Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko pääseväsi joskus eläkkeelle?

Vierailija
12.05.2016 |

Minä en usko pääseväni. Ja uskon tämän koskevan yhä useampaa 70-80-luvulla syntynyttä.

Olen itse hiukan yli 30-vuotias ja väitän eläkeiän nousevan tulevaisuudessa niin korkeaksi, että sitä on käytännössä mahdoton saavuttaa. Ja vaikka niin hyvin sattuisikin käymään, että henki tuohon asti pihisisi, eläkesumma tulee olemaan niin surkea ettei sillä elä mitenkään. Siispä on pakko jatkaa työelämässä hautaan saakka. Siinä saa sanonta "kuoli saappaat jalassa" ihan uuden merkityksen.

Siksipä olen päättänyt nauttia elämästä juuri nyt ja aion esimerkiksi hoitaa lapseni hoitovapaalla 3-vuotiaaksi saakka kotona, eläkekertymää sen kummemmin pohtimatta. Olen laskenut tuon ajan syövän tulevasta eläkkeestäni 120€/kk ja se on täysin mitätön asia tämän elämänvaiheen arvoon nähden. Omaisuutta yritän kartuttaa omistusasumisen voimin jotta lapsillani olisi joskus mahdollisuus arvokkaaseen vanhuuteen ja ehkä jopa siihen eläkkeeseen, jota tuskin itse tulen koskaan näkemään.

Kaikki tämä on saanut minut muuttamaan asennettani enemmän suuntaan "Nyt kun" kuin "Sit kun". Pakko sanoa, että elämästä on tullut kertaheitolla rikkaampaa.

Mitkä ovat omat tulevaisuudennäkymäsi, sinä 30-40-vuotias? Jakaako täällä kukaan ajatusmaailmaani?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkerahastoissahan on rahaa, eli ellei kaikkea onnistuta tuhlaamaan eläkeyhtiöiden toimesta huonojen sijoitusten merkeissä, ja suuret ikäluokat eivät rupea elämään kaikki yli 90-vuotiaiksi, ei rahojen pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.

Olen lukenut noista ikäluokista ja ymmärtänyt että ovat ns. etuoikeutetuin sukupolvi suomessa. Saivat työtä kasvukaudella ja ei yarvinnut juurikaan opiskella verrattuna nykyaikaan, heidän vanhemmat kuoli melko nuorina eli perintö tuli hyvissä ajoin. Muutenkin ovat "puoliansa pitäviä" sekä sitkeitä ihmisiä huonolla tavalla niin pahoin pelkään että heistäkin puolet elää 100 vuotiaaksi. Eli kerkee eläkerahat loppua hyvissä ajoin

Vierailija
42/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos en kuole ennen sitä. Nyt 46 ja eläkettä kertynyt 1200€, pieni tulee eläkkeeni olemaan.

Toisaalta sinulla on vielä paljon työvuosia jäljellä. Eli jos et joudu työttömäksi tai sairastu, tulet sentään saamaan jonkinlaisen eläkkeen. 

Olen oikeasti aika huolestunut siitä, kuinka paljon meillä on muutaman vuosikymmenen päästä iäkkäitä ihmisiä, jotka joutuvat sinnittelemään tuhannen euron kk-tuloilla ja siihen kaikki lääkemenot päälle. Voisin kuvitella, että tuohon mennessä koko lääkekorvausjärjestelmä on purettu, ja itse on maksettava kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne eläkkeet maksaa?

Teollisuusrobotit. Nyt niitä on globaalisti vajaa pari miljoonaa, eli suurinpiirtein saman verran kuin Suomessa työllisiä. Kasvuvauhti on kuitenkin kivat 15 % per vuosi, joten 30 vuoden päästä niitä voisi olla 100 miljoonaa ja 50 vuoden päästä pari miljardia.

Ihmisentasoinen tekoäly on se toinen asia, joka synnyttäisi valtavan määrän tuottavuutta, tehden ihan jokaisesta ihmisestä ikään kuin miljardöörin suhteellisen nopeassa ajassa.

Vierailija
44/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvun loppupuoliskolla enkä usko hetkeäkään, että oikealle eläkkeelle pääsisin. Perussairautena 2-suuntainen mielialahäiriö, joten sen varjolla sitten työkyvyttömyyseläkkeelle varmaan. Sitä vaihtoehtoa on nimittäin väläytelty jo nyt, mutta vielä ainakin haluan pysyä työelämässä... Pitää nyt tehdä töitä ja maksaa asunto, niin on sitten edes paikka missä asua kun ei enää töitä pysty tekemään.

Vierailija
45/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskon. Eläkeikään on vielä 10 vuotta, mutta eläkerahastot kasvavat koko ajan. Tuleva eläkkeeni on arvion mukaan noin 2.100€ eli vajaa puolet nykyisestä palkastani.

Vierailija
46/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 80-luvun loppupuoliskolla enkä usko hetkeäkään, että oikealle eläkkeelle pääsisin. Perussairautena 2-suuntainen mielialahäiriö, joten sen varjolla sitten työkyvyttömyyseläkkeelle varmaan. Sitä vaihtoehtoa on nimittäin väläytelty jo nyt, mutta vielä ainakin haluan pysyä työelämässä... Pitää nyt tehdä töitä ja maksaa asunto, niin on sitten edes paikka missä asua kun ei enää töitä pysty tekemään.

Mitäs kun siihen talonyhtiöön/asuntoon tulee joku kallis remontti? Taas olet lainakierteessä pienillä tuloilla.

Vierailija
47/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Uskon joutuvani sairaseläkkeelle.

45

Vierailija
48/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos en kuole ennen sitä. Nyt 46 ja eläkettä kertynyt 1200€, pieni tulee eläkkeeni olemaan.

Ei sun eläkekertymä ole kehno, jos olet nainen. Jotain 1400e/kk on naisten keskieläke ja sulla on vielä työvuosia jäljellä vaikka kuinka. 

Vierailija
49/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ajatella niin pitkälle, kuin eläkettä. Onnekas, jos pääsee. Olen sairastanut monta kertaa vakavan taudin. Olen kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka saan täällä tallustaa.

Vierailija
50/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon pääseväni, mutta jos en pääsisikään, niin en aio siltikään jatkaa työntekoa hautaan asti. En ymmärrä yhtään ihmistä, joka suunnittelee tekevänsä niin (ellei ole kutsumusammatissa työskentelevä). Jos ei yhteiskunta halua avustaa 65+ ikäistä kansalaistaan mitenkään, niin ei väkisin. Kuollaan sitten nälkään.

Olen 45-vuotias nainen.

Vierailija
51/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun innoittamana päätin käydä katsomassa takuueläkkeen määrän. Se on tällä hetkellä 766 euroa, eli sen verran saa takuueläkettä, jos ei mitään muuta eläkettä saa

Takuueläke on enemmän kuin minun palkkani, joten elintasoni nousee sen myötä.

Vierailija
52/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko eläväni nykyiseen eläkeikään saakka.

N44

Vierailija
53/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne eläkkeet maksaa?

Teollisuusrobotit. Nyt niitä on globaalisti vajaa pari miljoonaa, eli suurinpiirtein saman verran kuin Suomessa työllisiä. Kasvuvauhti on kuitenkin kivat 15 % per vuosi, joten 30 vuoden päästä niitä voisi olla 100 miljoonaa ja 50 vuoden päästä pari miljardia.

Ihmisentasoinen tekoäly on se toinen asia, joka synnyttäisi valtavan määrän tuottavuutta, tehden ihan jokaisesta ihmisestä ikään kuin miljardöörin suhteellisen nopeassa ajassa.

Eli tarkottaako toi sitä että ihmisten ei tulevaisuudessa enää tarvitse tehdä töitä?

Vierailija
54/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne eläkkeet maksaa?

Eli tarkottaako toi sitä että ihmisten ei tulevaisuudessa enää tarvitse tehdä töitä?

Tarkoittaa, jos se tekoäly saadaan aikaiseksi. Pelkät teollisuusrobot ei vielä sitä tarkoita, koska todella iso osa töistä on aivotyötä. Jos Mooren laki ei nyt kusahda kokonaan, niin 2020-luvun puolivälissä kotitietokone on tarpeeksi tehokas simuloimaan ihmisen aivoja, joten siihen mennessä olisi kiva jos se softapuolikin olisi olemassa.

Toki jotain nichetöitä voi löytyä vielä pitkäänkin tuon jälkeen, varsinkin palveluammateissa, mutta ajan saatossa nekin katoavat, kunhan robottia ei voi enää helpolla edes erottaa ihmisestä.

Vierailija
55/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tarkistamassa omani. Täytän ensikuussa 31v ja eläkekertymäni on 316€. Onkohan miten keskiverto vai onko aivan alakantissa?

Vierailija
56/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koska päättäjillä on unelma ja se tuhoaa koko yhteiskunnan, joten on pakko työskennellä tavalla tai toisella kunnes kuolema korjaa. Verot käytetään sujuvasti puolen maailman elättämiseen ja unelman toteuttamiseen. M38

Vierailija
57/60 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tarkistamassa omani. Täytän ensikuussa 31v ja eläkekertymäni on 316€. Onkohan miten keskiverto vai onko aivan alakantissa?

Sinulla on kuitenkin aika monta vuotta töitä takana, että olet saanut jo tuollaisenkin kertymän. Eli hyvä alku, sanoisin. Minä tunnen monia, jotka eivät reilu kolmekymppisinä ole vasta kuin tehneet kesätöitä ja ehkä muutaman lyhyen työpätkän, joten heihin nähden olet hyvässä asemassa.

Tietenkin oletuksella, että pysyt työelämässä eikä tule pitkiä työttömyysjaksoja.

Vierailija
58/60 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivertoa parempi eläke tiedossa sanoisinko pikalaskennalla jos työurasi ja palkkasi jatkuu samanlaisena. 

Jos 40 vuotiaana on pystynyt kerryttäämään eläkettä yli 1000 e/kk on tehnyt pitkän työuran (24v alkaen) ja ollut hyväpalkkaisissa töissä ilman pitkiä katkoja. 

Vierailija
59/60 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinaikakertoimenhan pitäisi periaatteessa lieventää eläkkeen leikkaamista, nyt kun eläkeikää on nostettu. 

Itselläni tulevasta eläkkeestä on tällä hetkellä leikattu pois n. 130 euroa ja kokonaiskertymä on tällä hetkellä reilu 800 euroa, eli itselleni kerätystä eläkkeestä on leikattu 15 % pois. 

Onhan se todella hurja leikkaus, jos leikkuri pysyykin tuolla samalla tasolla kun elinaika nousee koko ajan (lue: suuret ikäluokat ovat eläkkeellä 30-40 vuotta oltuaan töissä 30-40 vuotta ja nauttivat hyvää eläkettä.....)

niin kyllä se eläke tulee olemaan todella surkea.

Vierailija
60/60 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo elinaikakerroin ja sen tekemät leikkaukset ovatkin todella jänkä juttu - tuli sopivasti voimaan suurten ikäluokkien JÄLKEEN eli heidän eläkkeisiis ei tietenkään vaikuta. 

Aivan samoin kuin eläkeikää LASKETTIIN suurille ikäluokille, he pääsivät 63-vuotiaina kun heitä ennen eläkeikä oli 65 vuotta ja nythän se nousee astettain takaisin 65 vuoteen.