Lakimies vastaa
No niin aikani kuluksi voin vastailla jurdisiin kysymyksiinne.
Asiahan on niin, ettei ilman asiakirjoihin tutustumista oikeastaan voi sanoa mitään varmaa, joten suosittelen että käännyt avustajan puoleen, jos sinulla on oikea oikeudellinen ongelma. En titetnkään ota mitään vastuuta antamistani vastuakisista... Sitten ei muutakun kysymyksiä tulemaan
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Lakimies/ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvonta vanhuksella. Onko tietoa miten paljon? :) Vanhempani (eronnut toisesta vanhemmastani kauan sitten) on saamassa ilmeisesti yleisen edunvalvojan. Asia on vasta aivan äskettäin pantu vireille, ja siinä joudutaan hakemaan kärjäoikeuden päätös. Eli arviolta menee maistraatissa 1-5kk plus aika kärjäoikeuden rattaissa.
- Vanhempani on mukana kuolinpesässä, joka syntyi niinikään aika äskettäin, eli maaliskuussa valmistui perukirja. Mitään ei ole vielä jaettu. Jotain omaisuutta (asuntoja) on laitettu myyntiin, toinen ilmeisesti menee lähiaikana kaupaksi (ostaja on).
Kysymys kuuluu: kun vanhempi saa edunvalvojan, kuinka paljon hän tarkastaa pesän tapahtumia jälkikäteen? Sukulainen, eli ei alan ammattilainen on tehnyt perukirjan, samoin hoitaa pesää. Pesän varallisuus on huomattava, pari miljoonaa.
En ole vielä informoinut muita pesän jäseniä siitä, että edunvalvojan valinta saattaa vaikuttaa pesän asioihin, mietin, että kannattaisiko odottaa jakamistoimia siihen saakka, että vanhemmallani on se edunvalvoja? Ettei mene sitten kaikki uusiksi. Sen tiedän, että tarkoitus testamentissa mainiten on jakaa pesä tasan kolmen perillisen kesken (sisaruksia).Edunvalvonta asiat ovat jossain määrin tuttuja..
Ennen kuin vastaan kysymykseesi niin totean, että kuten olen edellisissä viesteissä kirjoittanut niin ensisijaisesti kuolinpesän hallinto on ns. yhteishallintoa. Tämä siis tarkoitaa sitä, että kuolinpesän osakkaat tekevät yksimieleisesti päätöksiä, joita sitten tavalla tai toisella pannaan täytäntöön (esim. annetaan yhdelle osakkaalle valtakirja). Jos yksi kuolinpesän osakas on oikeustoimikelvoton (oletan, että vanhempasi on oikeustoimikelvoton, jos hänelle edunvalvojaa ollaan hakemassa) niin miten voidaan tehdä yksimielisesti päätöksiä? Näin lonkalta heitettynä sanoisin, ettei kuolinpesässä pystytä tekemään oikeastaan mitään jos yksikin osakas on oikeustoimikelvoton.. Perintökaaressa on toki jossain poikkeus säännös, jonka mukaan jokin välttämätön ja kiireellinen asia voidaan hoitaa kaikkia kuulematta, mutta en mitenkään usko, että esim. asunnon myynti voisi olla tällainen toimenpide..
Miten sitten tällaista pesää pitäisi hoitaa??? Eipä ole tullut vastaan... Esim. silloin jos joku osakkaista on teillä tuntemattomilla (monesti amerikassa) niin tällaiselle osakaalle haetaan ns poissaolevan edunvalvoja, jonka tehtävä on huolehtia poissaolevan eduista pesässä ja aikanaan ottaa hänelle kuuluva perintöhaltuuna ja yrittää saada tämä poissaoleva kiinni... Yksi vaihtoehto olisi hakea pesään käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä..
Suhtaudun siis suurella varauksella tuollaiseen, että ns yhteishallinto toimina suoritetaan päätöksiä kuolinpesässä, jossa kaikki osakkaat eivät tavallaa ole kuitenkaan mukana yhteishallinnossa...
Jos ja kun vanhemmallesi määräätään edunvalvoja, niin hän kyllä perehtyy kuolinpesän hoitoon harkintansa mukaan.. Ei tähän ole mitään vakiovastausta annettavissa, koska jokainen tapaus on niin erillainen. Edunvalvojan tehtävä on kuitenkin pitää päämiehensä puolia..
Lopuksi vielä, että en kyllä lähtisi jakamaan tuollaisesta pesästä yhtään mitään, eihän kaikkien hyväksymää jakosopimusta voi tehdä jos yksi ei ole oik.toimi.kelpoinen... Suthaudun myös varauksella omaisuuden myytniin, kuten sanoin..
Kiitos vastauksesta. Vanhempaani ei käsittääkseni ole julistettu oikeustoimikelvottomaksi, mutta vaimo päätti hakea edunvalvontaa (haluaisi siis itse olla se), mutta me lapset aiomme vastustaa omista perhehistoriasyistä.
Olen siinä vaimon kanssa samaa mieltä, ettei vanhempi enää ainakaan pysty pitämään puoliaan, jos jotakin vielä ymmärtääkin. Eli edunvalvoja varmaan olisi hyvä juttu... Mutta ei noissa toimenpiteissä kukaan ole tähän asti tarkastanut yhden jäsenen oikeustoimikelpoisuuden tasoa niin sanoakseni. Ollaan silti saatu joitain allekirjoituksia. Luotan sinänsä vanhempani sisaruksiin, mutta vaimon kanssa heillä on kohta riita pystyssä.
Sinäänsä tällä oikeustoimikelvottomaksi julistamisella ei ole tämän kanssa tekemistä.. Periaatteessa voi olla niin, että aamupäivällä ei ole oikeustoimikelpoinen, mutta illalla taas on ja niin edelleen.. Tietysti voi olla jälkikäteen vaikea arvioida.. Esim jos iäkäs henkilö tekee testamentin, niin jossain tilanteissa voi olla perusteltua mennä allekirjoittamaan se lääkärin luokse, joka kirjoittaa samalla todistuksen, että henkilö on siinä tilanteessa ollut oik.toimi.kelp, mutta tämä nyt vähän karkasi aiheesta...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole juridinen kysymys, mutta ihan mielenkiinnosta pääsykoerumban keskellä kysyn: miten hyvin osaat matematiikkaa? Meneekö lukion pitkän matikan geometria tai derivaatan sovellukset?
Ihan hyvin osaan matikkaa näin juristiksi :D minusta jotenkin tuntuu, että juristit eivät keskimäärin ole kovinkaan hyviä matikassa.. No tämä nyt vain oli tällainen heitto :D
Ei todellakaan mene :D
Vierailija kirjoitti:
Lakimies/ap kirjoitti:
Jatkan vielä edellistä viestiä, että jos pesä on noin suuri, pari miltsiä, niin "kristallipalloni" sanoo, että tuleva edunvalvoja tulee hakemaan pesänselvittäjän ja jakajan määräystä käräjäoikeudelta...
Ajattelen näin siksi, että jos itse olisin jonkun edunvalvoja ja minun päämiehelläni olisi asiassa noin huomattava intressi, niin en uskaltaisi pitää omaisuuden hoitoa jonkun minulle tuntemattoman maalikon vallassa...
Sinänsä ikävää, jos näin on, koska olen ymmärtänyt, että ns. määrätty pesänjakaja on kallis tyyppi. Eikö siihen riittäisi pesän hoitajaksi lakimies?
91
Ei se pesänjakaja ole sen kalliimpi kuin jos sitä lakimies ilman määräystä hoitaisi.. Tietysti ilman määräystä lakimiehen voi ottaa vain tiettyä tehtävää varten (vrt koko pesän hallinnointi) esim. pelkän perukirjan teko tai pelkän jakosopimuksen teko.
Jos minä saisin kolmanneksen parista miltsistä niin en surisi 10.000 tai 20.000 tonnin laskua... :D Toki lasku voi olla enenmmän tai no tuskin vähempää, mutta siitä huolimatta..
Niin ja tuli vielä mieleen, että jos osakkaat tekee sopimusjaon ja yhdellä osakkaalla on edunvalvojan niin tämä edunvalvoja joutuu hakemaan maistraatilta luvan tuolle jaolle... Maistraatti siis haluaa vielä kontrolloida, että edunvalvoja pitää päämiehensä puolia..
Naapurini polttaa tupakkaa sisällä ja kaikki käry tulee huoneistoomme. Molemmat ovat omistusasuntoja, ei vuokralaisia. Omassa asunnossa saa polttaa, mutta voinko vaatia taloyhtiön järjestämään asian niin ettei käry voi tulla huoneistoomme? Olen todella huolissani lasteni terveydestä.
Lakimies/ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies/ap kirjoitti:
Jatkan vielä edellistä viestiä, että jos pesä on noin suuri, pari miltsiä, niin "kristallipalloni" sanoo, että tuleva edunvalvoja tulee hakemaan pesänselvittäjän ja jakajan määräystä käräjäoikeudelta...
Ajattelen näin siksi, että jos itse olisin jonkun edunvalvoja ja minun päämiehelläni olisi asiassa noin huomattava intressi, niin en uskaltaisi pitää omaisuuden hoitoa jonkun minulle tuntemattoman maalikon vallassa...
Sinänsä ikävää, jos näin on, koska olen ymmärtänyt, että ns. määrätty pesänjakaja on kallis tyyppi. Eikö siihen riittäisi pesän hoitajaksi lakimies?
91Ei se pesänjakaja ole sen kalliimpi kuin jos sitä lakimies ilman määräystä hoitaisi.. Tietysti ilman määräystä lakimiehen voi ottaa vain tiettyä tehtävää varten (vrt koko pesän hallinnointi) esim. pelkän perukirjan teko tai pelkän jakosopimuksen teko.
Jos minä saisin kolmanneksen parista miltsistä niin en surisi 10.000 tai 20.000 tonnin laskua... :D Toki lasku voi olla enenmmän tai no tuskin vähempää, mutta siitä huolimatta..
Niin ja tuli vielä mieleen, että jos osakkaat tekee sopimusjaon ja yhdellä osakkaalla on edunvalvojan niin tämä edunvalvoja joutuu hakemaan maistraatilta luvan tuolle jaolle... Maistraatti siis haluaa vielä kontrolloida, että edunvalvoja pitää päämiehensä puolia..
Kiitos vastauksistasi! Totta kai, olet aivan oikeassa tuossa. Sen helpompaa meille lapsillekin aikanaan, jos/kun kaikki koukerot ovat menneet oikein tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini polttaa tupakkaa sisällä ja kaikki käry tulee huoneistoomme. Molemmat ovat omistusasuntoja, ei vuokralaisia. Omassa asunnossa saa polttaa, mutta voinko vaatia taloyhtiön järjestämään asian niin ettei käry voi tulla huoneistoomme? Olen todella huolissani lasteni terveydestä.
Aihe on minulle aika vieras, mutta yritän nyt kuitenkin jotain... Näin lonkalta heitettynä, en pitäisi osakkaan oikeutta tupakoida omassa huoneistossaan niin ehdottomana, jos tämä ei siis pysty hoitamaan asiaa niin, ettei savu/haju leviä muihin huoneistoihin/yhteisiin tiloihin..
Asiasta on varmasti oikeuskäytäntö tms. jota en tunne, mutta taas näin lonkalta heitettynä niin sanoisin että jos tupakan savua/hajua leviää toisiin huoneistoihin/yhteisiin tiloihin niin se voisi olla as.oy laissa tarkoitettua "häiritsevän elämän viettämistä"
Tällaisesta tulisi antaa osakkaalle varoitus ja äärimmäisenä keinona on jopa huoneiston haltuunotto..
Valitettavasi en ala asiaa sen enempää tutkimaan, mutta uskon, että asia lähtisi parhaiten purkautumaan siten, että olet yhteydessä kunnan rakennusterveysviranomaisiin ja isännöitsijään..
Vierailija kirjoitti:
Lakimies/ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies/ap kirjoitti:
91Ei se pesänjakaja ole sen kalliimpi kuin jos sitä lakimies ilman määräystä hoitaisi.. Tietysti ilman määräystä lakimiehen voi ottaa vain tiettyä tehtävää varten (vrt koko pesän hallinnointi) esim. pelkän perukirjan teko tai pelkän jakosopimuksen teko.
Kiitos vastauksistasi! Totta kai, olet aivan oikeassa tuossa. Sen helpompaa meille lapsillekin aikanaan, jos/kun kaikki koukerot ovat menneet oikein tässä vaiheessa.
Ole hyvä!
Kiitos!! Soitan huomenna terveysviranomaiselle sillä isännöitsijä sanoi ettei voi tehdä mitään kun kyseessä on omistusasunto, jossa asuu itse omistaja.
Haluaisin työpaikalleni jonkinlaisen todistajan erästä tilannetta varten.
Mistä sellaisen voisi löytää? Tulisikohan joku lakimies yhdeksi tunniksi paikalle (tietysti korvausta vastaan)?
Lakimies/ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe on minulle aika vieras, mutta yritän nyt kuitenkin jotain... Näin lonkalta heitettynä, en pitäisi osakkaan oikeutta tupakoida omassa huoneistossaan niin ehdottomana, jos tämä ei siis pysty hoitamaan asiaa niin, ettei savu/haju leviä muihin huoneistoihin/yhteisiin tiloihin..
Asiasta on varmasti oikeuskäytäntö tms. jota en tunne, mutta taas näin lonkalta heitettynä niin sanoisin että jos tupakan savua/hajua leviää toisiin huoneistoihin/yhteisiin tiloihin niin se voisi olla as.oy laissa tarkoitettua "häiritsevän elämän viettämistä"
Tällaisesta tulisi antaa osakkaalle varoitus ja äärimmäisenä keinona on jopa huoneiston haltuunotto..
Valitettavasi en ala asiaa sen enempää tutkimaan, mutta uskon, että asia lähtisi parhaiten purkautumaan siten, että olet yhteydessä kunnan rakennusterveysviranomaisiin ja isännöitsijään..
No tutkin nyt pintapuolisesti kuitenkin. Löysin jotain oikeuskäytäntöä hallintopuolelta, joissa juttu oli kaatunut siihen, ettei aistin varaisesti todettua tupakanhajua (parveke tupakointi kyseessä) voitu osoittaa terveydelle haitalliseksi... Mielestäni tässä on eri asiasta kyse.. Siis ei ympäristöviranomaisten tekemästä hallintopäätöksestä vaan siitä, että jos naapuri tupruttelee niin, että viereisissä huoneistoissa on selvä savun haju niin minusta se on "häiritsevän elämän viettämistä". Yleensähän tuo säännös tulee kyseeseen sellaisissa tapaukissa joissa juopotellaan läpi yöt ja melutaan huoneistossa ja rappukäytävissä.. En kuitenkaan näe eroa siinä johtuuko tuo häiriö savusta vai melusta...
Suosittelen siis, että keskustelet asiasta isännöitsijän ja viranomaisten kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!! Soitan huomenna terveysviranomaiselle sillä isännöitsijä sanoi ettei voi tehdä mitään kun kyseessä on omistusasunto, jossa asuu itse omistaja.
Siis huoneisto voidaan ottaa haltuun omistajalta enintään 3 vuodeksi. Asunto-oy laki
8 luvun 3 §
2 §
Osakehuoneiston ottaminen yhtiön hallintaan
Yhtiökokous voi päättää, että osakkeenomistajan hallinnassa oleva osakehuoneisto on enintään kolmen vuoden ajaksi otettava yhtiön hallintaan, jos:
1) osakkeenomistaja ei maksa erääntynyttä yhtiövastiketta tai 3 §:n 4 momentissa tarkoitettuja kuluja;
2) osakehuoneistoa hoidetaan niin huonosti, että yhtiölle tai toiselle osakkeenomistajalle aiheutuu siitä haittaa;
3) osakehuoneistoa käytetään oleellisesti vastoin yhtiöjärjestyksestä ilmenevää käyttötarkoitusta tai muuta yhtiöjärjestyksen määräystä taikka, jos osakehuoneiston käyttötarkoituksesta ei määrätä yhtiöjärjestyksessä, vastoin yhtiön hyväksymää tai muuten vakiintunutta käyttötarkoitusta;
4) osakehuoneistossa vietetään häiritsevää elämää; tai
5) osakkeenomistaja tai muu osakehuoneistossa asuva ei noudata, mitä järjestyksen säilymiseksi yhtiön tiloissa on tarpeen.
Osakehuoneistoa ei saa ottaa yhtiön hallintaan, jos rikkomuksella on vain vähäinen merkitys.
Päätöksessä on mainittava hallintaan ottamisen peruste, kestoaika ja kohteena olevat tilat.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin työpaikalleni jonkinlaisen todistajan erästä tilannetta varten.
Mistä sellaisen voisi löytää? Tulisikohan joku lakimies yhdeksi tunniksi paikalle (tietysti korvausta vastaan)?
Tulee varmasti, lakimies tekee mitä vaan kun sille maksaa :D Vitsi :D
Kysele paikallisista aa/lakiasiantoimistoista
Onko juristilla, asianajajalla ja lakimiehellä eroa?
Vierailija kirjoitti:
Viestini katosi jonnekin :( eli onko laillista, että mulla on 3 vapaapäivää kuukaudessa? olen kioskimyyjä
Työoikeus on aika haastava ja koukeroinen oikeudenala. Tessejä vaikka minkälaisia.. Tietyt raamit tulee esim työaikalaista, mutta niistäkin voidaan tesseillä toisinaan poiketa (siis tes, työehtosopimus).
Asiaa pitäisi tutkia aika yksityiskohtaisesti, jotta voisin ottaa kantaa. mutta sellaiseen ei valitetavasti ole nyt mahdollisuutta.. Jos kuulut ammattiliittoon niin suosittelen olemaan yhteydessä liittosi lakimieheen.
Vähän vähältähän nuo vapaapäivät kyllä kuulostaa, ja aavistus on niinkuin sinullakin...
Vierailija kirjoitti:
Lakimies on suorittanut oikeusteteellien yliopistotutkinnon. Asianajaja on sellainen lakimies, joka kuuluu asianajaja liittoon (vain liittoon kuuluva saa käyttää asianajaja nimikettä). Juristi on sama kuin lakimies (jurist på svenska)... Ei ole väärin sanoa asianajaja lakimieheksi, mutta mutta liittoon kuulumaton lakimies ei ole asianajaja...
Lakimies/ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies on suorittanut oikeusteteellien yliopistotutkinnon. Asianajaja on sellainen lakimies, joka kuuluu asianajaja liittoon (vain liittoon kuuluva saa käyttää asianajaja nimikettä). Juristi on sama kuin lakimies (jurist på svenska)... Ei ole väärin sanoa asianajaja lakimieheksi, mutta mutta liittoon kuulumaton lakimies ei ole asianajaja...
Niin ja asianajoliittoon kuulumisen edellytksenä on 4 vuoden työkokemus lakimiehen tehtävistä, joista väh 2 vuotta pitää olla asianajollisista tehtväistä ja lisäksi pitää suorittaa aa-tutkinto
Äitini erosi ja meni uudelleen naimisiin. Äitini omistaa omakotitalon, josta vielä vähän velkaa ja uusi mies ilmeisesti myös ottanut lainaa nimiinsä. Miehellä ei ole lapsia. Miten perinnönjako menee, jos mies kuolee tai jos äitini kuolee? Periikö miehen sukulaiset puolet talosta?
Tarkoitus olisi, että perintö jäisi minulle ja siskolleni. Miten tämä pitää hoitaa?
Lakimies/ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis huoneisto voidaan ottaa haltuun omistajalta enintään 3 vuodeksi. Asunto-oy laki
8 luvun 3 §
2 §
Yhtiökokous voi päättää, että osakkeenomistajan hallinnassa oleva osakehuoneisto on enintään kolmen vuoden ajaksi otettava yhtiön hallintaan, jos:
1) osakkeenomistaja ei maksa erääntynyttä yhtiövastiketta tai 3 §:n 4 momentissa tarkoitettuja kuluja;
2) osakehuoneistoa hoidetaan niin huonosti, että yhtiölle tai toiselle osakkeenomistajalle aiheutuu siitä haittaa;
3) osakehuoneistoa käytetään oleellisesti vastoin yhtiöjärjestyksestä ilmenevää käyttötarkoitusta tai muuta yhtiöjärjestyksen määräystä taikka, jos osakehuoneiston käyttötarkoituksesta ei määrätä yhtiöjärjestyksessä, vastoin yhtiön hyväksymää tai muuten vakiintunutta käyttötarkoitusta;
5) osakkeenomistaja tai muu osakehuoneistossa asuva ei noudata, mitä järjestyksen säilymiseksi yhtiön tiloissa on tarpeen.
Osakehuoneistoa ei saa ottaa yhtiön hallintaan, jos rikkomuksella on vain vähäinen merkitys.
Päätöksessä on mainittava hallintaan ottamisen peruste, kestoaika ja kohteena olevat tilat.
Tupakanpoltto sisällä ei ole häiritsevän elämän viettämistä enempää kuin silakoiden paistaminen pannulla tai hajuvedessä kuorrutettuna liikkuminen käytävässä ja hississä.
Vierailija kirjoitti:
Lakimies/ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 luvun 3 §
2 §
Tupakanpoltto sisällä ei ole häiritsevän elämän viettämistä enempää kuin silakoiden paistaminen pannulla tai hajuvedessä kuorrutettuna liikkuminen käytävässä ja hississä.
Niin nimimerkillä asinatuntija :D
Ei ole juridinen kysymys, mutta ihan mielenkiinnosta pääsykoerumban keskellä kysyn: miten hyvin osaat matematiikkaa? Meneekö lukion pitkän matikan geometria tai derivaatan sovellukset?