Ruotsissa kaikki naiset meikkaa töihin, Suomessa vain harvat. Miksi?
Olen töissä suomalaisyrityksessä täällä Helsingissä ja meikkasin aiemmin niin että kasvoille bb-voidetta, silmäripsiin väriä ja huuliin värillistä huulirasvaa tai -kiiltoa eli ts kevyesti.
Olin työvaihdossa Tukholmassa 3kk ja huomasin miten kaikki naiset tulivat töihin hiukset kivasti laitettuna ja kasvoilla täysi meikki. Tuoksuivat hyvälle.
Iästä huolimatta, eli kaikki toimiston 22-63 -vuotiaat naiset laittautuivat päivittäin. Olin vaan että vautsi kun näin heidät, ja tunsin olevani todella laimean näköinen harmaavarpunen noiden rinnalla, joten meikkiostoksille vaan ja meikattavaksi paikalliseen NK- ja Åhlens-tavarataloon ja Sephoralle :)
Palasin Suomeen uuteen arki-meikkilookkiin "tälläytyneenä" ja heti kaikki alkoivat kysyä että olenko menossa jonnekin. Tajusin että vain muutama henkilö meikkaa Helsingin toimistolla ja hekin korkeintaan yhtä vähän kuin minä aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Nyt vasta tajusin eron kuin koin kaiken tämän itse.
Onko meidän kulttuuri jotenkin sellainen että pitää näyttää vaatimattomalta ja säälittävältä? Vai onko suomalaiset naiset laiskempia kuin ruotsalaiset naiset? Harva tuoksuu hyvälle ja raikkaalle, lähinnä jollekin voimakkaalle saippuamaiselle deodorantille. Miksi täällä paheksutaan itsestään huolehtivia naisia? Ruotsissa laittautumista pidettiin ihan normaalina arkijuttuna. Ihmiset siellä sijoittivat enemmän rahaa laadukkaisiin hyvin istuviin vaatteisiin, koosta riippumatta.
Itse voin rehellisesti pistää osan siitä aiemmasta lookistani laiskuuden piikkiin ja ehkä siihenkin kun täältä ei saa yhtä paljon niin upeita kosmetiikkatuotteita kuin mitä Ruotsista saa.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se "tuoksuminen" ole vähän vanhanaikaista, nykyajan versio sisällä tupakoinnista. Se, mikä on yhden mielestä hyvä tuoksu (esim. patsuli) voi olla toiselle kauhistus, ja sitten siinä dunkkaat häiriöksi asti koko päivän toimistossa.
Niinpä, en ole vielä "raikkaan tuoksuiseen" hajuveteen törmännyt. Kamala hajujen sekamelska olisi jos kaikki käyttäisivät jotain hajustetta toimistossa. Se ei vaan kuulu koodiin.
Ap tehköön mitä haluaa ja jättäköön muut rauhaan. Toivottavasti ostat edes eläimillä testaamattomia meikkejä eli ei mitään mitä myydään Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukholma on Ruotsissakin ihan oma lukunsa, siellä lähes kaikki ovat viimeisen päälle laittautuneena aina. Ei muualla Ruotsissa ole vastaavaa.
Ei pidä paikkaansa. Kommentoin aiemmin, että olen vuosikausia tehnyt töitä ruotsalaisten kanssa. Kyse on Tukholmasta.
No ei varmaan kaikki Tukholmassakaaan, mutta kyllä Tukholman ja Helsingin välillä on selvä ero keskimäärin "laittautumisasteessa", koskien niin pukeutumista kuin vaikkapa meikkaamistakin. Tämän kyllä huomaa ihan miehen silmilläkin heti kun menee edes käymään Tukholmasssa.
Myös miesten pukeutumisessa on hyvin selvä ero Helsingin ja Tukholman välillä.
En ota kantaa sitten onko hyvä vai huono vai ihan samantekevä asia.
"Pitää näyttää säälittävältä" what? :D kuka säälii ja miksi?
Ihmettelijä kirjoitti:
Olen töissä suomalaisyrityksessä täällä Helsingissä ja meikkasin aiemmin niin että kasvoille bb-voidetta, silmäripsiin väriä ja huuliin värillistä huulirasvaa tai -kiiltoa eli ts kevyesti.
Olin työvaihdossa Tukholmassa 3kk ja huomasin miten kaikki naiset tulivat töihin hiukset kivasti laitettuna ja kasvoilla täysi meikki. Tuoksuivat hyvälle.
Iästä huolimatta, eli kaikki toimiston 22-63 -vuotiaat naiset laittautuivat päivittäin. Olin vaan että vautsi kun näin heidät, ja tunsin olevani todella laimean näköinen harmaavarpunen noiden rinnalla, joten meikkiostoksille vaan ja meikattavaksi paikalliseen NK- ja Åhlens-tavarataloon ja Sephoralle :)
Palasin Suomeen uuteen arki-meikkilookkiin "tälläytyneenä" ja heti kaikki alkoivat kysyä että olenko menossa jonnekin. Tajusin että vain muutama henkilö meikkaa Helsingin toimistolla ja hekin korkeintaan yhtä vähän kuin minä aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Nyt vasta tajusin eron kuin koin kaiken tämän itse.Onko meidän kulttuuri jotenkin sellainen että pitää näyttää vaatimattomalta ja säälittävältä? Vai onko suomalaiset naiset laiskempia kuin ruotsalaiset naiset? Harva tuoksuu hyvälle ja raikkaalle, lähinnä jollekin voimakkaalle saippuamaiselle deodorantille. Miksi täällä paheksutaan itsestään huolehtivia naisia? Ruotsissa laittautumista pidettiin ihan normaalina arkijuttuna. Ihmiset siellä sijoittivat enemmän rahaa laadukkaisiin hyvin istuviin vaatteisiin, koosta riippumatta.
Itse voin rehellisesti pistää osan siitä aiemmasta lookistani laiskuuden piikkiin ja ehkä siihenkin kun täältä ei saa yhtä paljon niin upeita kosmetiikkatuotteita kuin mitä Ruotsista saa.
Tarkoitatko, että ihmiset näyttävät vaatimattomilta ja säälittäviltä jos eivät tuputa naamaansa tukkoon meikeillä ja vietä aamuisin tuntia föönaamassa hiuksiaan? Oletko koskaan harkinnut sellaista vaihtoehtoa, että osaa naisista (minä mukaanlukien) ei vain yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään mitä muut ihmiset ajattelevat heidän ulkonäöstään? Miksi miesten ei tarvitse meikata töihin? Miksi minun pitäisi yrittää näyttää kauniilta? En työskentele mallina tai missinä, miksen voi olla vain sen näköinen kuin olen?
Tsekkasitko ap myös ravintoloiden keittiöt?
Naispuoliset kokit täydellinen meikki naamassa kesäkuumalla?
Työpaikkoja on muitakin kuin juuri se ainoa jossa ap käy töissä.
Ei miehetkään meikkaa. Miksi minun pitäisi?
Kato ku mä meikkaan, kun meen tekeen putkitöitä.
Saksassa ei kaupan tädit aja edes partaa, meikkauksesta puhumattakaan. Miksi Suomessa pitäisi?
Mä ihailen ranskattaria; he taitavat rennon, mutta tyylikkään laittautumisen. Meikillä ei yritetä muuttaa piirteitä (esim. Varjostuksia ei käytetä), vältetään muovista överilookkia ja korostetaan omia uniikkeja piirteitä. Siellä naisen ei tarvitse olla muovinen bimbo
En meikkaa, koska näytän hyvältä ilmankin. Ja niin näyttää useimmat muutkin. Lisäksi töissä lienee etusijalla töiden tekeminen, eikä ripsien räpsyttely. Ellei sitten ole malli.
Aloittaja ihan varmasti tuntee ja tietää KAIKKI ruotsalaiset työssäkäyvät naiset...
Me suomalaiset ollaan metsäläisiä. Ei meillä ole kunnollista kaupunkikulttuuria täällä, kun ei Helsingin lisäksi ole edes muita kaupunkeja.
Ja tämä ei ole mitään "suomalaista alemmuudentuntoa", vaan ihan objektiivinen havainto. Suomessa on paljon muuta hyvää, mutta kaupunkilaisia me ei kansana vielä olla.
Varmasti osasyynä itsellä laiskuus, aamulla ei vaan jaksa. Toisekseen teen duunia tehtaan varjossa missä ei ole kuin työkaverit näkemässä. Kesällä kuumuus on sietämätöntä joten meikit valuisi pitkin naamaa ja leviäisi aina kun vähän pyyhkäisee otsaa. Vapaa-ajallani tykkään meikata omaksi ilokseni ja leikitellä värikkäillä luomiväreillä vaikka vaan sen takia, että käyn pyörähtämässä kaupungilla. Ennemmin näin eikä niin kuten joskus pahimmassa teini-iässä, kun ei voinut edes roskia viedä ennen kuin oli meikannut ettei kukaan vaan näe! :D
Jaa. Kävin Tukholmassa syksyllä pitkästä aikaa. Tai siis viiteen-kymmeneen vuoteen. Sitä ennen tuli käytyä säännöllisesti. Siinä missä aiemmin oli Tukholman katukuvasta että onpa muodikasta ja muodikkaita ihmisä niin nyt ei tuntunut yhtään sille.
Äitini, joka matkusti johtavissa asiantuntijatehtävissä Pohjoismaissa jatkuvasti kertoi, että tuolloin 70-luvulla tanskaliset esimerkiksi pitivät ruotsalaisia sietämättöminä hienostelijoina.
Suomalainen nainen on niin ihanan mutkattoman luonnollinen, kaunis sellaisenaan. No, onhan sitä poikkeuksiakin, joskus täälläkin näkee itsetuntovikaisia pakkelinaamoja.
Minä olen aina ollut töissä, jossa isompi osa naisista meikkaa kuin ei. Meikkaamattomat ovat usein olleet 50+ vuotiaita. Vähintään laitetaan jotain pohjaa ja ripsiväriä.
Täysin viimeistellyssä kampauksessa, meikissä ja asussa tosin harvoin on nähnyt kollegoita. Olen tehnyt ihan tavallisia toimisto. ja asiakaspalvelutöitä, joten palkka ei mahdollista täydellistä panostamista, eikä työn luonne sitä vaadi.
Ei huvita meikata kun ei ole kauniita kasvoja, hiuksetkin ovat luonnostaan kiharat, kuivat ja karheat. Ei tule sen parempi lopputulos vaikka miten itseään puunaa.
Ei pidä paikkaansa. Kommentoin aiemmin, että olen vuosikausia tehnyt töitä ruotsalaisten kanssa. Kyse on Tukholmasta.