Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsissa kaikki naiset meikkaa töihin, Suomessa vain harvat. Miksi?

Ihmettelijä
10.05.2016 |

Olen töissä suomalaisyrityksessä täällä Helsingissä ja meikkasin aiemmin niin että kasvoille bb-voidetta, silmäripsiin väriä ja huuliin värillistä huulirasvaa tai -kiiltoa eli ts kevyesti.
Olin työvaihdossa Tukholmassa 3kk ja huomasin miten kaikki naiset tulivat töihin hiukset kivasti laitettuna ja kasvoilla täysi meikki. Tuoksuivat hyvälle.
Iästä huolimatta, eli kaikki toimiston 22-63 -vuotiaat naiset laittautuivat päivittäin. Olin vaan että vautsi kun näin heidät, ja tunsin olevani todella laimean näköinen harmaavarpunen noiden rinnalla, joten meikkiostoksille vaan ja meikattavaksi paikalliseen NK- ja Åhlens-tavarataloon ja Sephoralle :)
Palasin Suomeen uuteen arki-meikkilookkiin "tälläytyneenä" ja heti kaikki alkoivat kysyä että olenko menossa jonnekin. Tajusin että vain muutama henkilö meikkaa Helsingin toimistolla ja hekin korkeintaan yhtä vähän kuin minä aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Nyt vasta tajusin eron kuin koin kaiken tämän itse.

Onko meidän kulttuuri jotenkin sellainen että pitää näyttää vaatimattomalta ja säälittävältä? Vai onko suomalaiset naiset laiskempia kuin ruotsalaiset naiset? Harva tuoksuu hyvälle ja raikkaalle, lähinnä jollekin voimakkaalle saippuamaiselle deodorantille. Miksi täällä paheksutaan itsestään huolehtivia naisia? Ruotsissa laittautumista pidettiin ihan normaalina arkijuttuna. Ihmiset siellä sijoittivat enemmän rahaa laadukkaisiin hyvin istuviin vaatteisiin, koosta riippumatta.

Itse voin rehellisesti pistää osan siitä aiemmasta lookistani laiskuuden piikkiin ja ehkä siihenkin kun täältä ei saa yhtä paljon niin upeita kosmetiikkatuotteita kuin mitä Ruotsista saa.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitäisi meikata. Jos laittaa naamaan vaan sen BB-voide+ripsari+värillinen huulivoide kombon niin eihän tuollaista edes huomaa.

Vierailija
82/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nyt ei mummoikäisenä pitäisi tähän osallistua, mutta enpä voi olla hiljaakaan.

Olin 12, kun ostin ekan huulipunan tai kiiltokohan se oli. 15-vuotiaana meikkasin jo täysillä. Sama on jatkunut koko ikäni ja nykyäänkin kyllä meikkaan ihan kunnolla joka päivä. Ihoni ei ole mitenkään kärsinyt, päinvastoin: Lapsen ollessa pieni en jaksanut/ehtinyt meikata ja kylläpä naama alkoi kukkia nopeasti. 

Minun mielestäni kunnolla tehty meikki suojaa ihoa. Minua yleensä luullaan 10-15 vuotta ikäistäni nuoremmaksi. Arkirutiinini: kosteusvoide, meikkipuuteri (sekaiho!), luomiväri ja -varjostukset, kajal, ripsien taivutus ja ripsari, kulmaväri, contouring, poskipuna, huultenrajaus, huulipuna. Joskus myös eye liner. 

Muutama vuosi sitten annoin kestopigmentoida kulmakarvani ja laitattaa hyaluronihappoa hillitysti ylähuuleen (alahuuleni on aina ollut paksumpi).

Lopuksi suihkaus lempituoksuani ja a vot, eiku menoks!

Kiitos, sinun kaltaisiasi pitäisi olla tässä maassa enemmän :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitäisi meikata. Jos laittaa naamaan vaan sen BB-voide+ripsari+värillinen huulivoide kombon niin eihän tuollaista edes huomaa.

no onhan tuo kuitenkin meikki, eikä mikään paljas lipeäkalamainen naama :-)

Vierailija
84/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä erottaa suomalaisnaiset eniten ruotsalaisista?

Suupielet.

Suomalaisnaisten naamat näyttää valahtaneilta kun on oltu koko ikä suupielet alaspäin, näytetty myttyisiltä ja v-ttuuntuneilta. Siksi moni näyttää +10 vuotta vanhemmilta.

Ruotsalaisnaisten naamat näyttää pirteämmiltä kun hymyilevät enemmän ja suupielensä ovat ylöspäin. Siksi näyttävät usein +10 vuotta nuoremmilta.

Katsokaa vaikka seuraavan kerran kun käytte Ruottin puolella!

Vierailija
85/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole enää vuosiin meikannut koska akne pahenee aina kun laitan meikkiä. Ja joo, turha tulla mussuttamaan roa-kuureista sun muista. Kaikki on kokeiltu eikä mistään ole ollut kuin hetken hyötyä.

Joten joudutte jatkossakin sietämään meikitöntä, finnejä täynnä olevaa naamaani.

Vierailija
86/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinserkun kertomaa: ruotsalaiset otti aiemmin liikaa aurinkoa, kansaa on valistettu vuosikaudet ja rusketusten suhteen ollaan hillitympiä. Nyt niitä vaurioituneita ihoja hoidellaan siellä todella paljon kemiallisin kuorinnoin ja pigmenttiläiskäpoistohoidoin jne.

Miten se sama rusketusmuoti on nyt lyönyt läpi täällä Suomessa? Porukka näyttää vanhoilta nahkasohvilta kesäisin?!?!  Ei tällaista ollut täällä esim 10 vuotta sitten!

Vierailija
87/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no onhan tuo kuitenkin meikki, eikä mikään paljas lipeäkalamainen naama :-)

Mutta mitä vikaa siinä 'lipeäkalamaisessa' naamassa on? Meikkasin nuorena ja en lähtenyt ilman meikkiä mihinkään. Tajusin myöhemmin että koko ruljanssi on pelkkää ajan ja rahan tuhlausta.

Vierailija
88/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saan kaikessa rauhassa näyttää navetasta karanneelta. En oikein ymmärrä, että miksi minulla olisi jokin velvollisuus käyttää laittautumiseen aikaa ja rahaa, kun miehillekin riittää se, että he vetävät siistit vaatteet päälleen. Oikeastaan en edes tajua meikkaamiseen ideaa. Ei se naamalle piirretty naamio tee kenestäkään sen kauniimpaa, se on edelleen vain ylimääräistä väriä. Enkä kyllä jaksa pelätä miehen lähtemistä sen vuoksi, etten meikkaa. Väittäisin, että mielettömän hyvin toimiva parisuhde perustuu jollekin ihan muulle kuin taidokkaasti tehdylle meikille ja huolitetulle olemukselle.

Vierailija
89/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole enää vuosiin meikannut koska akne pahenee aina kun laitan meikkiä. Ja joo, turha tulla mussuttamaan roa-kuureista sun muista. Kaikki on kokeiltu eikä mistään ole ollut kuin hetken hyötyä.

Joten joudutte jatkossakin sietämään meikitöntä, finnejä täynnä olevaa naamaani.

Ratkaisu on mineraalimeikki, ja pitää olla aito sellainen eikä mikään 'Loreali-muka-mineraalimeikki'.

Ei tuki huokosia, peittää ja rauhoittaa ihoa. Auttoi minun aikuisiän akneen ulkonäöllisesti.

Vierailija
90/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytteli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun nyt ei mummoikäisenä pitäisi tähän osallistua, mutta enpä voi olla hiljaakaan.

Olin 12, kun ostin ekan huulipunan tai kiiltokohan se oli. 15-vuotiaana meikkasin jo täysillä. Sama on jatkunut koko ikäni ja nykyäänkin kyllä meikkaan ihan kunnolla joka päivä. Ihoni ei ole mitenkään kärsinyt, päinvastoin: Lapsen ollessa pieni en jaksanut/ehtinyt meikata ja kylläpä naama alkoi kukkia nopeasti. 

Minun mielestäni kunnolla tehty meikki suojaa ihoa. Minua yleensä luullaan 10-15 vuotta ikäistäni nuoremmaksi. Arkirutiinini: kosteusvoide, meikkipuuteri (sekaiho!), luomiväri ja -varjostukset, kajal, ripsien taivutus ja ripsari, kulmaväri, contouring, poskipuna, huultenrajaus, huulipuna. Joskus myös eye liner. 

Muutama vuosi sitten annoin kestopigmentoida kulmakarvani ja laitattaa hyaluronihappoa hillitysti ylähuuleen (alahuuleni on aina ollut paksumpi).

Kiitos itsellesi! Tuli hyvä mieli. En muuten asukaan Suomessa, ei enää 10 vuoteen...

Vierailija
91/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan järkyttyneenä että kuinka moni täälläkin pesee naaman saippualla ja vetää tummelit naamaan.........

Vierailija
92/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytteli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun kaltaisiasi muottiin pakottajia ei yhtään. :) :) :)

Vierailija
93/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti kaikki meikkaamattomat muijat katsoo minun siististi meikattuja kasvoja nyrpistellen. Jos olette noin tyytyväisiä siihen omaan meikittömään lookkiin niin miksi halveksutte avoimesti niitä jotka meikkaa ja keksitte aina jotain alentavaa kommenttia että "tuokin meikkibimbo" tms?

Vierailija
94/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti kaikki meikkaamattomat muijat katsoo minun siististi meikattuja kasvoja nyrpistellen. Jos olette noin tyytyväisiä siihen omaan meikittömään lookkiin niin miksi halveksutte avoimesti niitä jotka meikkaa ja keksitte aina jotain alentavaa kommenttia että "tuokin meikkibimbo" tms?

Nyrpistellen? Kun meikkasin niin kukaan ei katsonut minua nyrpistellen, kuvitteletkohan nyt :D ne meikkaamattomat on sitäpaitsi varmaan just niitä jotka ei edes tunnista eroa meikatun ja meikkaamattoman välillä. Ja kysytko oikeasti täällä miksi tuntemattomat ihmiset katsoo sinuun päin? Helvetistäkö me tiedetään, ehkä sinulla roikkui salaatinlehti suupielestä.

Vierailija
95/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat naiset jotka korostaa tässä ketjussa meikkaamattomuuttaan, ihmettelevät toisissa ketjuissa että miksi oma mies pettää tai kyyläilee toisia naisia himoiten :D :D :D :D

Kaikkia ei kiinnosta läheisriippuvaisuus eli miehen vuoksi pakonomainen tälläys ettei se tusina-Pertti nyt vaan löyä toista! Emme elä muslimivaltiossa jossa miehestä on pidettävä kynsin hampain kiinni. Kaikki eivät myöskään näytä laittamattomina perserei'iltä kuten sinä ilmeisesti implikoit.

On kyllä siunaus syntyä tämän ajan Suomeen, jossa miestä ei tarvitse naida pysyäkseen hengissä. Meille vapaudenkaipuisille naisille tämä on paratiisi. Ohis.

Vierailija
96/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan järkyttyneenä että kuinka moni täälläkin pesee naaman saippualla ja vetää tummelit naamaan.........

Minä pesen itseni saippualla kokonaan, myös hiukset. Oikealla kasviöljypohjaisella saippualla. Tummelia tai muita rasvoja en ole sen koommin tarvinnut: kun ei kuivata ihoa, ei sitä tarvitse niin rasvatakaan. Hätätiloja varten kaapissa on purkki kookosöljyä karheille kyynärpäille. En pidä tuotteista, pitkistä incilistoista enkä kylppärin purkkirivistöstä.

Vielä 10 vuotta sitten olin täysin toista mieltä, sittemmin totesin, että hyviä tuloksia saa vähemmälläkin yrittämisellä. Iho kiittää säännöllisestä elämäntavoista enemmän kuin kosmetiikasta.

Vierailija
97/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tekee näitä yleistyksiä lyhyen Tukholman keskustassa käynnin perusteella. Käykääpä joskus keskustan ulkopuolella niin näette ettei laittautuminen ole mitenkään sen yleisempää kuin Suomessakaan.

Vierailija
98/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meikkaa, koska kesti vuosia päästä siitä eroon. Rumalle nuorelle meikkaamisen löytäminen oli pelastus, mutta sieltä meikkien alta kuoriutui aina sama inhottavan näköinen, aknenaamainen tummasilmänaluksinen rumilus. Mutta ei sillä ollut mitään väliä, ensimmäistä kertaa elämässäni ihmiset kehuivat! Yhtäkkiä minua kohdeltiin ihmisenä eikä sinä luolapeikon näköisenä paskana. Viimeinen niitti oli kun vanha kiusaajani tuli ruokakaupassa juttelemaan niinkuin ei olisi ikinä murtanutkaan nenääni. "Oho, näytät erilaiselta nykyään :)" teki mieli murtaa sen naisen oma nenä siinä ja nyt, mutta nielin suruni. Tajusin yhden itsemurhayrityksen jälkeen sen että joko säästän rahat kauneusleikkauksiin, piilottelen omassa kodissani lopun ikääni tai yksinkertaisesti lopetan meikkaamisen ja yritän päästä itseinhosta eroon ja käsittelen BDD:ni terapiassa. Valitsin viimeisen vaihtoehdon, ja nykyään voin mennä jopa töihin saamatta paniikkikohtausta keskellä päivää.

Vierailija
99/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä Venäjälle töihin johonkin kansainväliseen firmaan, tai USA:han. Tule sen jälkeen kertomaan meille meikeistä ja hajuvesistä jotain.

Oikeasti yksi hyvä syy voi olla se, että suomalaisnaisten itseluottamus työelämässäkin on kohtuullisen hyvä ilman meikkejä. Onhan yksi meikkaamisen perustelu juuri se, että sillä kohennetaan itseluottamusta. Vaikka onhan suomalaisnaisissakin niitä, jotka eivät voi käydä kerrostalon pyykkituvassa ilman meikkiä.

Vierailija
100/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpäs oikein tiedä...täällä siis taas se mummoikäinen meikkaaja. Minulla on psoriasis ja lapsen ollessa pieni en siis meikannut ja aika nopeasti psori levisi naamaankin. Selitystä tälle en tiedä. 

Olisiko niin, että meikatessa nassu puhdistetaan paremmin ja että myös meikki kosteuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä