Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?

Vierailija
12.05.2016 |

Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.

Kommentit (2309)

Vierailija
1261/2309 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen vieläkin kauhulla silloisen hyvän ystäväni häitä, vaikka aikaa on jo yli kymmenen vuotta. Häät olivat kauheat kahdestakin syystä.

Ensinnäkin, kyseessä oli riitaisa ja alkoon menevä parikymppinen opiskelijapariskunta, jonka ongelmia ei ratkaissut yhteinen koiranpentu, joten yrittivät naimisiinmenoa. Kihlat purkivat kahdesti häitä odotellessa. He järjestivät häät pihallaan, pienellä budjetilla ja itse tehden. Sinänsä kiva ajatus. Kaikki valmistelut joissa olin mukana, tehtiin pienessä viinissä. Esim. kesken hääkutsujen kirjoittamisen tuli 'kiva idea' leimata viinilasin jalalla punaviinillä rinkuloita kutsuun ja kaataa kutsun päälle punaviiniläikkiä. Kiva ajatus, toteutus vain vähän ontui. Kaikki valmistelut tuntuivat keskittyvän enemmän siihen että on kiva olla pienessä, kuin itse häiden valmisteluun ja että siinä sivussa voisi ottaa lasin jos toisenkin. No, koska olin apuna paljon häiden suunnittelussa ja valmistelussa, halusi pariskunta palkita minut avecillisella kutsulla, vaikkei minulla ollut kumppania tuohon aikaan. Sanoivat moneen kertaan, että on ok tuoda kaveri tai tapailukumppani, vaikka baarista raahattu olisi sopinut heidän puolestaan 'koska luvassa on rennot pihahäät kavereille'. Vielä edellisenä päivänä olin avustamassa erinäisten tavaroiden kantamisessa morsianta, kun puhuimme että onpa kiva että sain hyvän ystäväni suostuteltua häihin mukaan. Hän oli siis tulossa pohjoissuomesta viikonlopuksi etelään luokseni ja olin hyvillä mielin siitä että sain ystävän seuraksi.

No, seuraavana aamuna morsian lähetti vaikeana tekstiviestin että toivoo minun tulevan yksin, sillä he eivät haluakaan vieraita häihinsä vaan haluavat juhlia tuttujen kaverien kesken. Kerroin asian vaikeana ystävälleni, joka tarjoutui olemaan kuskini häiden ajan. Olin pahoillani ja nolona, olimmehan jo valmistautuneet edellisenä iltana, paketoinut lahjan ym. En halunnut myöskään pahoittaa tämän morsiamen mieltä, joten kohteliaasti vastasin ymmärtäväni ja tulevani yksin.

Itse vihkitilaisuus järjestettiin pariskunnan takaterassilla ja hyvin pieneen rivitalonpihaan oli kokoontunut n.60 juhlijaa. Morsiuspari oli kännissä jo ennen vihkitilaisuutta. Kamalaa katsottavaa muuten aamusta humalainen morsian. Siinä seisoimme kuin sillit suolassa, kuivin suin auringon porottaessa. Lopulta minulle selvisi, että valmisteluissa oli tosiaan panostettu pieniin yksityiskohtiin ja tuhkakuppien koristeluun, muttei muuhun. Istumapaikkoja oli neljä terassipöytää tuoleineen, loput istuivat terassinportailla tai maassa. Morsian lämmitteli keittiössä lihapullia ja kantoi Forssan valmissalaatteja hiki hatussa. Seuraavaksi olikin ensimmäisen tappelun aika, kun morsiuspari keksi riidan jostain turhasta. Olin vihkitilaisuuden ajan ja poistuin syömättä aika pian. Heti sen jälkeen kun morsian tuli tervehtimään seuruetta jossa istuin, mutta jätti minut huomiotta. Oli ilmeisen vihainen, enkä vieläkään tiedä mistä. Eikä kyllä ole kiinnostanut jälkikäteen, välit jäivät siinä samassa. Onneksi, enpä ole moisia juoppoja elämääni kaivannut.

Perskänneily ei kyllä häihin sovi :/ olipa muutenkin ikävää käyttäytymistä sinua kohtaan ja ystävääsi. Ettekö häiden jälkeen enää olleet missään tekemisissä, siis että jäikö välien katkeaminen ihan pimentoon?

Vierailija
1262/2309 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen vieläkin kauhulla silloisen hyvän ystäväni häitä, vaikka aikaa on jo yli kymmenen vuotta. Häät olivat kauheat kahdestakin syystä.

Ensinnäkin, kyseessä oli riitaisa ja alkoon menevä parikymppinen opiskelijapariskunta, jonka ongelmia ei ratkaissut yhteinen koiranpentu, joten yrittivät naimisiinmenoa. Kihlat purkivat kahdesti häitä odotellessa. He järjestivät häät pihallaan, pienellä budjetilla ja itse tehden. Sinänsä kiva ajatus. Kaikki valmistelut joissa olin mukana, tehtiin pienessä viinissä. Esim. kesken hääkutsujen kirjoittamisen tuli 'kiva idea' leimata viinilasin jalalla punaviinillä rinkuloita kutsuun ja kaataa kutsun päälle punaviiniläikkiä. Kiva ajatus, toteutus vain vähän ontui. Kaikki valmistelut tuntuivat keskittyvän enemmän siihen että on kiva olla pienessä, kuin itse häiden valmisteluun ja että siinä sivussa voisi ottaa lasin jos toisenkin. No, koska olin apuna paljon häiden suunnittelussa ja valmistelussa, halusi pariskunta palkita minut avecillisella kutsulla, vaikkei minulla ollut kumppania tuohon aikaan. Sanoivat moneen kertaan, että on ok tuoda kaveri tai tapailukumppani, vaikka baarista raahattu olisi sopinut heidän puolestaan 'koska luvassa on rennot pihahäät kavereille'. Vielä edellisenä päivänä olin avustamassa erinäisten tavaroiden kantamisessa morsianta, kun puhuimme että onpa kiva että sain hyvän ystäväni suostuteltua häihin mukaan. Hän oli siis tulossa pohjoissuomesta viikonlopuksi etelään luokseni ja olin hyvillä mielin siitä että sain ystävän seuraksi.

No, seuraavana aamuna morsian lähetti vaikeana tekstiviestin että toivoo minun tulevan yksin, sillä he eivät haluakaan vieraita häihinsä vaan haluavat juhlia tuttujen kaverien kesken. Kerroin asian vaikeana ystävälleni, joka tarjoutui olemaan kuskini häiden ajan. Olin pahoillani ja nolona, olimmehan jo valmistautuneet edellisenä iltana, paketoinut lahjan ym. En halunnut myöskään pahoittaa tämän morsiamen mieltä, joten kohteliaasti vastasin ymmärtäväni ja tulevani yksin.

Itse vihkitilaisuus järjestettiin pariskunnan takaterassilla ja hyvin pieneen rivitalonpihaan oli kokoontunut n.60 juhlijaa. Morsiuspari oli kännissä jo ennen vihkitilaisuutta. Kamalaa katsottavaa muuten aamusta humalainen morsian. Siinä seisoimme kuin sillit suolassa, kuivin suin auringon porottaessa. Lopulta minulle selvisi, että valmisteluissa oli tosiaan panostettu pieniin yksityiskohtiin ja tuhkakuppien koristeluun, muttei muuhun. Istumapaikkoja oli neljä terassipöytää tuoleineen, loput istuivat terassinportailla tai maassa. Morsian lämmitteli keittiössä lihapullia ja kantoi Forssan valmissalaatteja hiki hatussa. Seuraavaksi olikin ensimmäisen tappelun aika, kun morsiuspari keksi riidan jostain turhasta. Olin vihkitilaisuuden ajan ja poistuin syömättä aika pian. Heti sen jälkeen kun morsian tuli tervehtimään seuruetta jossa istuin, mutta jätti minut huomiotta. Oli ilmeisen vihainen, enkä vieläkään tiedä mistä. Eikä kyllä ole kiinnostanut jälkikäteen, välit jäivät siinä samassa. Onneksi, enpä ole moisia juoppoja elämääni kaivannut.

Perskänneily ei kyllä häihin sovi :/ olipa muutenkin ikävää käyttäytymistä sinua kohtaan ja ystävääsi. Ettekö häiden jälkeen enää olleet missään tekemisissä, siis että jäikö välien katkeaminen ihan pimentoon?

Emme ole olleet missään tekemisissä. Poistuin häistä, enkä kuullut heistä enää sanallakaan. En saanut edes kiitoskorttia, en tosin tiedä saiko muutkaan. Enkä myöskään itse yrittänyt ottaa yhteyttä ja selvittää tätä tilannetta. Koin kuitenkin itse ymmärtäneeni riittävästi ystävääni, ehkä olisin yrittänyt jos minulla olisi ollut edes joku haju mistä morsiamen kiukuttelu olisi voinut alkaa. Luulen että alkoholilla on iso osa hänen mielenterveytensä tasapainon kanssa, enkä ole kiinnostunut tuollaisia ihmisiä elämässäni kantamaan. Jossain kohtaa poistin heidät myös somesta kavereista, etteivät jää vuosikausiksi kyttäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2309 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häävieras kirjoitti:

Ikävintä:no

- Pitkä matka kirkon ja hääpaikan välillä, varsinkin, jos ei ole bussikuljetusta. Hääpaikalta pitää myös päästä helposti pois.

- Hääparin odottaminen valokuvauksesta - ottakaa kuvat etukäteen!

-Tuntemattomien viereen joutuminen ruokapöydässä - laittakaa paikat vain vanhemmillenne ym. teille kaikkein tärkeimmille ihmisille, muut saakoon valita paikkansa itse.

- Ikävää on, jos hääpaikalla on pieniä huoneita, jolloin kaikki eivät näe hääparia.

- Ruokarajoitteita (esim. gluteeniton, laktoositon, maidoton, vegaani, pähkinä- tai manteliallerginen) ei ole otettu huomioon. Nykyisin kaikki ruoka (kakkukin) voidaan tehdä helposti gluteenittomaksi, laktoosittomaksi tai maidottomaksi ja lihat, kalat voi laittaa erikseen. Inhottaa, kun usein erityisesti gluteeniton voi syödä vain jotain pientä hääpöydästä ja ehkä hänelle on tehty joku vaatimaton leivos kakun tilalle. Siis kaikki ruoka ruokailijoiden mukaan, kysy etukäteen ruokarajoitteet. Kunnon merkinnät ruokiin, jos niissä on jotain jollekin vieraalle sopimatonta ja vähän erikseen pöydän päähän sellaiset ruoat, etteivät sekoitu "puhtaisiin". Ja tarpeeksi ruokaa, ettei lopu kesken ja ruoka tarpeeksi kauan esillä. Olen ollut häissä, jossa viimeisimmille hakijoille ei ruokaa riittänyt. Se oli todella ikävää ja noloa. Pitopalvelut usein mitoittavat annokset liian pieniksi ja usein vievät ruoat pois, kun lähtevät. Kun niistä kerran on maksettu, ei niitä tarvitse viedä pois?

Ehdotuksia:

- Ohjelmavihkonen on hyvä olla, jotta tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu

- Jos haluaa leikkiä: ei liian montaa, vain jokunen tosi hauska leikki, joita on myös kiva katsoa osallistumatta niihin

- Mukavaa oli eräissä häissä, joissa jokainen esitteli itsensä pöytä kerrallaan. Siihen tarvitaan seremoniamestari ja mikrofoni. Läheisimmät kertoivat jonkun kivan jutun jomman kumman nuoruudesta tai miten tutustuivat pariskunnan toiseen osapuoleen, ja ystävät kertoivat, miten esimerkiksi olivat tutustuneet ystäväänsä. 

- Ruokailun jälkeen morsiuspari kiertää yhdessä joka pöydässä hetken rupatellen.

- Jos paikalla on lapsia, olisi heille kiva olla jotain omaa ohjelmaakin, jotta vanhemmat pääsisivät vähän "helpommalla". Vaikkapa yhtenä esimerkiksi piirustusta, voisivat tehdä hääparista piirustuksia. Lastenohjelmalla voisi olla joku aikuinen vetäjä.

- Kiva tapa on myös, että hääparista on hääpaikalla valokuva-albumeita kuvateksteineen. Varta vasten häitä varten tehtyjä, joissa on kummastakin lapsuus- ja nuoruuskuvia (myös perheestä) ja yhteisen taipaleen alusta tähän päivään. Molemmista eri albumit.

- Jos on lahjapöytä, olisi kiva, kun morsiuspari kävisi sitä katsomassa ja avaisi lahjat ja siinä samalla kiittäisi lahjasta. Se on yksi mukava ohjelma häihin.

- Orkesteri tai tiskijukka, erilaista kaikille sopivaa musiikkia ja tanssia.

- Hääkimpun heitto on mukava perinne, mutta se sukkanauhan vetäminen suulla typerää mielestäni.

- Ruokajuomien lisäksi baari, josta voi esimerkiksi itse ostaa juomia, jos kaikkea ei tarjota, mutta katsokaa, ettette itse juo itseänne humalaan. Mikään ei ole nolompaa, kuin änkyräkännissä oleva morsiuspari (tai morsiusparin vanhemmat).

- Iltaruoka ruokarajoitteet huomioiden, jos juhlat kestävät kauan

Onnea häihin ja elämään!

No kyllä menee hankalaksi, jos jokaikisen vieraan ruokarajoitteet aletaan huomioimaan koko tarjoilussa. Ymmärrän toki allergiat, mutta että vegaanitkin? Haloo?

Miksi vegaanin ruokavaliota ei tarvitse ottaa huomioon eikä kunnioittaa? Haloo??

Koska veganismi on valinta, mutta allergioille ei voi mitään.

Vegaani voi ottaa itselleen mukaan jotain pientä purtavaa, pähkinöitä tai hedelmää tms. 

Ja samaa suosittelisin allergikoillekin. Ne juhlatarjoilut on  kalliita ja jos suurin osa ihmisistä syö samaa ruokaa, esim. lihaa ja kalaa, niin tulisi vaan yksinkertaisesti helvetin kalliiksi jos on sitä JA jotain vegaaniruokaa lisäksi tarjolla. Salaatti kuuluu toki asiaan.

Erityisruokavalion ruoat on aina kalliimpia ja hankalampia tarjota kuin sekasyöjien.

Et taida tietää veganismista yhtään mitään. Kenties olet jopa syönyt vegaani ruokaa tietämättäsi 😱 Ja eikös sekasyöjänkin ruokavalio ole valinta?

Tarjosin kerran vannoutuneelle sekasyöjälle kaurajauhispihvejä. Luuli syövänsä jauhelihapihvejä. Ei meinannut millään uskoa, kun kerroin mitä syötiin 😄

No sehän riippuu mistä ruoasta on kysymys. Kyllä vegaaniset tarjoilut vaan on kalliimmat kuin liharuokatarjoilut, vaikka tarjoaisi mitä. 

En ole mitenkään vegaaneja vastaan ja olen itse joskus syönyt vegaaniruokaa ja oli ihan hyvää. Mutta jos häävieraita on vaikka 100 ja vegaaneja heistä 3, niin minusta on röyhkeää vaatia että kaikki tanssisivat juuri heidän pillinsä mukaan. 

Voi hyvin tehdä vihreää salaattia pähkinöillä, perunat ja esim tomaatteja. Sekä laktoositon kakku on aivan helppo tehdä. Ei moussea.

Vierailija
1264/2309 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ja minä olemme vegaaneja, joten tottakai olivat häätarjoilumme kokonaan vegaaniset. Asia oli kaikilla vierailla tiedossa etukäteen, ja jos joku jätti tämän takia tulematta niin minulla ei ole siitä aavistustakaan, koska en kysellyt syitä jälkeenpäin poisjääneiltä. Mikä tahansa syy on kelvollinen.

Paikalle tulleista useampi "lihaani" on jälkeenpäin spontaanisti kehunut ruokaa (ilman että olisi ollut ruoka tai häät tai ainakaan hääruoka puheenaiheena) ja kysynyt pitopalvelun perään. Hääkakku oli Fazerilta, ja vaikea uskoa, että kenellekään olisi suutuntuma/maku ollut suklaamoussekakussa outo tai inhottava, mitä nyt yksi kaveri maistellessaan mainitsi, että olisi voinut olla keksimäisempi pohja.

Koska vieraiden joukossa oli pari keliaakikkoa, niin suurin osa tarjoilusta oli myös tehty gluteenittomaksi, mitä taas en itse tullut syödessäni edes ajatelleeksi, vaikkei itselleni kyseinen rajoite olekaan tarpeellinen. Herkullista ruokaa oli kaikin puolin, ja onnekseni sitä oli myös riittävästi. Iltapalaksi vieraat saivat vihiksiä sipulin ja ketsupin/sinapin kanssa.

Ehkä jos joku kuorruttaa omatekemän kakkunsa kookoskermalla ja tarjoilee eilen liotetettuja voipapuja kombuchan kanssa, voi vierailla tulla hieman ilmavaivoja ja naaman nyrpistelyä, mutta tällaiset tarjoilut jos joku varaa, niin varmaan olisi liharuistakin heiltä saanut ripulin.

Aiheeseen puolestaan vastaisin, että odottelu, kylmä juhlatila, ja juonto jota ei kuule, ovat olleet ikävimpiä piirteitä häissä. Tämän lisäksi liian pitkät puheet hääparin vanhemmilta.

Ajatteletko myös niin että lihansyöjä hääpari tarjoaa myös pelkkiä liharuokia pääruuaksi ja myös hääkakku yms on maitopohjaisia samalla logiikalla kuin te?

Eli ei tarvitse ajatella muita?

Yli kymmenen vegaanivuoteni aikana olen suurimmassa osassa juhlia joko pärjännyt salaatilla, viinirypäleillä, ja mustalla kahvilla tai sitten vastaavasti syönyt salaa omia eväitä laukusta. En ole koskaan vaatinut vegaanista ruokaa, mutta kysyttäessä tietty maininnut etukäteen ruokavalioni. Jos ruokavalioni on ollut tiedossa, on yleensä aina ollut edes joku ruokalaji minullekin sopivaksi tehty, mutta tällaista ruokaa ei ole tarvinnut erottaa muusta juhlaruoasta ja muutkin ovat siitä nauttineet.

On kohteliasta tarjota vakaumuksellisista syistä tiettyjä ruoka-aineita systemaattisesti välttäville vieraille myös heille sopivaa ruokaa, mutta millainen vakaumus edellyttää, että eläintuotteita on saatava joka aterialla?

Ihan yhtä kohteliasta on huolehtia kaikista vieraista eikä tuputtaa omaa vakaumustaan häissä.

Maksaisitko omasta lompakosta esim. koiranlihaa jos joku vieraista sanoisi sen olevan välttämätöntä hänen viihtyvyydelleen?

Älä viitsi. Tuo oli pelkästään typerää.

Vierailija
1265/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ja minä olemme vegaaneja, joten tottakai olivat häätarjoilumme kokonaan vegaaniset. Asia oli kaikilla vierailla tiedossa etukäteen, ja jos joku jätti tämän takia tulematta niin minulla ei ole siitä aavistustakaan, koska en kysellyt syitä jälkeenpäin poisjääneiltä. Mikä tahansa syy on kelvollinen.

Paikalle tulleista useampi "lihaani" on jälkeenpäin spontaanisti kehunut ruokaa (ilman että olisi ollut ruoka tai häät tai ainakaan hääruoka puheenaiheena) ja kysynyt pitopalvelun perään. Hääkakku oli Fazerilta, ja vaikea uskoa, että kenellekään olisi suutuntuma/maku ollut suklaamoussekakussa outo tai inhottava, mitä nyt yksi kaveri maistellessaan mainitsi, että olisi voinut olla keksimäisempi pohja.

Koska vieraiden joukossa oli pari keliaakikkoa, niin suurin osa tarjoilusta oli myös tehty gluteenittomaksi, mitä taas en itse tullut syödessäni edes ajatelleeksi, vaikkei itselleni kyseinen rajoite olekaan tarpeellinen. Herkullista ruokaa oli kaikin puolin, ja onnekseni sitä oli myös riittävästi. Iltapalaksi vieraat saivat vihiksiä sipulin ja ketsupin/sinapin kanssa.

Ehkä jos joku kuorruttaa omatekemän kakkunsa kookoskermalla ja tarjoilee eilen liotetettuja voipapuja kombuchan kanssa, voi vierailla tulla hieman ilmavaivoja ja naaman nyrpistelyä, mutta tällaiset tarjoilut jos joku varaa, niin varmaan olisi liharuistakin heiltä saanut ripulin.

Aiheeseen puolestaan vastaisin, että odottelu, kylmä juhlatila, ja juonto jota ei kuule, ovat olleet ikävimpiä piirteitä häissä. Tämän lisäksi liian pitkät puheet hääparin vanhemmilta.

Ajatteletko myös niin että lihansyöjä hääpari tarjoaa myös pelkkiä liharuokia pääruuaksi ja myös hääkakku yms on maitopohjaisia samalla logiikalla kuin te?

Yli kymmenen vegaanivuoteni aikana olen suurimmassa osassa juhlia joko pärjännyt salaatilla, viinirypäleillä, ja mustalla kahvilla tai sitten vastaavasti syönyt salaa omia eväitä laukusta. En ole koskaan vaatinut vegaanista ruokaa, mutta kysyttäessä tietty maininnut etukäteen ruokavalioni. Jos ruokavalioni on ollut tiedossa, on yleensä aina ollut edes joku ruokalaji minullekin sopivaksi tehty, mutta tällaista ruokaa ei ole tarvinnut erottaa muusta juhlaruoasta ja muutkin ovat siitä nauttineet.

On kohteliasta tarjota vakaumuksellisista syistä tiettyjä ruoka-aineita systemaattisesti välttäville vieraille myös heille sopivaa ruokaa, mutta millainen vakaumus edellyttää, että eläintuotteita on saatava joka aterialla?

Ihan yhtä kohteliasta on huolehtia kaikista vieraista eikä tuputtaa omaa vakaumustaan häissä.

Maksaisitko omasta lompakosta esim. koiranlihaa jos joku vieraista sanoisi sen olevan välttämätöntä hänen viihtyvyydelleen?

Älä viitsi. Tuo oli pelkästään typerää.

Jos se on niin typerää, kai siihen voi vastata? Monille vegaaneille tuotantoeläimet ovat samanarvoisia koirien ja kissojen kanssa.

Vierailija
1266/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mukavaa oli eräissä häissä, joissa jokainen esitteli itsensä pöytä kerrallaan. Siihen tarvitaan seremoniamestari ja mikrofoni. Läheisimmät kertoivat jonkun kivan jutun jomman kumman nuoruudesta tai miten tutustuivat pariskunnan toiseen osapuoleen, ja ystävät kertoivat, miten esimerkiksi olivat tutustuneet ystäväänsä. "

Tämä olisi maanpäällinen hekvetti ja kammottava painajainen. Lähtisin häistä pois, ennenkuin ehdittäisiin kohdalleni.

Mietin juuri samaa. Kiva istua ja jännittää sydän pamppaillen, kainalot märkinä, itkua ja oksennusta pidätellen omaa vuoroaan.

Serkkuni juhlissa tämä oli järjestetty hienosti: pariskunta kiersi pöydät ja kertoi muutamalla lauseella jokaisesta vieraasta. Saatiin tietää, kuka on kuka, eikä kenenkään tarvinnut just jännittää ja alkaa ääneen ison porukan edessä.

Mutta mukavintahan oli, että näin he myös kertoivat ajatelleensa ihan jokaista vierasta jo etukäteen, jokainen oli tärkeä ja kutsuttu!

Todella upea ajatus ja toteutus hääparilta! Saa tuntemaan vieraan toivotuksi. Tuollainen olisi hieno esittely, eikä pakotettaisi ketään esiintymään. Terveisin eka kommentoija, joka ahdistuisi todella 9aljon, jos joutuisi esittelemään itsensä häissä vierasjoulon keskellä.

Vierailija
1267/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin vaikea hahmottaa se ero siinä, että "lihansyöjä" syö myös niitä samoja ruoka-aineita kuin veget, mutta veget ei syö lihaa?

Onko niin vaikeaa hahmottaa sitä että häävieraat toivovat hyvää herkullista ruokaa juhlissa?

Ja että on kohteliasta tarjota kaikille vierailleen jotain syötävää eikä mennä vain omien mieltymysten mukaan.

Vierailija
1268/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mainittu jo, mutta sellainen hääpaikka, jossa on monta pientä huonetta. Saattaa mennä juhlat ohi hääparia juurikaan näkemättä, jos joutuu jonnekin perimmäiseen kamariin. Kaiken huippu oli serkkuni häät, joissa pieni osa vieraista oli sijoitettu juhlatilan yläkertaan ja heille näytettiin alakerran tapahtumia screeniltä.

Myös odottelu on tympeää, varsinkin jos ei pääse mihinkään sisätiloihin, tai edes istumaan.

Vierailija
1269/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin vaikea hahmottaa se ero siinä, että "lihansyöjä" syö myös niitä samoja ruoka-aineita kuin veget, mutta veget ei syö lihaa?

Onko niin vaikeaa hahmottaa sitä että häävieraat toivovat hyvää herkullista ruokaa juhlissa?

Ja että on kohteliasta tarjota kaikille vierailleen jotain syötävää eikä mennä vain omien mieltymysten mukaan.

Ruokarajoitteesi on kaikki kasvikunnan tuotteet? Onpa surullinen elämä.

1270/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älkää intoilko häistänne sellaisille joita ei ole kutsuttu häihin, tuntuu lähes kiusamiselta varsinkin jos tämä kokee sinut/teidät parhaimpien kavereidensa joukkoon.

2. Jos päätätte kutsua tällaisen sittenkin viime tipassa häihinne, niin antakaa hänen ottaa avec mukaan jollei tämä tunne häistä kunnolla ketään ja jos ystävänne joiden kanssa hänet laitetaan istumaan ovat hitaasti lämpeäviä uusille ihmisille. Oli tosi kurja koittaa saada edes jotain hyvää päivää, kirvesvartta -keskustelua aikaiseksi samalla kun toiset eivät edes yritä tutustua. Lähdin vähän ruokailun ja häävalssin jälkeen kotiin.

Eri häistä:

3. Jos teillä on jokin kumppanisi kanssa yhteinen harrastus kuten klassinen musiikki, niin älkää antako yhteisten ystävienne soittaa tunnin ajan erilaisia sinfonioita ja konserttoja heti ruokailun jälkeen. Lässäyttää tunnelman tehokkaasti. Sama juttu muissa fanijutuissa, mieluiten ruokailun lomassa jotain sellaista joissa pitää olla todella fani tykätäkseen showsta tai josta ei ole hyötyä yleisen tunnelman ja energian nostatuksen kannalta. Jos esitys pitää olla ruokailun jälkeen, niin 10 min olisi lähempänä ja jotain energistä ohjelmaa sen jälkeen.

Vierailija
1271/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toivoisin, että häitä ei järjestettäisi paikkaan, missä on pirtinpenkit ja pitkät pöydät tungettu ahtaasti toisiinsa kiinni. Kun sieltä keskeltä lähtee mekon kanssa yrittämään hakea lisää ruokaa/juomaa/vessaan tms.

Nuo penkit on muutenkin yleensä tosi epämukavia, epäkäytännöllisyyden lisäksi. Yksissä häissä oli parikin vanhempaa mummoa, joiden kohdalla nuo penkit aiheutti todella suuren ongelman. Ensinnäkin piti muuttaa istumajärjestystä, että saatiin nuo huonokuntoiset vanhat rouvat sinne penkin päähän, että pääsevät edes ylös ja huomasi kyllä miten epävakaasti istuivat siinä selkänojattomassa penkissä. Heti ruokailun jälkeen heidän piti siirtyä hieman sivummalle sohvaan istumaan, koska koko tilassa ei ollut normaaleja tuoleja, joita olisi voinut pöydän ääreen siirtää.

Nämä pirtinpenkit on tullut useammassakin paikassa vastaan.  Itsellä eräs muuten hienon oloinen paikka on jäämässä pois kilpailusta kun paikan emännälle penkkien korvaaminen tuoleilla (edes meidän piikkiin) on mahdoton ajatus. Tätä en itse sitten taas ymmärrä, kuitenkin kyseessä juhlatila eikä mikään metsästysmaja tms..

Kuitenkin kerrottu, että juhlaväestä iso osa on joko iäkkäämpää rollaattoriväkeä tai tälläisia keski-ikäisiä  selkä/polvivaivaisia. Lisäksi en muutenkaan halua, että vieraani joutuvat juhlamekkojen kanssa loikkimaan penkin yli. Tarkoitus kuitenkin olisi tilassa viihtyä pitkälle iltaan.

Vierailija
1272/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraina on liikaa mummoja, tätiä ja setiä, joiden ikä on +70 niin eihän se meno ole ratkiriemukasta. Vanhukset ovat jäykkiä ja muodollisia, itse en kutsuisi yhtään vanhaa häihini. 

Vierailija
1273/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät kutsuttiin ystävien häihin, olin näistä aivan innoissani, koska muitakin kavereita oli kutsuttu ja tulossa, monia sellaisiakin, joita en ollut vähään aikaan nähnyt. Odotin siis kovasti, että nyt tulee hauskat häät.

Periaatteessa muuten, mutta kaikki muut kaverit oli laitettu samaan pöytään, minut ja mieheni erikseen, siis meidätkin erotettiin toisistamme johonkin sukupöytään istumaan.

Selitys oli, että ollaan niin ihana rento pariskunta ja tullaan toimeen kenen kanssa vaan, niin ajateltiin, että juttelette ja tutustutatte siellä pöydässä sitten ihmisiä.

Kiitti, harmitti ihan huolella vielä kun ohjelmat oli niin pitkiä, että meni pitkälle iltaan ennen kuin siitä palveluspöydästä meinasi kehdata edes miestään etsimään mennä. Lähdettiin kotiin sitten ja aateltiin, että tavataan kavereita kait joskus toiste.

Vierailija
1274/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät kutsuttiin ystävien häihin, olin näistä aivan innoissani, koska muitakin kavereita oli kutsuttu ja tulossa, monia sellaisiakin, joita en ollut vähään aikaan nähnyt. Odotin siis kovasti, että nyt tulee hauskat häät.

Periaatteessa muuten, mutta kaikki muut kaverit oli laitettu samaan pöytään, minut ja mieheni erikseen, siis meidätkin erotettiin toisistamme johonkin sukupöytään istumaan.

Selitys oli, että ollaan niin ihana rento pariskunta ja tullaan toimeen kenen kanssa vaan, niin ajateltiin, että juttelette ja tutustutatte siellä pöydässä sitten ihmisiä.

Kiitti, harmitti ihan huolella vielä kun ohjelmat oli niin pitkiä, että meni pitkälle iltaan ennen kuin siitä palveluspöydästä meinasi kehdata edes miestään etsimään mennä. Lähdettiin kotiin sitten ja aateltiin, että tavataan kavereita kait joskus toiste.

Jos ketjua lukee joku häitään suunnitteleva, niin ottakaa näistä kokemuksista opiksi: laittakaa ihmiset istumaan tuttujensa kanssa. Vieraiden sekaan vain ne, jotka eivät tunne juhlissa muita kuin avecinsa.

Vierailija
1275/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Iltatsanomat ole vielä tehnyt tästä juttua "Oletko suunnitellut hääsi ihan väärin?". Voisi oikeasti valjeta jollekin, että on huono idea odotuttaa vieraita tuntitolkulla ilman istumapaikkoja, ruokaa ja juomaa, suomalaiset ei tykkää istua ventovieraiden kanssa samassa pöydässä, hääleikit on kamalia ja kukaan ei halua tulla plaseeratuksi jonnekin sivuhuoneeseen.

Vierailija
1276/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hääpari ihan aidosti ajattelee, että hääväki tykkää hengailla ihan muuten vain siinä hääpaikan luona sillä aikaa, kun he ovat kuvissa muualla, jotta sitten heidän tultuaan kaikki voivat nähdä paikan "yhdessä ensi kertaa". 

Ja sitten on niitä häitä, joissa sinne juhlapaikkaan pääsee vasta aikaan x, mutta vieraat ovat ulkopuolella jo aikaan y. Kaikki eivät ajattele, että se voisi haitata osaa vieraista juuri tässäkin ketjussa mainituista syistä. 

Välillä on varmasti käynyt myös aidosti moka: juhlapaikan avaimet ovat kaasolla/bestmanilla, joka on kuskaamassa hääparia kuviin/minne ikinä, eikä tajuttu, että se kaaso/bestman/hääparin vanhemmat jne voisi päästää sillä aikaa vieraat jo sisälle.

Vierailija
1277/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki virallinen ohjelma ja pönötys on tylsää ja mitäänsanomatonta. Puheet useimmiten aiheuttaa myötähäpeää ja kaikki leikit on lähes poikkeuksetta kauheita. Papin puheet ei kiinnosta.

Oikeastaan ainoastaan kaikkein läheisimpien ihmisten häät ylipäätään kiinnostaa yhtään, etäisempien kavereiden ja sukulaisten häät ei ole millään tavalla antoisia, osallistuminen on ikävä velvollisuus ja lähinnä odottaa milloin pääsee pois.

En välitä isoista juhlista muutenkaan, tykkään kun paikalla on vain ne oikeasti rakkaimmat ja merkityksellisimmät ihmiset.

Vierailija
1278/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä jotenkin ymmärrän sen, että jos itse hääpari on vegaanilla ruokavaliolla, niin tarjoilukin on heidän näköisensä. Näin kuitenkin olettaisin olevan myös sekasyöjien häissä, eikä niin että kaikki tarjoilut laaditaan muutaman vieraan omavalintaisten ruokarajoitteiden mukaisesti. Ruoka-allergioihin saa varmasti jonkun erikseen valmistetun annoksen. 

Vierailija
1279/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani voi ottaa itselleen mukaan jotain pientä purtavaa, pähkinöitä tai hedelmää tms. 

Ja samaa suosittelisin allergikoillekin.

Minä suosittelen lihaaneille, että ottavat mukaansa sellaisia kuivalihapötköjä (beef jerky taitaa olla englanninkielinen sana niille). Käsittääkseni ne kestävät ilman kylmäsäilytystä, ainakin hääjuhlan ajan. Niitä voi järsiä, jos tulee kova lihanhimo kesken kaiken. 

Vierailija
1280/2309 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä jotenkin ymmärrän sen, että jos itse hääpari on vegaanilla ruokavaliolla, niin tarjoilukin on heidän näköisensä. Näin kuitenkin olettaisin olevan myös sekasyöjien häissä, eikä niin että kaikki tarjoilut laaditaan muutaman vieraan omavalintaisten ruokarajoitteiden mukaisesti. Ruoka-allergioihin saa varmasti jonkun erikseen valmistetun annoksen. 

Ehdottomasti hääpari järjestää sellaiset tarjoilut, mistä itse tykkäävät, mutta huomioivat myös erityisruokavalioiset. Esimerkiksi kalastusta harrastavat varmasti tarjoavat ehkä jopa itse pyydettyä kalaruokaa. Yksissä sekasyöjien häissä oli tarjolla kokonainen sika, siinä se makasi mahallaan pöydällä, henkilökunta veti tarjoilun aluksi nahan auki ja alkoi leikata siivuja ruokailijoille. Näin kasvissyöjän näkökulmasta aivan helvetin kuvottavaa, mutta en kertonut mielipidettäni kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi