Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko pääseväsi joskus eläkkeelle?

Vierailija
12.05.2016 |

Minä en usko pääseväni. Ja uskon tämän koskevan yhä useampaa 70-80-luvulla syntynyttä.

Olen itse hiukan yli 30-vuotias ja väitän eläkeiän nousevan tulevaisuudessa niin korkeaksi, että sitä on käytännössä mahdoton saavuttaa. Ja vaikka niin hyvin sattuisikin käymään, että henki tuohon asti pihisisi, eläkesumma tulee olemaan niin surkea ettei sillä elä mitenkään. Siispä on pakko jatkaa työelämässä hautaan saakka. Siinä saa sanonta "kuoli saappaat jalassa" ihan uuden merkityksen.

Siksipä olen päättänyt nauttia elämästä juuri nyt ja aion esimerkiksi hoitaa lapseni hoitovapaalla 3-vuotiaaksi saakka kotona, eläkekertymää sen kummemmin pohtimatta. Olen laskenut tuon ajan syövän tulevasta eläkkeestäni 120€/kk ja se on täysin mitätön asia tämän elämänvaiheen arvoon nähden. Omaisuutta yritän kartuttaa omistusasumisen voimin jotta lapsillani olisi joskus mahdollisuus arvokkaaseen vanhuuteen ja ehkä jopa siihen eläkkeeseen, jota tuskin itse tulen koskaan näkemään.

Kaikki tämä on saanut minut muuttamaan asennettani enemmän suuntaan "Nyt kun" kuin "Sit kun". Pakko sanoa, että elämästä on tullut kertaheitolla rikkaampaa.

Mitkä ovat omat tulevaisuudennäkymäsi, sinä 30-40-vuotias? Jakaako täällä kukaan ajatusmaailmaani?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon. Mun pitäisi päästä 65-vuotiaana eläkkeelle eli 10 vuoden päästä, mutta tässä ajassa eläkeikä ehtii nousta kevyesti ainakin 70-vuoteen. Olen kuitenkin pitkäikäistä sukua enkä usko, että seuraavan 15 vuodenkaan aikana eläkeikä nousee 90-vuoteen. Eli varmaan tulen pääsemään eläkkeelle, jos elän yhtä pitkään kuin sukulaiseni keskimäärin ovat eläneet. 

Uskon kuitenkin, että nykyinen eläkejärjestelmä tulee muuttumaan. Jossain vaiheessa mennään siihen, että työnantajamaksuista suurin osa nykyisistä työnantajamaksuista siirtyy työntekijän itsensä maksettavaksi. Tulevaisuuden työperusteinen vanhuuseläke tulee olemaan kaikille saman suuruinen ja työnantaja maksaa tästä saman summan ihan riippumatta siitä, paljonko työntekijän palkka on. Eli siirrytään prosenttimääristä euromääriin. Tuleva työperusteinen eläke on jotain "kansalaispalkan" suuruusluokkaa ja jos työntekijä haluaa suuremman eläkkeen, hän ottaa yksityisen eläkevakuutuksen ja maksaa sen itse.

Vierailija
22/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.tyoelake.fi voi käydä katsomassa oman kertymän

116 euroa ja 30-vuotta ikää. Ei yllätyksiä. Sitä vain pohdin kannattaako se itsemurha tehdä jo nyt vai vasta myöhempänä. No jos tämän kesän sinnittelee, katsoo sit mikä fiilis ens talvena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko pääseväni ja siksi aion säästää palkasta sen verran että pärjään jos vaikka sattuisin elämään 80-vuotiaaksi. Tuskinpa elän mutta jääpähän se raha sitten perinnöksi. Ikää mulla on 19v.

Vierailija
24/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko realistisia näkemyksiä täällä. Mihinköhän tämän keskustelu voisi linkittää, jotta joku päättäjä sen näkisi. Ei tarvitse teettää kallista onnellisuusbarometria kun tästä näkee ilmaiseksi millainen ajatusmaailma on nykyaikuisten taakkana.

Ja ei, en usko pääseväni, olen 45 mutta eläkekertymäni on niin totaalisen surkea, ettei sillä voi kuvitella elävänsä viikkoa pidempään. Se siitä elinaikakertoimesta.

Vierailija
25/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko realistisia näkemyksiä täällä. Mihinköhän tämän keskustelu voisi linkittää, jotta joku päättäjä sen näkisi. Ei tarvitse teettää kallista onnellisuusbarometria kun tästä näkee ilmaiseksi millainen ajatusmaailma on nykyaikuisten taakkana.

Ja ei, en usko pääseväni, olen 45 mutta eläkekertymäni on niin totaalisen surkea, ettei sillä voi kuvitella elävänsä viikkoa pidempään. Se siitä elinaikakertoimesta.

Ei niitä kiinnosta. Mutta toivon että joku toimittaja kävisi varastamas.. lainaamassa tämän ketjun ja tekisi siitä jonkun jutun. Monesti iltalehessä ollut vauva-palstalta juttuja jopa pari provoa :D

Vierailija
26/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muahhahhaaa. Eläke?

Olen neljänkymmenen ja ajattelin että nyt on hyvä aika iltatähdelle, koska työelämää voisi hyvinkin olla vielä sen neljännesvuosisata edessä, ehkä pidempäänkin - eläkkeelle nyt vaan ei ole varaa jäädä.

Joten todellakin sitä voi elää nyt niin kuin haluaa eikä odottaa että eläkkeellä on sitten aikaa.

Täsmälleen sama tilanne täällä. 

Vierailija
27/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikeasti ymmärrän niitä, jotka sanovat ettei pienipalkkaisen kannata eläkkeen takia töissä käydä.

Kun miettii, että eläkettä kertyy 1,5 prosenttia kk-palkasta ja kk-palkka pyörii 2000 - 3500 välillä (keskimäärän 2700 euroa kuussa) niin eläkettä kertyy n. 40 euroa vuodessa. Eli 30 vuoden työuran jälkeen on kertynyt noin 1200. (Ja tässä ei ole edes huomioitu elinkaikakerrointa, eli tuohon 1200 euroon päästäkseen pitää olla oikeasti tienannut enemmän....

Ja jos työuoralla on lastenhoitoa, työttömyysjaksoja jne niin se 30 vuotta töitä voi olla aika realistinen monella, ei saa enempää työvuosia kasaan.

Eli ymmärrän hyvin, että pitkään työttämänä ollut sanoo, ettei eläkettä kuitenkaan ehdi kertymään edes tuon takuueläkkeen verran.

Vierailija
29/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en usko. Ja olen suht hyväpalkkaisessa työssä, n. 4000€/kk. Ikää 38, yhdyn edellisiin vastaajiin.

Vierailija
30/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
31/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

366€/kk ja melkein 40 mittarissa, ja nyt työttömänä muutaman vuoden. Eihän tässä tule olemaan hätäpäivää.

Vierailija
32/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne eläkkeet maksaa?

Nykynuoriso ei ainakaan.

Ensinnäkään työt ei kiinnosta ja eihän kukaan toisaalta ota töihinkään, kun aika menee puhelinta näpelöidessä.

Toisekseen vanhemmat ihmiset säikähtää sitä kilinää, mikä lähtee niistä lävistyksistä ja riipuksista.

Tatuointeja on varmaan persereikää myöden, niin nämäkö muka töitä tekisivät?

Vierailija
33/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan vanhuuseläkkeelle usko ikäisteni pääsevän. Ellei sitten joskus 80+ vuotiaana yhteiskunta vähän anna armoa :D Eri asia jos sitten saan työuralla säästettyä sellaset varat että voin lopettaa työt vaikkei yhteiskunta eläkkeelle vielä päästäisi.

T.25v.

Vierailija
34/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkerahastoissahan on rahaa, eli ellei kaikkea onnistuta tuhlaamaan eläkeyhtiöiden toimesta huonojen sijoitusten merkeissä, ja suuret ikäluokat eivät rupea elämään kaikki yli 90-vuotiaiksi, ei rahojen pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.

Ja elinaikakerrointahan väännetään sen mukaan, miten vanhaksi porukka elää, mutta ei kai silläkään voi JO kerättyihin eläkkeisiin isosti puuttua.

Eli uskon itse, että saan sen, mikä työeläkeotteessa tällä hetkellä lukee.

Vierailija
35/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, tai vaihtoehtoisesti tarjolla tulee olemaan joku 100 euron suuruinen eläke, joka ei käytännössä riitä elämiseen. Aika lailla tässä ja nyt pitää omat unelmat toteuttaa, nyt nuorena jaksaakin vielä paremmin.

Vierailija
36/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46v ja ainakin firman maksamaa vapaaehtoiseläkettä voin nostaa 1000e/kk - verot viiden vuoden ajan, jos en muuta eläkettä saa. Tai jos kuolla kupsahdan, saa lapsi siten ne rahat.

Oma eläkekertymäni on tämän ikäiselle kohtuu hyvä. Parin vuoden sisällä ylittää 2000 e/kk.

Vierailija
37/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei oikeasti pitäisi puhua!!

Siis siitä, että Suomessa alkaa olla paljon ihmisiä, joiden ei kannata eläkkeen takia töissä olla. Eläkekertymä on niin pieni, että takuueläke on ihan käytännössä sama.

Toki naurattaa ne kommentit, joissa jo nyt lasketaan asumistuki tuloihin mukaan, kukaan meistä ei varmaan tiedä onko mitään asumistukea 20-30 vuoden päästä edes olemassa...

Vierailija
38/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt luotetaan liikaa siihen, että 20-50 -vuotiaat saisivat aikoinaan isoja perintöjä. Mutta todellisuus voi olla se, että perintö sulaa isoihin palveluasuntomaksuihin, käänteiseen asuntolainaan jne. Ja talot eivät maksa maaseudulla juuri mitään, joten jos perinnöksi on tulossa omakotitalo haja-asutusalueelta ja huonossa kunnossa oleva kesämökki, käytännössä perintö on aikalailla nolla. Ja jos oma eläkertymä on 1000 euron kieppeillä, niin siitä voi laskea oman tulevaisuuden.

Meillä on suvussa isojen ikäluokkien edustajia, jotka ovat tällä hetkellä isoilla eläkkeillä ja eivät ollenkaan käsitä tätä nykymeininkiä. Heille on ihan käsittämätöntä, että vuosiloma on oikeasti vain 5 viikkoa (ovat itse tehneet uransa julkisella sektorilla) ja että kaikki eivät pääse suoraan opintojen jälkeen (suoja)työpaikkaan haluamaansa paikkaan julkisella sektorilla... En käsitä, miten ovat niin todellisuuedesta irtaantuneita, vaikka lukevat uutisia. 

Vierailija
39/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei oikeasti pitäisi puhua!!

Siis siitä, että Suomessa alkaa olla paljon ihmisiä, joiden ei kannata eläkkeen takia töissä olla. Eläkekertymä on niin pieni, että takuueläke on ihan käytännössä sama.

Toki naurattaa ne kommentit, joissa jo nyt lasketaan asumistuki tuloihin mukaan, kukaan meistä ei varmaan tiedä onko mitään asumistukea 20-30 vuoden päästä edes olemassa...

Siis tästä pitäisi puhua :). Tekisikö joku toimittaja jutun, te kuitenkin täällä norkoilette 

Vierailija
40/60 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos en kuole ennen sitä. Nyt 46 ja eläkettä kertynyt 1200€, pieni tulee eläkkeeni olemaan.