Mistä lähtien häät eivät ole perhejuhla?
Olen huomannut tällä sivustolla suuren vihan ja alapeukkujen tulvan, jos joku ehdottaa ottamaan lapset huomioon häitä suunnitellessa. Sitten sinne tulee iso määrä ihmisiä kiekumaan, että häät ovat aikuisten juhla!!!
Niin mistä lähtien? Itse olen kolmenkymmenen ja kun olin teini, niin vielä häät nähtiin perhejuhlana ja kenelläkään ei tullut mieleenkään tehdä lapsivapaita häitä. Nykyisin vielä useammalla on jo omiakin lapsia siinä vaiheessa, kun alttarille astellaan. Ja vaikka ei olisi, niin häissä juhlitaan kahden ihmisen perheen perustamista. Oli lapsia tiedossa tulevaisuudessa tai ei. Joten eikö juhlien henkeen kuulu lapset myös?
Olen joutunut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana jättämään neljät häät välistä, koska lapset ovat olleet kiellettyjä. Ensimmäiset kaksi jäi välistä koska lapsi oli vasta syntynyt ja imetin. Seuraava jäi välistä, koska en tahtonut jättää lasta hoitoon koko viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle häihin reissatessa. (Mies olisi tahtonut lähteä myös tämän tuttavapariskunnan häihin, joten ei voinut jäädä kotiin lapsen kanssa) Viimeinen jäi välistä ihan vain siitä periaatteesta, että lapsi on osa minun perhettäni ja jos minä ja mies ollaan kutsuttu niin emme jätä yhtä jälkeen.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa ne kipakat vanhemmat, lähinnä äiskät tai äiskien pakottamat iskät, jotka helakat punaiset täplät poskilla heti soittavat hääparille, että "tarkoittaako kutsu, ettei meidän Jenna, Jenny ja Joona saa tulla teidän häihin!?" Joo, sitä se juhlimme aikuisten kesken tarkoittaa.
Tai sitten heti nopeasti vastataan samana päivänä tekstarilla tai kirjeellä ettei tulla. Vähän paistaa se kiukku. On niitä niskojen nakkelijoita, jotka ei suutuspäissään vastaa ollenkaan. Olin kaasona ja opin kokemuksista sitten omiin häihini, että jätettiin suosiolla kutsumatta kokonaan lapsiperheet, joiden nättinokkaisuus tiedettiin. Päästiin kaikki helpommalla.
Ja nykyään hääpari uskaltaa sanoa mitä tahtoo, millaiset häät järjestetään. Ennen vanhemmat kustansivat koko lystin ja sanelivat ketkä kutsutaan häihin, sukujuhliahan ne olivat. Muutamat ystävät kutsuttiin sitten hääparin mieliksi. Me asuimme jo mieheni kanssa yhdessä ja maksoimme häät itse. Pyydettiin palvelut ja lähipiiri sai juhlia, ei vaan heilua talkoissa. Kustannussyistä rajoitettiin kutsutut aikuisiin. Plus haluttiin pois hälinä ja kitinä, sellainen juoksentelu ja rääkyminen. En tosiaankaan jaksa ihastella pikkutyttöjen kiharoita, nappaskenkiä ja mekkoja, aina vanhemmat pynttää lapset ja niitä pitäisi sitten ihastella. Jos ei se ole hääparille mitenkään herkkää tai validia niin miksi pitäisikään.
En minä mitenkään kipakasti vastannut. Fakta nyt vaan on se, että jos on häät tai hautajaiset tai muu vastaava juhla niin sinne mennään perheenä. En edes harkitse hoitajan hommaamista lapselle jos minut ja mies ollaan kutsuttu.
Sitten vastaan heti ettei olla tulossa, jotta pari tietää olla varaamatta meille ruokaa ja paikkoja. En myöskään kaunistele syytä jos ei päästä. Samalla tavalla ei lapsia on heidän oikeutensa juhlia, kun minun vain jos lapsikin pääsee. Ap
En minä kutsu ristiäisiin tai lapsen synttäreille kuin läheisimmät ja kummit. Kaikista heistä tiedän ettei heille ollut mikään ongelma meidän lapsettomat häät. Joten heille ei ollut ongelma sitten muutamia vuosia myöhemmin lapsen juhlat. En minä lapsen juhliin mitään nirppanokkia kutsuisikaan. Meidän suvussa ja ystäväpiirissä annetaan jokaisen elää, juhlia ja surra tavallaan. Ollaan tarvittaessa tukena ja ei turhaan arvostella toistemme valintoja. Ollaan kyllä ihan suomalaisia jos hämmästelette.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia häitä seuraa yleensä jossain vaiheessa ristiäiset ja yhteisen lapsen 1v synttärit. Sinne kun tulee kutsu, niin vastaan aina, että sorry, mutta meillä on tapana juhlia vain ilman lapsia. Siksi emme pääse Kaapo-Lillanin juhliin, koska kuka nyt juhlii niin, että paikalla on alle 18v ikäisiä?
Aika köyhä tämä sinun fantasiasi jopa mammamittapuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti häiden kustannuksia. Pitopalvelu maksaa, helposti aikuinen maksaa70 e ja lapset 50 e.
Teidän perheen syöttäminen maksaisi 300 e. Ja paljonko antaisitte häälahjaksi ?
Itse menin nuorena naimisiin ja paljon häihin tehtiin talkoina. Ja kutsuttiin kaikki perheineen.Mieti, säästät pitkään häitäsi varten ja sitten kesken vihkimisen joku pentu alkaa rääkymään, kesken isäsi puheen lisää itkua. Joku imettää tissit pursuen muiden ruokaillen.
Olen ollut n 30 häissä elämäni aikana ja yksikään juoppo ei ole pilannut häitä, mutta kymmeniä huonosti käyttäytyviä lapsia ja heidän väliinpitämättömiä vanhempia, varsinkin isiä olen nähnyt.
Aika posketonta kuvitella toisten häitä pidetään harjoituspaikkoina. Häihin mennään lasten kanssa jotka osaavat käyttäytyä, eikä treenaamaan.
No jo on... En ole ikinä nähnyt kenenkään häissä imettävän pöydässä ja aina jos lapsi alkanut itkeä niin se on viety tilasta pois.
Lisäksi me olemme todella avokätisesti antaneet rahaa aina lahjaksi. Kannattaa myös sekin muistaa, ettei sen lahjan tarkoitus ole korvata kestitsemistä. Pyydätkö sinä aina rahaa jos esim. syntymäpäivillesi tulee vieraita ja he syövät kakkua? Toki jos se rahasta olisi kiinni niin voisin maksaa lapseni syömiset. Mielummin menisin koko perheenä häihin ja juhlistamaan morsiusparia sen sijaan, että kieltäytyisin koska lasta ei saa ottaa mukaan.
Ap
Häissä on 200 muuta kustannusta mutta pitopalvelu on selkeä. 50 aikuista, lasku y euroa x 50, jos on 10 vähemmän, on lasku y e x 10 vähemmän.
Kuten yllä sanoin, minun ja mieheni häät järjestettiin paljon talkoina , mutta ystäviäni on mennyt paljon tämän jälkeen naimisiin.
Hyvin usein, siis ainakin 5 krt tiedän kun perhe ei tuonut mitään lahjaa koska heillä oli niin paljon kuluja tulla häihin.
Perheelliset ovat piheimpiä.
Itse olen todistanut imetystä kesken juhla-aterian vaikka imettäjälle oli etukäteen kerrottu missä voi imettää rauhassa. Mutta hän päätti imettäminen on luonnollista ja sopii täydellisesti häihin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen avioliitto oli taloudellinen sitoumus ja häissä kaksi sukua tutustui toisiinsa sillä mielellä, että kenen kanssa sitä ollaan tästä eteenpäin tekemisissä. Nyt häät ovat juhla kavereille, joiden parisuhteet rakoilevat ja seksi on kadonnut lapsiperhe-elämään. Heille halutaan tarjota treffi-ilta. Maksajat eli iäkkäät sukulaiset hyväksytään vain siksi, että he antavat runsaasti rahaa lahjaksi, mutta aika selkeästi heti kakunleikkaamisen jälkeen sanotaan, että kiva kun kävitte ja hyvää kotimatkaa.
tämä on valitettavasti totta. Kakunleikkuun jälkeen nuoret lähtivät jatkopaikkaan bilettämään.. ymmärsin vinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni häät ovat juhla, jossa kaksi sukua yhdistyy. Ja sukulaiset tulevat toisilleen tutuiksi niissä häissä. Ja lapset kuuluvat sukuun. Sitä paitsi, jos lapsia ei saa ottaa mukaan minnekään, miten ne oppivat olemaan ihmisiksi missään!?
Lapsetkin ovat ihmisiä. Niistä tulee isona aikuisia. Jotka toivottavasti osaa käyttäytyä. Etteivät kitise niissä häissä ja riehu ja ole kovaäänisiä ja konttaile ympäriinsä.
On ihan tutkittukin, että nykypäivän nuorille aikuisille ystävät ovat tärkeämpiä ja läheisempiä ihmissuhteita kuin tädit, sedät ja serkut. Sen vuoksi häitä halutaan juhlistaa näiden läheisten kanssa eikä häät ole enää sukujen yhdistymisen juhla, koska yhä useampi ei ole tekemisissä sukulaistensa kanssa vanhempiaan ja sisaruksiaan lukuunottamatta. Kaikki eivät edes heidän kanssaan. Minusta on aika luonnollista, että myös häät ovat muuttuneet sukujuhlista ystävien juhlaksi.
Onneksi ei ole tarvinnut moisia miettiä. Kaikki häät, joissa mä olen ollut, ovat olleet perhejuhlia ja vieraita on ollut vauvasta vaariin. Ja mukavaa on ollut. Kaikkiin häihin me ei tosin ole lapsia otettu matkaan, vaikka heidätkin oli kutsuttu.
Nää nykytyylin häät kuulostaa enemmän ihan tavalliselta biletykseltä ja mä luulen, että sellaiset meiltä jäis väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa ne kipakat vanhemmat, lähinnä äiskät tai äiskien pakottamat iskät, jotka helakat punaiset täplät poskilla heti soittavat hääparille, että "tarkoittaako kutsu, ettei meidän Jenna, Jenny ja Joona saa tulla teidän häihin!?" Joo, sitä se juhlimme aikuisten kesken tarkoittaa.
Tai sitten heti nopeasti vastataan samana päivänä tekstarilla tai kirjeellä ettei tulla. Vähän paistaa se kiukku. On niitä niskojen nakkelijoita, jotka ei suutuspäissään vastaa ollenkaan. Olin kaasona ja opin kokemuksista sitten omiin häihini, että jätettiin suosiolla kutsumatta kokonaan lapsiperheet, joiden nättinokkaisuus tiedettiin. Päästiin kaikki helpommalla.
Ja nykyään hääpari uskaltaa sanoa mitä tahtoo, millaiset häät järjestetään. Ennen vanhemmat kustansivat koko lystin ja sanelivat ketkä kutsutaan häihin, sukujuhliahan ne olivat. Muutamat ystävät kutsuttiin sitten hääparin mieliksi. Me asuimme jo mieheni kanssa yhdessä ja maksoimme häät itse. Pyydettiin palvelut ja lähipiiri sai juhlia, ei vaan heilua talkoissa. Kustannussyistä rajoitettiin kutsutut aikuisiin. Plus haluttiin pois hälinä ja kitinä, sellainen juoksentelu ja rääkyminen. En tosiaankaan jaksa ihastella pikkutyttöjen kiharoita, nappaskenkiä ja mekkoja, aina vanhemmat pynttää lapset ja niitä pitäisi sitten ihastella. Jos ei se ole hääparille mitenkään herkkää tai validia niin miksi pitäisikään.
En minä mitenkään kipakasti vastannut. Fakta nyt vaan on se, että jos on häät tai hautajaiset tai muu vastaava juhla niin sinne mennään perheenä. En edes harkitse hoitajan hommaamista lapselle jos minut ja mies ollaan kutsuttu.
Sitten vastaan heti ettei olla tulossa, jotta pari tietää olla varaamatta meille ruokaa ja paikkoja. En myöskään kaunistele syytä jos ei päästä. Samalla tavalla ei lapsia on heidän oikeutensa juhlia, kun minun vain jos lapsikin pääsee. Ap[/
Milloin hankit lapsenvahdin? Siis mihin tilaisuuteen menet?
Ei kai kukaan mitään tylsinyksiä vuoden bileisiin haluaisikaan?
Vierailija kirjoitti:
riittää kun vanhuksetkin tuovat lahjarahat ja älyävät hävitä kun bileet alkavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni häät ovat juhla, jossa kaksi sukua yhdistyy. Ja sukulaiset tulevat toisilleen tutuiksi niissä häissä. Ja lapset kuuluvat sukuun. Sitä paitsi, jos lapsia ei saa ottaa mukaan minnekään, miten ne oppivat olemaan ihmisiksi missään!?
Lapsetkin ovat ihmisiä. Niistä tulee isona aikuisia. Jotka toivottavasti osaa käyttäytyä. Etteivät kitise niissä häissä ja riehu ja ole kovaäänisiä ja konttaile ympäriinsä.
On ihan tutkittukin, että nykypäivän nuorille aikuisille ystävät ovat tärkeämpiä ja läheisempiä ihmissuhteita kuin tädit, sedät ja serkut. Sen vuoksi häitä halutaan juhlistaa näiden läheisten kanssa eikä häät ole enää sukujen yhdistymisen juhla, koska yhä useampi ei ole tekemisissä sukulaistensa kanssa vanhempiaan ja sisaruksiaan lukuunottamatta. Kaikki eivät edes heidän kanssaan. Minusta on aika luonnollista, että myös häät ovat muuttuneet sukujuhlista ystävien juhlaksi.
Totta, suku alkaa menettää merkitystään. Kunnes tarvitaan rahaa tai takaajaa, silloin ei käännytäkään kavereitten puoleen vaan sen vanhan naimattoman tädin, jolta pyydetään tonni tai kaksi.
Toisaalta suku säilyy, ystävillä on taipumus kadota maailman tuuliin. Harvalla on samat kaverit 20v iässä ja 40v iässä, mutta serkut pysyvät samoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vastaan heti ettei olla tulossa, jotta pari tietää olla varaamatta meille ruokaa ja paikkoja. En myöskään kaunistele syytä jos ei päästä. Samalla tavalla ei lapsia on heidän oikeutensa juhlia, kun minun vain jos lapsikin pääsee. Ap[/
Milloin hankit lapsenvahdin? Siis mihin tilaisuuteen menet?
Esim polttareihin tai sitten joka kesä on aikuisille suunnatut grillibileet, niin sinne menen miehen kanssa ja hommaan lastenvahdin. Hyvin harvoin jaksetaan lähteä bilettämään tai juhlimaan miehen kanssa kahden. Joskus harvoin käydään yksin kaverien kanssa viihteellä ja silloin toinen jää kotiin.
Muutaman kerran vuodessa ollaan käyty myös ulkona syömässä miehen kanssa kaksin ja silloin vuorotellaan tuttavaperheen kanssa. Ensin toinen pareista hoitaa lapsia, jotta toinen pari pääsee ulos ja ehkä viettää villi yö makuuhuoneen puolella ja sitten seuraavana viikonloppuna se toinen pari ottaa lapset.
Toki ensimmäiset kaksi lapsen elinvuotta oltiin lapsessa kiinni ja silloin ei esim yöksi lasta jätetty mihinkään.
Ap
Kelpaisiko syyksi ihan vaan vaikka se, etten pidä lapsista? Hyvin suurella todennäköisyydellä en ole omiakaan hankkimassa, niin ei olisi tullut mieleenkään kutsua muiden lapsia pilaamaan tärkeä juhlapäivä. Toki jotkut lapset osaavat käyttäytyä, sitä en kiellä, mutta se on aina niin arpapeliä...
Vierailija kirjoitti:
Naimisiinmeno on itseasiassa liiton solmimista, ei perheen perustamista.
"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi."
Näin sanoo siviilivihkikaava. Ja ei, se perhe ei tarkoita lapsiperhettä vaan puolisoiden keskenään muodostamaa omaa perhettä erotuksena lapsuudenperheilleen :)
Siis kun asiaa katsotaan ihan virallisesti, eikä mutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Niiltä persaukisilta kamuiltako saa suuret rahalahjat?
Kyselee yks kummitäti, jonka kummilapset alkaa olla naimaiässä
P.s. Mulla on rahaa ja mä tykkään antaa isoja lahjoja.
MUTTA
Mulla on myös perhe ja mä en tykkää lapsettomista häistä. Toivottavasti mun kummitytötkään ei tykkää sellaisista ;)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varmaan konservatiiset sukulaiset ja ystävät, kun en oo ikinä ollut lapsettomissa häissä ( oon 38).
Juhlinta on ollut asiallista ja lapsiperheet lähteneet yleensä jo ajoissa kotiin. Mutta ymmärrän heitä, joiden juhlissa alkoholi on merkittävä osuus, että lapsia ei paikalle haluta. Ja kukin tyylillään
Mä mietin ihan samaa. Olen 37 ja viimesen 15 vuoden aikana ollut lähemmäs parissakymmenissä häissä eikä yksiäkään lapsettomia häitä ole osunut kohdalle. On ollut sukulaisten, ystävien, pieniä (20 henkeä) ja isoja (200 henkeä) häitä ja kaikissa ollut ainakin pari tenavaa paikalla.
"Suku alkaa menettää merkitystä"
Joo no ei mua todellakaan kiinnosta jokainen serkun kummin kaima. Mun käsitys lähisuvusta päättyy tasan serkkuun ja siinä menee mun kiinnostuksen raja. Eräs kaverini juuri sanoi, että ennemmin hän panostaa kavereihinsa, koska ne ihmiset ovat valinneet olla hänen kanssaan ihan omasta tahdosta, ovat hänestä kiinnostuneita ja vice versa jne. Sukulaiset vaan on aika automaattisesti. Osalla suku on vieläpä ihan perseestä ja sitten niitä ihmisiä pitäisi mielinkielin kestitä ja nauttia niiden seurasta vain, koska "verihän on vettä sakeampaa. Ymmärrän hänen pointtinsa kyllä hyvin, mulla vaan sattuu olemaan ihan kiva lähisuku. Tuuripeliä.
En ymmärrä miksi Ap loukkaantuu jos juhliin ei saa ottaa lapsia mukaan. Minä ymmärsin aina kutsusta niin, että hääpari haluaa viettää aikaa meidän kanssa. Meidän lapsi ei ole hänen tai heidän perhettä. Ihan lähimmät perheenjäsenten lapset ymmärrän että heitä kutsutaan, mutta en ymmärrä että jos kaikkien kavereiden lapset pitäisi kutsua paikalle niin siellä voi kohta olla enemmän lapsia kuin aikuisia paikalla.
Sitä en myöskään ymmärrä että miksi lapsille pitää järjestää omaa ohjelmaa. Ne ovat sinun vastuulla ja sinä otat ruoan mukaan jos lapsi on nirso ja myös otat viihdykkeet mukaan jotta lapsesi käyttäytyy hyvin. Sekään ei minun mielestäni ole hääparin tehtävä.
Olen itsekin äiti, ja meillä on perhe joka on meille hyvin rakas. Mutta tiedän että minun rakkaat lapset eivät ole muille yhtä rakkaita. Ja, osaan mennä tilaisuuksiin vaimona, äitinä ja perheenä. Osaan myös mennä ihan vaan itseäni juhliin. Kunnioitan kutsujaa ja hänen toiveita, koska ne ovat hänen juhlat ja hänelle hyvinkin tärkeitä. Minun ei tarvitse todistaa että katso olen jo naimisissa ja minulla on jo lapsi. Minä en ole keskipiste hänen juhlissa vaan hän on.
Ihanko oikeasti joku kehtaa suuttua siitä, millaiset häät muut haluavat itselleen järjestää? Hermostuuko ap myös, jos joku kaveri pitää lapsivapaat 30 vuotis synttärit? Tämähän nyt on ihan absurdia alkaa mesoamaan toisten järjestämistä juhlista, jokainen on vapaa järjestämään tasan sellaiset häät/hautajaiset/synttärit kuin itseä sattuu huvittamaan. Ja tämä lausahdus "missä lapset sitten oppii jos ei saa mukaan ottaa", no jokainen on tosiaan vapaa järjestämään näitä juhlia, joten kyllä ne miina-kirstin vanhemmat voivat itse järjestää pirskeitä niin, että lapsi oppii käyttäytymään juhlissa, ei sitä hommaa tarvitse muille ulkoistaa :) Ja voihan sekin olla mahdollista, että hääpari kärsii lapsettomuudesta eikä halua muiden lapsia omiin juhliin muistuttamaan mistä itse jäävät paitsi. Pitäisi osata katsoa sitä omaa napaa pidemmälle eikä loukkaantua siitä, että se meidän Miina-Kirsti tai Ensio-Oiva pitää jättää kotiin, sekin on sitäpaitsi lapselle ihan hauska kokemus, jäädä lapsenvahdin kanssa koko illaksi.
Lapsettomia häitä seuraa yleensä jossain vaiheessa ristiäiset ja yhteisen lapsen 1v synttärit. Sinne kun tulee kutsu, niin vastaan aina, että sorry, mutta meillä on tapana juhlia vain ilman lapsia. Siksi emme pääse Kaapo-Lillanin juhliin, koska kuka nyt juhlii niin, että paikalla on alle 18v ikäisiä?