Ruotsissa kaikki naiset meikkaa töihin, Suomessa vain harvat. Miksi?
Olen töissä suomalaisyrityksessä täällä Helsingissä ja meikkasin aiemmin niin että kasvoille bb-voidetta, silmäripsiin väriä ja huuliin värillistä huulirasvaa tai -kiiltoa eli ts kevyesti.
Olin työvaihdossa Tukholmassa 3kk ja huomasin miten kaikki naiset tulivat töihin hiukset kivasti laitettuna ja kasvoilla täysi meikki. Tuoksuivat hyvälle.
Iästä huolimatta, eli kaikki toimiston 22-63 -vuotiaat naiset laittautuivat päivittäin. Olin vaan että vautsi kun näin heidät, ja tunsin olevani todella laimean näköinen harmaavarpunen noiden rinnalla, joten meikkiostoksille vaan ja meikattavaksi paikalliseen NK- ja Åhlens-tavarataloon ja Sephoralle :)
Palasin Suomeen uuteen arki-meikkilookkiin "tälläytyneenä" ja heti kaikki alkoivat kysyä että olenko menossa jonnekin. Tajusin että vain muutama henkilö meikkaa Helsingin toimistolla ja hekin korkeintaan yhtä vähän kuin minä aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Nyt vasta tajusin eron kuin koin kaiken tämän itse.
Onko meidän kulttuuri jotenkin sellainen että pitää näyttää vaatimattomalta ja säälittävältä? Vai onko suomalaiset naiset laiskempia kuin ruotsalaiset naiset? Harva tuoksuu hyvälle ja raikkaalle, lähinnä jollekin voimakkaalle saippuamaiselle deodorantille. Miksi täällä paheksutaan itsestään huolehtivia naisia? Ruotsissa laittautumista pidettiin ihan normaalina arkijuttuna. Ihmiset siellä sijoittivat enemmän rahaa laadukkaisiin hyvin istuviin vaatteisiin, koosta riippumatta.
Itse voin rehellisesti pistää osan siitä aiemmasta lookistani laiskuuden piikkiin ja ehkä siihenkin kun täältä ei saa yhtä paljon niin upeita kosmetiikkatuotteita kuin mitä Ruotsista saa.
Kommentit (120)
Meikkaan omasta mielestäni nopeasti ja kevyesti kaupungille/lähikauppaan jne. lähtiessä (primer, peitevoide, meikkivoide, puuteri, luomiväri, ripsari, kulmakynä, huulikiilto jne) ja varmasti myös jos olisin töissä jossain toimistossa, mutta en näe minkään valtakunnan tarkoitusta omiin töihini meikkaamisessa, teen raskasta ja hikistä ulkotyötä, olen mullassa, hiekassa ja kurassa aina ja vaatteet ovat perus työmiesmallia. Miksi pitäisi siis?
Vierailija kirjoitti:
Silti kaikki meikkaamattomat muijat katsoo minun siististi meikattuja kasvoja nyrpistellen. Jos olette noin tyytyväisiä siihen omaan meikittömään lookkiin niin miksi halveksutte avoimesti niitä jotka meikkaa ja keksitte aina jotain alentavaa kommenttia että "tuokin meikkibimbo" tms?
Aiheuttavatko ne kemikaalit vainoharhaisuuttakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä meikkaamisen tarkoitusta ja tarvetta. Tekee elimistölle nannaa ne vuosien kemikaalikuormat, mitä meikkeinä lätkitään iholle. Tervettä?
Ja hohhoi. Jos mitään tietäisit kosmetiikan kemiasta niin tietäisit, että ihon läpi ei imeydy yhtään mitään kosmetiikkaa elimistöön asti. Edes kosteusvoide ei imeydy kuin ihon päällimmäisenä kerrokseen. Että siinä vain panikoi ja ole hysteerinen jostain "kemikaalikuormasta" joka ei koskaan edes näe sitä elimistöäsi.
Onko estrogeenilaastaritkin huijausta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä meikkaamisen tarkoitusta ja tarvetta. Tekee elimistölle nannaa ne vuosien kemikaalikuormat, mitä meikkeinä lätkitään iholle. Tervettä?
Anteeksi, mutta miltä vuosikymmeneltä tuo ylläoeva viesti ilmestyi tänne?
Tervetuloa 2010-luvulle, mineraalimeikkien ajanjaksoon. Niissä ei ole tippaakaan kemikaaleja eivätkä tuki huokosia ja sisältävät luontaisen aurinkosuojan.
Mineraalimeikkien kertymisestä keuhkoihin ei ole pidemmän aikavälin tutkimustietoa. Kyllä. Kertymisestä keuhkoihin.
Ruotsissa 70 % miehistäkin meikkaa.
Oma meikkaminen riippuu vähän päivästä. Jos on hirveästi muuta tekemistä ennen töihinlähtöä niin en välttämättä jaksa tai ehdi meikata. En vain pidä sitä välttämättömänä. Ja aamuvuoroon en meikkaa juuri ikinä, en vain aamu-unisena jaksa tehdä viideltä aamulla kuin ne ihan pakolliset asiat.
Ja se meikkaaminen on kuitenkin jokaisen henkilökohtainen asia eikä sen tekeminen tai tekemättä jättäminen ketään henk.koht. loukkaa.
Ruotsalaiset miehet ovat erittäin hyvännäköisiä.
Siksi.
En jaksanut kaikkia kommentteja lukea, mutta itse olen Tukholmassa isossa firmassa töissä, ja suurin osa naisista ei todellakaan meikkaa :D omasta ikäluokasta (olen päälle parikymppinen) ehkä reilu puolet meikkaa, vanhemmista ei juuri kukaan. Muutenkin naiset hyvin saman näköisiä täällä kuin Helsingissä.
Meikkaan joskus, joskus en. Voin ihan hyvin mennä töihinkin tai shoppailemaan ilman meikkiä ja usein menenkin, vaikka näytänkin karulta kirjavine ihoineni ja värittömine ripsineni. Mulla on tosi paha rosacea. Meikattuna näytän huomattavasti paremmalta, vaikka kaunis en olekaan, mutta aina en jaksa välittää siitä, miltä näytän. Ihailen kyllä sellaisia naisia, jotka viitsivät aina laittautua ja osaavat meikata tosi hienosti.
111 jatkaa vielä: olen toimistotöissä ja meillä suurin osa, 9/10 naisista kyllä meikkaa, mutta hyvin maanläheisillä sävyillä. Jos joku laittaakin joskus kirkasta huulipunaa, siitä puhutaan päiväkausia :D
On tärkeempiäkin asioita mihin keskittyä
Viimeksi kun olin meikannut ja sen lisäksi laittanut hiukset, eräs miespuolinen työkaveri kommentoi, että tämä ei ole mikään kauneushoitola. Naiset eivät välitä, mutta miesten parissa menee uskottavuus, se katsotaan flirttinä, tms...
Tukholmassa ainakin pidetään itsestään selvänä tiettyä laittautumista. Muuttaessani sinne olin hetken ihan "alien" villapaidassani ja silmälaseissani sekä luonnollisine kasvoineni. Mäkin siis aloin meikata, käydä kampaajalla ja katsoa tarkemmin, mitä laitan päälleni. Lisäksi korkokenkien käyttäminen oli varsin ok, kun taas Suomessa siitä saa joskus hieman ihmetteleviä/paheksuvia katseita. Enpä siis enää Suomeen takaisin muutettuani käytä lainkaan korkeita korkoja. T. Maassa maan tavalla (tosin haluan taas Suomesta kokonaan pois...lol)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on feminismi pidemällä. Ei meikkaamaton nainen ole vaatimaton ja säälittävä. Kertoo ap vain ja ainoastaan sinustaja kierosta maailmankuvastasi.
Minusta töissä on tärkeintä ammattitaito ja vuorovaikutustaidot, ei ulkonäkö tai sukupuoli
Millainen tietämätön tahvo kirjoittaa tällaista. Ruotsissa feminismi on moninkertaisesti pitemmällä kuin Suomessa. Siellä suuri osa miehistäkin sanoo olevansa feministejä.
Siellä puhutaan jopa valtiofeminismistä, ruotsalainen yhteiskunta on avoimen feministinen ja ihmiset ovat myös ylpeitä siitä että ovat feministejä. Suhtautuminen feminismiin poikkeaa melkoisesti Suomesta.
Lisäksi nykyään feministit meikkaavat, 60-luvulla poltettiin rintaliivejä, mutta siitä on jo melkoisesti aikaa.
Mä ainakin meikkaan ja pukeudun juuri niin klassisen tyylikkäästi kun haluan. Totta kai sitä saa laiskoilta verkkarikollegoilta paheksuvia katseita, mutta ei haittaa mua ollenkaan. Musta on ihanaa olla nainen ja myöskin käyttäytyä ja pukeutua kuin nainen. :) Olen myös asunut Tukholmassa ja mäkin koen, että siellä on enemmän suotavaa pitää huolta ulkonäöstänsä kuin täällä Suomessa. Miehet Tukholmassa on kyllä mun makuun liian feminiinisiäja viimeisen päälle puunattuja.
Minä meikkaan vain siksi jotta vastaantulevia rumia meikittömiä naisia ottaisi päähän ja tuntisivat olevansa jotain alaluokkaa :))
Olin töissä Ruotsissa muutaman vuoden.
Kun lähdin Suomesta sinne, niin kiinnitin huomiota siihen että siellä tosiaan laittauduttiin huolellisemmin kuin täällä.
Suurin yllätykseni oli kuitenkin se kun palasin tänne vuosi sitten, tuntuu siltä että enää harva laittautui verrattuna siihen täällä Suomessa kun lähdin Ruotsiin 2011! Ihan kuin etenkin naiset olisivat veltostuneet ja laiskistuneet hällä väliä-asenteella sillä välin. Suomalaismiesten ulkonäöt olivat sen sijaan hieman kohentuneet ja siistiytyneet siihen lähtökohtaan verrattuna kun menin Ruotsiin eli jotain positiivista sentään.
Vierailija kirjoitti:
Minä meikkaan vain siksi jotta vastaantulevia rumia meikittömiä naisia ottaisi päähän ja tuntisivat olevansa jotain alaluokkaa :))
Voi harmi, hukkaan menee sinun ilosi. Ainakaan minä en edes huomaa, onko sinulla meikkiä vai ei. Eri juttu, jos olisit ottanut mallia Pelle Hermannilta, mutta oletettavasti osaat meikata paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä meikki ei tee naisesta kaunista, pitää olla kauniit ja symmetriset piirteet :D Monet rumatkin naiset meikkaa, silti ne on rumia ja olen nähnyt kauniita meikittömiä naisia, eli se sinun korkeintaan keskivertonaamasi ei aiheuta mitään kateuden tunteita, päinvastoin.
Johtuisikohan tuo psorisi aktivoituminen kasvoihin ihan muusta kuin meikeistä, hormoneista esim. En usko, että psoriasis pesun puutteesta johtuu. Outoa, kun olet itsekin psoriportilas, että tuollaista esität.