Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Hääpaikkana oli ravirata. Kalustus tyyliä muovituolit ja pöydät, jotka oli yritetty peittää valkoisilla lakanoilla ja koristella, mutta koko paikka oli kamalan ränsistynyt seinästä, katosta ja lattiastatakin, joten koristelut ja liinat näyttivät lähinnä naurettavilta. Istumajärjestelyjä ei ollut muille kuin morsiuspari+vanhemmat. Pöydät olivat kaikki 4 hlön, joten 5 hlön ja isommat perheet ja seurueet veivät tuoleja toisista pöydistä ja kaikki olivat vähän ajan päästä sekaisin. Joissain pöydissä 1 ihminen ja joissain 7-8 ja ylimääräisten tuolien takia kaikki kävelyväylät tukossa.
Tila oli iso piiiiiiiiiitkän suorakaiteen muotoinen ja hääpari oli suorakaiteen toisessa päässä. Mitään ei kuullut lähimpiä pöytiä kauemmaksi. Häissä oli todella paljon väkeä ja suurin osa ei tuntenut toisiaan. Istumajärjestyksen puuttumisen takia, lähes kaikki joutuivat uppo-outoon seuraan.
Morsian oli todella pahalla päällä, naama kuin petolinnun p*rse koko ajan ja sulhanen selvästi vaivaantunut tästä. Morsian myös äkäili/riiteli äitinsä kanssa vieraiden kuullen. Leikit vietiin läpi puoliväkisin todella vaivaantuneessa tunnelmassa ja joka leikkiin morsian kommentoi naama norsunsellaisella jotain että "eikä, tätä mä en halua" mutta meni mukaan pitkin hampain. Sitten alkoi mäkättämään jonkun tietyn perinneleikin puuttumisesta. Kaasot yms järjestäjät olivat selvästi vaivaantuneet morsiamen käytöksestä. Tosin tunsin tämän morsiamen suht hyvin (oli silloisen avomieheni veljen vaimo), joten käytös on hänelle aika normaalia arkipäivänäkin.
Koko häissä oli sellainen tunnelma että mitään ei ollut keksitty itse, kaikki oli kopioitu jostain sillä tyylillä että tämäKIN pitää olla kun muillakin on ollut ja sitten kaikki oli tällätty yhteen ilman mitään selvää suunnitelmaa. Koko ajan joku kyseli jotain esim että syödäänkö nyt kakku vai onko ensin morsiamen ryöstö. Neuvottelun jälkeen päädyttiin aina tekemään jotain.
Häävalssinkin aikana ensin tanssi morsiuspari ja molempien isät odottivat lattian laidalla että kun käsky tuli niin heidän piti tanssittaa morsian. Siitäkin neuvoteltiin vieraiden kuullen että kumman isän kuuluu tanssia ensin morsiamen kanssa. Morsian vänkäsi toisin kuin muut, tietenkin. Ja komensi vielä tanssilattialta miestään että "hei, sun pitää nyt tanssia mun äitin kans".
Noiden häiden jälkeen olin varma että itse menen naimisiin vain kahden todistajan läsnäollessa.
Lestadiolaishäät, joissa itse ei ole uskova, mutta sukua hääparille. Pahinta oli pappi, joka piti puheen, joka oli naista alistava, että teki muutaman kertan avata suu ja antaa vastalauseita. Itse en näitä häitä kokenut hauskaksi, vaan tunnelma oli jotenkin liian harras hääjuhlaksi, pikemminkin seurat tms.
Jokunen vuosi myöhemmin olin toistekin lestadiolaishäissä, jotka olivat taas hauskat ja rennot, vaikka tanssia saati alkoholia ei ollutkaan. Musiikkiesityksiä oli ja puheita sekä kivoja leikkejä. Näissä oli ehkä enemmän huomioitu näitä ei uskovia ja se teki häistä mukavammat.
Vierailija kirjoitti:
Morsian oli todella pahalla päällä, naama kuin petolinnun p*rse koko ajan ja sulhanen selvästi vaivaantunut tästä./quote]
Pikku korjaus: naamalla, joka on kuin petolinnun perse tarkoitetaan rumaa ihmistä. Naama norsunvitulla ym. kauniit ilmaukset tarkoittaa sitten sitä että ihminen oli tyytyömätön ja asian näki naamasta. Tietenkin jos tarkoitit että morsian oli todella ruma ja sulhanen vaivaantunut, niin asia kunnossa. :D
Olin häissä, joissa sulhasen perhe ei ollut alun alkaeenkaan hyväksynyt morsianta, koska tämä ei ollut tarpeeksi hienoista piireistä.
Ruokaa syötiin hiljaisuudessa, ketään ei huvittanut edes puhua, kun morsiusparin perheiden välissä kiehui suorasraan sanaton viha. Sulhanen ympärikännissä ja kaikki muut vesiselviä.
Epäonnistuminen näissä höissä oli se, että ne ylipäätään järjestettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morsian oli todella pahalla päällä, naama kuin petolinnun p*rse koko ajan ja sulhanen selvästi vaivaantunut tästä./quote]
Pikku korjaus: naamalla, joka on kuin petolinnun perse tarkoitetaan rumaa ihmistä. Naama norsunvitulla ym. kauniit ilmaukset tarkoittaa sitten sitä että ihminen oli tyytyömätön ja asian näki naamasta. Tietenkin jos tarkoitit että morsian oli todella ruma ja sulhanen vaivaantunut, niin asia kunnossa. :D
Okei, tarkennan: Morsiamen naama oli kuin petolinnun p*rse ja LISÄKSI norsunvitulla koko ajan. (Oli sekä ruma että tyytymätön). Nyt lienee oikein. ;-) ;-)
No täällä sanotaan monessa kommentissa, että viinaa pitää olla riittävästi. Mutta kun sinne hääpaikalle pitää päästä jollain, yleensä autolla. Olen parissa häissä ollut yksin, mennyt autolla ja muut vetävät viinaa kaksin käsin. Ei tunne ketään eikä saa oikein juteltua kun muut vaan vaihtavat kuulumisia. Sitten niitä hauskoja leikkejä. Ruoka tilattu naapurin harrastelijapitopalvelusta. Kuivaksi poltettua paistia, nahkapäällysteisiä perunoita, suolaisia lihapullia ja liian kuivaa kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma mihin olen törmännyt on se, että hääpari toivoisi juhlaväen juhlivan ja nauttivan alkoholijuomia. Tilaisuus kuitenkin järjestetään sellaisessa paikassa, että auto on välttämätön kulkemisen kannalta - takseihin menisi omaisuus, eikä sujuvaa julkista liikennettä ole. Tämä aiheuttaa sen, että alkoholia ei voi nauttia tai ainakin yksi porukasta on kuskina, jolloin jo hänen takia lähdetään ajoissa.
Tämä on juuri sellainen asia, mikä vaikuttaa tunnelmaan tosi paljon jos haluaa porukan nauttivan alkoholia ja juhlivan sillä tavalla. Jos juhla on keskustan ja majapaikkojen luona niin porukkaa lähtee juhlahumuun mukaan. Automatkan päässä taas mennään muulla tyylillä kun poiskin on päästävä.
Liian pitkät jaarittelevat puheet, jossa käydään läpi sulhasen/morsiamen koko elämänkerta ilman huumorin häivähdystäkään.
Ja niin kun täällä on jo moneen otteeseen kirjoitettu, niin vesikannut ja lasit pöytiin ja kannujen täyttö säännöllisin väliajoin.
Olen ollut n.12 häissä ja oma kokemukseni on se, että kaikki häät ovat paria poikkeusta lukuunottamatta olleet melkein identtisiä. Mielestäni hääparin persoonat saisivat näkyä muutenkin kuin morsiamen lempivärien käyttönä koristelussa. Esim.ruoat ovat aina samanlaiset, kakku aika usein ollut mansikkakermakakku, tosi paljon pönötystä, jännittynyt hääpari, samanlaiset koristelut pöydillä, hääkarkit (niin turhia!) Ym.
Liikaa häävieraita on myös ongelma, koska tunnelma harvoin on hyvä, kun liikaa toisilleen tuntemattomia ihmisiä on samassa tilassa.
Miksei siitä perushääpäiväkaavasta voisi poiketa? Myös se on outoa, kun hääpari ei puhu vierailleen yhteisesti mitään? Miksi, no kun se on perinne, että kaikki muut puhuvat, mutta jos kutsun noin paljon tuttuja samaan juhlaan, olisi kiva jos hääpari puhuisi kaikille jotain yhteisesti. Yksissä häissä näin tapahtui ja se oli tosi kiva yllätys.
Olen ollut monta kertaa tosi ns.hienoissa juhlissa eli juhlapaikkana on ollut jokjn hulppea paikka ja sitten valitettavasti pönötys on ollut sen mukaista.
Harvat häät jäävät oikeasti mieleen, itse häähulluna muistan hyvin kaikki mutta se oliko itselläni mukava olla häissä on eri asia tai lähinnä siis oli tylsää, sen muistan.
Ehkä häät on tarkoitettu olemaan tylsät pirskeet, pakko myöntää, en tiedä miten niistä saisi kiinnostavammat.
Pitkät puheet. Ystävän häiden aikataulu meni totaalisesti sekaisin, kun morsiammen täti ja äiti pitivät molemmat puolen tunnin puheet. Ja morsiamen äiti piti omansa vieläpä ilman ennakkoilmoitusta.
t. seremoniamestari
Jäätävä tarina: morsian vaatii lisää rahaa!!! http://www.msn.com/fi-fi/lifestyle/ihmissuhteet/h%c3%a4%c3%a4vieraan-an…
Ehkä kaikkein kamalinta on, jos joutuu olemaan nälässä. Eli riittävästi ruokaa pitää olla ja myös riittävän usein. Jos varsinainen ruokailu on päivällä tai iltapäivällä ja jos häät kuitenkin kestävät koko illan, niin ihan ehdottomasti pitää olla joku iltapala.
ikäviä asioita häissä:
-ahdas juhlapaikka. Ei kannata tunkea juhlapaikkaan max.määrää väkeä, sillä inhottavinta on se, kun pöydistä ei pysty liikkumaan, tuoli pöydässä kiinni, selät vastakkain ja jumissa olet.
-leikkeihin / esiintymään pakottaminen
-vieraiden jaottelu. Inside-jutut ja muut
-juhlapaikka missä on paljon erillisiä huoneita-> ei näe, eikä kuule mitään
- istumajärjestys, missä ei tunne ketään muuta. Pitää olla tuttua pöytäseuraa jokaiselle, muuten kiusallista.Pariskunnat ja perheet yhdessä.336
-humalainen hääpari, ym. rääväsuinen ja roisi käytös
-ulkovihkiminen, jos paikka on hyttysille otollinen
-pitkä odottelu
-Juhannuspäivä vihkipäivänä, sillä kaikki mahdolliset paikat on kiinni.
Jos olet pitkän matkan päästä tullut juhliin, niin haittaa taukojen pitämistä , sillä ABC:t eivät ole joka nurkalla
Missään aivan kamalissa häissä en ole ollut, mutta itse kammoksun hääleikkejä, joissa yksittäiset vieraat joutuvat silmätikuksi tai jollain tavalla jopa nolatuiksi. Mielestäni oikeastaan jopa katsominen on pahempaa kuin se, että itse joutuisin osallistumaan. Itse en halunnutkaan muutama vuosi sitten häihimme mitään tällaisia leikkejä tai asiallisempiakaan. Tarjolla oli muutamia aktiviteetteja, joihin halukkaat saivat osallistua, mutta niissä ei joutunut silmätikuksi eikä muiden tarvinnut niitä pällistellä. Kovasti mietin jälkeenpäin, oliko meidän häissä tylsää ilman leikkejä, mutta ainakin vieraat viihtyivät pitkään ja moni täälläkin sanoo hääleikeille "nou nou", joten ilmeisesti häämme olivat ok. :) On niin vaikea arvioida, sillä kuten aloittaja totesi, hääparillahan nyt yleensä aina on mukavaa. Toisaalta koskaan en ole ollut myöskään häissä, joissa olisi tylsää, vaan mukavinta häissä/juhlissa juuri onkin se suvun ja kavereiden kanssa jutustelu hyvän ruuan äärellä.
Alkoholitarjoiluna ravintolahäissämme oli alkumalja, kaksi kaatoa viiniä, kahvin avec ja kaksi juomalippua/vieras. Tätäkin emmin, onko riittävästi, mutta useammalta suunnalta todettiin jälkeenpäin, että kylläpäs teillä oli avokätisesti viinaa tarjolla. Kuitenkin loppulasku juomista oli reippaasti pienempi kuin mitä olimme budjetoineet, joten ilmeisesti autolla liikkuvat, raskaana olevat yms. olivat tarjonneet lippunsa vieruskaverin käyttöön, joka hänkään ei ollut ehtinyt juoda kaikkea :)
Kyllä minusta on hyvin järkevää pitkittää hääkakun leikkaamista sinne yömyöhään,.ettei hätäisimmät.lähde liian aikaisin. . Olipa sitten ohjelmaa häissä tai ei. (Kaikkihan eivät näemmä.edes halua mitään ohjelmaa)
Juuri laskin, että varovaisesti arvioiden olen ollut kahdessakymmenissä häissä. Häissä toistuu aina sama kaava ja se passaa kyllä. Ei oikeastaan ole lisättävää näihin edellä kerrottuihin epäkohtiin. Kaikista tylsintä on odottelu ja jonotus ja jos ne voidaan minimoida niin ollaan jo aika vahvoilla. Kaikkien pitäisi muistaa se, että hääpari luo puitteet mutta vieraat tekevät juhlan. Eli jo mennessään voisi asennoitua niin että on juhlafiiliksellä liikenteessä ja ehkäpä jopa uskaltautuu vieraiden kanssa juttusille. Itse pyrin juhlissa huomioimaan vieraanakin yksin nököttäjät tai yksin ollessani hakeudun sopivaan seuraan.
Ehkä ikävin kokemus on olleet kesähäät ulkona, ei mitään sisätiloja käytössä. Heinäkuussahan voi olla tosi lämmintäkin, mutta sinä iltana lämpötila taisi laskea lähemmäs nollaa. Kaljaa ja siideriä oli riittävästi tarjolla, ja hyvinhän ne pysyivät kylminä, mutta palelin kyllä aika lailla, vaikka olin yrittänyt vaatehtiakin itseäni yöpakkasenkestäväksi. Samat häät tulivat aika kalliiksi kaiken kaikkiaan - olivat pikkukunnassa in the middle of nowhere, ja piti maksaa hotellia ja taksia... Ruokapuoli olisi varmaan ollut muuten hyvä ja riittävä, mutta kylmän sään takia kaikki minkä piti olla lämmintä oli aika pikaisesti kylmää (jopa kahvi).
Sitten tietty semmoiset häät on aina vähän tylsät, joissa ei tunne paljon ketään ja juhlatunnelma on jäykkä. Mutta kaikkiin kemuihinhan ei ole mikään pakko osallistua; hyvin voi vastata että valitettavasti en pääse juhliinne, on muuta.
Vierailija kirjoitti:
Juhlatilana vanha kartano tms. jossa on vain monta pientä huonetta. Sivuhuoneissa istuvat eivät kuule tai näe mitään mitä "päähuoneessa" tapahtuu. Oli harvinaisen tylsät häät.
Tämä. Hienot oli puitteet mutta tunnelma täysin pakkasen puolella... Toinen huono kokemus olis häät jossa soitettiin pelkkää jazzia, tanssilattialla oli varmaan kolme ihmistä koko illan ja musiikkia ei silti vaihdettu.
Nää oli ihan kivat häät.
Kun mietitte juhlien ajankohtaa niin varmistakaa ettei kyseisenä päivänä oli koulujen loppumispäivää esim. ammattikoulujen valmistumisia tai yo-juhlia. Nämä ovat melkein aina toukokuun lopulla tai kesäkuun alussa.
Meillä kävi näin kerran, että puolison puolella oli häät samana päivänä kun oma sisarukseni vietti yo-juhlia. Harmitti!!!