Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsissa kaikki naiset meikkaa töihin, Suomessa vain harvat. Miksi?

Ihmettelijä
10.05.2016 |

Olen töissä suomalaisyrityksessä täällä Helsingissä ja meikkasin aiemmin niin että kasvoille bb-voidetta, silmäripsiin väriä ja huuliin värillistä huulirasvaa tai -kiiltoa eli ts kevyesti.
Olin työvaihdossa Tukholmassa 3kk ja huomasin miten kaikki naiset tulivat töihin hiukset kivasti laitettuna ja kasvoilla täysi meikki. Tuoksuivat hyvälle.
Iästä huolimatta, eli kaikki toimiston 22-63 -vuotiaat naiset laittautuivat päivittäin. Olin vaan että vautsi kun näin heidät, ja tunsin olevani todella laimean näköinen harmaavarpunen noiden rinnalla, joten meikkiostoksille vaan ja meikattavaksi paikalliseen NK- ja Åhlens-tavarataloon ja Sephoralle :)
Palasin Suomeen uuteen arki-meikkilookkiin "tälläytyneenä" ja heti kaikki alkoivat kysyä että olenko menossa jonnekin. Tajusin että vain muutama henkilö meikkaa Helsingin toimistolla ja hekin korkeintaan yhtä vähän kuin minä aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Nyt vasta tajusin eron kuin koin kaiken tämän itse.

Onko meidän kulttuuri jotenkin sellainen että pitää näyttää vaatimattomalta ja säälittävältä? Vai onko suomalaiset naiset laiskempia kuin ruotsalaiset naiset? Harva tuoksuu hyvälle ja raikkaalle, lähinnä jollekin voimakkaalle saippuamaiselle deodorantille. Miksi täällä paheksutaan itsestään huolehtivia naisia? Ruotsissa laittautumista pidettiin ihan normaalina arkijuttuna. Ihmiset siellä sijoittivat enemmän rahaa laadukkaisiin hyvin istuviin vaatteisiin, koosta riippumatta.

Itse voin rehellisesti pistää osan siitä aiemmasta lookistani laiskuuden piikkiin ja ehkä siihenkin kun täältä ei saa yhtä paljon niin upeita kosmetiikkatuotteita kuin mitä Ruotsista saa.

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsiin on avattu monta Sephoran mieletöntä kosmetiikkaputiikkia jo, Suomeen ei ensimmäistäkään. Tämä kertonee jotain suomalaisten halukkuudesta itsensä meikkaamiseen ja tuoksuttamiseen. Laiskuuden tekosyynä on useimmiten kaikenlaiset korvien välissä olevat allergiat.

Vierailija
2/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä firmassa olet töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä meikkaamisen tarkoitusta ja tarvetta. Tekee elimistölle nannaa ne vuosien kemikaalikuormat, mitä meikkeinä lätkitään iholle. Tervettä?

Vierailija
4/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pitkään ruotsalaisten kanssa töitä. Suurin osa työkavereistani ei meikkaa, tai sitten se meikki on todella huomaamaton tyyliin ripsiväri ja huulikiilto. Suurin osa heistä on myös ihan tavallisen näköisiä, on paljon ylipainoisia ja muutama todella karvainen (käsivarsikarvat kuin monen säärissä vastaavat).

Ruotsissa on ehkä vielä helpompaa olla naisena just sitä mitä haluaa. En usko, että kovin moni ruotsalainen mies käyttää aikaansa kirjoittelemalla lehtiin ja nettiin valituksia jostain "ruotsinaisten perseistä ja sukkahousuttomuudesta ja hiuksista".

Vierailija
5/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla ap isot murheet. Mua huolestuttaa enempi tämä yhä tulenaremmaksi käyvä poliittinen tilanne täällä Euroopassakin. Levottomuuksia, lama, pakolaistulva...mutta sua ihmetyttää miksi naiset eivät meikkaa riittävästi...no onhan sitä siinäkin tietysti pohtimista.

Vierailija
6/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä Ruotsissa ja mun työpaikalla on iso joukko naisia, jotka eivät meikkaa.

Kyse on ehkä myös siitä, että eri paikoissa ja eri yhteiskuntaluokissa erilaisia tyylejä pidetään kauniina ja hyvän maun mukaisina. Ts se, mikä on "kivasti laitettua ja hyväntuoksuista" on paitsi subjektiivinen, myös sosiaalisesti ja kulttuurisesti määräytyvä ja vaihtuva asia.

Vierailija
7/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on feminismi pidemällä. Ei meikkaamaton nainen ole vaatimaton ja säälittävä. Kertoo ap vain ja ainoastaan sinustaja kierosta maailmankuvastasi.

Minusta töissä on tärkeintä ammattitaito ja vuorovaikutustaidot, ei ulkonäkö tai sukupuoli

Vierailija
8/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun tosi mielelläni, herään usein vasta 20 min ennen lähtöä.

En ihan joka päivä meikkaa, yleensä vain ripsaria ja luomiväriä. Joskus nestemäistä eyelineria, joka näyttää hyvältä mutta usein herkät silmäni alkavat vuotaa sen takia, joskus pelkän mascarankin takia. 😣

BB-voidetta en ole 6 kk käyttänyt, ihoni paremmassa kunnossa ilman. Silmäpussien peittoon pitää kyllä jotain keksiä.

Vierailija
9/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholma on Ruotsissakin ihan oma lukunsa, siellä lähes kaikki ovat viimeisen päälle laittautuneena aina. Ei muualla Ruotsissa ole vastaavaa.

Vierailija
10/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en vaan jaksa. Haluaisin panostaa enemmän, itsetunto nousisi. Mutta kun mä haluan nukkua ja raskas meikki ei innosta. Pitäisi vähän skarpata.

Vierailija
11/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla, ap, oot. Sillä on iso merkitys!

Vierailija
12/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätän meikit käyttämättä käytännönsyistä, sekä sen takia, ettten koe tarvetta muuttaa naamani toisen näköiseksi. Baarissa juostessa hikihatussa meikit vain valuisi pitkin poikin, tai ainakin kutisi hirveästi. Ja vaikka kuinka meikkiammattilaiset muuta väittää, niin jatkuva meikin käyttö vanhentaa ja huonontaa ihoa, jonka takia tulee kierre meikinkäytön suhteen. Talvisin voisin ehkä käyttää enemmän meikkiä, koska se suojaisi kovien pakkasten aikana kasvoja.

Ja onhan hienot meikit kauniita, mutta kyseessä sellainen harrastus, joka ei minua niin kiinnosta.

Vierailija
13/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko totta KAIKKI ruotsalaiset naiset meikkaavat töihin? Mahtoi olla työläs valtakunnallinen tutkimus, kun tuohon lopputulemaan päädyit.

Vierailija
14/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tänään taas joku Hauku suominaiset -päivä, kun vartin sisään olen jo monta ketjua aiheesta nähnyt?

Itse meikkasin nuorempana, sitten aloin saamaan allergisia oireita silmämeikistä. Ihan mikä tahansa ripsiväri sai aikaan sen, että pari päivää ripsarin jälkeen näytin siltä kuin olisin ryypännyt päivän ja itkenyt toisen. Näytti rumalta ja teki kipeää, joten parempi olla ilman.

Vierailija
15/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä Tukholmassa suht isossa insinööritoimistossa, KUKAAN firman naisista ei meikkaa perus arkimeikkiä enempää, ikinä. :D Puolilla ei taida olla edes ripsaria joka päivä. Silti kaikki kyllä näyttävät todella hyvältä, freshiltä ja ovat urheilullisia ja pitävät itsestään huolta. Siinä mielestäni suurin ero Suomessa vastaavanlaiseen insinööritoimistoon. :)

Vierailija
16/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se "tuoksuminen" ole vähän vanhanaikaista, nykyajan versio sisällä tupakoinnista. Se, mikä on yhden mielestä hyvä tuoksu (esim. patsuli) voi olla toiselle kauhistus, ja sitten siinä dunkkaat häiriöksi asti koko päivän toimistossa.

Vierailija
17/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Miks mä en ole törmännyt tälläseen ilmiöön. Tosin minun työssä ei istuta toimistossa omissa oloissaan vaan ollaan tekemisissä ihmisten kanssa ja minä ja muut naiset työyhteisössäni meikkaavat. Myös tuttavapiiriini ei mahdu näitä ei itseensä laittavia.

Vierailija
18/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on pakollinen pukeutumiskoodi monessa sellaisessa työssä missä Suomessa ei. Pukeutuminen on täällä tarkempaa ja työnantaja saattaa passittaa kotiin vaihtamaan vaatteet jos näyttää hompsuiselta. Kun vaatteet on siistit, on jotenkin luontevaa myös meikata vähän.

Vierailija
19/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa naiset eivät tarvitse meikkiä ollakseen itsevarmoja työntekijöitä. Eiköhän asiakaspalvelutyössä olevat panosta enemmän ulkoiseen habitukseen ihan samoin kuin Ruotsissa lienee asian laita.

Vierailija
20/120 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen raksalla töissä. Meikkaan ja pukeudun kivasti sitten ilalla töiden jälkeen. Töissä nauraisivat vaan ja olisi mun auktoriteetti koetuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi