Lapselle on annettu päiväkodissa loukkaava lempinimi :(
En tunnistettavuussyistä sano oman lapsen nimeä, kun se on vähän harvinaisempi yhdysnimi. Lapsen päiväkotikaverit kutsuvat lasta nyt todella typerällä lempinimellä, eivätkä tarhan aikuiset ole puuttuneet siihen mitenkään. Sanoivat myös, etteivät lapset näe siinä mitään ihmeellistä, joten siihen ei tarvitse puuttua.
Kyseessä on siis yhtä paha kuin vaikka Piia-Illusta keksittäisiin kiva lempinimi Pillu tai Kaisa-Katariinasta Kakka.
Kommentit (39)
Lapset ei näe siinä mitään ihmeellistä, joten siihen ei tarvitse puuttua.
Kouluun mennessä sinä kasvat ulos tästä nimestä ja otatte käyttöön jomman kumman nimen ilman sitä väliviivaa.
Minä olin anusaukko ja minusta kasvoi ihan terve aikuinen.
T: Anu
Minustakin on vähän väliä, onko Pauli Askasesta tehty Paska vai Amelia Tiaisesta Ampiainen. Eli onko se oikeasti tosi loukkaava ja vain vähän ärsyttävä.
Se on oikeasti ruma sana, ei mikään hassu. Kyse on siis miehen sukupuolielimestä käytettävästä sanasta.
ap
Lapsen nimi on siis erikoisempi Kyrsi-Pellikki ja siitä väännetty lemppari?
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär taas vaihtoi tuon "lempinimen" takia kutsumanimeään.
Ei sitten tullut mieleen ennen nimenantoa, onko mahdollista vääntää nimestä jotain ikävää? Oman lapseni nimeä mietin monelta suunnalta: Etunimen piti olla perinteinen, läpi vuosikymmenten sopiva. Siinä ei saanut olla r/s/l -kirjainta. Sen piti sointua sukunimeen. Ja monta muuta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten tullut mieleen ennen nimenantoa, onko mahdollista vääntää nimestä jotain ikävää? Oman lapseni nimeä mietin monelta suunnalta: Etunimen piti olla perinteinen, läpi vuosikymmenten sopiva. Siinä ei saanut olla r/s/l -kirjainta. Sen piti sointua sukunimeen. Ja monta muuta asiaa.
Ei kai nyt nimiä kannata antaa käytännössä kiusaajien tai kiusaajien pelon valita? Minä ainakin olen antanut semmoiset nimet kuin haluan, ja jos niistä tulee ongelmia, niin se on kiusaamista ja siihen puututaan, eikä aleta häpeämään nimiä. Vika ei ole nimissä vaan kiusaajissa.
Onpa outo suhtautuminen päiväkodilla. Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan, jos eivät muuten puutu asiaan.
Niin. Ei sit nimeä antaessa tullut mieleen, että ihmiset vääntelevät nimiä?
Entäs lapsi, kärsiikö hän lempinimestään?
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ruma sana, ei mikään hassu. Kyse on siis miehen sukupuolielimestä käytettävästä sanasta.
ap
Heh, tästä tuli mieleen että kun olin itse koulussa, luokan Teroa sanottiin Terskaksi. Eipä tuo itse kohdetta ikinä mitenkään haitannut, päinvastoin vaikutti olevan ylpeä lempinimestään.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ai Nöpö vai Kulli?
Jaa Pallin äitikö täällä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär taas vaihtoi tuon "lempinimen" takia kutsumanimeään.
Ja minulle äiti opetti, että se joka haukkuu niin sen napa paukkuu ja opin laittamaan tämän sanojan puutteellisuuden piikkiin. 70-luvulla ei näistä asioista niin numeroa tehty.
No meidän lasten porukassa jokaisella on joku vessasana lempinimenä, tuntuu olevan noiden tarhaikäisten mielestä tosi hauskaa. Onko ap teidän lapsen tapauksessa kyse tällaisesta pissakakkahuumorista joka naurattaa omaakin lastasi, vai kärsiikö hän oikeasti lempinimestään? Ei kannata nädhdä kiusaamista jos sitä ei oikeasti ole.
Jostain Kukka-Liinasta on tullut Kulli.
Mutta siis kyllä päiväkodin pitäisi puuttua, koska jossain vaiheessa jollekin lapsista selviää sanan oikea merkitys ja sit tuosta viattomasta lempinimestä voi tulla kiusaamista, joka seuraa myös kouluun.
Jaa, no on siinäkin vähän eroa että onko se lempinimi Kyrpä vai Heppi.
No jos sana on oikeasti törkeä, niin eiköhän ne hoitajat siihen puutu. Mitäs annoit tuollaisen nimen lapsellesi.
Ja kerro nyt mikä se lempini on.
Siis onko se nyt oikeasti halventava vai pelkästään hassu tyyliin Liina-Marja on Limppu tai Kalle-Matti on Katti?