsi, niin kaikki pitää mennä sinun mukaan..

Mun mielestä ap on vastaillut aika asiallisesti, toisin kuin sinun kommenttisi.

Kävikö edes mielessä että kaikilla ei ole paikkaa mihin jättää 2-vuotiasta viikonlopuksi?

Vierailija
78/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan mitään tylsinyksiä vuoden bileisiin haluaisikaan?

Niiltä persaukisilta kamuiltako saa suuret rahalahjat?

Kyselee yks kummitäti, jonka kummilapset alkaa olla naimaiässä

P.s. Mulla on rahaa ja mä tykkään antaa isoja lahjoja.

MUTTA

Mulla on myös perhe ja mä en tykkää lapsettomista häistä. Toivottavasti mun kummitytötkään ei tykkää sellaisista ;)

Sanon tämän nyt muidenkin naimisiin menevien puolesta ( tai toivottavasti ainakin näin jos kyse aikuisista)

1. En mene naimisiin sen takia tai järjestä häitä, että saisin rahalahjoja kummitädiltä tai serkun kummin kaimoilta. Menen naimisiin rakkaudesta ja halusta sitoutua mieheeni.

2. En myöskään mene naimisiin niin, että ulkopuoliset saavat sanella miten häämme järjestetään, minulle ei tuota ongelmaa maistraattikäynti ja sulhon kanssa kahden syöminen jos meidän häitä ei haluta viettää meidän ehdoilla.

3. Minulla ei ole tapana pyytää sukulaisilta rahaa ( viitaten tuohon takausjuttuun). Olen töissä ja säästänyt vakuuden asuntoon itse. Ihan normaalia 30v ihmisiltä. En myöskään ostaisi niin kallista taloa, ettei miehen kanssa olisi siihen kaksin varaa.

4. Ristiäisiin ja lapsen synttäreille ei ole tapana pyytää kuin ihan lähipiiri + kummit. 

5. Palaten ykköskohtaan: siinä vaiheessa jos kummitädin rahalahja on syy pitää häät, ollaan väärillä vesillä.

Vierailija
79/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ap:n sitten "periaatteen" vuoksi pitänyt mennä häihin, koska hänet oli kutsuttu?

Ap voi tehdä ihan niinkuin itsestä tuntuu hyvälle, minä sanoin vain, että minusta on typerää jättää menemättä tuollaisen kyseenalaisen periaatteen takia. Se oli siis minun mielipiteeni, ei yleismaailmallinen totuus. Perhe ei kuitenkaan ole mikään yhteenkasvanut mutantti, vaan se koostuu yksilöistä, joilla on muitakin rooleja elämässään kuin vain äiti/isä/tytär/poika/kummi/serkku/ystävä ja niin edelleen. Tuollaiset lapsettomat häätkin voi nähdä myös mahdollisuutena: saa viettää laatuaikaa oman puolison ja ystävien kanssa, saa koko illan keskittyä vain omiin tarpeisiin (saa esim syödä ruuan lämpimänä), voi tanssia eikä tarvitse koko ajan olla valppaana ja tietoinen lapsen tarpeista ja tekemisistä. Mutta toisaalta, onhan se loukkaantuminenkin ihan kivaa ja juhlien väliin jättäminen

Vierailija
80/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua naurattaa ne kipakat vanhemmat, lähinnä äiskät tai äiskien pakottamat iskät, jotka helakat punaiset täplät poskilla heti soittavat hääparille, että "tarkoittaako kutsu, ettei meidän Jenna, Jenny ja Joona saa tulla teidän häihin!?" Joo, sitä se juhlimme aikuisten kesken tarkoittaa.

Tai sitten heti nopeasti vastataan samana päivänä tekstarilla tai kirjeellä ettei tulla. Vähän paistaa se kiukku. On niitä niskojen nakkelijoita, jotka ei suutuspäissään vastaa ollenkaan. Olin kaasona ja opin kokemuksista sitten omiin häihini, että jätettiin suosiolla kutsumatta kokonaan lapsiperheet, joiden nättinokkaisuus tiedettiin. Päästiin kaikki helpommalla.

Ja nykyään hääpari uskaltaa sanoa mitä tahtoo, millaiset häät järjestetään. Ennen vanhemmat kustansivat koko lystin ja sanelivat ketkä kutsutaan häihin, sukujuhliahan ne olivat. Muutamat ystävät kutsuttiin sitten hääparin mieliksi. Me asuimme jo mieheni kanssa yhdessä ja maksoimme häät itse. Pyydettiin palvelut ja lähipiiri sai juhlia, ei vaan heilua talkoissa. Kustannussyistä rajoitettiin kutsutut aikuisiin. Plus haluttiin pois hälinä ja kitinä, sellainen juoksentelu ja rääkyminen. En tosiaankaan jaksa ihastella pikkutyttöjen kiharoita, nappaskenkiä ja mekkoja, aina vanhemmat pynttää lapset ja niitä pitäisi sitten ihastella. Jos ei se ole hääparille mitenkään herkkää tai validia niin miksi pitäisikään.

En minä mitenkään kipakasti vastannut. Fakta nyt vaan on se, että jos on häät tai hautajaiset tai muu vastaava juhla niin sinne mennään perheenä. En edes harkitse hoitajan hommaamista lapselle jos minut ja mies ollaan kutsuttu.

Sitten vastaan heti ettei olla tulossa, jotta pari tietää olla varaamatta meille ruokaa ja paikkoja. En myöskään kaunistele syytä jos ei päästä. Samalla tavalla ei lapsia on heidän oikeutensa juhlia, kun minun vain jos lapsikin pääsee. Ap[/

Milloin hankit lapsenvahdin? Siis mihin tilaisuuteen menet?

Esim polttareihin tai sitten joka kesä on aikuisille suunnatut grillibileet, niin sinne menen miehen kanssa ja hommaan lastenvahdin. Hyvin harvoin jaksetaan lähteä bilettämään tai juhlimaan miehen kanssa kahden. Joskus harvoin käydään yksin kaverien kanssa viihteellä ja silloin toinen jää kotiin.

Muutaman kerran vuodessa ollaan käyty myös ulkona syömässä miehen kanssa kaksin ja silloin vuorotellaan tuttavaperheen kanssa. Ensin toinen pareista hoitaa lapsia, jotta toinen pari pääsee ulos ja ehkä viettää villi yö makuuhuoneen puolella ja sitten seuraavana viikonloppuna se toinen pari ottaa lapset.

Toki ensimmäiset kaksi lapsen elinvuotta oltiin lapsessa kiinni ja silloin ei esim yöksi lasta jätetty mihinkään.

Ap

Miksi menet polttareihin jos et mene häihin?

Nämä neljä häätä ei ole olleet ainoat häät. On ollut häitä johon koko perhe on ollut tervetullut ja sitten muutamat häät joihin vain minut on kutsuttu. Jos minut kutsutaan yksin kaverina niin asia ok mennä yksin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi