Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien häät eivät ole perhejuhla?

Vierailija
12.05.2016 |

Olen huomannut tällä sivustolla suuren vihan ja alapeukkujen tulvan, jos joku ehdottaa ottamaan lapset huomioon häitä suunnitellessa. Sitten sinne tulee iso määrä ihmisiä kiekumaan, että häät ovat aikuisten juhla!!!

Niin mistä lähtien? Itse olen kolmenkymmenen ja kun olin teini, niin vielä häät nähtiin perhejuhlana ja kenelläkään ei tullut mieleenkään tehdä lapsivapaita häitä. Nykyisin vielä useammalla on jo omiakin lapsia siinä vaiheessa, kun alttarille astellaan. Ja vaikka ei olisi, niin häissä juhlitaan kahden ihmisen perheen perustamista. Oli lapsia tiedossa tulevaisuudessa tai ei. Joten eikö juhlien henkeen kuulu lapset myös?

Olen joutunut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana jättämään neljät häät välistä, koska lapset ovat olleet kiellettyjä. Ensimmäiset kaksi jäi välistä koska lapsi oli vasta syntynyt ja imetin. Seuraava jäi välistä, koska en tahtonut jättää lasta hoitoon koko viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle häihin reissatessa. (Mies olisi tahtonut lähteä myös tämän tuttavapariskunnan häihin, joten ei voinut jäädä kotiin lapsen kanssa) Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiinmeno on itseasiassa liiton solmimista, ei perheen perustamista.

Vierailija
22/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity suoraan aiheeseen mutta miten se lapsettomuus on tuotu yleensä esille hääkutsussa? Lukeeko siinä esim. "Ethän tuo lapsiasi juhliin, kiitos" tai "Jätäthän lapsesi kotiin" tms. Mikä olisi korrekti tapa ilmiaista asia? Sellainen mikä ei loukkaa mutta on kuitenkin tarpeeksi selkeästi ilmaistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat kautta aikojen olleet aikuisten juhla, kuten oikeastaan kaikki juhlat. Ennen lapset pyörivät siinä sivussa, ja leikkivät keskenään, sillä välin kun aikuiset söivät ja ryyppäsivät.

Juuri näin! Ennen se, että lapsetkin saivat tulla mukaan, ei tarkoittanut että lapsia olisi erityisesti huomioitu. Nykyään lapsiystävällisyyden nimessä esitetään kaikenlaisia vaatimuksia leikkitilasta, pihapeleistä, lapsille mieluisasta ruuasta, alkoholitarjoilun rajoittamisesta... eikä tietenkään saisi vaatia lapsia olemaan hiljaa. Helpommalla pääsee kun ei kutsu lapsia.

Näyttää olevan sitten aikamoisia eroja sukujen ja kaveripiirien kesken. Minun ollessa lapsi ja nuori jokaisissa häissä jossa kävin oli aina otettu lapset huomioon. Minun vanhemmillani oli iso kaveripiiri ja suuri suku, joten häitä oli joka vuosi vähintään ne yhdet ja joskus useammat. Aina oli lapsille varattu esim jauhelihakeittoa ja joku nurkka jossa leikkiä. Ap

Vierailija
24/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat raahata lapset väkisin mukaan vaikkapa ravintolahäihin, jossa syödään pitkän kaavan mukaan? Tai villeihin häihin, joissa viina virtaa? Mitä lapset niistä saavat?

Ööö.... siksi, että lapset haluavat olla siellä missä aikuisetkin, varsinkin vanhempansa? Meillä ainakin viihtyivät mukana nimenomaan ravintolassa, jossa söimme kolmen ruokalajin aterian juomineen. Kukaan ei ollut humalassa, aina välillä vähän joku leikki ja pelleili lasten kanssa, kaikilla oli hauskaa. Miksi ihmeessä lapset pitää kasvattaa jossain umpiossa/tynnyrissä, josta ne voi päästää ihmisten ilmoille vasta kouluiässä, jos sittenkään...?

Vierailija
25/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääpari päättää itse millaiset häät haluaa. Meidän häissä oli rento meininki, haluttiin antaa aikuisten jutella ja rentoutua keskenään (alkoholin kera halutessaan), ilman että tarvitsi kokoajan juosta ympäriinsä lasten perässä. Kaikilla tuntui olevan hauskaa ja saatiin paljon kiitosta jälkeenpäin! Emme halunneet lapsia sinne juoksemaan ja kiljumaan ympäriinsä, halusimme myös että ystävät saa kunnolla relata yömyöhään asti, eikä tarvitse lähteä aikaisin lasten kanssa etteivät nämä näe aikuisten biletystä.

Häistä on tullut eräänlaisia parisuhdeiltoja, jolloin hääpari järjestää kutsutuille viinan- ja seksinkyllästämän viikonlopun. Ei lapsia, ei huolia. Ja aika moni käy ohimennen panemassa muitakin kuin omaa puolisoa, sellainen ihana vapaudentunne kun valtaa monet pariskunnat. Tai sitten riidellään ja rajusti ja samantien kostetaan puolisolle sen mäkätys kokeilemalla koivua vasten, miltä tuntuu vähän vieraampi.

Sun häät oli oikeastaan pelkkä grillijuhla aikuisille.

Vierailija
26/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt liity suoraan aiheeseen mutta miten se lapsettomuus on tuotu yleensä esille hääkutsussa? Lukeeko siinä esim. "Ethän tuo lapsiasi juhliin, kiitos" tai "Jätäthän lapsesi kotiin" tms. Mikä olisi korrekti tapa ilmiaista asia? Sellainen mikä ei loukkaa mutta on kuitenkin tarpeeksi selkeästi ilmaistu.

"Juhlimme aikuisten kesken"

Vierailija
27/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli myös hyväksyttävämpää että lapset on mukana ryyppyjuhlissa. Nykyään paheksutaan.

Meillä oli häät lapsille vaarallisella paikalla: vettä, kallioita, jyrkänne veteen. Kalliot hirvittävän liukkaat jos sataa. Ei haluttu että vieraiden koko ilta menee siihen että pitävät lapset turvassa tai juoksevat korkokengissä ja juhlatamineissa kallioilla niiden perässä. Tai huppelissa unohtavat sen oman mussukan ja meidän häistä tulee ne, joissa joku lapsi kuoli.

Lisäksi paikalle oli järjestetty kuljetus, joten lapset olisivat roikkuneet siellä yömyöhään asti.

Vierailija
28/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lailla noin ne oli muotoiltu. Yhdessä kutsussa oli "Huom! Juhlamme ovat lapsivapaat, joten muistakaa hankkia hoitajat ajoissa!" Siinä heti saman päivän iltana laitoin jo palautuslapun takaisin parille, ettei olla tulossa. Ap

Vierailija
29/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen häät olivat juhla, jossa kaksi sukua yhdistyi. Koko hääjuhlan järjesti ja kustansi suku, ei hääpari itse. Tämän vuoksi juhlien järjestäjien ja maksajien mielipidettä kutsuttavista vieraista kuultiin usein enemmän kuin morsiusparin omia mielipiteitä. Nykyisinkin kuullaan juhlien järjestäjien ja maksajien mielipidettä, mutta järjestäjä ja maksaja onkin morsiuspari itse. Eikä häät ole enää sukujen yhdistymisen juhla vaan pelkästään morsiusparin juhla parisuhteensa juridiseen - ja kenties kirkolliseen -  virallistamiseen. 

Vierailija
30/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naimisiinmeno on itseasiassa liiton solmimista, ei perheen perustamista.

Naimisiin mennessä parista tulee perhe. Toki nykyaikana kun on avopuolisoita jne. se merkitys on hämärtynyt mutta alunperin nainen jätti perheensä ja liittyi miehen perheeseen.

Vierailija
31/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlimme aikuisten kesken on usein käytetty sanonto. Me olemme mieheni kanssa päättäneet, että emme halua lapsia. Häät olivat silloin aikuisten juhla tai voihan sen sanoa lapsettomat häät. Tosin me olimme niin kranttuja, että sukulaisiakin karsittiin kovalla kädellä, etusijan max 60 vierasta sai lähimmät sukulaiset ja ystävät. Kummilapset lähellä 18 vee oli ok.

Myöhemmin olen kuullut, että meidän häät olivat yhdet parhaimmista, missä porukka oli ollut. Ehkä sanoivat ihan kohteliaisuuttaan, tuskin paikka, ruoka, juoma, musiikki ja ohjelma niin paljon vaikuttivat. Ehkä kaunis kesäilta teki vaikutuksen.

Vierailija
32/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti häiden kustannuksia. Pitopalvelu maksaa, helposti aikuinen maksaa70 e ja lapset 50 e.

Teidän perheen syöttäminen maksaisi 300 e. Ja paljonko antaisitte häälahjaksi ?

Itse menin nuorena naimisiin ja paljon häihin tehtiin talkoina. Ja kutsuttiin kaikki perheineen.

Mieti, säästät pitkään häitäsi varten ja sitten kesken vihkimisen joku pentu alkaa rääkymään, kesken isäsi puheen lisää itkua. Joku imettää tissit pursuen muiden ruokaillen.

Olen ollut n 30 häissä elämäni aikana ja yksikään juoppo ei ole pilannut häitä, mutta kymmeniä huonosti käyttäytyviä lapsia ja heidän väliinpitämättömiä vanhempia, varsinkin isiä olen nähnyt.

Aika posketonta kuvitella toisten häitä pidetään harjoituspaikkoina. Häihin mennään lasten kanssa jotka osaavat käyttäytyä, eikä treenaamaan.

Vierailija
33/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen avioliitto oli taloudellinen sitoumus ja häissä kaksi sukua tutustui toisiinsa sillä mielellä, että kenen kanssa sitä ollaan tästä eteenpäin tekemisissä. Nyt häät ovat juhla kavereille, joiden parisuhteet rakoilevat ja seksi on kadonnut lapsiperhe-elämään. Heille halutaan tarjota treffi-ilta. Maksajat eli iäkkäät sukulaiset hyväksytään vain siksi, että he antavat runsaasti rahaa lahjaksi, mutta aika selkeästi heti kakunleikkaamisen jälkeen sanotaan, että kiva kun kävitte ja hyvää kotimatkaa.

Vierailija
34/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ap, olen myös vähän ihmeissäni. Kai se on sitä samaa ilmiötä, jossa aikuiset ihmiset vetävät kilareita imetyksestä ravintolassa, lapsista lentokoneessa ja junassa, äideistä kaupoissa jne jne.

Eli nuoret aikuiset kestävät nykyään erittäin huonosti minkään muunlaista elämäntapaa kuin omansa. On sitten kyse vanhuksista ("puhuvat lujaa, ovat tientukkona, haisevat"), lapsista ("kirkuu, sotkee, juoksentelee jaloissa, toimii impulsiivisesti, on sosiopaatteja" - ! -), maahanmuuttajista (tähän en edes viitsi laittaa sitaatteja mamu-kommenteista, ettei ketjua poisteta ;-))

Minusta se on omituista, koska juuri tämä nykyinen 20-40 -vuotiaiden ikäluokka ainakin puheen tasolla julistaa suvaitsevaisuutta ja alakulttuurien ymmärrystä. Oikeasti sitä ei keskimäärin ole lainkaan. Toki on poikkeuksia, eikä suvaitsemattomuus ole pelkästään nuorten aikuisten puute, mutta sanotaan nyt vaikkapa niin, että me iäkkäämmät emme ole tottuneet sellaiseen, ja pidämme jatkuvaa nirsoilevaa nalkutusta huonotapaisena.

SINÄNSÄ minulle on aivan se ja sama, miten ihmiset haluavat häänsä juhlia. Hääpari määrää.

Mutta minusta se, että häihin halutaan vain omanikäisiä ja omantapaisia vieraita on ajan merkki ja liittyy em. ilmiöön. Ei sillä, lasten lisäksi sieltä mielellään ulkoistettaisiin myös iäkkäät sukulaiset, mutta mokomat antavat usein kalliita lahjoja, eikä perintömahdollisuuksiakaan kannata tärvellä jättämällä mummot ja isotädit kutsumatta...

ps. omissa häissäni syötiin ja juotiin ja tanssittiin diskossa pikkutunneille parinkymmenen hengen porukalla. Mutta diskoa lukuunottamatta siellä olivat myös sisarusten ja yhden kaveriperheen pienet lapset läsnä. Ei haitannut menoa ollenkaan. 

Olen 48v ja aina iloinen lapsivapaista häistä.  Nykyajan vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsia ja lisäksi vaativat lapsille erikoiskohtelua.

Jokainen saa järjestää sellaiset häät kuin itse haluaa. Juhla on hääparia varten, ei vieraiden lapsia varten.

Vierailija
35/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen yksi kaveri joka suuttui ja laittoi välit katki tästä syystä. Hän piti lapsettomat häät ja en myöskään suostunut jättämään 3kk vanhaa lasta kotiin. Lähetin onnittelukortin mutta en lahjaa koska minusta lahja viedään vain jos pääsee paikalle.

Noh asia näytti olevan ok kunnes kolme kuukautta myöhemmin oli toisen ystävän häät ja sinne mentiin koko perhe. Myöd tämä toinen ystävä oli nöissä juhlissa. Lahjarahaksi vietiin näille 300e. 100 aikuisista ja 50 lapsista.

En tiedä mistä tämä ensimäinen morsian sai tietää paljon annettiin lahjarahaa tälle toiselle mutta draama oli valmis. Hänen mielestään minun olisi kuulunut antaa myös hänelle häälahja vaikka hän päätti itse pitää lapsettomat häät. Ei tajunnut selitystä ja kiukunpuuskan päätteeksi laittoi välit poikki.

Vierailija
36/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni häät ovat juhla, jossa kaksi sukua yhdistyy. Ja sukulaiset tulevat toisilleen tutuiksi niissä häissä. Ja lapset kuuluvat sukuun. Sitä paitsi, jos lapsia ei saa ottaa mukaan minnekään, miten ne oppivat olemaan ihmisiksi missään!? 

Lapsetkin ovat ihmisiä. Niistä tulee isona aikuisia. Jotka toivottavasti osaa käyttäytyä. Etteivät kitise niissä häissä ja riehu ja ole kovaäänisiä ja konttaile ympäriinsä.

Vierailija
37/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti häiden kustannuksia. Pitopalvelu maksaa, helposti aikuinen maksaa70 e ja lapset 50 e.

Teidän perheen syöttäminen maksaisi 300 e. Ja paljonko antaisitte häälahjaksi ?

Itse menin nuorena naimisiin ja paljon häihin tehtiin talkoina. Ja kutsuttiin kaikki perheineen.

Mieti, säästät pitkään häitäsi varten ja sitten kesken vihkimisen joku pentu alkaa rääkymään, kesken isäsi puheen lisää itkua. Joku imettää tissit pursuen muiden ruokaillen.

Olen ollut n 30 häissä elämäni aikana ja yksikään juoppo ei ole pilannut häitä, mutta kymmeniä huonosti käyttäytyviä lapsia ja heidän väliinpitämättömiä vanhempia, varsinkin isiä olen nähnyt.

Aika posketonta kuvitella toisten häitä pidetään harjoituspaikkoina. Häihin mennään lasten kanssa jotka osaavat käyttäytyä, eikä treenaamaan.

No jo on... En ole ikinä nähnyt kenenkään häissä imettävän pöydässä ja aina jos lapsi alkanut itkeä niin se on viety tilasta pois.

Lisäksi me olemme todella avokätisesti antaneet rahaa aina lahjaksi. Kannattaa myös sekin muistaa, ettei sen lahjan tarkoitus ole korvata kestitsemistä. Pyydätkö sinä aina rahaa jos esim. syntymäpäivillesi tulee vieraita ja he syövät kakkua? Toki jos se rahasta olisi kiinni niin voisin maksaa lapseni syömiset. Mielummin menisin koko perheenä häihin ja juhlistamaan morsiusparia sen sijaan, että kieltäytyisin koska lasta ei saa ottaa mukaan.

Ap

Vierailija
38/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua naurattaa ne kipakat vanhemmat, lähinnä äiskät tai äiskien pakottamat iskät, jotka helakat punaiset täplät poskilla heti soittavat hääparille, että "tarkoittaako kutsu, ettei meidän Jenna, Jenny ja Joona saa tulla teidän häihin!?" Joo, sitä se juhlimme aikuisten kesken tarkoittaa.

Tai sitten heti nopeasti vastataan samana päivänä tekstarilla tai kirjeellä ettei tulla. Vähän paistaa se kiukku. On niitä niskojen nakkelijoita, jotka ei suutuspäissään vastaa ollenkaan. Olin kaasona ja opin kokemuksista sitten omiin häihini, että jätettiin suosiolla kutsumatta kokonaan lapsiperheet, joiden nättinokkaisuus tiedettiin. Päästiin kaikki helpommalla.

Ja nykyään hääpari uskaltaa sanoa mitä tahtoo, millaiset häät järjestetään. Ennen vanhemmat kustansivat koko lystin ja sanelivat ketkä kutsutaan häihin, sukujuhliahan ne olivat. Muutamat ystävät kutsuttiin sitten hääparin mieliksi. Me asuimme jo mieheni kanssa yhdessä ja maksoimme häät itse. Pyydettiin palvelut ja lähipiiri sai juhlia, ei vaan heilua talkoissa. Kustannussyistä rajoitettiin kutsutut aikuisiin. Plus haluttiin pois hälinä ja kitinä, sellainen juoksentelu ja rääkyminen. En tosiaankaan jaksa ihastella pikkutyttöjen kiharoita, nappaskenkiä ja mekkoja, aina vanhemmat pynttää lapset ja niitä pitäisi sitten ihastella. Jos ei se ole hääparille mitenkään herkkää tai validia niin miksi pitäisikään.

Vierailija
39/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat raahata lapset väkisin mukaan vaikkapa ravintolahäihin, jossa syödään pitkän kaavan mukaan? Tai villeihin häihin, joissa viina virtaa? Mitä lapset niistä saavat?

Ööö.... siksi, että lapset haluavat olla siellä missä aikuisetkin, varsinkin vanhempansa? Meillä ainakin viihtyivät mukana nimenomaan ravintolassa, jossa söimme kolmen ruokalajin aterian juomineen. Kukaan ei ollut humalassa, aina välillä vähän joku leikki ja pelleili lasten kanssa, kaikilla oli hauskaa. Miksi ihmeessä lapset pitää kasvattaa jossain umpiossa/tynnyrissä, josta ne voi päästää ihmisten ilmoille vasta kouluiässä, jos sittenkään...?

Näen punaista !!! Vuosikausia oli sukutapaamisia ja aina vanhemmat sisarukset työnsivät lapsiaan, voisko joku leikkiä Millan kanssa että me päästään Jarin kanssa tanssimaan tai mitä tapahtui vielä useammin, laitettiin vaan joku taapero syliin ja lähdettiin tanssimaan.

Kuolaa tuli uudelle mekolle ja vaippa falskasi.

Me onneksi osaamme vanhempina huolehtia omasta jälkikasvusta. Mä inhosin kun sisko työnsi lapsiaan sen jälkeen kun tapasin mieheni. Saatte treenata. Onneksi olin kertonut tästä etukäteen ja silloinen poikaystäväni nykyinen mieheni vastasi me ollaan päätetty ettei meille tule lapsia, joten pidä itselläsi jälkikasvusi kiitos.

Vierailija
40/187 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari maksaa pitopalvelulle _jokaisesta_ syöjästä. Juhlatilojen koko on rajattu. Valtaosa lapsista käyttäytyy huonosti, eivätkä vanhemmat välitä, saati anna ulkopuolisten komentaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän