Lapselle on annettu päiväkodissa loukkaava lempinimi :(
En tunnistettavuussyistä sano oman lapsen nimeä, kun se on vähän harvinaisempi yhdysnimi. Lapsen päiväkotikaverit kutsuvat lasta nyt todella typerällä lempinimellä, eivätkä tarhan aikuiset ole puuttuneet siihen mitenkään. Sanoivat myös, etteivät lapset näe siinä mitään ihmeellistä, joten siihen ei tarvitse puuttua.
Kyseessä on siis yhtä paha kuin vaikka Piia-Illusta keksittäisiin kiva lempinimi Pillu tai Kaisa-Katariinasta Kakka.
Kommentit (39)
Ap tässä. Unohdin tämän ketjun jo, mutta palasinpa vastaamaan.
Lapsen nimi ei ole missään nimessä outo, erikoinen tai sellainen, että siitä tuo lempinimi olisi jotenkin automaattisesti johdettavissa. Kun nimeä mietittiin, pohdittiin myös noita kiusaamisjuttuja ja hieman epäiltiinkin laittaa nimi yhdysnimeksi.
Otin yhteyttä päiväkodin johtajaan, joka keskusteli ryhmän hoitajien kanssa asiasta. He eivät edelleenkään nähneet asiassa mitään väärää, koska sana oli lapsille siinä merkityksessä vieras, eikä lapsen lempinimi ollut kiusaamista. Mutta joka tapauksessa lempinimeä pyritään nyt kitkemään ja ohjaamaan käyttämään oikeaa nimeä.
ap
Meillä yhden Korhosen lempinimi oli kortsu ja onneksi se tyttö piti itse sitä vaan hauskana juttuna. Ei siis todellakaan ollut kyse kiusaamisesta, usein varsinkin pojat tykkää, että on hauska lempinimi, silloin tuntee olevansa osa porukkaa. Tytöt ja varsinkin äidit taas saattaa joskus loukkaantua näistä.
Sanot päiväkodissa, että tyttö ei pidä lempinimestä, jolla häntä kutsutaan ja, että toivoisitte että päiväkoti puuttuisi asiaan.
Ihan sama, että pitääkö ne siellä tätä herkkähipiäisenä.
Meidän poika sai kans tyhmän lempinimen. Otti tosi koville pojalla ja mielestäni ko lempinimi oli lähinnä tyhmä.
Sanoi päiväkodissa, että poika on pahoillaan nimestä ja ilmoitan sen sen nyt teille, että ovat tietoisia asiasta. Sanoin asian "huumorilla" ja kappas - eipä lempinimeä enää käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhden Korhosen lempinimi oli kortsu ja onneksi se tyttö piti itse sitä vaan hauskana juttuna. Ei siis todellakaan ollut kyse kiusaamisesta, usein varsinkin pojat tykkää, että on hauska lempinimi, silloin tuntee olevansa osa porukkaa. Tytöt ja varsinkin äidit taas saattaa joskus loukkaantua näistä.
...tiesikö tyttö, että mitä kortsu oikein tarkoittaa? Epäilen - itse en kyllä olisi halunnut, että tyttöäni nimitellään kortsuksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin anusaukko ja minusta kasvoi ihan terve aikuinen.
T: Anu
Jäikö edes kakkosleikit tuon "taakan" takia?!
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ruma sana, ei mikään hassu. Kyse on siis miehen sukupuolielimestä käytettävästä sanasta.
ap
Molo?
Mun mielestä usein kiusaaminen alkaa nimittelystä ja "tyhmät lempinimet" kuuluu myös tähän kategoriaan. Myös muiden ihmisten fyysiseen olemukseen ja ulkonäköön viittaavat nimitykset jahuomaitukset ovat kiusaaja-alkujen käytössä.
Rajat on johonkin vedettävä ja joku voi pitää hauskana läppänä jos sanoo toiselle esim "vitun läski".
Itse en kyllä näe, että "vitun läski" on mukavaa kuultavaa - ja vähän ihmettelen kun tätäkin voi joku pitää "läppänä".
Vähän niin kuin tuo "kortsu" nimitys. Vaikuttaa siltä, että joissakin perheissä esim kortsu, perse, paska, vittu - sanojen käyttö on arkipäivää, mutta niitä ei kyllä saisi käyttää esim koulussa tai päiväkodissa...vai mitämieltä ootte vitun läskipäät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ruma sana, ei mikään hassu. Kyse on siis miehen sukupuolielimestä käytettävästä sanasta.
ap
Molo?
Moona-Lotta
Lapset ja teinit osaa olla julmia. Mun nimi on Anu ja kun muutettiin Englantiin kun olin 13 otin käyttöön toisen nimeni enkä kertonut etunimeäni koulussa kellekään. Opetkin kutsui sillä ilmoitetulla uudella kutsumanimellä joka on kansainvälinen. Ei huvittanut olla se uusi ulkomaalainen tyttö jolla on aksentti ja idiootti nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin anusaukko ja minusta kasvoi ihan terve aikuinen.
T: Anu
Mun tytär taas vaihtoi tuon "lempinimen" takia kutsumanimeään.
Ja minulle äiti opetti, että se joka haukkuu niin sen napa paukkuu ja opin laittamaan tämän sanojan puutteellisuuden piikkiin. 70-luvulla ei näistä asioista niin numeroa tehty.
Tuo on kyllä joku sympaattisuuden yltiömuodostuma, ".. niin sen napa paukkuu." :D mitäköhän sillä tarkoitetaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Molo?
Moona-Lotta
Tämä se varmaan oli!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Unohdin tämän ketjun jo, mutta palasinpa vastaamaan.
Lapsen nimi ei ole missään nimessä outo, erikoinen tai sellainen, että siitä tuo lempinimi olisi jotenkin automaattisesti johdettavissa. Kun nimeä mietittiin, pohdittiin myös noita kiusaamisjuttuja ja hieman epäiltiinkin laittaa nimi yhdysnimeksi.
Otin yhteyttä päiväkodin johtajaan, joka keskusteli ryhmän hoitajien kanssa asiasta. He eivät edelleenkään nähneet asiassa mitään väärää, koska sana oli lapsille siinä merkityksessä vieras, eikä lapsen lempinimi ollut kiusaamista. Mutta joka tapauksessa lempinimeä pyritään nyt kitkemään ja ohjaamaan käyttämään oikeaa nimeä.
ap
Omituista, että ne vaikutti noin vastahakoisilta. Tai ainakin kirjoitat sen niin, että aivan kuin ne eivät olisi halunneet puuttua asiaan. Minusta on ihan kohtuullista vaatia, että lapsesta käytetään oikeaa nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...tiesikö tyttö, että mitä kortsu oikein tarkoittaa? Epäilen - itse en kyllä olisi halunnut, että tyttöäni nimitellään kortsuksi.
Tiesi, oltiin kuitenkin jo jotain 9-10. Ehkä osa hauskuutta oli juuri siinä, että kyseessä oli sana, josta "äidit eivät tykkää".
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä usein kiusaaminen alkaa nimittelystä ja "tyhmät lempinimet" kuuluu myös tähän kategoriaan. Myös muiden ihmisten fyysiseen olemukseen ja ulkonäköön viittaavat nimitykset jahuomaitukset ovat kiusaaja-alkujen käytössä.
Rajat on johonkin vedettävä ja joku voi pitää hauskana läppänä jos sanoo toiselle esim "vitun läski".
Itse en kyllä näe, että "vitun läski" on mukavaa kuultavaa - ja vähän ihmettelen kun tätäkin voi joku pitää "läppänä".
Vähän niin kuin tuo "kortsu" nimitys. Vaikuttaa siltä, että joissakin perheissä esim kortsu, perse, paska, vittu - sanojen käyttö on arkipäivää, mutta niitä ei kyllä saisi käyttää esim koulussa tai päiväkodissa...vai mitämieltä ootte vitun läskipäät?
Joskus se kiusaaminen ei koskaan alakaan, kun toinen ottaa "tyhmän lempinimensä" huumorilla ja huomataan, että kyseessä onkin ok-tyyppi.
Kuparinen-sukunimen omaavan lempinimi oli Kuppa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo suhtautuminen päiväkodilla. Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan, jos eivät muuten puutu asiaan.
Päiväkodin johtaja(tar) voipi olla "entinen" kiusaaja, joka innoissaan katselee uuden sukupolven syrjintä- ja haukkumistyötä.
Sehän on vaan oman rakkaan agendan levittämistä eteenpäin.
Eli yhtä tervehenkistä, kuin VIRUS.
Itsetunnon kehittämisen sijaan kannattaakin antaa "kiusaajien" voittaa.