Ruotsissa kaikki naiset meikkaa töihin, Suomessa vain harvat. Miksi?
Olen töissä suomalaisyrityksessä täällä Helsingissä ja meikkasin aiemmin niin että kasvoille bb-voidetta, silmäripsiin väriä ja huuliin värillistä huulirasvaa tai -kiiltoa eli ts kevyesti.
Olin työvaihdossa Tukholmassa 3kk ja huomasin miten kaikki naiset tulivat töihin hiukset kivasti laitettuna ja kasvoilla täysi meikki. Tuoksuivat hyvälle.
Iästä huolimatta, eli kaikki toimiston 22-63 -vuotiaat naiset laittautuivat päivittäin. Olin vaan että vautsi kun näin heidät, ja tunsin olevani todella laimean näköinen harmaavarpunen noiden rinnalla, joten meikkiostoksille vaan ja meikattavaksi paikalliseen NK- ja Åhlens-tavarataloon ja Sephoralle :)
Palasin Suomeen uuteen arki-meikkilookkiin "tälläytyneenä" ja heti kaikki alkoivat kysyä että olenko menossa jonnekin. Tajusin että vain muutama henkilö meikkaa Helsingin toimistolla ja hekin korkeintaan yhtä vähän kuin minä aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Nyt vasta tajusin eron kuin koin kaiken tämän itse.
Onko meidän kulttuuri jotenkin sellainen että pitää näyttää vaatimattomalta ja säälittävältä? Vai onko suomalaiset naiset laiskempia kuin ruotsalaiset naiset? Harva tuoksuu hyvälle ja raikkaalle, lähinnä jollekin voimakkaalle saippuamaiselle deodorantille. Miksi täällä paheksutaan itsestään huolehtivia naisia? Ruotsissa laittautumista pidettiin ihan normaalina arkijuttuna. Ihmiset siellä sijoittivat enemmän rahaa laadukkaisiin hyvin istuviin vaatteisiin, koosta riippumatta.
Itse voin rehellisesti pistää osan siitä aiemmasta lookistani laiskuuden piikkiin ja ehkä siihenkin kun täältä ei saa yhtä paljon niin upeita kosmetiikkatuotteita kuin mitä Ruotsista saa.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin yhtä laitettu kuin ruotsalais- tai venäläisnainen, ei minua otettaisi enää vakavasti esimerkiksi työssäni. Panostan ennemmin älyyn ja oppimiseen, ne kantavat pitkälle.
Et kai tosissasi verrannut venäläis- ja ruotsalaisnaista?! :DD
Venäläinen on kuin iso kimaltein koristeltu joulukuusi verrattuna ruotsalaiseen tyylipuhtaaseen tulppaaniin. Tosin näiden rinnalla suomalaisnainen näyttää usein pelkältä rikkaruoholta......
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri on semmoinen että naisellisuus ja sen korostaminen herättävät paheksuntaa.
Tämä liittyy varmaan jollakin tavalla tasa-arvoon. Toisinaan tuntuu siltä että tasa-arvo tarkoittaa sitä että naisten pitää käyttäytyä kuin miehet ja näyttää miehiltä.
Minusta taas on hyvä, että jokainen nainen saa meikata tai olla meikkaamatta, miten vaan haluaa. Miksi kenenkään naisen pitää ajatella koko ajan, mitä täysin ventovieraat miehet hänestä ajattelevat ja miten voisi näyttää mahdollisimman viehättävältä, että miesten olisi mukavampi katsoa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä meikkaamisen tarkoitusta ja tarvetta. Tekee elimistölle nannaa ne vuosien kemikaalikuormat, mitä meikkeinä lätkitään iholle. Tervettä?
Ja hohhoi. Jos mitään tietäisit kosmetiikan kemiasta niin tietäisit, että ihon läpi ei imeydy yhtään mitään kosmetiikkaa elimistöön asti. Edes kosteusvoide ei imeydy kuin ihon päällimmäisenä kerrokseen. Että siinä vain panikoi ja ole hysteerinen jostain "kemikaalikuormasta" joka ei koskaan edes näe sitä elimistöäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä meikkaamisen tarkoitusta ja tarvetta. Tekee elimistölle nannaa ne vuosien kemikaalikuormat, mitä meikkeinä lätkitään iholle. Tervettä?
Ja hohhoi. Jos mitään tietäisit kosmetiikan kemiasta niin tietäisit, että ihon läpi ei imeydy yhtään mitään kosmetiikkaa elimistöön asti. Edes kosteusvoide ei imeydy kuin ihon päällimmäisenä kerrokseen. Että siinä vain panikoi ja ole hysteerinen jostain "kemikaalikuormasta" joka ei koskaan edes näe sitä elimistöäsi.
Aijjaa, no kiitos viisastamisesta. Sitä mää vaan, että miten sitten lääkkeitä voidaan antaa laastarilla?
Tuosta väitteestäsi että meikkaamaton nainen on säälittävä ja huomaamaton, voisin jopa loukkaantua jos sanoisit sen päin naamaani. Minun arki- ja juhlameikkini koostuvat CC-voiteesta, puuterista ja vaaleasta kulmakynästä, mutta säälittäväksi tai huomaamattomaksi minua ja varmasti suurinta osaa vastaavanlaisista naisista ei voi sanoa.
Useimmat suomalaiset meikkaavat vahvasti saksalaisiin tai hollantilaisiin sisariinsa verrattuna.
Itse meikkaan erittäin luonnolliseen tyyliin, mutta tunnen itseni venäläisen näköiseksi, jos menen käymään Keski-Euroopassa.
t. Suomalainen nuorehko nainen
Jos vertaa Tukholman ja Helsingin katukuvaa niin näkeehän sen jo siitä mikä tilanne ja että missä maassa panostetaan kosmetiikkaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri on semmoinen että naisellisuus ja sen korostaminen herättävät paheksuntaa.
Tämä liittyy varmaan jollakin tavalla tasa-arvoon. Toisinaan tuntuu siltä että tasa-arvo tarkoittaa sitä että naisten pitää käyttäytyä kuin miehet ja näyttää miehiltä.Minusta taas on hyvä, että jokainen nainen saa meikata tai olla meikkaamatta, miten vaan haluaa. Miksi kenenkään naisen pitää ajatella koko ajan, mitä täysin ventovieraat miehet hänestä ajattelevat ja miten voisi näyttää mahdollisimman viehättävältä, että miesten olisi mukavampi katsoa?
Miksi suomalaisnaiset aina ajattelevat että MIEHIÄ varten meikataan?
Minua kiinnosta yhtään mitä miehet minun meikeistä ajattelee, pääasia että näytän itse hyvältä kun katson peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin yhtä laitettu kuin ruotsalais- tai venäläisnainen, ei minua otettaisi enää vakavasti esimerkiksi työssäni. Panostan ennemmin älyyn ja oppimiseen, ne kantavat pitkälle.
Et kai tosissasi verrannut venäläis- ja ruotsalaisnaista?! :DD
Venäläinen on kuin iso kimaltein koristeltu joulukuusi verrattuna ruotsalaiseen tyylipuhtaaseen tulppaaniin. Tosin näiden rinnalla suomalaisnainen näyttää usein pelkältä rikkaruoholta......
Niitä venäläisiä naisia löytyy muitakin kuin stereotyyppisiä turkis-kulta-joulukuusia, heidät on toki helpoin tunnistaa. Venäjällä ja esimerkiksi Ukrainassa näkyy kyllä sitä hillitympääkin naisellista tyyliä erittäin paljon.
Tällä lipeäkalanaamameiningillä me ei tulla saamaan Sephoraa tänne Suomeen :(
Kaikissa muissa Pohjoismaissa se taitaa olla jo?
Miksi kaikki ruotsalaiset miehet on tyylikkäitä ja komeita ja Suomessa ei ole yhtään komeaa ja tyylikästä miestä?
Ja tämä on fakta. Koin sen omin silmin yökerhossa Malmössä. Tämä on suuri totuus.
Ruotsalais- ja ranskalaisnaiset panostavat tuoksuihin enemmän eli käyttävät vähän kalliimpia, pienempien tuoksutalojen tuoksuja joissa usein käsin poimitut kukat raaka-aineena. Kärsin itse sarjottaisesta päänsärystä sekä astmasta ja minua nuo tuttavieni tuoksut eivät ahdista ja olen Ranskassa ja Italiassa ollessani ostanut niitä itsellenikin.
Suomessa suositaan markettituoksuja ja markettien esanssisia ns julkkistuoksuja eli todella halpoja hajuja, ja ne vievät tajun! Tyyliin Parishiltonhajut jne.
Onneksi tänne sentään tuli Victoria's Secret-liike jonka myymissä vartalotuoksuissa on aloe-veraa, vihreää teetä ja kamomillaa eli ovat ihoa hoitavia, ja niissä on kevyempi tuoksu kuin eau de toiletteissa tai eau de parfumeissa. Sheer Love ja Aqua Kiss ovat miellyttäviä, mietoja vaikka ovatkin edullisempia.
Kai nyt useimmat tajusi että ap:n viestissä kyse oli siististä toimistotyöstä?? Eli mitä te alatte jotain paskahommia täällä luettelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miltä vuosikymmeneltä tuo ylläoeva viesti ilmestyi tänne?
Tervetuloa 2010-luvulle, mineraalimeikkien ajanjaksoon. Niissä ei ole tippaakaan kemikaaleja eivätkä tuki huokosia ja sisältävät luontaisen aurinkosuojan.
Suomalaiset naiset häviävät skandinaavinaisille satanolla.
Samat naiset jotka korostaa tässä ketjussa meikkaamattomuuttaan, ihmettelevät toisissa ketjuissa että miksi oma mies pettää tai kyyläilee toisia naisia himoiten :D :D :D :D
Minun nyt ei mummoikäisenä pitäisi tähän osallistua, mutta enpä voi olla hiljaakaan.
Olin 12, kun ostin ekan huulipunan tai kiiltokohan se oli. 15-vuotiaana meikkasin jo täysillä. Sama on jatkunut koko ikäni ja nykyäänkin kyllä meikkaan ihan kunnolla joka päivä. Ihoni ei ole mitenkään kärsinyt, päinvastoin: Lapsen ollessa pieni en jaksanut/ehtinyt meikata ja kylläpä naama alkoi kukkia nopeasti.
Minun mielestäni kunnolla tehty meikki suojaa ihoa. Minua yleensä luullaan 10-15 vuotta ikäistäni nuoremmaksi. Arkirutiinini: kosteusvoide, meikkipuuteri (sekaiho!), luomiväri ja -varjostukset, kajal, ripsien taivutus ja ripsari, kulmaväri, contouring, poskipuna, huultenrajaus, huulipuna. Joskus myös eye liner.
Muutama vuosi sitten annoin kestopigmentoida kulmakarvani ja laitattaa hyaluronihappoa hillitysti ylähuuleen (alahuuleni on aina ollut paksumpi).
Lopuksi suihkaus lempituoksuani ja a vot, eiku menoks!
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt useimmat tajusi että ap:n viestissä kyse oli siististä toimistotyöstä?? Eli mitä te alatte jotain paskahommia täällä luettelemaan?
Koska loppujen lopuksi aika harva meistä tekee siistiä toimistotyötä.
Jos edes vähän viitsisivät ihmiset katsoa peiliin kun ulos lähtevät.
Vuosi on 2016 ja tämä saakelin sama metsäläismoukkakansa näyttää edelleen siltä että "Navetasta päivää!"
Suomalaiset 20-30 vuotiaat miehet ja ruotsalaiset 20-50 vuotiaat miehet alkavat näyttää samalta tyyleineen eli siistejä vaatteita, vaaleita värejä osataan käyttää myös, hiuksia laitettu vähän vahalla tai lakalla ja ihosta sekä hampaista huolehditaan.