Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä iskee jo epätoivo, kun katselee mol:n avoimia työpaikkoja

Vierailija
12.05.2016 |

Ei siellä ole mitään mulle sopivaa. Mitä tässä oikein tekee, kun opiskeluihinkaan ei ole enää varaa? Kohta vuoden olen töitä yrittänyt saada ja ihan oikeasti iskee jo epätoivo. Huoh.

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään? Eikö lähes kuka tahansa voi hakea vaikka kahvilaan ja tyyliin Gigantin asiakaspalveluun?

Molemmissa täytyy ainakin meilläpäin osata KUNNOLLA ruotsia, samoin kuin muissakin asiakaspalvelu- ja esim. hoitotöissä ja melkein aina huolto/korjaus/asennustöissä, vaikka vain 16% asukkaista puhuu ruotsia (lähikuntien lisäksi!).

Sitten ne joilla on jotain fyysisiä vaivoja, jos vaikka ei pysty koko päivää työskentelemään seisten, sillon ei onnistu ehdottamasi vaikka olisi valmis osa-aikaiseksikin, koska terveitä on jonoksi asti.

Seliseli. Just vinkkasin selkavammaselle kaverilleni puhelinaspatyöstä isossa firmassa, ei vaadittu ruotsia ja tosiaan pelkkää istumista. Jos TEILLÄPÄIN vaaditaan ruotsia niin kandeisko opetella se ruotsi tai muuttaa muualle?

Vierailija
102/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa tällä palstalla näyttää olevan aina ja iankaikkisesti se ongelma, että suurin osa vastaajista on ilmeisesti juuri hädin tuskin lukiosta valmistuneita, aavistuksen naiiveja lapsukaisia joiden työelämäkokemus rajoittuu sinne mäkkärin kassalle (ei pahalla), ja jotka toisaalta ihan ymmärrettävästikin haluavat pitää siitä lapsenuskostaan kiinni. Eli kyseessä on elämäntilanteiden ja ajatusmaailman kannalta eräänlainen fundamentaali kohtaanto-ongelma. On hieman tragikoomista että kokoomushenkiset nuoret opiskelijaneitoset/poikaset ovat täällä kertoilemassa aikuisille, jo mittavan uran tehneille kypsille ihmisille kuinka töitä kyllä löytyy kun vain halua on. Ehkä tarkoitus on vilpitön ja hyvä, mutta välillä meinaa iskeä pieni epätoivo myös sen suhteen, että oikeastiko porukka on noin pihalla siitä, mikä on realismia tämän päivän työmarkkinoilla, kun huomioidaan kypsempien hakijoiden tilanne :D

No näinhän se torjutuksi tuleminen, palstalla JA työnantajien taholta, onkin juuri hedelmällistä käsittää. Muut on väärässä, muut ei tajua kuinka erinomainen ja ihmeellinen olen, minun kokemukseni ja osaamiseni on parempaa kuin muiden jne jne. Olisiko aika herätä tähän päivään ja todellisuuteen?

Missasin pointtisi.

Sen uskon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään? Eikö lähes kuka tahansa voi hakea vaikka kahvilaan ja tyyliin Gigantin asiakaspalveluun?

Molemmissa täytyy ainakin meilläpäin osata KUNNOLLA ruotsia, samoin kuin muissakin asiakaspalvelu- ja esim. hoitotöissä ja melkein aina huolto/korjaus/asennustöissä, vaikka vain 16% asukkaista puhuu ruotsia (lähikuntien lisäksi!).

Sitten ne joilla on jotain fyysisiä vaivoja, jos vaikka ei pysty koko päivää työskentelemään seisten, sillon ei onnistu ehdottamasi vaikka olisi valmis osa-aikaiseksikin, koska terveitä on jonoksi asti.

Seliseli. Just vinkkasin selkavammaselle kaverilleni puhelinaspatyöstä isossa firmassa, ei vaadittu ruotsia ja tosiaan pelkkää istumista. Jos TEILLÄPÄIN vaaditaan ruotsia niin kandeisko opetella se ruotsi tai muuttaa muualle?

Ai että ihan yhdelle selkävaivaiselle, voi luoja! Olen minäkin vinkannut tutuille ja heidän lapsilleen sopivista työnantajista, mutta he kaikki olleet terveitä ja puhuneet kohtuullisesti ruotsia. Ongelmia tuleekin meille, joilla on jotain oppimisvaikeuksia (minulla kielet, epämusikaalisuus ei yhtään helpota oppimista, sitäpaitsi alueella puhutaan erikoisia ruotsin murteita), toisaalta sitten ne fyysiset krempat.

Meilläpäinkin on isoja työnantajia, myös puhelintyötä, mutta on myös kauppaopisto ja ammattikorkea sekä yhden yliopiston opetusta (+kesäyliopisto), joten hakijoita on sen mukaisesti. Olen itsekin tehnyt kahdenkinlaista puhelintyötä, valitettavasti vain kohtalaisella menestyksellä, siis ansio jää pieneksi ja ennenpitkää työnantajatkin ehdottavat lopettamista. Olen tehnyt osa-aikaisena myös kaupanalan- ja siivoustyötä ja tarttunut kaikkeen mitä vain ole saanut tehdä.

Olen siis periaatteessa työkykyinen ja työvuosia jäljellä n. 13, niin että olisiko sinulla realistisempia ehdotuksia kuin muutto työttömäksi jonnekin missä minua ei tarvita, kun täällä ovat edullinen maksettu asunto, työssäkäyvä puoliso (joka tuskin saisi uutta työtä muualta) ja apuani tarvitsevat vanhempani ja vammainen veljeni?

Mainittakoon vielä erikseen, että niitä täysin kaksikielisiä, "fiksuja ja filmaattisia", monipuolisen koulutuksen ja työkokemuksen omaavia tuttavia, 40-64v. naisia ja miehiä, terveitä ja normaalipainoisia riittää ja jakautuvat pääasiassa kahteen osaan: joko nääntyvät ylettömään työtaakkaansa tai työttömyyteen. Miten minä voisin siinä kilpailussa voittaa??? Periksi en toki anna, en ennen eläkeikää (tulevan eläkkeen pienuutta en uskalla edes ajatella).

Vierailija
104/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin yliitöiden määrälle laitetaan paljon alempi katto? Silloin vakituiset eivät nääntyisi töihinsä, vaan työnantajien olisi pakko huolehtia, että talolla on työt tuntevaa lisäväkeä saatavissa. Ja, kyllä moni työtön suostuisi tekemään näitä töitä.

Vierailija
105/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus alkaa ottaa pannuun nää "no ohan töitä vaikka kuinka paljon, mee siivoojaksi" ym paskaa.

Minä voin ainakin sanoa, että kun olen opiskellut huippuarvosanoilla yliopistossa matemaatikoksi (en siis ole ap), niin en aio mennä siivoojaksi, kaupan kassaksi, tai muuhunkaan paskaduuniin. Olen mieluummin työtön loinen. Niin se vaan on. En varmasti ole ainoa. Alapeukku tässä varmaan kohta viuhuu, mutta ehkä tätä ei sitten moni amis tmv ymmärrä.

Noh, omaa kuoppaasihan sinä tuolla asenteella vaan kaivat. Muutaman vuoden kuluttua, kun et makoilusi vuoksi ole työnantajien mielestä enää kuranttia kamaa työmarkkinoille, arvaan, että työttömyyskorvausta vastaan vaaditaan jotain tienpiennarten siivoamista tai puistojen haravointia. Ehkä se sitten sopii sinun omanarvontunnollesi palkallisia "paskaduuneja" paremmin.

No, enpähän varmaan ole ainoa, joka on vain "makoillut" vuosia, kun työtilanne Suomessa on mitä on. Haluaisin töitä, mutta oman alani. En ole koulutukseni puolesta pätevä mihinkään muuhun, kuin matemaatikon hommiin, ja niin se vain on. Onneksi on pieniä lapsia (ja lisää tulossa), jotta voin edes olla puoliksi hyvällä omallatunnolla kotona heitä hoitamassa. Säästyy valtioltakin saatanasti rahaa, kun hoidan kolmea alle 3-vuotiasta kotona paskalla "palkalla".

Vierailija
106/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mollin ilmoituksia katsovat lähinnä syrjäytyneet ja muut pitkäaikaistyöttömät, joilla harvoin on mitään edellytyksiä saada töitä. Siitä syystä myöskään työnantajilla ei ole suuremmin innostusta laittaa sinne ilmoitusta koska ainoa mitä siitä seuraa on, että saadaan tolkuton kasa kelpaamattomia hakemuksia joiden käsittelyyn menee valtavasti aikaa ja rahaa. Poikkeuksena julkinen sektori, jolla on velvoite ilmoittaa työpaikoista mollissa.

Höpö höpö. Siellä ilmoittaa isot yritykset ja hakee johtajia insinöörejä, asiantuntijoita yms. Sehän on vain yksi ilmoituskanava monien joukossa ja jokaisen saavutettavissa. Mutta hyvä, että teillä joillain on tuollainen harhaluulo, niin onpahan hakijoita vähemmän. Et ole tainnut paljon käydä katselemassa. Mene sinne ja pistä vaikka hakusana insinööri ja ylläty. 

Vierailija
107/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on epäasiallinen tapa jakaa työt paskaduuneihin ja muihin töihin. Kertoo toki paljon ihmisestä itsestään jos määrittelee työt noin. Ja lisäksi täällä on paljon kirjoituksia, joiden mukaan korkeastikoulutetut eivät saa perustason duuneja. Oma kokemukseni on aivan toinen, korkeastikoulutetut saavat kyllä ihan perusduunejakin, ja hyvin saavatkin. Itse olen korkeastikoulutettu ja ihan perustason asiakaspalvelutyössä. Oman alani töitä ei tällä hetkellä ole tarjolla ja haluan todellakin olla mukana työelämässä. Minulla on monia korkeastikoulutettuja työkavereita ihan näissä samoissa hommissa, on kasvatustieteilijöitä, biologi, kauppatieteilijöitä, historiaa pääaineena lukeneita yms. Heissä kaikissa on sellaista asennetta, että haluavat itse tienata leipänsä ja samalla monet lisäkouluttautuvat yms. Ihminen itse luo itsensä työntekijänä ja itsearvostuksensa osana työyhteisöä. Eipä sellaista henkistä tunnetta tule jos vaan odottaa kotona sitä elämän hienointa alakohtaista työpaikkaa, jota ei välttämättä koskaan tule. Jokaisessa työssä on oma arvokkuutensa kun sen hoitaa hyvin ja asiallisesti. Miten sellaiset ylimielisesti perustöihin suhtautuvat saavat itselleen työelämätaitoja, kun hiovat kotona CV:ään ja odottavat vuosikausia niitä oman alan töitä? Kannattaisi olla vähän avarakatseisempi ja arvostavampi suhtautuminen työhön, eikä ripustautua kiinni niihin omiin tutkintoihin. Joillakin koulutuksilla ja tutkinnoilla kun voi olla ihan mahdotonta työllistyä vähään aikaan.

Vierailija
108/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että matemaatikko huippuarvosanoin on ilman töitä. Matemaatikoistahan on samanlainen huutava pula kun vaikka puheopettajista, ja tietyistä lääkäreistä. Tietenkin jos on jotain mielenterveys- tai päihdeongelmaa tms. häikkää, työnantaja kiertää kaukaa. Kyllähän sen ihmisestä aika hyvin näkee ja aistii.

Eipä pelkällä matematiikalla tee mitään, kun pitäisi olla myös huipputason koodari. Tätähän ei meille kerrottu ekoina vuosina, vaan toitotettiin, että töitä kyllä löytyy. Lisäksi en lasten koulujen ja tukiverkostoni takia todellakaan aio muuttaa toiseen kaupunkiin, vaan ne työt on pakko löytää täältä. Olen vastavalmistunut, eli työttömänä en tässä ole lojunut, mutta eipä näytä hääppöiseltä tulevaisuus. Ja se koodaaminen ei kiinnosta, kun joku tulee kuitenkin ehdottamaan, että opiskele lisää. Sellaiseen ei myöskään ole resursseja taloudellisesti.

Vierailija
109/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun ne paikat ovat piilossa ja ehkä työnhakutaidoissasi on vikaa? Näin ajattelevat ainakin monet ihmiset...

Nehän on "piilossa"? 70% työpaikoista ei ikinä tule molliin tai vastaavaan julkiseen palveluun.

Vierailija
110/171 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hienoa on siinä että on valmis työskentelemään vain koulutustaan vastaavissa töissä. Jos niitä ei kerta kaikkiaan ole tai on niin vähän että jokaisesta työpaikasta tappelee kolmisen sataa muuta hakijaa? Nyt ollaan tilanteessa, jossa työn kuin työn saaminen on lähes lottovoitto, ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Vierailija
111/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli hesarissa Sollin edustajan puheenvuoro siitä että työntekijöitä on vaikeaa saada ja yrittävät nyt turvapaikanhakijoiden joukosta rekrytoida.

Mistähän se johtuu, että eivät rekrytoi kotimaisten työttömien joukosta. Löytyy iso liuta työttömiä, jotka olisivat onnellisia jos vaikka tulisi työtarjous siivoushommista. Ikinä sellaisia ei vaan tule ja jos tulee, niin hakijoita on taas satoja.

Näinpä.

Tällä suunnalla on lähes ylitarjontaa laitoshuoltajista (Sol ei vaadi laitoshuoltajan koulutusta mutta se katsotaan eduksi). Silti koko ajan koulutetaan lisää ja toitotetaan että kyllä niitä töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä. Juu ei löydy.  Ja jos ihan vahingossakin löytyy, ne ovat tyyliin tunti silloin ja toinen tällöin. Siinpä sitten ihmettelet että millä elää kun kädessä on neljän päivän palkka ja Kelasta et saa mitään.

Ja täysin sama homma on kuulemma lähäreiden kanssa.

Vierailija
112/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman alan töitä ei mol.fi:ssa ole ollenkaan. LinkedINissä kymmenittäin. Päivittäin tuleeä sähköpostiin ilmoituksia, miten milloin mikäkin firma hakee työntekijää alalleni.

Mol.fi:ssa ei ilmoiteta paikoista ihan käytännön syistä. Sinne hakee silloin kaikki. Siis -kaikki-, vaikkei olisi kokemusta kyseiseltä alalta. Lisäksi osa hakijoista hakee pakon edestä, ettei tule karenssia. Nämä sankarit tuhlaavat rekrytoijan aikaa ja jättävät pahimmassa tapauksessa hyvät hakijat vähemmälle huomiolle.

LinkedINissä on helppo merkitä osaamistalueet, joita työpaikassa vaaditaan ja mainos näytetään vain niille, jotka ovat merkinneet ne taidot profiilinsa.

Minua jotenkin ällöttää tämä nykyajan meininki, että töihinkin päästäkseen pitää olla kaikenmaailman some-foorumeilla kaikkien tarkasteltavana ja katseltavana. Se tuntuu niin teennäiseltä. Vihaan teeskentelyä. Luodaan kiillotettu kuva itsestä ja markkinoidaan itseä jonain ylijumalana, koko systeemi vaan oksettaa.

Tuontakia minä en pysty tekemään hakemuksia, kun en näe itseäni ylijumalana vaan tavallisena virheitä tekevänä pulliaisena. Työnteossa ei itsessään ole mitään vikaa. Mieluusti tekisin töitä ja eritoten käytännöllisiä.

Vierailija
113/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites työkokeilu? Pääset töihin, CVseen täytettä ja pieni mahdollisuus jatkoon. Rahanmäärä mitä saat ei vähene.

Työstä pitää saada oikea palkka. Työkokeilu ei ole vaihtoehto.

Toki noinkin, mutta kun itse palkkaan uutta henkilöstöä, en koskaan ota meille töihin ketään pystymetsästä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että aina on ollut meillä joko työharjoittelussa opiskeluaikaan tai työkokeilussa. Siinä nähdään jo, soveltuuko työhön.

Vierailija
114/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyvä esimerkki siitä, että se on vain tuurista kiinni. Loppujen lopuksi sain ok vuoden määräaikaisen paikan hakemuksella, joka oli nopeasti kyhätty ja siinä oli jopa kirjoitusvirhe heti otsikossa. Yleensä hakemukseni ovat kyllä ihan hyviä ja ajatuksella tehtyjä, mutta tuon paikan näin viime tingassa. Olisin päässyt vielä toiseen projektiin, mutta sain ko. paikan avulla vakituisen paikan. Kun olin tuon määräaikaisuuden saanut, minulle alettiin tarjota kyselemättä muitakin töitä. On siis omakohtaista kokemusta siitä, että töissäolevana on todella paljon helpompi löytää töitä kuin työttömänä. 

Jotkut täällä antavat jotain paikkoja esimerkkinä ja kysyvät haitteko. No menkääpä nyt etsimään joka ikisen firman sivuilta ja rekryisivuilta kaikki avoimet työpaikat, tehkää niihin hakemus ja katsokaa, miten paljon ehditte hakea päivän aikana. Itse hain todella paljon, tuloksena haastattelu paikkaan, jota olin hakenut  ihan ensimmäisten joukossa valmistuttuani ja työ alkoi vasta monen kuukauden päästä siitä kun hakuaika oli loppunut. Muista ei aluksi kuulunut mitään. Se oli lämmin kesä, enkä tehnyt koko kesänä mitään muuta kuin tein hakemuksia. Firmoja on niin paljon, että kaikkia paikkoja ei ehdi mitenkään käydä läpi, hakuaikojen puitteissa. Osalla on jatkuva avoin haku ja nuo lomakkeet, kuten täälläkin on moni todennut, on todella hitaita täyttää. Niihin vaaditaan samat tiedot kuin mitä CV:ssä on päivän tarkkuudella. Eikä se aina onnistu kopioida, kun yksi vaatii muodossa kkvvvv, toinen muodossa pv.kk.vvvv ja kolmas muodossa vvvvkkpv. Osassa on paikka vain yhdelle koulutukselle, eikä lisätietoihin saa kuin rajallisen määrän merkkejä. Eli tosi huonoja sivuja on joillakin. 

Kiva teille, jotka pääsette siivoushommiin koulutettuna. Itse olen "vain" amk-insinööri + aiempi opistotutkinto toiselta alalta. Mutta kun kävin hakemassa siivoushommaa, pääsin yhdessä jopa haastateltavaksi. Haastattelukutsussa tuli olo, että minut kutsuttiin sinne vain siksi, että saataisiin nauraa koulutetun ihmisen epätoivolle. Saamani työ oli omaa alaa. 

Minä siis olen töissä, ollut jo muutaman vuoden, joten ette voi tulla sanomaan, että en saa töitä syystä tai toisesta. Takanani on kuitenkin vuosien pätkätyöhistoria, useita pätkiä, kursseja koulutuksia ja ihan se  on ollut tuurisa ja hyvin pienistä hiusta halkovista syistä kiinni, miksi joku työpaikka jäi saamatta. Kuten sitten nykyiseen työhöni, muutama muu potentiaalinen hyvä hakija jäi rannalle sen takia, että minulla oli hyvät tietotekniikan taidot heihin verrattuna. Tämä ratkaisi senkin, että alalla vähän kokeneempi ei saanut paikkaa, kuulemma. Työnantaja oli myös sitä mieltä, että tämä kokeneempi luultavasti ei pikkufirmassa viihdy kovin pitkään, haluaa vain ponnahduslaudan. Tästä jälkimmäisestä syystä olen myös itse tullut hylätyksi, vaikka työ oli omaa alaani. Minua pidettiin liian yritteliäänä, kun ansioluettelossa oli kaikenlaisia osin työnkin ohessa käytyjä kursseja. Eli jättämällä niitä pois, olisin voinut päästäkin siihen paikkaan. 

Vierailija
115/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mollissa on n. 15 000 avointa työpaikkaa ja työttömiä  Suomessa noin 200 000. Kyllä niitä töitä jokainen saa kun vaan tarpeeksi sinnikkäästi hakee!!1 Jos ei saa niin kannattaa opetella kirjoittamaan parempi CV! 

Joopa joo. Ja mitä hittoa nämä piilotyöpaikat ovat olevinaan? Meinaatteko te tosiaan että jossain on työpaikkoja jossa tarvitaan työntekijä, mutta pomo hiljakseen odottelee, että kohtalo johdattaa oikean ihmisen kysymään töitä? 

Nykyään näyttää asiat menevän niin, että kaikkea supistetaan ja esim. terveysalalla on rekrytointikiellot. Ei siis saa palkata uutta työntekijää vaikka tarvetta olisi. Jo olemassa olevat työntekijät tekevät sitten vähän enemmän. 

Näistä keskusteluista paistaa aina sellainen kevyt syyllistäminen työtöntä kohtaan ja se pistää vihaksi.

SuoMaassa on liki 600 000 työtöntä.

Vierailija
116/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mollissa on n. 15 000 avointa työpaikkaa ja työttömiä  Suomessa noin 200 000. Kyllä niitä töitä jokainen saa kun vaan tarpeeksi sinnikkäästi hakee!!1 Jos ei saa niin kannattaa opetella kirjoittamaan parempi CV! 

Joopa joo. Ja mitä hittoa nämä piilotyöpaikat ovat olevinaan? Meinaatteko te tosiaan että jossain on työpaikkoja jossa tarvitaan työntekijä, mutta pomo hiljakseen odottelee, että kohtalo johdattaa oikean ihmisen kysymään töitä? 

Nykyään näyttää asiat menevän niin, että kaikkea supistetaan ja esim. terveysalalla on rekrytointikiellot. Ei siis saa palkata uutta työntekijää vaikka tarvetta olisi. Jo olemassa olevat työntekijät tekevät sitten vähän enemmän. 

Näistä keskusteluista paistaa aina sellainen kevyt syyllistäminen työtöntä kohtaan ja se pistää vihaksi.

Piilotyöpaikoiksi kutsutaan niitä, joita ei julkisesti ilmoiteta haettaviksi. Ja niitä on paljon. Hyvän työntekijän löytää muillakin keinoin.

Jos joku kuvittelee, että mollin avoimet työpaikat kuvastavat avoimien työpaikkojen määrää, on aika pihalla työmarkkinoista.

Vierailija
117/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus alkaa ottaa pannuun nää "no ohan töitä vaikka kuinka paljon, mee siivoojaksi" ym paskaa.

Minä voin ainakin sanoa, että kun olen opiskellut huippuarvosanoilla yliopistossa matemaatikoksi (en siis ole ap), niin en aio mennä siivoojaksi, kaupan kassaksi, tai muuhunkaan paskaduuniin. Olen mieluummin työtön loinen. Niin se vaan on. En varmasti ole ainoa. Alapeukku tässä varmaan kohta viuhuu, mutta ehkä tätä ei sitten moni amis tmv ymmärrä.

Oletko oikeasti matemaatikkona työtön? Sinun osaamisellasi pitäisi nyt olla tosi hyvät markkinat, varsinkin jos olet myös hyvä tilastotieteessä.

Vierailija
118/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, omaa kuoppaasihan sinä tuolla asenteella vaan kaivat. Muutaman vuoden kuluttua, kun et makoilusi vuoksi ole työnantajien mielestä enää kuranttia kamaa työmarkkinoille, arvaan, että työttömyyskorvausta vastaan vaaditaan jotain tienpiennarten siivoamista tai puistojen haravointia. Ehkä se sitten sopii sinun omanarvontunnollesi palkallisia "paskaduuneja" paremmin.

No, enpähän varmaan ole ainoa, joka on vain "makoillut" vuosia, kun työtiölanne Suomessa on mitä on. Haluaisin töitä, mutta oman alani. En ole koulutukseni puolesta pätevä mihinkään muuhun, kuin matemaatikon hommiin, ja niin se vain on. Onneksi on pieniä lapsia (ja lisää tulossa), jotta voin edes olla puoliksi hyvällä omallatunnolla kotona heitä hoitamassa. Säästyy valtioltakin saatanasti rahaa, kun hoidan kolmea alle 3-vuotiasta kotona paskalla "palkalla".

No on tuo kyllä huono asenne. Töitä on nyt vaikea saada mutta ainakaan tuolla asenteella se ei kovin helppoa ole. Etkä tuolla asenteella olisi kyllä myöskään kovin hyvä työntekijä.

Vierailija
119/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap!

Olin itse juuri samanlaisessa tilanteessa. Nyt lopulta sain työn, joka on 9 kuukauden mittainen sijaisuus ja palkka tehtävässä on 500 - 600 euroa alhaisempi kuin aiemmissa, koulutustani vastaavissa tehtävissä on ollut. Päätin kuitenkin, että seison tuon 9 kuukautta vaikka päälläni tuossa työssä, sillä se on jotakuinkin oman alan työkokemukseksi laskettavaa. Ansioluettelossa tuo työ tulee näyttämään paremmalta kuin työttömyys. Lisäksi kertyy eläkettä ja saan päiviin merkityksellistä sisältöä. Aloitan työt kahden viikon päästä ja silloin työttömyyttä on kestänyt lähes päivälleen vuoden. Tuo työpaikka löytyi Molin kautta, mutta ymmärrän täysin, miten epätoivo alkaa vallata mielen, kun työttömyyttä jatkuu pitkään. Täysin oman alan avoimia työpaikkoja oli vuoden aikana ehkä kerran kahdessa kuussa.

Ehdotan, että yrität pitää mielen virkeänä: Mene vapaaehtoistöihin. Ala harrastaa aktiivisesti jotakin innostavaa ja mahdollisesti työnhaussakin hyödyttävää, mitä se ikinä kohdallasi voisikaan olla, esimerkiksi kieliä. Monissa tehtävissä voi olla valttia osata hyvin esimerkiksi ruotsia. Ala opiskella esimerkiksi avoimessa, vaikka sitten pienimuotoisesti. Huolehdi siis siitä, että sinulla on jotakin aktiivisesti meneillään, ensisijaisesti itsesi vuoksi ja bonuksena siksi, että se saa sinut näyttämään työnantajan silmissä haluttavammalta.

Mieti, mikä sinua estää hakemasta tai löytämästä töitä. Monesti kyse on epäonnistumisen pelosta. Jos huomaat pelkääväsi pettymyksiä, se on tiesi vapautua henkisesti. Ymmärrät, ettei mitään kamalaa lopulta voi tapahtua. Voit elää vapaasti, ottaa riskejä, leikitellä erilaisten hakukirjeiden ja CV:iden kanssa. Viimekädessä yhteiskunta pitää huolen, että sinulla on asunto, ruokaa ja terveydenhuolto.

Tilanteesi tuntuu juuri nyt vaikealta, ja joinain päivinä olet varma, ettei töitä löydy enää koskaan. Näin ei kuitenkaan ole, vaan jokin käännekohta tulee työnhaussasi ja ajatusmaalimassasi tapahtumaan, joka laukaisee muutoksen.

Olipa hyvä puheenvuoro!

Vierailija
120/171 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme