Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä iskee jo epätoivo, kun katselee mol:n avoimia työpaikkoja

Vierailija
12.05.2016 |

Ei siellä ole mitään mulle sopivaa. Mitä tässä oikein tekee, kun opiskeluihinkaan ei ole enää varaa? Kohta vuoden olen töitä yrittänyt saada ja ihan oikeasti iskee jo epätoivo. Huoh.

Kommentit (171)

Vierailija
121/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa monen nuoren aikuisen työura tulee koostumaan työnäytepätkistä. Onnekas on se, joka saa palkkatyötä ilman suhteita.

Vierailija
122/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan saanut yhtään työpaikkaa mol:in kautta. Olen ollut lähes 20 vuotta töissä ja useammassa eri paikassa ja ainoastaan 2 viikkoa työttömänä ja senkin omasta halustani. 

Haen töitä suoraan firmoista, ei mollista mitään saa. Etsi googlella sen alan firmat mistä töitä haluat ja sitten selvität taustat niistä, teet hakemuksen joka firmaan erikseen (ei mitään yleishakemusta, ne menee roskiin) ja viet sen henkilökohtaisesti firmaan eli näytät naamasi siellä samalla.

Itse olen tällä hetkellä sellaisessa hommassa, että minulle kuuluu myös uusien työntekijöiden palkkaaminen. Yhtään paikkaa en laita mol:iin auki, haastateltavat valitsen niistä jotka ovat hakeneet töitä meiltä suoraan. Aina on löytynyt hyviä työntekijöitä. Joskus aikaisemmin on ollut paikka auki mol:in sivuilla ja haastatteluun on tullut niitä hakemaan pakotettuja joista näkee suoraan naamasta ettei työt voisi vähempää kiinnostaa.

Neuvoin tämän hakusysteemin myös 20v ja 18v ikäisille tytöilleni sekä toisen poikakaverille. Kaikki saivat töitä sekä viime kesänä että tänä kesänä. Toinen tytöistä valmistui koulusta ja sai tällä konstilla jopa vakipaikan. Eli se TOIMII oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus alkaa ottaa pannuun nää "no ohan töitä vaikka kuinka paljon, mee siivoojaksi" ym paskaa.

Minä voin ainakin sanoa, että kun olen opiskellut huippuarvosanoilla yliopistossa matemaatikoksi (en siis ole ap), niin en aio mennä siivoojaksi, kaupan kassaksi, tai muuhunkaan paskaduuniin. Olen mieluummin työtön loinen. Niin se vaan on. En varmasti ole ainoa. Alapeukku tässä varmaan kohta viuhuu, mutta ehkä tätä ei sitten moni amis tmv ymmärrä.

Oletko oikeasti matemaatikkona työtön? Sinun osaamisellasi pitäisi nyt olla tosi hyvät markkinat, varsinkin jos olet myös hyvä tilastotieteessä.

Kuten sanoin, en ole vielä töitä joutunut edes hakemaan, koska olen vastavalmistunut ja lasten kanssa kotona. Kuitenkin kun työpaikkoja selaillut ja ylipistokin niitä linkkailee, niin ainakin tähän asti on vaatimukset olleet aivan utopistisia. Ei todellakaan riitä pelkkä perustutkinto. ja kyllä, olen lukenut myös tilastotiedettä, mutta myöskään mikään ohjelmisto ei ole kunnolla hallussa. Mistä päästäänkin taas siihen koodaamiseen. Kyllä vituttaa. Ulkomailla olisikin minulle sopivia töitä todennäköisyyslaskennan parissa, mutta en voi sinne lähteä, kun on perhettä.

Vierailija
124/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan niinkään mene, kun täällä väitetään ja kerrotaan, että mol:sta ei työtä saa. Itse olen saanut kaksi työpaikkaa sitä kautta. Toisessa, kun lopetin ehdin olla vain pari viikkoa työttömänä, kun sain uuden työn. Että ei se nyt ihan niin mene, että sieltä ei mitään työtä koskaan saa. Kyllä saa, voin kertoa! Kannattaa siis hakea sitäkin kautta töitä eikä kuunnella ainan niitä "ei sieltä mitään töitä saa " -kommentteja.

Vierailija
125/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus alkaa ottaa pannuun nää "no ohan töitä vaikka kuinka paljon, mee siivoojaksi" ym paskaa.

Minä voin ainakin sanoa, että kun olen opiskellut huippuarvosanoilla yliopistossa matemaatikoksi (en siis ole ap), niin en aio mennä siivoojaksi, kaupan kassaksi, tai muuhunkaan paskaduuniin. Olen mieluummin työtön loinen. Niin se vaan on. En varmasti ole ainoa. Alapeukku tässä varmaan kohta viuhuu, mutta ehkä tätä ei sitten moni amis tmv ymmärrä.

Noh, omaa kuoppaasihan sinä tuolla asenteella vaan kaivat. Muutaman vuoden kuluttua, kun et makoilusi vuoksi ole työnantajien mielestä enää kuranttia kamaa työmarkkinoille, arvaan, että työttömyyskorvausta vastaan vaaditaan jotain tienpiennarten siivoamista tai puistojen haravointia. Ehkä se sitten sopii sinun omanarvontunnollesi palkallisia "paskaduuneja" paremmin.

No, enpähän varmaan ole ainoa, joka on vain "makoillut" vuosia, kun työtiölanne Suomessa on mitä on. Haluaisin töitä, mutta oman alani. En ole koulutukseni puolesta pätevä mihinkään muuhun, kuin matemaatikon hommiin, ja niin se vain on. Onneksi on pieniä lapsia (ja lisää tulossa), jotta voin edes olla puoliksi hyvällä omallatunnolla kotona heitä hoitamassa. Säästyy valtioltakin saatanasti rahaa, kun hoidan kolmea alle 3-vuotiasta kotona paskalla "palkalla".

No on tuo kyllä huono asenne. Töitä on nyt vaikea saada mutta ainakaan tuolla asenteella se ei kovin helppoa ole. Etkä tuolla asenteella olisi kyllä myöskään kovin hyvä työntekijä.

Meinaatko, että sanoisin nämä asiat työhaastattelussa? Osaan nuolla persettä samalla tavalla kuin sinäkin. En kuitenkaan aio nuolla sellaisen ihmisen persettä, joka on minua alemmin koulutettu ja rekrytoi sitä siwan kassaa. En ikinä. Olkoonkin paska asenne, mutta en suostu alistumaan siihen, että kouluttauduin oikeasti hyödylliselle alalle, ja sitten pitäisi tehdä töitä jossain kaupassa 8€:n tuntipalkalla. Saan parempaa kk-liksaa tekemällä muutaman opensijaisuuden silloin tällöin, siitä kun saa lukiossa jo lähemäs 30€/tunti=45min. En kuitenkaan voi tehdä niitäkään, koska en laita neljää lasta päivähoitoon siltä varalta, että pari päivää viikossa on töitä. Paskaa on. Lapsettomana olisi helpompaa, mutta en silti vaihtaisi siihenkään tilanteeseen.

Vierailija
126/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli hesarissa Sollin edustajan puheenvuoro siitä että työntekijöitä on vaikeaa saada ja yrittävät nyt turvapaikanhakijoiden joukosta rekrytoida.

Jos vähän perehtyy asiaan, niin huomaa, että useissa siivousalan ilmoituksissa tarjotaan töitä muutamaksi tunniksi viikossa ja parhaimmillaankin nämä on yleensä osa-aikatyötä pienellä tuntipalkalla. Jos haluaa edes joten kuten riittävän määrän tunteja, pitää olla auto käytössä, että voi kulkea useissa kohteissa saman päivän aikana. Silti on todella vaikea saada riittävästi tunteja kasaan, kun useimmissa paikoissa se siivoustyö täytyy kuitenkin tehdä tiettyinä kellonaikoina, eli järkevää 8h työpäivää on melkein mahdoton saada kasaan.

Vierailija
127/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti matemaatikkona työtön? Sinun osaamisellasi pitäisi nyt olla tosi hyvät markkinat, varsinkin jos olet myös hyvä tilastotieteessä.

Kuten sanoin, en ole vielä töitä joutunut edes hakemaan, koska olen vastavalmistunut ja lasten kanssa kotona. Kuitenkin kun työpaikkoja selaillut ja ylipistokin niitä linkkailee, niin ainakin tähän asti on vaatimukset olleet aivan utopistisia. Ei todellakaan riitä pelkkä perustutkinto. ja kyllä, olen lukenut myös tilastotiedettä, mutta myöskään mikään ohjelmisto ei ole kunnolla hallussa. Mistä päästäänkin taas siihen koodaamiseen. Kyllä vituttaa. Ulkomailla olisikin minulle sopivia töitä todennäköisyyslaskennan parissa, mutta en voi sinne lähteä, kun on perhettä.

Symppaan kyllä tilannettasi, ei siinä mitään, mutta ihmettelen vain että eikö matematiikan opetuksessa sitten käydä läpi ohjelmointia? Itsehän olen itseoppinut koodari enkä yliopistoissa ole paljoa hengaillut, mutta kuvittelisin että nimenomaan matematiikan yliopisto-opinnoissa olisi mitä tärkeintä sisällyttää ohjelmointia osaksi kokonaisuutta. Outoa jos professorit eivät tällaista ole ajatelleet. Mutta siis halusin sanoa että tsemppiä!

Vierailija
128/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen töitä suoraan firmoista, ei mollista mitään saa. Etsi googlella sen alan firmat mistä töitä haluat ja sitten selvität taustat niistä, teet hakemuksen joka firmaan erikseen (ei mitään yleishakemusta, ne menee roskiin) ja viet sen henkilökohtaisesti firmaan eli näytät naamasi siellä samalla.

Neuvoin tämän hakusysteemin myös 20v ja 18v ikäisille tytöilleni sekä toisen poikakaverille. Kaikki saivat töitä sekä viime kesänä että tänä kesänä. Toinen tytöistä valmistui koulusta ja sai tällä konstilla jopa vakipaikan. Eli se TOIMII oikeasti.

Tuota on vaikea uskoa oman jälkikasvun kokemusten perusteella. Jos firmaan menee käymään, siellä sanotaan, että mene kotiisi ja täytä hakemus netissä. Monet antavat ymmärtää, etteivät ylipäätään halua ihmisiä paikan päälle töitä kyselemään ja häiritsemään. Kaikki kesätyönsä perheemme nuoret ovat saaneet vastaamalla työpaikkailmoitukseen.

Vierailija
129/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin joskus paskalla palkalla työkokeiluun jonka jälkeen sain vakituisen paikan ja palkka nousi monta euroa ;-)

Vierailija
130/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, omaa kuoppaasihan sinä tuolla asenteella vaan kaivat. Muutaman vuoden kuluttua, kun et makoilusi vuoksi ole työnantajien mielestä enää kuranttia kamaa työmarkkinoille, arvaan, että työttömyyskorvausta vastaan vaaditaan jotain tienpiennarten siivoamista tai puistojen haravointia. Ehkä se sitten sopii sinun omanarvontunnollesi palkallisia "paskaduuneja" paremmin.

No, enpähän varmaan ole ainoa, joka on vain "makoillut" vuosia, kun työtiölanne Suomessa on mitä on. Haluaisin töitä, mutta oman alani. En ole koulutukseni puolesta pätevä mihinkään muuhun, kuin matemaatikon hommiin, ja niin se vain on. Onneksi on pieniä lapsia (ja lisää tulossa), jotta voin edes olla puoliksi hyvällä omallatunnolla kotona heitä hoitamassa. Säästyy valtioltakin saatanasti rahaa, kun hoidan kolmea alle 3-vuotiasta kotona paskalla "palkalla".

No on tuo kyllä huono asenne. Töitä on nyt vaikea saada mutta ainakaan tuolla asenteella se ei kovin helppoa ole. Etkä tuolla asenteella olisi kyllä myöskään kovin hyvä työntekijä.

Meinaatko, että sanoisin nämä asiat työhaastattelussa? Osaan nuolla persettä samalla tavalla kuin sinäkin. En kuitenkaan aio nuolla sellaisen ihmisen persettä, joka on minua alemmin koulutettu ja rekrytoi sitä siwan kassaa. En ikinä. Olkoonkin paska asenne, mutta en suostu alistumaan siihen, että kouluttauduin oikeasti hyödylliselle alalle, ja sitten pitäisi tehdä töitä jossain kaupassa 8€:n tuntipalkalla. Saan parempaa kk-liksaa tekemällä muutaman opensijaisuuden silloin tällöin, siitä kun saa lukiossa jo lähemäs 30€/tunti=45min. En kuitenkaan voi tehdä niitäkään, koska en laita neljää lasta päivähoitoon siltä varalta, että pari päivää viikossa on töitä. Paskaa on. Lapsettomana olisi helpompaa, mutta en silti vaihtaisi siihenkään tilanteeseen.

Maailma on täynnä ei-akateemisia ihmisiä, jotka ovat menestyneet sua paremmin. Sun kakka haisee ihan samalta kuin muidenkin, matemaatikko ei ole mikään puolijumala.

Vierailija
131/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään? Eikö lähes kuka tahansa voi hakea vaikka kahvilaan ja tyyliin Gigantin asiakaspalveluun?

En ole ap, mutta minä olen hakenut monta monituista kertaa mutta minua ei oteta töihin koska en ole ennen ollut kahvilassa tai Gigantissa töissä.

Vierailija
132/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään? Eikö lähes kuka tahansa voi hakea vaikka kahvilaan ja tyyliin Gigantin asiakaspalveluun?

Voi hakea, mutta arvaa vaan, kuka palkataan kun hakee 300 elintarvike-kahvila-ammattilaista ja 30 maisteria kahvilaan, vaikka jokaisella maisterilla olisi sekä hygieniapassi että kassakokemusta? Lähin gigantti on jossain 300 km:n päässä.

Onko ap kirjasto- vai rakennusalan ammattilainen? Olen huomannut että ainakaan niillä aloilla ei ole MOL:n sivuilla meidän seudulla avoimia paikkoja.

Vierailija
133/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistetty kirjoitti:

Ei se ihan niinkään mene, kun täällä väitetään ja kerrotaan, että mol:sta ei työtä saa. Itse olen saanut kaksi työpaikkaa sitä kautta. Toisessa, kun lopetin ehdin olla vain pari viikkoa työttömänä, kun sain uuden työn. Että ei se nyt ihan niin mene, että sieltä ei mitään työtä koskaan saa. Kyllä saa, voin kertoa! Kannattaa siis hakea sitäkin kautta töitä eikä kuunnella ainan niitä "ei sieltä mitään töitä saa " -kommentteja.

Haetaan, haetaan! Eihän tässä olekaan siitä kyse, että emme hae vaan siitä, että esimerkiksi juuri eilen minun sähköpostissani on 5 paikasta viesti, että oli valittu joku muu. Ei käy kateeksi niitäkään opettajia, joiden työpaikka on katkolla joka vuosi, vaikka näköjään saavatkin tiedon jatkosta jo ennen kuin edellinen pätkä on päättynyt.

Onhan sekin totta, että jokaisen MOL:n sivulla auki  olevaan paikkaan joku valitaan. Mutta kuten edellä kirjoitin, ne eivät läheskään aina ole oikeasti täysin avoimessa vaan vain lain vaatimuksesta olevinaan julkisessa haussa.

Vierailija
134/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomioida se, että esim. niissä MOL:lissakin näkyviin avoimiin työpaikkoihin suurimpaan osaan työllistävät firman sisältä jonkin jo töissä olevan henkilön. Suurimaan osaan niistä paikoista ei työttömiä työnhakijoita oteta, joten eipä ainakaan tuota kautta työttömiä juuri töihin saada.

Vierailija
135/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Symppaan kyllä tilannettasi, ei siinä mitään, mutta ihmettelen vain että eikö matematiikan opetuksessa sitten käydä läpi ohjelmointia? Itsehän olen itseoppinut koodari enkä yliopistoissa ole paljoa hengaillut, mutta kuvittelisin että nimenomaan matematiikan yliopisto-opinnoissa olisi mitä tärkeintä sisällyttää ohjelmointia osaksi kokonaisuutta. Outoa jos professorit eivät tällaista ole ajatelleet. Mutta siis halusin sanoa että tsemppiä!

KIITOS! Ja siis kaikilla, paitsi opettajalinjan matematiikan opiskelijoilla tkt on pakollinen sivuaine (väh 25op), eli olen kyllä käynyt esim AOPin ja OOPin, mutta ei niillä mitään tee, jos vain ihan pilipaliperusteet hallussa :(

Vierailija
136/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä ei-akateemisia ihmisiä, jotka ovat menestyneet sua paremmin. Sun kakka haisee ihan samalta kuin muidenkin, matemaatikko ei ole mikään puolijumala.

En missään vaiheessa kai väittänytkään, etteikö joku perus amis voisi menestyä minua paremmin, tai että matemaatikko olisi joku ylijumala. Sanoin vain, etten suostu heittämään koulutustani romukoppaan ja tekemään jotain aivotonta työtä, mihin pystyy kuka vaan.

Vierailija
137/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole varaa opiskella? Minäkin opiskelin kahden lapsen äitinä, omakotitalovelallisena ja todella surkeapalkkaisen miehen vaimona 5 vuotta yliopistossa. Nyt on sellainen ammatti, että mol.fi:stä löytyy iso kasa työpaikkoja oikeastaan aina, ja päteviä hakijoita on todella vähän. Eli töitä on tarjolla paljon. Kannattaa opiskella, jos oma ala ei työllistä ja jos osaamista oman alan ulkopuolelta ei ole. Kyllä mun opiskeluvuodet meillekin oli välillä aikamoista penninlaskentaa ja kuukaudesa tosieen selviytymistä, mutta sanoisin että se palkitaan nyt.

Anteeksi, mutta kaikilla ei ole mahdollisuuksia päästä sisään yliopistoon! En ole Ap, mutta sun Helsingissä joten ainoa vaihtoehto olisi hakea täällä, kun en halua/taloudellisesti pysty muuttamaan esim. Joensuuhun. Yliopistoon täytyy olla hyvät arvosanat lukiosta ja menestyä pääsykokeissa todella hyvin, ja harvalla aikuisella on mahis mennä ensin johonkin iltalukioon arvosanoja korottamaan ja sitten vielä päälle yliopistoon.

Ole onnellinen, että pääsit opiskelemaan.

Vierailija
138/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut taas kaksi kertaa paikan, jotka ovat olleet auki mol.fi-sivuilla. Toinen oli julkisella puolella, toinen yksityisellä. Ihan ovat olleet koulutusta vastaavia hommia ja kummassakin on vaadittu erikoisosaamista, jota itselläni sattui sopivasti olemaan. Jälkimmäinen paikka oli auki myös firman omilla sivulla, mutta ei missään muualla näiden kahden lisäksi. Hakijoita oli kuulemma 42. 

Vierailija
139/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole varaa opiskella? Minäkin opiskelin kahden lapsen äitinä, omakotitalovelallisena ja todella surkeapalkkaisen miehen vaimona 5 vuotta yliopistossa. Nyt on sellainen ammatti, että mol.fi:stä löytyy iso kasa työpaikkoja oikeastaan aina, ja päteviä hakijoita on todella vähän. Eli töitä on tarjolla paljon. Kannattaa opiskella, jos oma ala ei työllistä ja jos osaamista oman alan ulkopuolelta ei ole. Kyllä mun opiskeluvuodet meillekin oli välillä aikamoista penninlaskentaa ja kuukaudesa tosieen selviytymistä, mutta sanoisin että se palkitaan nyt.

Kertoisitko jo, mistä alasta on kyse? Kiinnostaa tuo "iso kasa työpaikkoja aina ja päteviä hakijoita todella vähän".

Vierailija
140/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisko joku, mihin aineenopettaja voi työllistyä? Olen FM aineenopettaja, jolle ei ole yksinkertaisesti paikkoja avoinna itäsuomalaisessa pikkukaupungissa. Olen miettinyt, että mihin muualle kuin kouluihin kelpaan. Kaikkialle olen "väärin koulutettu", esim. päiväkoteihin haetaan lähihoitajia TAI varhaiskasvatuksen opintoja suorittaneita. Minun aineenopettajan pedagogisella pätevyydellä ei saa paikkaa alakouluista tai päiväkodeista. Olen päätynyt ajattelemaan, että minussa on vikaa. Minä en haluaisi opiskella juuri nyt mitään, haluaisin tehdä mitä tahansa työtä. Tarvitsen rahaa. Tuloja. Siivojaksi en kelpaa, koska ei ole koulutusta. Kahvilatyöntekijäksi en, koska en ole suorittanut hygieniapassia. Sitäpaitsi, kaikkiin ns. paskaduuneihin täällä päin Suomea/tässä kaupungissa löytyy koulutettuja, amistaustaisia tekijöitä jonoksi asti. Nuoria vastavalmistuneita. Koulutusyhteiskunnassa pitää olla oikea koulutus, jotta pääsee työhön. Aloittaisin mitkä tahansa työt heti. Miksi FM-tutkintoa ei voi hyödyntää/soveltaa yhtään mihinkään Suomessa? Kai se yliopistotutkinto jotain ihmisestä kertoo; jonkinlaisen seulan läpi tyyppi on kulkenut ja valmistunut, tehnyt edes jotain. Mutta kuten sanottua, syytän vain itseäni, olen kummallinen ja outo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi