Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?

Vierailija
12.05.2016 |

Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.

Kommentit (2309)

Vierailija
161/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kritisoi sitä, että hääpari on käynyt valokuvattavana vihkimisen jälkeen. Toisin kuin joku sanoi, syynä ei yleensä ole se, ettei haluttaisi nähdä toista ennen vihkimistä, vaan se, että ennen vihkimistä pari on jännittyneempi ja se valitettavan usein myös näkyy kuvissa. Valokuvaajat usein suosittelevat, että kuvat otettaisiin vasta vihkimisen jälkeen. Itse teen molemmin päin. Kuitenkin varmistan aina hääparilta jo kuvausta sopiessa, että ovathan huomioineet vieraiden vastaanottamisen juhlapaikalla. Kaaso/bestman avaamassa ovia ja tarjoamassa juotavaa. Kuvaukseen menee noin 30-45 minuuttia, joten odottelua ei niin kauheasti kerry, kun morsiuspari kuitenkin lähtee vihkipaikalta ensimmäisenä pois.

Valokuvaajana olen nähnyt lukuisat häät ns. ulkopuolisen silmin, ja kaikenlaista on kyllä tullut vastaan. Täällä onkin jo lueteltu tyypillisimpiä esimerkkejä. Kuvaajana on myös kiusallista, kun joillekin pareille hyvien kuvien saaminen tuntuu olevan jopa tärkeämpää kuin itse tilaisuus ja siitä päivästä nauttiminen. Sukulaismummon onnitteluhalauksen aikanakin mietitään enemmän sitä, onko nyt tukka varmasti hyvin. Ja tanssiessa sitten pitää jatkuvasti "poseerata" kameralle. Tämä on muuttunut todella paljon viime vuosien aikana. Osa vieraista selvästi kiusaantuu kuvaajan (joissain tapauksissa jopa kahden kuvaajan) jatkuvasta läsnäolosta. Yritän itse aina olla sensitiivinen ja kuvata mahdollisimman huomaamattomasti. Jotkut hääkuvaajat menevät surutta räiskimään jotain lähikuvia jopa vieraiden ruokaillessa. Sekin on ikävää, jos esim. karaokea ja leikkejä videoidaan, vaikka morsiuspari olisi selvästi vaivaantunut.

t. valokuvaaja

Vierailija
162/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkakku loppui kesken, osa vieraista jäi ilman. Se oli vähän kiusallista. Onneksi oli karkkibuffa, niin sai jotain pientä makeaa kuitenkin kahvin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori uskova pari meni naimisiin, molemmat 18-vuotiaita. Hääjuhlassa ei ollut mitään muuta ohjelmaa kuin virsien laulamista ja Kansanlähetysläisen papin puhetta. Ja se puhe: ei sanaakaan rakkaudesta ja onnesta, vaan pelkkää uskomattomien juhlavieraiden käännytystä, puhetta synnistä ja helvetistä.

Vierailija
164/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kritisoi sitä, että hääpari on käynyt valokuvattavana vihkimisen jälkeen. Toisin kuin joku sanoi, syynä ei yleensä ole se, ettei haluttaisi nähdä toista ennen vihkimistä, vaan se, että ennen vihkimistä pari on jännittyneempi ja se valitettavan usein myös näkyy kuvissa. Valokuvaajat usein suosittelevat, että kuvat otettaisiin vasta vihkimisen jälkeen. Itse teen molemmin päin. Kuitenkin varmistan aina hääparilta jo kuvausta sopiessa, että ovathan huomioineet vieraiden vastaanottamisen juhlapaikalla. Kaaso/bestman avaamassa ovia ja tarjoamassa juotavaa. Kuvaukseen menee noin 30-45 minuuttia, joten odottelua ei niin kauheasti kerry, kun morsiuspari kuitenkin lähtee vihkipaikalta ensimmäisenä pois.

t. valokuvaaja

Tämä on totta. Ei pitäisi olla mikään ongelma ottaa kuvia vihkimisen jälkeen, jos vieraat on huomioitu. Kyllä pari voi olla kuvattavana, mutta silloin vieraiden on päästävä sisälle, saatava virvokkeita ja heille on hyvä järjestää jopa pientä ohjelmaa. Itsekin kyllä haluaisin kuvauksen vihkimisen jälkeen juuri rennomman fiiliksen vuoksi. 

Vierailija
165/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen aikataulutukseen liittyvä huomio, että jos vihkiminen on kesälauantaina kirkossa, on otettava se aika minkä saa. Samana päivänä on muitakin pareja vihittävänä, joten jonkun on pakko tyytyä päivän ensimmäisiin aikoihin.

Vierailija
166/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkupojan häät olivat tosi kivat ja onnistuneet. Ainoa miinus loppuillasta; dj oli varattu yön pikkutunneille saakka ja meitä tanssijoita oli siinä porukka, mutta morsianta ei viimeisinä tunteina juuri näkynyt. Sitten huomasin syyksi sen että hän siivosi juhlapaikkaa, pari tuntia ennen kuin juhlien oli ilmoitettu päättyvän (=dj:n lopetusaika).

En sitten jäänyt loppuun saakka kun tuli vähän sellainen tunne että ollaan siivouksen tiellä (morsiamen perhekin siivoili) vaikka sanoivat kyllä että juhlat jatkuu vielä ja tarjosivat juomaa.

Heillä kyllä oli sovittuna aamuksi siivousaikaa, että en tiedä miksi aloittivat jo yöllä, ehkä juhlat oli kivat vain vieraiden mielestä.. 😃

Vierailija
167/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valokuvaajana olen nähnyt lukuisat häät ns. ulkopuolisen silmin, ja kaikenlaista on kyllä tullut vastaan. Täällä onkin jo lueteltu tyypillisimpiä esimerkkejä. Kuvaajana on myös kiusallista, kun joillekin pareille hyvien kuvien saaminen tuntuu olevan jopa tärkeämpää kuin itse tilaisuus ja siitä päivästä nauttiminen. Sukulaismummon onnitteluhalauksen aikanakin mietitään enemmän sitä, onko nyt tukka varmasti hyvin. Ja tanssiessa sitten pitää jatkuvasti "poseerata" kameralle. Tämä on muuttunut todella paljon viime vuosien aikana. Osa vieraista selvästi kiusaantuu kuvaajan (joissain tapauksissa jopa kahden kuvaajan) jatkuvasta läsnäolosta. Yritän itse aina olla sensitiivinen ja kuvata mahdollisimman huomaamattomasti. Jotkut hääkuvaajat menevät surutta räiskimään jotain lähikuvia jopa vieraiden ruokaillessa. Sekin on ikävää, jos esim. karaokea ja leikkejä videoidaan, vaikka morsiuspari olisi selvästi vaivaantunut.

t. valokuvaaja

No, tässä taas toinen ammattikuvaaja ja minä taas suosittelen nimenomaan kuvien ottamista ennen vihkimistä juuri sen takia että ei olisi stressi ja kiire sinne juhlapaikalle jossa vieras raukata odottavat. Hommansa osaava kuvaaja saa kyllä jännityneetkin kuvattavat rentoutumaan vaikka olisi se vihkiminen vielä edessä päin. ;)

168/2309 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se odottelu. Yhdet huonoimmista häistä olivat kesän kauneimpana päivänä, hääpari kuvautti itsensä vihkimisen jälkeen, ja vieraat odottivat. Ja odottivat. Ja sitten kun ruokaa saatiin, sen kanssa oli vain kotikaljaa - olivat päättäneet säästää alkoholitarjoilun iltaan. En harrasta väkeviä, mutta lasillinen kuohuvaa tai viini ruuan seurana olisi odottelun jälkeen ollut poikaa. Jo ruokailun aikana aloinkin odottaa kotiinlähtöä.

Vierailija
169/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki häät on tylsiä. Menkää maistraatissa naimisiin, älkää kiusatko sukulaisia.

Mun sukulaiset suuttuivat kun mentiin mieheni kanssa maistraatissa vihille ja kutsuttiin seuraavana vkonloppuna kahville ja kakulle. He olisivat halunneet syödä ja ryypätä jonkun muun piikkiin koko vkonlopun.

On ikävää että sukulaisesi suuttuivat. Jokaisen on saatava hyvillä mielin pitää sellaiset häät kuin haluavat.

Voin kuitenkin sanoa että näin vieraana häihin osallistuminen on aina tullut kalliimmaksi kuin mitä niistä on konkreettista ( ruokaa ja juomaa) saanut.

En ole kitsastellut häälahjassa, vaatteet ha matkat ja joskus yöpyminen.

Rahallisesti menee kyllä miinuksen puolelle mutta toki hauskaakin on ollut monesti eikä mitään saa ilmaiseksi.

Vierailija
170/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ulkona ilman että siitä kerrotaan etukäteen kutsussa.

Lasten kanssa tultiin häihin juhlahepenissä vaikka sopivampi asu olisi ollut pilkkihaalari. Vihkiminen tapahtui ulkona ja hääjuhlapaikka oli lato, jonka seinien raoista päivä paistoi ja tuuli ujelsi. Ainoana muistona juhlista on kylmyys, ei onneksi satanut mutta ilma oli kolea ja tuulinen. Paleli, Paleli, Paleli,...

Toisissa juhannushäissä vihkiminen oli sentään lämpimässä kirkossa ja sen jälkeen juhlat jatkui pihalla ja ladossa. Mutta näissä häissä asiasta kerrottiin vieraille etukäteen kutsussa, joten vaatetta oli tarpeeksi mukana.

Vierailija
171/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan se kun aikoinaan olisi pitänyt mennä lasten nurkkaan vahdiksi melkein 20 lapselle 1-6 olevalla ikähaarukalla koska morsian oli luvannu kaikille perheille niin että minä vahdin. Eikä se arvon morsian edes kysynyt sitä aikoinaan vaan ilmoitti että mä menen sinne. Just just, en kyllä menny. Olin tuolloin 15 ja ainoa lapsi niin mulla ei ees ollu lapsen hoidosta mitään käsitystä. Nähnyt kyllä joo mutta en hoitanut

Vierailija
172/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on jo tullut mutta kerronpa vielä omat vinkkini paljon häitä kolunneena.

Ei kitsastelua, vieraita vain sen verran kuin oikeasti pystyy kustantamaan.

Ja kaikki vieraat tulee huomioida eli ei " täyte" vieraita tai pelkästään kohteliaisuudesta serkkuja tms joita ei koskaan muuten näe.

Ei monihuoneista tilaa , voi tinkiä paikan hienoudesta vaikka mieluummin.

Hääleikit ovat mielestäni kivoja hyvin toteutettuna.

Ei pakottamista, voidaan valita esiintymishaluiset ja hivenen kilpailuhenkiset ihmiset noihin tai sopia jopa etukäteen ketkä osallistuvat.

Ei liikaa niitä mutta ohjelma ja leikit kyllä vapauttavat tunnelmaa koska usein häissä on toisilleen tuntemattomia ihmisiä.

Eräissä häissä oli kuvaus toteuttu kivasti.

Ruuan jälkeen morsiuspari lähti hääpaikan läheisyyteen todella kauniiseen luontoon kuvauttamaan itsensä. Hääväki tuskin huomasi ennen kuin bestman kertoi missä morsiuspari on ja että sinne voi lähteä ja kuvauttaa itsensä sekä morsiusparin kanssa että vaikkapa vain oman perheensä kanssa.

Se oli ihan mukava ohjelmanumero ja jokainen sai itselleen pari kuvaa jälkikäteen.

Ei ollut sitä etukäteen odottelua ja jokainen sai osallistua.

Vaatii toki kauniin paikan ja ehkä kovin isolla vierasjoukolla ei niin toimiva.

Vierailija
173/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

varmaan se kun aikoinaan olisi pitänyt mennä lasten nurkkaan vahdiksi melkein 20 lapselle 1-6 olevalla ikähaarukalla koska morsian oli luvannu kaikille perheille niin että minä vahdin. Eikä se arvon morsian edes kysynyt sitä aikoinaan vaan ilmoitti että mä menen sinne. Just just, en kyllä menny. Olin tuolloin 15 ja ainoa lapsi niin mulla ei ees ollu lapsen hoidosta mitään käsitystä. Nähnyt kyllä joo mutta en hoitanut

Siis pointtina se että älä oleta/määrää jotain sukulaistyttöä lastenvahdiksi, palkkaa siihen ammattilainen

Vierailija
174/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen aikataulutukseen liittyvä huomio, että jos vihkiminen on kesälauantaina kirkossa, on otettava se aika minkä saa. Samana päivänä on muitakin pareja vihittävänä, joten jonkun on pakko tyytyä päivän ensimmäisiin aikoihin.

On totta, että kaikki eivät voi saada suosittuihin vihkikirkkoihin niitä suosituimpia aikoja. Mutta itse ajattelen niin, että en suostuisi esim. klo 13-14 alkavaan vihkiaikaan. Jos mitään muuta ei olisi tarjolla, vaihtaisin hääpäivää / kirkkoa. 

Tiedän, että tämä on raffisti sanottu, koska vihkikirkkoon voi olla myös vahva tunneside, jonka vuoksi mikään muu kirkko ei käy. Lisäksi hääpäivää vaihtaessa pitäisi miettiä uudestaan myös juhlapaikan varaus ym. varaukset ja lomat, joiden mukaan hääpäivä usein asettuu. Minä en haluaisi häitäni heinäkuulle. 

Jos vihkiminen on sitten ihan pakko ajoittaa siihen klo 13:een tai 14:ään, juhla pitäisi rakentaa sen mukaisesti. Jos juhla alkaa aikaisin, se myös loppuu aikaisemmin. 

Vierailija
175/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiamen ystävän mies käyttää pyörätuolia ja oli kutsuttu häihin. Harmi vaan, että morsiamen unelmahääpaikka oli kaksikerroksisen rakennuksen yläkerrassa, jonne menee kapeat kierreportaat. Eihän tuolia tai miestä sinne saatu. Sen morsian olikin jo arvannut ja kattanut ystävälleen ja tämän miehelle puutarhakalusteet (ne muoviset) ulos. Olivat jalomielisesti jättäneet ikkunan auki, jotta vieraat voivat kuunnella ohjelmaa ulkoa käsin. Morsiamen äiti kritisoi ratkaisua, mutta morsiamen mielestä pariskunta voi ihan hyvin kuunnella ulkoa ja sieltä voi hyvin seurata ohjelmaa vaikkei näekään. Siellä he olivat sitten istuneet kaksistaan, syöneet ja lähteneet pois.

Vierailija
176/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Morsiamen ystävän mies käyttää pyörätuolia ja oli kutsuttu häihin. Harmi vaan, että morsiamen unelmahääpaikka oli kaksikerroksisen rakennuksen yläkerrassa, jonne menee kapeat kierreportaat. Eihän tuolia tai miestä sinne saatu. Sen morsian olikin jo arvannut ja kattanut ystävälleen ja tämän miehelle puutarhakalusteet (ne muoviset) ulos. Olivat jalomielisesti jättäneet ikkunan auki, jotta vieraat voivat kuunnella ohjelmaa ulkoa käsin. Morsiamen äiti kritisoi ratkaisua, mutta morsiamen mielestä pariskunta voi ihan hyvin kuunnella ulkoa ja sieltä voi hyvin seurata ohjelmaa vaikkei näekään. Siellä he olivat sitten istuneet kaksistaan, syöneet ja lähteneet pois.

Apua!!! :( Voiko tämä olla edes todellista...

Vierailija
177/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras paikka puheen pitämiseen hääparille ei ole kättelyjono. Toiset vieraista istuvat pöydissä ja odottelevat kättelyn päättymistä ja juhlan alkua. Loput siellä puheenpitäjän perässä toivovat pääsevänsä istumaan.

Vierailija
178/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on jo mainittu ja samaa mieltä olen niistä.

Ruokapuolelta melkein kylmiksi jäähtyneet ruuat, ennen kuin puoletkaan vieraista on ehtinyt ottaa edes ensimmäisen kierroksen. Oudot ruokalajit, joista ei päällisin puolin edes tiedä, mitä mössöä ne ovat. Äklömakea tai liian kuiva hääkakku ja halvimmasta mahdollisesta "mokasta" keitetty, siis todella kattilassa kunnolla keitetty, kahvia kaukaisesti muistuttava litku, joko liian laiha tai liian vahva.

Viinatarjoilu joko avoimesti tai nurkan takana.  

Vierailija
179/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät vietettiin ihan kesän alussa tanssilavalla jossa kylmä ja joka vierasmäärään nähden liian iso. Sulhasen ja morsiamen sukulaiset ja pöydät yleensäkin kaukana toisistaan, ei ollut vaarana että olisi päässyt tutustumaan.

Leikit väkisin väännetty ja leikittäjänä sellainen jolta esiintyminen ei mitenkään luontevasti käy ja ihan liian pitkiä. Morsiamen ryöstössä morsiamen oli tultava ovelle katsomaan mitä ja miten tuore siippa selviytyy tehtävästä. Vesitti hieman asian kun ryöstetty kadoksissa oleva morsian seisoo lähes vieressä.. Morsian osittain muutenkin naama norsunvitulla ja kun bändi alkoi soittamaan ei porukka meinannut tanssia (booli esille liian myöhään) ja morsian kiersi pöydät läpi " menkää nyt tanssimaan, kun me on maksettu tää bändi". Lisäksi ruokaa jäi paljon yli, mutta vieraat ei välttämättä olleet ihan tyytyväisiä kun ne kerättiin tosi nopeasti käsittämättömästä syystä tarjoilupöydästä pois. Mennyt ois enemmänkin, mutta kun ne piilotettiin vierailta ja jälkeenpäin ihmeteltiin miksi meni niin vähän.. Tämä pari muutti asumuseroon vielä samana vuonna, pitkä suhde kyllä takana, mutta morsian oli tullut ei toivotusti raskaaksi ja halusi kiireellä prinsessahäänsä ennenkuin raskaus näkyisi.

Toisissa häissä oli vain tylsää tuo alun odotus, muuten kaikki toimi loistavasti. Seremoniametari oli loistava, kertoi tulevista tapahtumista hyvissäajoin eikä aikataulu pettänyt. Morsiamen ryöstö oli hauskasti järjestetty. Sulhanen pisti itsensä likoon, onneksi on luonteeltan heittäytyjä. Hän sai vihjeen missä morsian on ja vieraat seurasi perässä ulos ko.paikkaan. Sieltä löytyi uusi vihje ja tehtävä sulhaselle ja taas eteenpäin, näitä etappeja oli n. 4 ja väki seuraa. Viimeisestä tietty morsian löytyi. Hauskaa oli. Hyvää musiikkia, erinomaista ruokaa ja sitä oli riittävästi -myös yöpalaa, sekä juomatarjoilu toimi. Istumajärjestys oli, kyseessä oli puolison työkaveri ja kaikki kutsutut työkaverit puolisoineen oli laitettu samaan pöytään, eli tuttuja ennestään ja juttuseuraa riitti. Miinusta tosin se että väkimäärälle tila oli hiukan liian pieni, helteellä todella kuuma, mutta se ei haitannut kun järjestelyt toimivat.

Sit vielä yksi hääkokemus, hauskat häät, pari vihittiin samassa tilassa missä hääjuhla järjestettiin (nuorisoseurantalo tms.), toimi hyvin. Rentoa porukkaa, istumapaikat ventovieraiden kanssa, mutta virallisen osion jälkeen juttu kyllä luisti. Miinuksena muutama lapsi/nuori laitettu samaan pöytään. Eivät tunteneet ennestään joten juttua ei sen ikäisiltä löytynyt. Huomasinkin odottelun aikana sen että kännykät oli käytössä. Virallisen osion jälkeen he siirtyivät sellaisiin pöytiin joissa sukulaisia. Hauska idea minusta oli pöytii laitetut kertakäyttökamerat joilla vieraat saivat itse ottaa tilannekuvia pitkin iltaa. Hyvä idea oli myös sukupuu, jonka morsian taitavana piirtäjänä oli piirtänyt ja johon itse valitsemallaan (sormi)värillä vieraat painoi sormenjälkensä lehdeksi puuhun ja kirjoitti nimensä, eli mukava muisto hääparille kun kehystää. Samoin sai liitutauluun kirjoittaa elämänohjeen hääparille ja sitten joku otti kuvan kirjoittajista ko. taulun kanssa. Näissä häissä olin selvinpäin ja viihdyin loistavasti, tunnelma ja hääpari oli rento eikä nillitetty joutavista vaikka osa vieraista humaltuikin ehkä hiukan liikaa, mutta ei siis mua haitannut. Ruoka hyvää eikä haitannut edes se ettei ollut bändiä tms. Mielummin hyvää parille& vieraille sopivaa musiikkia levyltä kuin huono bändi.

Hyviä ja huonoja kokemuksia siis on, mutta makuja on niin monenlaisia, kaikki ei välttämättä tykkää vaikka tekisit mitä. Tässä ketjussa on tullut erinomaisia vinkkejä :-). Sorry, tästä tuli vähän pitkä sepustus...

Vierailija
180/2309 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

T

Vierailija kirjoitti:

Serkkupojan häät olivat tosi kivat ja onnistuneet. Ainoa miinus loppuillasta; dj oli varattu yön pikkutunneille saakka ja meitä tanssijoita oli siinä porukka, mutta morsianta ei viimeisinä tunteina juuri näkynyt. Sitten huomasin syyksi sen että hän siivosi juhlapaikkaa, pari tuntia ennen kuin juhlien oli ilmoitettu päättyvän (=dj:n lopetusaika).

En sitten jäänyt loppuun saakka kun tuli vähän sellainen tunne että ollaan siivouksen tiellä (morsiamen perhekin siivoili) vaikka sanoivat kyllä että juhlat jatkuu vielä ja tarjosivat juomaa.

Heillä kyllä oli sovittuna aamuksi siivousaikaa, että en tiedä miksi aloittivat jo yöllä, ehkä juhlat oli kivat vain vieraiden mielestä.. 😃

Tämä voittaa kyllä kaikki... Mikä totaalinen juhlamielen tappaja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan