Pyöräilijät muistakaa - TE väistätte jalankulkijoita suojatiellä
Koskee sekä pyörä- että ajotien suojateitä.
Pyöräilykausi on lähtenyt kunnolla käyntiin ja niin on taas tullut ilmiselväksi helsinkiläisten pyöräilijöiden huonot käytöstavat ja se, ettei liikennesääntöjä tunneta. Eilen todistin tilannetta jossa jalankulkija oli ylittänyt ajotien suojatien ja oli jatkamassa pyörätien suojatien yli, pyörätietä ajoi pyöräilijä tilanteeseen nähden liian kovalla tilannenopeudella ja RÄMPYTTI kelloa - ei soittanut kerran (ei toki olisi pitänyt soittaa kertaakaan) vaan rämpytti raivona kelloa. Jalankulkija säikähti sivusta tulevaa ohjusta niin että hypähti takaisin ajoradalle :( Onneksi ei käynyt mitään!
Tänään samassa paikassa jalankulkija jäi ajo- ja pyörätien suojatien väliin seisomaan kun hänet ohitti 6 pyöräilijää joista yksikään ei hidastanut tai antanut jalankulkijan mennä.
Ei ihme ettei pyöräilijöistä oikein pidetä Helsingissä, kun itse maineensa pilaavat.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vielä raivostuttavampaa, kun eivät ymmärrä, että pyörä pitää TALUTTAA suojatien yli, sitä ei saisi ajaa yli. Jos jää alle suojatiellä, missä ei ole valoja ja on ajanut suojatien yli, pyöräilijä maksaa autoilijalle koituneet vahingot. Ja näitä sankareita on ympäri Suomen.
Silloin kun se on PYÖRÄTIEN jatke niin lain mukaan saa ajaa yli, koska se on osa PYÖRÄTIETÄ. Miten tätä ei joku vieläkään tajua.
Muutenkin, pyörätie on pyöräilijöitä varten. Jos jalankulkijana tulet sinne toikkaroimaan, rikot lakia. Ihan sama kuin menisit kävelemään keskellä autotietä.
Uskomatonta miten vaikeaa osalle porukasta on tajuta että se PYÖRÄN kuva, erivärinen asvaltti ja yleensä vielä eristäminen jalankulkuväylästä tarkoittavat nimenomaan sitä, että kyseessä on PYÖRÄTIE jatkeineen ja sinne eivät jalankulkijat kuulu.
Miten ihmiset eivät osaa perusliikennesääntöjä?
Oon ihmetelly samaa pyöräilijöiden kohdalla. Helsingin Pitäjänmäessä kulkee autotien sivussa punaiseksi maalattu ja merkein koristeltu pyörätie. Silti lähes puolet fillaristeista ajavat kävelytietä pitkin koukkien mummojen, pappojen, lasten jne...välistä. Onhan se punainen kaista tietty niin vaikea nähdä...vai oiskohan se kuuluisa minä, minä, minä...
Mistä alapeukku? Jos on tehty hieno, maalattu, tasainen ja nopea pyörätie, mikä saa ihmisen ajamaan metrin verran sivussa korotetulla kävelytiellä? Ymmärtäisin yhden tai kaksi pöljempää fillaristia, murtaen tuota määrää AIKUISIA ihmisiä. Huom. itsekin pyöräilen ja tuo pyörätie on aivan unelma ja mahdoton olla huomaamatta.
Tarkoitat ilmeisesti sitä kohtaa jossa kävelijät juoksevat kaduilla ja autot ajelevat leikkipuistossa?? Niin tiedän sen kohdan vaikka on merkitty kaistat niin ei kelpaa minäminä asenteellisille. Autoilen ja kävelen itsekin enkä ymmärrä näitä hulluja minäminä apinoita...
Nyt en tainnut ymmärtää, anteeksi. Tässä lähellä ei ole leikkipuistoja, joten en tiedä miten niissä törttöillään. Tämä tie kulkee Konalantien viertä päästä päähän ja ainakaan itse en ole nähnyt hölkkääjiä tuolla pyörä kaistalla (on siis tosiaan maalattu autokaistan viereen ja kävelytie on korotettu. Ei siis voi mennä sekaisin). Toki yhtä junttia jos lenkkeilijät hyppivät siinä pyöräkaistalka kun on se oma sievä kävelyväyläkin ja jos autot sekoilevat leikkipuistossa, on se törkeän piittaamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vielä raivostuttavampaa, kun eivät ymmärrä, että pyörä pitää TALUTTAA suojatien yli, sitä ei saisi ajaa yli. Jos jää alle suojatiellä, missä ei ole valoja ja on ajanut suojatien yli, pyöräilijä maksaa autoilijalle koituneet vahingot. Ja näitä sankareita on ympäri Suomen.
Silloin kun se on PYÖRÄTIEN jatke niin lain mukaan saa ajaa yli, koska se on osa PYÖRÄTIETÄ. Miten tätä ei joku vieläkään tajua.
Muutenkin, pyörätie on pyöräilijöitä varten. Jos jalankulkijana tulet sinne toikkaroimaan, rikot lakia. Ihan sama kuin menisit kävelemään keskellä autotietä.
Uskomatonta miten vaikeaa osalle porukasta on tajuta että se PYÖRÄN kuva, erivärinen asvaltti ja yleensä vielä eristäminen jalankulkuväylästä tarkoittavat nimenomaan sitä, että kyseessä on PYÖRÄTIE jatkeineen ja sinne eivät jalankulkijat kuulu.
Oon ihmetelly samaa pyöräilijöiden kohdalla. Helsingin Pitäjänmäessä kulkee autotien sivussa punaiseksi maalattu ja merkein koristeltu pyörätie. Silti lähes puolet fillaristeista ajavat kävelytietä pitkin koukkien mummojen, pappojen, lasten jne...välistä. Onhan se punainen kaista tietty niin vaikea nähdä...vai oiskohan se kuuluisa minä, minä, minä...
Mistä alapeukku? Jos on tehty hieno, maalattu, tasainen ja nopea pyörätie, mikä saa ihmisen ajamaan metrin verran sivussa korotetulla kävelytiellä? Ymmärtäisin yhden tai kaksi pöljempää fillaristia, murtaen tuota määrää AIKUISIA ihmisiä. Huom. itsekin pyöräilen ja tuo pyörätie on aivan unelma ja mahdoton olla huomaamatta.
Tarkoitat ilmeisesti sitä kohtaa jossa kävelijät juoksevat kaduilla ja autot ajelevat leikkipuistossa?? Niin tiedän sen kohdan vaikka on merkitty kaistat niin ei kelpaa minäminä asenteellisille. Autoilen ja kävelen itsekin enkä ymmärrä näitä hulluja minäminä apinoita...
Nyt en tainnut ymmärtää, anteeksi. Tässä lähellä ei ole leikkipuistoja, joten en tiedä miten niissä törttöillään. Tämä tie kulkee Konalantien viertä päästä päähän ja ainakaan itse en ole nähnyt hölkkääjiä tuolla pyörä kaistalla (on siis tosiaan maalattu autokaistan viereen ja kävelytie on korotettu. Ei siis voi mennä sekaisin). Toki yhtä junttia jos lenkkeilijät hyppivät siinä pyöräkaistalka kun on se oma sievä kävelyväyläkin ja jos autot sekoilevat leikkipuistossa, on se törkeän piittaamatonta.
Karviainen(päiväkoti) sitten sen vanhan tiilitalon edessä oleva päiväkoti. Ja koulun(alaaste) edessä oleva päiväkoti. Siellä on autoja päivittäin lenkkipolulla ja lapsia(pitäjänmäen aseman suuntaan konalasta)
[/quote]
Mutta SUOJATIEN yli se pyörä kuuluu taluttaa, oli kuinka jatke tykkäsi. Enkä toikkaroi kävelijänä pyöräilijöiden puolella (vaikka he kyllä toikkaroivat kävelijöiden puolella) vaan auton eteen nämä sankarit sujahtavat yleensä yhtään katsomatta tai parhaassa tapauksessa tuijottavat koko ajan autoilijaa ja varmaan miettivät että "kyllä se pysää jos oikein tuijotan sitä". No minä pysäänkin, mutta kaikki eivät, koska pyöräilijä siinä maksaa jos jää alle kun ajaa SUOJATIEN yli.[/quote]
Olet aivan hakoteillä. Suojatien yli ajetaan JOS suojatie on samalla pyörätien jatke. Lue liikennesäännöt ennen kuin tulet pätemään :)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä näin ympäri vuoden ajavan sanoo, että nää ketkä ajaa vaan kesäsin osaa ajaa kyllä yhtään. Mutta kyllä ne kävelijätkin menee joskus niin laput silmillä esim. Jkl.n kävelykatu. Jossa porukka kävelee 45 asteen kulmassa poikki katua ja kattoo samalla menosuuntaan ja tästä päättääkin kääntyä johonkin suuntaan. Toinen on käveliöitten hyppääminen eteen. Esim ajelen oikeata reunaa ja vasemmalla menee tie jossa on suojatie niin sieltä tullaan leveästi niin, että päädytään siihen pyöräilän eteen kun vois kävellä sitä vasenta reunaa sen hetken kun se pyörä tulee ja kun se pitää leikata niin leveesti niin ei pääse edes ohi siitä vasemmalta ennen kun nämä asettuvat siihen oikealle. Sit on vielä nämä keskellä kävelijät ja seilaajat ja siinä kun koitat arvioida kummalta puolelta pääset niin murphyn teorian mukaan se kävelijä lähtee just sille puolelle kiilaamaan miltä oot ohi tulossa.
Ei siellä kävelykadulla saisi pyöräillä! Vihaan jkl:n pyöräilykulttuuria! En voi käsittää, miten täällä pyöräilijät eivät tunne ollenkaan liikennesääntöjä. Iloisesti ajellaan pyörillä kävelyteillä, vaikka pyörille olisi omat kaistat ja meinataan ajaa lasten yli. Tai sitten, jos ajavat autojen seassa, niin eivät osaa väistämissääntöjä, ei välitetä punaisista valoista ja ohittelevat autoja keskustassa pienistä väleitä ja poikkeloivat miten sattuu. Kaikenlaisia tampioita täälläkin on liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pyöräviha paistaa taas täällä. No ei vihaava ihminen halua ymmärtää muita. Itse ei mitään sääntöjä noudateta, mutta pyöräilijän(jos ei itse pyöräile sattumalta) on ymmärrettävä noudattaa pyörävihaajaan halua hypyttää pyöräilijää noudattamaan sääntöjä juuri haluamallaan tavalla omain tulkinnoin vaikka itse spontaanisti aina samoja sääntöjä rikkoo. Pyörä on vihan kohde. Vaikka joku vahingossa tekisi jonkun virheen kun ei ole paljoa pyöräillyt on viha aina ratkaisu kaikkeen. Hävetkää oikeasti.
Minusta täällä kritisoidaan pyöräilijöitä, jotka eivät tunne, eivätkä noudata liikennesääntöjä. Itse kävelen, pyöräilen ja autoilen ja minua ärsyttää sääntöjä noudattamattomat kävelijät, pyöräilijät ja autoilijat. Tässä ketjussa keskustellaan pyöräilijöistä.
Mitään sääntöjä ei rikottu avausviestissä Eli tämä on vihaketju ei keskustelua pyöräilystä. Avaaja esitti väitteen yksi jossa pyöräilijä väisti kävelijää varoittaen kellolla. Osiossa kaksi kuusi pyöräilijää väistivät tilaa antavaa kävelijää joka päätti antaa heidän mennä ohi. Onko tämä vihaajalle liian vaikeaa ymmärrettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä näin ympäri vuoden ajavan sanoo, että nää ketkä ajaa vaan kesäsin osaa ajaa kyllä yhtään. Mutta kyllä ne kävelijätkin menee joskus niin laput silmillä esim. Jkl.n kävelykatu. Jossa porukka kävelee 45 asteen kulmassa poikki katua ja kattoo samalla menosuuntaan ja tästä päättääkin kääntyä johonkin suuntaan. Toinen on käveliöitten hyppääminen eteen. Esim ajelen oikeata reunaa ja vasemmalla menee tie jossa on suojatie niin sieltä tullaan leveästi niin, että päädytään siihen pyöräilän eteen kun vois kävellä sitä vasenta reunaa sen hetken kun se pyörä tulee ja kun se pitää leikata niin leveesti niin ei pääse edes ohi siitä vasemmalta ennen kun nämä asettuvat siihen oikealle. Sit on vielä nämä keskellä kävelijät ja seilaajat ja siinä kun koitat arvioida kummalta puolelta pääset niin murphyn teorian mukaan se kävelijä lähtee just sille puolelle kiilaamaan miltä oot ohi tulossa.
Helsingistä Jyväskylään muuttaneena ahdistaa juuri tuo, ettei pyörätietä ole erotettu kävelytiestä. Porukkaa seilaa oikeaa ja vasenta laitaa sekä keskellä, eikä kukaan katso muita liikenteessä olevia. Ja yhdenkään pyöräilijän en ole täällä nähnyt näyttävän suuntamerkkiä kääntymisen yhteydessä, kun taas Helsingissä sitä tekevät kiitettävän monet, useimmiten nämä ympäri vuoden pyöräilijät jotka ovat kiinnostuneita myös omasta turvallisuudestaan.
Kannattaisi katsoa ympärilleen jos ei näe että näytetään kädellä käntymistä. Näen päivittäin kun joku näyttää kädellä kääntymistään kun huomaa tilanteen jossa se on selventävää. Minulle ei ole merkityksellistä että näyttääkö hän kädellä kääntymistä jos hän on ryhmittynyt oikein ja vauhti on hiljainen, aivan kuten autonkin vilkutta näyttäminen ja hiljentäminen kertoo minulle ajoissa hänen aikeistaan. Alamäki tai nopea tilanne on se jossa tästä kädellä näyttämisestä on todellista hyötyä. Jos hän ei ole ajamassa päällesi on sama tiedätkö mistä kohtaa hän kääntyy. Aivan kuten vastaan kävelijäkin joka kääntyykin ennen kuin kohtaatte pois tieltäsi. Poukkoilu ja ymmärtämättömyys on ongelma liikenteessä. Ei muiden huomioiminen ja silti säännöistä joustaminen(ei näyttänyt merkkiä kun kääntyi kävelevän kaverinsa vierellä polkien)
Tota noin. Itse kirjoitin tuon ekan en tuota välikommenttia, mutta koska puhe on nimenomaan jkl.stä niin ei todellakaan porukka näytä. En näytä itsekkään kun koitan lukea autoja ja käveliöitä. Olen nähnyt tasan kerran tänä keväänä kun yksi henkilö on näyttänyt kättänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka nyt selitätte tuosta pyörätienjatkeesta, SUOJATIEN yli ei saa ajaa. Se on eri asia kuin tuo pirun jatke!
Jos sille pirun suojatielle pääsee laillisesti pyörätietä, se on pirun jatke.
Jalkakäytävällä ei saa muutenkaan ajaa, joten tietenkään jalkakäytäviin rajoittuvalla suojatiellä ei saa myöskään.
No tätä on yritetty selittää! Mutta kun nämä sankarit ajavat nimenomaan näillä suojateillä!
Silloin ne ajavat laittomasti suojatietä ennen olevalla jalkakäytävällä. Koska suojatiet ovat vain jalkakäytävillä ja jatkeet muualla eli siellä missä saa ajaa pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karviainen(päiväkoti) sitten sen vanhan tiilitalon edessä oleva päiväkoti. Ja koulun(alaaste) edessä oleva päiväkoti. Siellä on autoja päivittäin lenkkipolulla ja lapsia(pitäjänmäen aseman suuntaan konalasta)
Niin siellä pitskun päädyssä on aamuisin autoa kuin pipoa lenkkipolulla(päiväkodin/ala-asteen edusta) ja iltapäivällä myös. Olen itsekkin havainnut autoja noiden päiväkotien pihoilla, tai edessä parkkeeraamassa ilman mitään ymmärrystä säännöistä tai tai niille kuuluvista paikoista. Jalankulkijat juoksevat usein myös tuon tien yli joka menee pitskusta konalaan, kun on kiire bussiin tai kauppaan ihan ilman käsitystä valoista tai niille kuuluvista säännöistä. Pyöräilijät ajavat usein mitä olen huomannut kyllä juuri sillä punaiseksi maalatulla pyörätiellä joka on ajoradan puolella kyseisen kadun varressa. Siinä pyöräkaistalla on muuten valot pyörillekkin ja olen nähnyt pyöräilijoiden niitä noudattavan kuten muutkin liikenteessä, vaikka pyörällä pääsee helposti jalankulkijaksikin hetkeksi ja tämä on ominaisuus pyöräilyssä, auton tekemänä se on vaarallista muille liikkujille, vaikka ei tunnu kaikkia autoilijoita kiinnostavankaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä Jyväskylään muuttaneena ahdistaa juuri tuo, ettei pyörätietä ole erotettu kävelytiestä. Porukkaa seilaa oikeaa ja vasenta laitaa sekä keskellä, eikä kukaan katso muita liikenteessä olevia. Ja yhdenkään pyöräilijän en ole täällä nähnyt näyttävän suuntamerkkiä kääntymisen yhteydessä, kun taas Helsingissä sitä tekevät kiitettävän monet, useimmiten nämä ympäri vuoden pyöräilijät jotka ovat kiinnostuneita myös omasta turvallisuudestaan.
Kannattaisi katsoa ympärilleen jos ei näe että näytetään kädellä käntymistä. Näen päivittäin kun joku näyttää kädellä kääntymistään kun huomaa tilanteen jossa se on selventävää. Minulle ei ole merkityksellistä että näyttääkö hän kädellä kääntymistä jos hän on ryhmittynyt oikein ja vauhti on hiljainen, aivan kuten autonkin vilkutta näyttäminen ja hiljentäminen kertoo minulle ajoissa hänen aikeistaan. Alamäki tai nopea tilanne on se jossa tästä kädellä näyttämisestä on todellista hyötyä. Jos hän ei ole ajamassa päällesi on sama tiedätkö mistä kohtaa hän kääntyy. Aivan kuten vastaan kävelijäkin joka kääntyykin ennen kuin kohtaatte pois tieltäsi. Poukkoilu ja ymmärtämättömyys on ongelma liikenteessä. Ei muiden huomioiminen ja silti säännöistä joustaminen(ei näyttänyt merkkiä kun kääntyi kävelevän kaverinsa vierellä polkien)
Tota noin. Itse kirjoitin tuon ekan en tuota välikommenttia, mutta koska puhe on nimenomaan jkl.stä niin ei todellakaan porukka näytä. En näytä itsekkään kun koitan lukea autoja ja käveliöitä. Olen nähnyt tasan kerran tänä keväänä kun yksi henkilö on näyttänyt kättänsä.
Dodo noi, avaappa silmäsi vai luuletko että kun sinä et hokaa ei sitä tapahdu(strutsi taktiikka)? Miten voit olla noin naiivi? No varmasti mielestäsi ainoa totuus on vain sinulla, doda noi ja ehrottomasti kyse vain jkl:stä jonka asiantuntija olet vailla kyseenalaistamista. Aikuisten oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät pysy aiheessa vaan jankuttavat jostain suojatie versus pyörätien jatke -asiasta, joka ei liity aloitukseen mitenkään? Kysehän oli siis siitä, että pyöräilijän tulee väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa, aivan kuten autoilijankin. Siis silloin kun suojatie menee pyörätien yli.
Keskustelin jatkeesta, koska muutkin niin teki. Aloituksen kanssa olen samaa mieltä. Olen ihmetellyt, että pyöräilijät eivät tiedä heillä olevan väistämisvelvollisuus suojatieltä tuleviakohtaan ja jopa ennakointivelvollisuus bussista poistuvia ja bussiin meneviä kohtaan. Muuten yleensä puolustan pyöräilijöitä. Esim. kellon soittamista koskee samat säännöt kuin auton töötäystäkin. Ei sitä kelloa edes saa soittaa joka kävelijän ohituksessa. Kävelijöillä on velvollisuus huomioida muu liikenne eli myös pyöräilijät. Ja tuo jatke jankutus. Talvella ne mallaukset eivät edes näy. Eli se missä on jatke, pitää ymmärtää muutenkin kuin niiden maalausten perusteella. Ja se, että jatke ei vaikuta pyöräilijän/autoilijan väistämisvelvollisuuteen mitenkään. Eli se jatke sujuvoittaa pyöräilijän ajamista, koska siinä ei tarvitse pysähtyä taluttamaan. Mutta siinä voi joutua pysähtyä väistämään autoja, koska se jatke ei vaikuta mitenkään autoilijoiden väistämisvelvollisuuksiin. Eli samalla jatkeella on autoilijoiden kannalta eri väistämissäännöt pyöräilijöihin nähden kuin jalankulkijoihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kävelykadulla saisi pyöräillä! Vihaan jkl:n pyöräilykulttuuria! En voi käsittää, miten täällä pyöräilijät eivät tunne ollenkaan liikennesääntöjä. Iloisesti ajellaan pyörillä kävelyteillä, vaikka pyörille olisi omat kaistat ja meinataan ajaa lasten yli. Tai sitten, jos ajavat autojen seassa, niin eivät osaa väistämissääntöjä, ei välitetä punaisista valoista ja ohittelevat autoja keskustassa pienistä väleitä ja poikkeloivat miten sattuu. Kaikenlaisia tampioita täälläkin on liikenteessä.
KÄVELYKADULLA saa pyöräillä. JALKAKÄYTÄVÄLLÄ ei ja ns. suojatiet ovat aina jalkakäytävien yhteydessä. Muualla ne ovat käytännössä aina ns. jatkeita.
Kannattaa osata säännöt ennen kuin neuvoo toisia säännöissä.
Minusta on hyvä, että jatkeesta keskustellaan. Liian usein jalankulkijat hortoilevat jatkeella ja ihmettelevät miksi pyöräilijä rimpauttaa kelloa. Alkuperäisen viestin tapauksessa pyöräilijä väistää mutta siinä suojatiellä ei kannattaisi seistä silloin kun jalankulkijoille on punainen valo.
Pyöräilijä on myös useimmissa tilanteissa väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä/klv:ltä ajoradalle, myös pyörätien jatkeelle. Ainoastaan jos auto kääntyy pyöräilijän "eteen" tai liikennemerkillä on muuta määrätty, autoilija on väistämisvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät pysy aiheessa vaan jankuttavat jostain suojatie versus pyörätien jatke -asiasta, joka ei liity aloitukseen mitenkään? Kysehän oli siis siitä, että pyöräilijän tulee väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa, aivan kuten autoilijankin. Siis silloin kun suojatie menee pyörätien yli.
Ihan kaikella hyväntahtoisuudella kysyn, että oletko ikinä kiinnittänyt huomiota suojateiden maalauksiin? Kaikki eivät ole enää näitä tasaseepraraitaisia (ja kyllä.. tälläkin maalauksella pyörällä saa ajaa suojatien yli jos suojatien molemmissa päissä on pyörätie :D).
Tässä linkki näihin eri suojatiemaalauksiin: http://www.nelivetoa.fi/wp-content/uploads/2014/11/suojatie-suojatien-j…
Tuo aukkokohta on yleensä maalattu siten, että se on suoraa jatkomoa pyörätielle, eli ei vaikkapa sattumanvaraisesti vain jommassakummassa laidassa. Toki aina väistän jos siinä jalankulkija tallustaa ja muutenkin pudotan nopeuden suojateille, mutta toivottavaa olisi silti jos jalankulkija ei suojatietä ylittäessää käyttäisi juuri sitä kohtaa mikä on näiden pyöreiteiden välissä, vaan kävelisi vaikka sitä laitaa missä "jalankulkupuoli" jatkuu.
Olen itse pyöräilijä, jalankulkija ja autoilija. Olin sitten liikkeellä miten tahansa niin aina yritän huomioida myös muut, ja olen huomannut, että yksittäisiä törppöjä riittää joka ryhmässä!
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä on myös useimmissa tilanteissa väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä/klv:ltä ajoradalle, myös pyörätien jatkeelle. Ainoastaan jos auto kääntyy pyöräilijän "eteen" tai liikennemerkillä on muuta määrätty, autoilija on väistämisvelvollinen.
Se on niin, että lain mukaan ainoastaan silloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen kun kummatkin tiet kohtaavat suoraan, eli pyörätie ylittää suoraan menevän autotien. On virheellistä informaatioita ilmoittaa asia toisin, kuten sinä teet se on vaarallista ihmisten turvallisuuden kannalta jos luulee että näin on. Autoilija väistää kaistalla ajavaa pyörää siinä missä toista autoilijaakin ilman erillisiä liikennemerkkejä.
Siinä vaiheessa jos jalankulkijat kävelevät tientäydeltä suojatiellä, niin en väistä, sillä mihinpä minä väistäisinkään. So simple.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vastataan jälleen kun et ole huomannut. Pyöräilijä yksi soitti kelloa koska eteen tuli joku joka ei katsonut ympärilleen ja ohitti tämän eli väisti. Aivan oikein toimittu. Kohdassa kaksi jalankulkija päätti päästää 6 pyörää ohi omaa joustavuuttaan(aivan sallittua ja hienoa).
Eli ap tässä vielä kerran. Ensimmäisessä tapauksessa jalankulkija oli jo ylittänyt ajotien ylittävän suojatien, ja oli jatkamassa matkaansa pyörätien ylittävän suojatien yli. Pyörätietä ajanut pyöräilijä on nähnyt jalankulkijan autotien ylittävällä suojatiellä jo kaukaa. Tämän takia hänen olisi pitänyt hidastaa, ja varmistaa että jalankulkija pääsee jatkamaan KOKO SUOJATIEN yli. Niin ajotien ylittävän, kuin pyörätien ylittävänkin (joka kulkee ajotien vieressä). Eli, pyöräilijä toimi väärin.
Toisessa tapauksessa tilanne oli täysin sama sillä erolla, että kukaan kuudesta ei rämpyttänyt aggressiivisesti kelloa, eikä jalankulkija joutunut hyppäämään ajotielle, vaan jäi kanttikivelle seisomaan kahden suojatien väliin kun pyöräilijät viilettivät ohi hidastamatta / vähät välittämättä.
Ja, onneksi kaikki pyöräilijät eivät ole näin moukkia. Muuten meillä tapahtuisi onnettomuuksia huomattavasti enemmän. Ja onneksi kaiken tämän aihetta sivuavan keskustelun joukossa tuntuu olevan muutama joka ymmärtää aloituksen pointin ja tuntee liikennesäännöt. -ap
Kun ylitän suojatien, joka jatkuu ajoradan ja pyörätien yli, niin autoilijoista 99 % antaa tietä. Pyöräilijät hyvin harvoin. Mannerheimintien ylitys välillä Lasipalatsi-Sokos on kaikista pahin paikka. Pyöräilijät puskee suoraan päälle kun tulet vihreillä ensin ajoradan yli. Selvät merkinnät, että suojatie kulkee pyörätien ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vastataan jälleen kun et ole huomannut. Pyöräilijä yksi soitti kelloa koska eteen tuli joku joka ei katsonut ympärilleen ja ohitti tämän eli väisti. Aivan oikein toimittu. Kohdassa kaksi jalankulkija päätti päästää 6 pyörää ohi omaa joustavuuttaan(aivan sallittua ja hienoa).
Eli ap tässä vielä kerran. Ensimmäisessä tapauksessa jalankulkija oli jo ylittänyt ajotien ylittävän suojatien, ja oli jatkamassa matkaansa pyörätien ylittävän suojatien yli. Pyörätietä ajanut pyöräilijä on nähnyt jalankulkijan autotien ylittävällä suojatiellä jo kaukaa. Tämän takia hänen olisi pitänyt hidastaa, ja varmistaa että jalankulkija pääsee jatkamaan KOKO SUOJATIEN yli. Niin ajotien ylittävän, kuin pyörätien ylittävänkin (joka kulkee ajotien vieressä). Eli, pyöräilijä toimi väärin.
Toisessa tapauksessa tilanne oli täysin sama sillä erolla, että kukaan kuudesta ei rämpyttänyt aggressiivisesti kelloa, eikä jalankulkija joutunut hyppäämään ajotielle, vaan jäi kanttikivelle seisomaan kahden suojatien väliin kun pyöräilijät viilettivät ohi hidastamatta / vähät välittämättä.
Ja, onneksi kaikki pyöräilijät eivät ole näin moukkia. Muuten meillä tapahtuisi onnettomuuksia huomattavasti enemmän. Ja onneksi kaiken tämän aihetta sivuavan keskustelun joukossa tuntuu olevan muutama joka ymmärtää aloituksen pointin ja tuntee liikennesäännöt. -ap
Anteeksi vain mutta näin sinä väität kävitkö sinä kysymässä myöhemmin oliko hän(he jalankulkijat pyöräilijät) kokeneet asian niin kuin sinä väität? Epäilen että sinulla on nyt peiliin katsomisen paikka avauksestasi jossa ainoa todellinen todistettavissa oleva moukka olet sinä vastustaessasi ja leimatessasi pyöräilijöitä. Näin kävi tarinasi mukaan, jota et edes varmenna kyseisiltä osallistujilta, vaan kauhistelet mielessäsi sitä omien vihojesi boostaamiseksi. Edelleenkin onnettomuutta ei tapahtunut pyöräilijät väistivät jalankulkijat, loppu on sinun kuvitelmaasi, joten säännöt toimivat paitsi mielessäsi. Lisäsit vielä ettei yksikään kuudesta pyörästä(harvoin ei ehkä koskaan mene kuutta random pyöräilijää linjassa) vähät välittänyt on jatkoa luuloillesi mistä sinä tiedät tulkitset asiaa omien mielihalujesi mukaan vailla konkreettista totuutta. Etkö ymmärrä? Lietsot kuvitelmiesi kautta vihaasi aivan syyttä. Onnettomuus ei ollut lähellä vaikka sinä niin uskotkin.
Tampereella pyöräilijät niin persereikiä, että iloinen, kun muutin sieltä pois. Meinasivat aina tuhatta ja sataa ajaa niin lasten kuin koirienkin päälle, vaikka nätisti vieressä kulkivat, koirat hihnassa, lapset kädestä pitäen.
Pyöräilyyn pitäisi vaatia ajokortti ja kieltää pyöräily siellä, missä ei ole erillisiä pyöräteitä.