Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä iskee jo epätoivo, kun katselee mol:n avoimia työpaikkoja

Vierailija
12.05.2016 |

Ei siellä ole mitään mulle sopivaa. Mitä tässä oikein tekee, kun opiskeluihinkaan ei ole enää varaa? Kohta vuoden olen töitä yrittänyt saada ja ihan oikeasti iskee jo epätoivo. Huoh.

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa maakunnassa mollissa on lähes kaikki avoimet paikat. Joillain toisilla sivustoilla on ne samat paikat ja lisäksi voi olla vuokratyöfirmojen paikkoja.

Itse olen myös töissä ollessa katsonut viikoittain mollin työpaikat, jos olen halunnut vaihtaa työpaikkaa. Kerran tein pätkätöitä, jossa vuoroja oli silloin tällöin. Hain yhtä koulutukseeni sopivaa paikkaa, se oli muutaman kuukauden mittainen pätkä. Hakijoita oli vähän, vain 37, ja minut valittiin. Tuuria oli siinä, että sain sitten jatkon vuodeksi ja sen jälkeen minut vakinaistettiin. Jos haussa olisi ollut suoraan vakipaikka, hakijoita olisi ollut se normaali 100-200.

Vierailija
162/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus alkaa ottaa pannuun nää "no ohan töitä vaikka kuinka paljon, mee siivoojaksi" ym paskaa.

Minä voin ainakin sanoa, että kun olen opiskellut huippuarvosanoilla yliopistossa matemaatikoksi (en siis ole ap), niin en aio mennä siivoojaksi, kaupan kassaksi, tai muuhunkaan paskaduuniin. Olen mieluummin työtön loinen. Niin se vaan on. En varmasti ole ainoa. Alapeukku tässä varmaan kohta viuhuu, mutta ehkä tätä ei sitten moni amis tmv ymmärrä.

Oletko oikeasti matemaatikkona työtön? Sinun osaamisellasi pitäisi nyt olla tosi hyvät markkinat, varsinkin jos olet myös hyvä tilastotieteessä.

Kuten sanoin, en ole vielä töitä joutunut edes hakemaan, koska olen vastavalmistunut ja lasten kanssa kotona. Kuitenkin kun työpaikkoja selaillut ja ylipistokin niitä linkkailee, niin ainakin tähän asti on vaatimukset olleet aivan utopistisia. Ei todellakaan riitä pelkkä perustutkinto. ja kyllä, olen lukenut myös tilastotiedettä, mutta myöskään mikään ohjelmisto ei ole kunnolla hallussa. Mistä päästäänkin taas siihen koodaamiseen. Kyllä vituttaa. Ulkomailla olisikin minulle sopivia töitä todennäköisyyslaskennan parissa, mutta en voi sinne lähteä, kun on perhettä.

Minä en kyllä symppaa tilannettasi yhtään. Kuulostat aivan painajaismaiselta työntekijältä. Siis minkä ikäinen oikein olet? Olet vastavalmistunut, sinulla on 4 lasta, eikä yhtään oman alan kokemusta etkä ole edes etsinyt töitä? Et halua oppia mitään lisää. Ja valitat täällä.

Olen 30. Ja ei olekaan oman alan työkokemusta. Valmistuin lapsista huolimatta 5 vuodessa. Ennen opiskelua tein ihan muita töitä. Ja miksi olisin tosissaan etsinyt vielä töitä, kun olen juuri valmistunut ja äitiyslomalla. Totesin vain, ettei näytä tulevaisuus kovin hääppöiseltä, kun Suomessa ei enää edes hyvällä tutkinnolla saa töitä. Ja "et halua oppia lisää". Joo, minulla onkin neljän lapsen äitinä varaa mennä opiskelemaan lisää ilman opintotukea ja laittaa lapset päivähoitoon. Kaikkien puolisot eivät tienaa 10000€/kk kuitenkaan.

Vituttaa nykyajan asenne, että koulutuksella ei ole enää miään väliä, ja sitten kun oman alan hommia ei ole, niin paskahommiin olet ylikoulutettu (eli sillä ei ole edes väliä, vaikkei niitä itsekään huolisi) ja toisiin vaaditaan ihan älyttömyyksiä. Ja lisään vielä, että työkkärihän on kanssani samalla linjalla. Minulle on ainakin sanottu, että kun alan saada työttömyyskorvausta äitiyslomani jälkeen, minun EI TARVITSE OTTAA VASTAAN MUITA KUIN KOULUTUSTANI VASTAAVIA TÖITÄ. Voisin vielä tehdä esimerkiksi työvuorosuunnittelua (joka on kai jonkin tradenomin tmv turhakkeen hommia oikeasti) ja hyödyntää siinä optimointia, mutta miksi joku palkkaisi minut, ylemmällä korkeakoulututkinnolla, kun hakemassa on todennäköisesti ne 10000 tradenomia. Niinpäniin..

Kyllä koulutuksella on väliä. Mutta jos samaa paikkaa hakee koulutettu, jolla on työkokemusta, ja koulutettu, jolla ei ole työkokemusta, niin ei nyt tarvitse yhtään ihmetellä, miksi se työkokemusta omaava saa paikan. Näin se on aina ennenkin ollut. 

Niin, no eipä sitä työkokemusta sitten mistään saa, kun aina muut menevät ohi. Minulla on mielestäni ihan kelpo syy, miksen ole ollut kesätöissä oman alan harkkapaikoissa. Olen tosiaan saanut 2 lasta opiskeluaikana, ja silti valmistunut määräajassa, mikä on tarkoittanut sitä, että olen itsenäisesti opiskellut myös kesät. Olen siis samalla kuitenkin hoitanut lapsia kotona KOKO 5-vuotisen opiskeluni. On täyttä paskaa, että kotiäidin työ jää ihan mitättömään arvoon. Olisiko pitänyt valita perheen ja työpaikan mahdollisen saamisen välillä? En kadu lapsiani, ja olen todella ylpeä saavutuksestani valmistua hyvillä arvosanoilla perheestä huolimatta, ja jos minua sitten työkokemuksen puutteesta rangaistaan, niin eipä voi muuta sanoa, kuin "haistakaa paska", ja loisia tuilla loppuelämän.

Kyse ei ole siitä, etteikö koulutusta arvostettaisi, vaan siitä, että työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä ja sen vuoksi tietysti ohi menevät ne, jotka jo osaavat jotain muutakin kuin hoitaa lapsia ja mitä koulussa opetettiin. Jokainen tekee omat valintansa, onko opiskelujen ohella töissä vai ei, mutta ei sinun lastenhoitokokemuksestasi ole työnantajallesi mitään hyötyä, jos et ole menossa lasten pariin työskentelemään. Ja siihen taas edellytetään ihan muuta koulutusta kuin mitä sinulla nyt on. Työnantaja valitsee hakijoista työtehtävien suorittamisen kannalta parhaan vaihtoehdon ja koska niitäkin, joilla on sekä koulutus että työkokemus, on ihan riittävästi, työpaikan saa joku heistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus alkaa ottaa pannuun nää "no ohan töitä vaikka kuinka paljon, mee siivoojaksi" ym paskaa.

Minä voin ainakin sanoa, että kun olen opiskellut huippuarvosanoilla yliopistossa matemaatikoksi (en siis ole ap), niin en aio mennä siivoojaksi, kaupan kassaksi, tai muuhunkaan paskaduuniin. Olen mieluummin työtön loinen. Niin se vaan on. En varmasti ole ainoa. Alapeukku tässä varmaan kohta viuhuu, mutta ehkä tätä ei sitten moni amis tmv ymmärrä.

Oletko oikeasti matemaatikkona työtön? Sinun osaamisellasi pitäisi nyt olla tosi hyvät markkinat, varsinkin jos olet myös hyvä tilastotieteessä.

Kuten sanoin, en ole vielä töitä joutunut edes hakemaan, koska olen vastavalmistunut ja lasten kanssa kotona. Kuitenkin kun työpaikkoja selaillut ja ylipistokin niitä linkkailee, niin ainakin tähän asti on vaatimukset olleet aivan utopistisia. Ei todellakaan riitä pelkkä perustutkinto. ja kyllä, olen lukenut myös tilastotiedettä, mutta myöskään mikään ohjelmisto ei ole kunnolla hallussa. Mistä päästäänkin taas siihen koodaamiseen. Kyllä vituttaa. Ulkomailla olisikin minulle sopivia töitä todennäköisyyslaskennan parissa, mutta en voi sinne lähteä, kun on perhettä.

Minä en kyllä symppaa tilannettasi yhtään. Kuulostat aivan painajaismaiselta työntekijältä. Siis minkä ikäinen oikein olet? Olet vastavalmistunut, sinulla on 4 lasta, eikä yhtään oman alan kokemusta etkä ole edes etsinyt töitä? Et halua oppia mitään lisää. Ja valitat täällä.

Olen 30. Ja ei olekaan oman alan työkokemusta. Valmistuin lapsista huolimatta 5 vuodessa. Ennen opiskelua tein ihan muita töitä. Ja miksi olisin tosissaan etsinyt vielä töitä, kun olen juuri valmistunut ja äitiyslomalla. Totesin vain, ettei näytä tulevaisuus kovin hääppöiseltä, kun Suomessa ei enää edes hyvällä tutkinnolla saa töitä. Ja "et halua oppia lisää". Joo, minulla onkin neljän lapsen äitinä varaa mennä opiskelemaan lisää ilman opintotukea ja laittaa lapset päivähoitoon. Kaikkien puolisot eivät tienaa 10000€/kk kuitenkaan.

Vituttaa nykyajan asenne, että koulutuksella ei ole enää miään väliä, ja sitten kun oman alan hommia ei ole, niin paskahommiin olet ylikoulutettu (eli sillä ei ole edes väliä, vaikkei niitä itsekään huolisi) ja toisiin vaaditaan ihan älyttömyyksiä. Ja lisään vielä, että työkkärihän on kanssani samalla linjalla. Minulle on ainakin sanottu, että kun alan saada työttömyyskorvausta äitiyslomani jälkeen, minun EI TARVITSE OTTAA VASTAAN MUITA KUIN KOULUTUSTANI VASTAAVIA TÖITÄ. Voisin vielä tehdä esimerkiksi työvuorosuunnittelua (joka on kai jonkin tradenomin tmv turhakkeen hommia oikeasti) ja hyödyntää siinä optimointia, mutta miksi joku palkkaisi minut, ylemmällä korkeakoulututkinnolla, kun hakemassa on todennäköisesti ne 10000 tradenomia. Niinpäniin..

Oho. No, ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Itse olin tuon ikäisenä jo valmis tohtori ja sen lisäksi useita vuosia oman alan työkokemusta. Ehdin kummatkin kun valmistuin tuplamaisteriksi 22-vuotiaana.

Oliko sinullakin 4 lasta?

Todennäköisesti hänellä on 10 lasta ja tuplamaisteri on trollauksesta ja höpöhöpöstä.

Vierailija
164/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy kateeksi vastavalmistuneita. Itsellä 2 maisterin paprua, toiselta alalta 10 vuotta kokemusta, toiseltakin muutama. Lisäksi toiselta alalta ammattitutkinto. Pari vuotta kokemusta myös sekalaisista muista hommista. Ns. alemman vaatimustason tehtäviin ei mitään jakoa päästä edes haastatteluihin, vaikka kuinka yrittää downgreidata cv:tä.

Keskiluokan duunien vähyys kurittaa pahasti nyt koulutettua porukkaa. Ei siitä päästä mihinkään. Jokseenkin turhauttavaa juosta haastatteluissa, kun monesti aistii, että valinta on jo tehty. Varsinkin valtion hommiin haastatellaan poikkeuksetta "lämpimikseen", kun on pakko pyörittää teatteria.

Nuorempana oli helppo päästä töihin. Haettiin välillä jopa kotoa. Nyt kun on kokemusta ja osaamista, alkaa vissiin ikä jo olla esteenä. Kokemuksella ei ole painoarvoa, sillä ellei se satu nappiin, voi työllistymisen unohtaa. Parhaimmillaan ollut satoja hakijoita. Tarkoittanee, että kuka tahansa haastatteluun päässeistä suoriutuisi hommasta. Pari kymmentä hylsyhaastattelua ei juuri mieltä ylennä.

On jo pakko hakea duunejä satojen kilometrien päästäkin, seuraavaksi kenties ulkomailta. Se on sitten hyvästi perhe, lähetän sitten postikortin ja rahaa -osastoa, jos niikseen tulee.

Suomi on pelattu ulos parissa kymmenessä vuodessa. Nokian mahalasku kerrannaisvaikutuksineen oli naula arkkuun.

Rahat ei riitä oman firman perustamiseen. Jos voittaisn lotosta, niin tekisin sen. Mikä olisi parempaa kuin luoda työpaikkoja ja tulevaisuudenuskoa tähän maahan? tekisin sen heti, jos vaikka se tarkoittaisi sitä, ettei omistajana voisi edes nostaa osinkoja.

Solidaarisuuden puutetila on ilmeinen. Työnantajia tai rahoittajia ei kiinnosta riskinotto, mm. puolivalmiin työntekijän kouluttaminen ja sitouttaminen. Käytetään järjestelmän mahdollistamaa harjoittelijoiden kierrätystä - kursseillekin on niin kova tunku, että harjoittelijat ovat usein valmiita ammattilaisia. Suomessa keskitytään eliitin taholta tekemään kahden kerroksen väkeä: haves ja have-nots.

Nykyajan nuorten on varmaan vaikea uskoa, että 90-luvulla ihan yleisesti haettiin työntekijöitä suurin piirtein luentosaleilta. Valmistuminen jäi monelta.

Jos syitä etsitään nykymenoon, niin mitä onkaan sen jälkeen tapahtunut: euro, globalisaatio,... Niin kauan kuin terve kansallinen itsekkyys on kirosana poliittisessa retoriikassa, on turha odottaa yleistä kohentumista. Näkisin, että olisi aika Suomessakin yrittää saada maalle sellaista suuntaa, josta Trump on puhunut rapakon takana. EU- nöyristely on saanut karmeaa jälkeä aikaan.

Vierailija
165/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites työkokeilu? Pääset töihin, CVseen täytettä ja pieni mahdollisuus jatkoon. Rahanmäärä mitä saat ei vähene.

Työstä pitää saada oikea palkka. Työkokeilu ei ole vaihtoehto.

Älä viiti. Miksi maata kotona kun on mahdollisuus kartuttaa työkokenusta?

Työkokeilut ovat väliaikaisia ratkaisuja, paljon helpompaa hakea työtä, kun on joku työ jo meneillään.

Mutta kun työkokeilua ei lasketa oikeaksi työkokemukseksi. Työnantajien silmissä työkokeilussa ollut henkilö katsotaan epäkelvoksi oikeaan työhön.

Parempi siis jättää moisen tempputyöllistämispelleilyt väliin, jos vain suinkin mahdollista.

Huono yritys oikeuttaa kotona laiskottelu. Työkokeilu on ihan oikeaa työtä, josta saa ihan oikeaa työkokemusta.

Oikea työ olisi sellaista mistä saisi palkkaa. Työkokeilu on pelkkää orjuuttamista.

Vierailija
166/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on myös näennäisesti auki olevia työpaikkoja. Esimerkiksi monien koulujen määräaikaiset opettajan paikat laitetaan yleiseen hakuun, vaikka henkilö olisi niihin jo käytännössä valittu. Kunnat kaunistelevat tilastoja, eli näyttää siltä, että on tarjota töitä. Sitten ihmisiä pyydetään haastatteluihin ja esitetään, että paikan voi oikeasti saada kuka vaan.

Vierailija
167/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä edes kuvitellut et molista vois löytyä töitä. Jos aiellä jotain on niin sitä hakee 1000 muutakin. Töitä haetaan tietysti yrityksistä. Ja töitä kyllä tekevälle riittää!

Vierailija
168/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä edes kuvitellut et molista vois löytyä töitä. Jos aiellä jotain on niin sitä hakee 1000 muutakin. Töitä haetaan tietysti yrityksistä. Ja töitä kyllä tekevälle riittää!

Töitä kyllä riittää, firmojen palkanmaksuhalukkuudesta se kiinni onkin. Työkokeiluihin/harjoitteluihin pääsisi vaikka samantien ties kuin moneen firmaan, ei tosin maksa vaivaa sillä 9e/päivä palkalla mitä firma ei edes joudu itse maksamaan vaan sekin tulee valtiolta.

Vierailija
169/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ees käyny työkkärin sivuilla. Soitin suoraan haluamaani työpaikkaan. Monen mutkan kautta selvitin esimiehen numeron. Soitin, kävin haastattelussa. Nyt työn ohella opiskelen alan tutkintoa. Ja erittäin ylpeä työstäni.

Vierailija
170/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole varaa opiskella? Minäkin opiskelin kahden lapsen äitinä, omakotitalovelallisena ja todella surkeapalkkaisen miehen vaimona 5 vuotta yliopistossa. Nyt on sellainen ammatti, että mol.fi:stä löytyy iso kasa työpaikkoja oikeastaan aina, ja päteviä hakijoita on todella vähän. Eli töitä on tarjolla paljon. Kannattaa opiskella, jos oma ala ei työllistä ja jos osaamista oman alan ulkopuolelta ei ole. Kyllä mun opiskeluvuodet meillekin oli välillä aikamoista penninlaskentaa ja kuukaudesa tosieen selviytymistä, mutta sanoisin että se palkitaan nyt.

Kertoisitko jo, mistä alasta on kyse? Kiinnostaa tuo "iso kasa työpaikkoja aina ja päteviä hakijoita todella vähän".

Juuri niin. Vieläkään ei tämä tyyppk ole paljastanut alaa. Taisikin liiotella, josxei peräti lasketella omiaan.

Vierailija
171/171 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä haki just jotain mollin sivuilla auki olevaa toimistosihteerin tms.paikkaa. Hakijoita oli ollut 380 kpl. Vaikea erottua hakijoiden joukosta,jos ei ole suosittelijoita tai juuri vastaavasta hommasta aikaisempaa kokemusta :(