Entä kun ei ole tukiverkkoja
Joillakin on isot tukiverkot, mitä olen lukenut netistä ja lehdistä. Kun sairaus tai muu kriisi tulee niin iso porukka auttaa. On sukulaisia ja ystäviä. Entäs jos niitä ei erityisemmin ole? Ei ole isoa sukua, ja ystävätkin on vähissä. Heistä ei kriisin tullen ole mitään apuja. Suomessa yksinäisyys lisääntyy ja jotkut kehuu lehdissä kuinka heti rynnättiin apuun. Olisi mielnkiintoista lukea juttu kuinka yksinäistä autetaan. Kuka edes auttaa? Jää täysin heitteille. Itseä tämä lähinnä koskee.
Kommentit (8)
Niin ei ole. Varmaan raha olisi joku apu tai kyyti. Ei siihen isoa joukkoa aina tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Niin ei ole. Varmaan raha olisi joku apu tai kyyti. Ei siihen isoa joukkoa aina tarvita.
Kaikilla ei ole sitä rahaakaan että saisi apuja. Ja saako rahalla apuja esim.johonkin kriisiin? No, jos vaikka maksaa kalliille psykiatrille. Niinhän sananlasku sanoo että kivempi itkeä limusiinin takapenkillä kuin Ladan.
Ei pidä katkeroitua. Itse ajattelen, että tukiverkot on ihan ylellisyyttä, ja me, joilla ei niitä ole, olemme suuri enemmistö.
Se varmaan riippuu siitä, mitä itse on halukas tekemään ja minkälaista apua kaipaa. Keskusteluseuraa varmaan ainakin löytyy erilaisista someryhmistä.
Mielenterveyspalveluihin hakeutuminen saattaa auttaa niin isommissa kuin pienimmissä kriiseissä. Ei tarvitse kenestäkään yrittää saada itselleen ripustautumispaikkaa ja 24/7 ilmaista apua, huolimatta auttajan omista resursseista yms.
Kukaan ei välttämättä jaksa enää yhtäkään iilimatoa. Tarpeeksi monta huonoa kokemusta riittää varovaisuuteen ja reippaaseen rajojen asettamiseen.
Ainoa keino varautua ilman tukiverkkoja on raha.
Joillakin on varmasti hankala tilanne eikä sitä ole helppoa muuttaa, mutta joskus omalla toiminnalla voi vaikuttaa paljon. Olen aina valmis auttamaan muita ja saan paljon apua. Nyt kuulin että naapuri ei voi maksaa vuokraa, koska on joutunut käyttämään rahat kalliisiin kuljetuspalveluihin. Olisin auttanut hakemaan kaikki tavarat ihan ilmaiseksi, mutta ei se ole koskaan suostunut edes tervehtimään mua. Muiden naapureiden kanssa aina jutellaan ja autetaan toisiamme.
Tässä sinulle se kaipaamasi juttu: Kukaan ei auta. Parempi vaan yrittää itse varautua.