Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsissa kaikki naiset meikkaa töihin, Suomessa vain harvat. Miksi?

Ihmettelijä
10.05.2016 |

Olen töissä suomalaisyrityksessä täällä Helsingissä ja meikkasin aiemmin niin että kasvoille bb-voidetta, silmäripsiin väriä ja huuliin värillistä huulirasvaa tai -kiiltoa eli ts kevyesti.
Olin työvaihdossa Tukholmassa 3kk ja huomasin miten kaikki naiset tulivat töihin hiukset kivasti laitettuna ja kasvoilla täysi meikki. Tuoksuivat hyvälle.
Iästä huolimatta, eli kaikki toimiston 22-63 -vuotiaat naiset laittautuivat päivittäin. Olin vaan että vautsi kun näin heidät, ja tunsin olevani todella laimean näköinen harmaavarpunen noiden rinnalla, joten meikkiostoksille vaan ja meikattavaksi paikalliseen NK- ja Åhlens-tavarataloon ja Sephoralle :)
Palasin Suomeen uuteen arki-meikkilookkiin "tälläytyneenä" ja heti kaikki alkoivat kysyä että olenko menossa jonnekin. Tajusin että vain muutama henkilö meikkaa Helsingin toimistolla ja hekin korkeintaan yhtä vähän kuin minä aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Nyt vasta tajusin eron kuin koin kaiken tämän itse.

Onko meidän kulttuuri jotenkin sellainen että pitää näyttää vaatimattomalta ja säälittävältä? Vai onko suomalaiset naiset laiskempia kuin ruotsalaiset naiset? Harva tuoksuu hyvälle ja raikkaalle, lähinnä jollekin voimakkaalle saippuamaiselle deodorantille. Miksi täällä paheksutaan itsestään huolehtivia naisia? Ruotsissa laittautumista pidettiin ihan normaalina arkijuttuna. Ihmiset siellä sijoittivat enemmän rahaa laadukkaisiin hyvin istuviin vaatteisiin, koosta riippumatta.

Itse voin rehellisesti pistää osan siitä aiemmasta lookistani laiskuuden piikkiin ja ehkä siihenkin kun täältä ei saa yhtä paljon niin upeita kosmetiikkatuotteita kuin mitä Ruotsista saa.

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuri on semmoinen että naisellisuus ja sen korostaminen herättävät paheksuntaa.

Tämä liittyy varmaan jollakin tavalla tasa-arvoon. Toisinaan tuntuu siltä että tasa-arvo tarkoittaa sitä että naisten pitää käyttäytyä kuin miehet ja näyttää miehiltä.

Vierailija
42/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nainen näyttää mieheltä ilman meikkiä? Ollaanpas erkaannuttu luonnosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa naiset eivät ole niin pinnallisia. Täällä me tiedetään, että naisen velvollisuus ei ole meikata, se on vapaaehtoista ja tulisi tapahtua vain silloin, jos nainen itse omasta tahdostaan haluaa meikata.

Vierailija
44/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt pitkään ruotsalaisten kanssa töitä. Suurin osa työkavereistani ei meikkaa, tai sitten se meikki on todella huomaamaton tyyliin ripsiväri ja huulikiilto. Suurin osa heistä on myös ihan tavallisen näköisiä, on paljon ylipainoisia ja muutama todella karvainen (käsivarsikarvat kuin monen säärissä vastaavat).

Ruotsissa on ehkä vielä helpompaa olla naisena just sitä mitä haluaa. En usko, että kovin moni ruotsalainen mies käyttää aikaansa kirjoittelemalla lehtiin ja nettiin valituksia jostain "ruotsinaisten perseistä ja sukkahousuttomuudesta ja hiuksista".

Siis mulla on kyllä ihan just sama kokemus ja ihan ällistyneenä luin ap:n kirjoitusta.

Asuin vieläpä huippukalliilla Lidingön alueella ja hämmästelin suorastaan miten vähän naiset meikkasivat siellä. Hiuksiin tosin oli panostettu, aina hyvä leikkaus ja väri.

Vierailija
45/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaisilla ole varaa tälläytyä, kun he lyhentävät asuntolainaa mitä Ruotsalaiset eivät😉

Vierailija
46/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän särähtää korvaan toi tuoksuva hajuvesi. Ongelma on, että mun nenääni ne löyhkäävät. Puhumattakaan siitä että suurin osa laukaisee päänsäryn ja nenäkin menee tukkoon. Muistuttaa vähän ristikukkaisten kasvien suojeluaineiden ruiskutusten hajua. Mutta itse valitset paljonko kemikaaleja haluat.

Vierailija
47/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on feminismi pidemällä. Ei meikkaamaton nainen ole vaatimaton ja säälittävä. Kertoo ap vain ja ainoastaan sinustaja kierosta maailmankuvastasi.

Minusta töissä on tärkeintä ammattitaito ja vuorovaikutustaidot, ei ulkonäkö tai sukupuoli

Ihan kuin feminismillä ja naisten laittautumattomuudella olisi mitään tekemistä toistensa kanssa :D Itse olen kaukana feminististä, mutta en vain yksinkertaisesti jaksa laittautua koska olen vakavasti masentunut ja kärsin pahasta ahdistuneisuushäiriöstä, joten meikkaaminen ei ole ensimmäisenä mielessä.

Vierailija
48/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olen täysin eri mieltä kuin alkuperäinen. Ja kokemusta on eri puolilta Ruotsia viidentoista vuoden ajalta. Ruotsalaisnaisten arkimeikki on hyvin kevyt, tyyliin ripsari ja huulikiilto. Hiukset ovat hyvin hoidetut ja leikatut, yleensä aika pitkät. Vaatteet ovat tyylikkäät, mutta minä en törmännyt kovin muodolliseen tai hienoon pukeutumiseen työpaikoilla. Yleisilme on huoliteltu mutta ei mitenkään yliampuva tai yliyrittävä. Yliyrittämistä näkee sen sijaan täällä tosi paljon. En tiedä mistä se johtuu, mutta sorrun siihen itsekin.

Sen verran voisi vielä sanoa, että oikeasti vertailu ei ole kovin järkevää. Naapurimaassa naisilla on pääosin hyvin erilainen pigmentti, eli heillä on luonnostaan hyvät värit. Myös hiuslastu on tuuheampi, taipuisampi ja karheampi kuin täällä.

Vierailija
49/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Tanskassa meikataan ainakin hyvin kevyesti. Tosi harvalla on paksu pakkeli ja paljon on ihan meikittömiäkin.

Mulla ainakin pistää Suomessa silmään se, kun osalla on tosi paksu pakkelointi. Jopa nuorilla tytöillä saattaa olla paksu maski kasvoilla niin, että näyttää kymmenen vuotta vanhemmalta tai ylikin.

Kivemman näköistä on kevyt, luonnollisen näköinen meikki.

Vierailija
50/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen on niin ihanan mutkattoman luonnollinen, kaunis sellaisenaan.  No, onhan sitä poikkeuksiakin, joskus täälläkin näkee itsetuntovikaisia pakkelinaamoja.

En mä ainakaan miellä meikkaavia ihmisiä itsetuntovikaisiksi (eri asia, jos ei oikeasti saa edes roskia vietyä ilman meikkiä). Ja tyylikkäästi laitettu meikki on todella kaunis, oma taiteenlaji, johon minulla ei ole mitään mielenkiintoa. Tosin käynhän minä taidenäyttelyissäkin, vaikka en osaa tehdä taidetta.

En ymmärrä, miksi meikkaamisesta pitää tehdä kahtiajako? Aika usein naiset meikkaavat, koska se on kivaa ja siitä tulee hyvä olo. Samasta syystä minä käyn vaeltelemassa metsissä ja nukun teltassa hyttysten syötävänä. Ja jos pitäisin meikkaamisesta, niin varmasti silloin myös meikkaisin.

Vierailija
51/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Keski-Euroopasta saksankieliseltä alueelta. Kukaan ei meikkaa. Meikkejä ei edes myydä lähes missään, isoimmista tavarataloista ja H&M:stä löytyy jotain. Vaelluskengät on ihan ok asuste kaupungille.

Vierailija
52/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaan kyllä töihin, vaikka kyllä ne asiakkaat kassalle tulee vaikka olis näyttäisin miltä :D

Vierailija
53/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielipide tähän väliin. Meikkaamiseen menee aikaa joten voin täysin ymmärtää ettei kiinnosta meikata kun lähtee töihin. Töitähän sinne lähdetään tekemään eikä kauneuskisoihin. En itsekkään jaksa partaa aina ajaa ja hiuksia laittaa aamun jäljiltä koska siitä ei ole juuri mitään hyötyä. Toki ymmärrän, että jos on jossain vaikkapa meikkiliikkeessä tai vaatekaupassa töissä, niin pitäisi meikata, mutta kaupankassalla taas se on minun mielestäni ihan sama miltä kassatyöntekijä näyttää.

Vierailija
54/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimistotöissä, myynti- ja markkinointiviestintää. Joskus asiakastapaamisia.

t. AP

Vierailija
55/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa näkee valitettavan paljon semmoisia lipeäkalanaamaisia ihmisiä jotka eivät viitsi edes suojaavaa ja kosteuttavaa päivävoidetta kasvoilleen laittaa. Hyvä jos jaksavat aamulla hiuksiaan laittaa.

Moni näyttää vieläpä semmoiselta rusinamaiselta ettei ole koskaan edes ostanut aurinkovoidetta tai käyttänyt sitä. Eikä todellakaan mitään auringonoton jälkeistä rauhoittavaa kosteuttavaa voidetta.

Eli katukuvassa paljon lipeäkalaa, rusinaa ja sitten ääripään aikuispissis-blogi-meikkipellejä jotka vetävät kuvaussessio-contourmeikit arkena naamaan kun haluavat vähän leikkiä missiä.

Itsestään huolehtiminen kun on kohteliaisuus myös muita kohtaan.

Itse en mene edes ulos viemään roskia ilman kevyttä meikkiä koska en halua että kukaan naapuri järkyttyisi meikitöntä naamaani katsoessaan ja näkisi painajaisia :D

Vierailija
56/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voin sanoa että jos kaikki toimistolla meikkaa ja laittaa hiuksiaan ja osaavat myös antaa toisilleen hyviä vinkkejä kauneuteen liittyen, niin koko ilmapiiri on kiva ja kohollaan eikä kukaan erotu huonoitsetuntoisena vaan positiivisus on huipussaan ja kaikilla on hyvä olla ja kaikkia kehutaan säännöllisesti :-)

Vierailija
57/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti, en jaksa. Olen aamu-uninen. Ei ole mitään tekemistä laiskuuden kanssa, en ole laiska. Priorisoin uneni kauniimman ulkonäön edelle.

Vierailija
58/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli töihin kaksvitonen nainen joka oli tehnyt todella taidokkaan meikin, etenkin silmämeikki oli näyttävä, kuitenkin sellainen siisti kuin muotilehdissä näkee eikä mikään överi.

Ei mennyt kauaakaan kun kaksi viiskymppistä meikkaamatonta karun puoleista väsähtänyttä naista vetäytyi nurkkaan juoruilemaan että kato mikä kauhea Tikkurilan väripaletti naamassa tuolla nuorella naikkosella, yrittivät samalla saada minut mukaan juoruiluun. Meikkaan päivittäin mutta ihan perusmeikeillä vaan. Minä kolmevitonen, jouduin ojentaa näitä vanhempia juoruakkoja sanomalla että onpa kiva kun tänne tulee kerrankin nuoria, päteviä, kauniita naisia jotka osaavat meikata huolellisesti ja että heistä voidaan saada juttuseuraa meikkeihin ja muuhun liittyen ja varmasti osaavat antaa vinkkejä meille muille, ja kävelin pois. Olivat aika hiljaisia tuon jälkeen.

Vierailija
59/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksiköhän? Suomalaiseen kulttuuriin ei koskaan ole kuulunut kummoisempi koreilu tai näyttävyyden ihannointi. Muutama ulkonäköön tuntien verran panostava ystäväni saa sellaista huomiota että ei kiitos :D.

Ihannoin itse muutenkin huoletonta ja luonnollista ulkonäköä. Joku sanoikin jo että se kemikaalimäärä ja hiustenkäsittely ei loppujen lopuksi tee ollenkaan hyvää keholle. Panostan Mielummin terveyteen ja ihon hoitoon, en meikkeihin tai muuhun.

Miksi naisten ulkonäkö kiinnostaa niin paljon? Miksi suomalaiset miehet eivät ole tyylikkäitä ja yhtä timmejä kuin esimerkiksi irakilaiset tai muotitietoiset roomalaiset? Me suomalaiset naiset saamme omanarvontuntomme työstä ja aktiviteeteista, emme koreilusta.

Miksi sinua kiinnostaa toisten meikkaaminen? Jos itse olisin yhtä laitettu kuin ruotsalais- tai venäläisnainen, ei minua otettaisi enää vakavasti esimerkiksi työssäni. Panostan ennemmin älyyn ja oppimiseen, ne kantavat pitkälle.

Vierailija
60/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koska täällä opittaisi tajuamaan se että itsensä laittaminen, itsensä hemmottelu jne eivät ole paheksuttavaa toimintaa vaan kohteliaisuus muille ja oman olon kohentaja??

Ymmärrän kyllä että teidän isoisoäidit ja muut saattoivat tokaista että "rumat ne vaatteilla koreilee" tai muuta vastaavaa moukkaa mutta eikö olisi vaan annettu sen sananlaskun mennä hautaan heidän mukanaan, eli onko sitä junttimantraa vielä pakko hokea nyt 2010-luvulla???

Sitäpaitsi meikattu ei tarkoita mitään Seiskasilikoonijulkkistyylistä muovisuutta, se on asia erikseen ja siihen liittyy tekohuulet, tekoripset, tekorinnat, tekokynnet, tekoaivot, tekoperse jne. ja sillä ei ole normimeikin ja siisteyden kanssa mitään tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi