Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikös tästä voi ihan asiallisesti sanoa?

Vähän pitkästi tuli
09.05.2016 |

Olemme uusioperhe ja lapset ovat meillä vuoroviikoin. Mieheni vanhin lapsi täytti juuri 18v eikä ole koskaan meillä asunut. On siis ollut vanhempiensa erosta lähtien vallan äidillään ja käynyt isällään vain päiväseltään kääntymässä vaihtelevasti.

On koko ajan toiminut niin, että kun tulee niin syö myös. Usein tulee tarkoituksella ruoka-aikaan tai aamupalalle. Viime viikolla oli tullut kaverinsa kanssa ja olivat syöneet meidän pakastimesta jäätelöä ilman lupaa. Tästä mies sanoikin, että ei tykkää siitä, että mennään ilman lupaa vetämään pakkasesta jäätelöt naamaan.

On käynyt kuitenkin toistaiseksi niin harvoin, että tästä ei juurikaan ole ongelmaa tullut.

Mutta nyt ilmoitti, että kun sai ajokortin niin alkaa käydä meillä SYÖMÄSSÄ. Juuri yhtenä päivänä kävi ja sanoi lähtiessä, että tulee taas kun on jotain hyvää ruokaa. Mies sanoi sitten, että senkus tulet, mutta sitten saat kuskata lapsia myös harrastuksiin samalla. Sen tyttö kuittasi vähän niin, että joo vaikka mutta en tuo niitä takaisin ja naureskeli päälle. Ei ole ollenkaan valmis tekemään mitään ja ne kaikki jäätelökipot ja muut löytyy aina tiskialtaasta eli ei siivoa jälkiään edes.

Mutta se kysymykseni eli eikös ole ihan ok sanoa, että ei meillä voi alkaa käydä syömässä tuosta vaan. Olemme jokatoinen viikko kaksin miehen kanssa ja syödään melko vähän kaksistaan ja usein on mietitty syömiset niin, että ne tosiaan riittää meille kahdelle. Ja "lapsellisilla viikoilla" minä tietysti mietin niin, että lapsille on aina koulun jälkeen ruokaa ja aamupalat sun muut mietitty. Ja lapsia viisi näillä väliviikoilla niin sitä ruokaa tosiaan kuluu.

Miehen tytär varmaan meinaa, että se on hänen kotinsa ja hänen isänsä asuu siellä niin hän voi tulla ja mennä miten lystää. Mutta onko se siis niin? Se on joskus ollut tytön koti, mutta ei ole sitä enää ollut useampaan vuoteen. En minäkään kotoa muuton jälkeen käynyt isäni jääkaappia luvatta tyhjentämässä tai marssinut sisään vain ja alkanut syödä.

Tyttö siis on ihan kiva eli kyse ei nyt ole siitä, että en vain voi sietää mieheni tytärtä.

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v on lapsi vielä nykyään. Monet on hyvin vastuuttomia ja lapsellisia päälle parikymppisinäkin. Täytyy koittaa ymmärtää, että tytölle talo on toinen koti vaikkei sielä asukkaan. Ite ehkä hämmentyisin jos sanottais ettet isäsi luo saa tulla koska haluat. Mutta toki, useimmille tulee luonnostaan se vieraskoreus. Isä vois vaikka kasvattaa sitä kersaansa, ja jutella että joo tulla saa, mutta vähän kunnioitusta, koska se on teidänkin koti ja teidän kodissa on tietyt säännöt. Ei se varmaan edes tajua. Lapsekas vielä, mutta se muuttunee ja kohta ei käy teillä enää ollenkaan.

Vierailija
42/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän pitäisi sanoa, että olet tervetullut ruokavieras, mutta pitää ilmoittaa etukäteen että osataan varautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mun mielestä kyseessä on ihan käytöstavat. Siis se, miten toisten ihmisten kotia kohdellaan. Tuolta kauheimmat kylävieraat -ketjusta sain lukea näitä kauhukertomuksia ihmisistä, jotka eivät osaa käyttäytyä kylässä, tällaisten perheiden lapsiako?

Itse en mene edes omaan lapsuudenkotiini, siis äidilleni, ilman että kysyn, onko ok tulla. Ja vien aina ruokaa, kahvipaketin tms. tuliaisiksi. Autan pihatöissä jne. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne kutsumatta makailemaan sohvalla ja tyhjentämään jääkaappia.

Saati sitten isäni kotiin, jossa en ole koskaan asunut, millä ihmeen oikeudella niin tekisin? Olen nyt keski-ikäinen, mutta ihan samalla tavalla ajattelin jo parikymppisenä.

Itse osaan kyllä käyttäytyä kylässä. Ja toki myös vanhempieni luona mutta vanhempieni luo voin aina mennä kuin kotiini! Olen eroperheestä ja lapsena/teininä oli avaimet molempien luo ja sain kyllä käydä syömässä koska tahansa! myös omat lapseni saavat tulla minun luokseni syömään koska tahansa, aikuisinakin.

Varsinkin äitini varmaan loukkaantusi jos alkaisin kantamaan sinne ruokaa.

Vierailija
44/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän pitäisi sanoa, että olet tervetullut ruokavieras, mutta pitää ilmoittaa etukäteen että osataan varautua.

No eikö ap kirjoittanut että Mutta nyt ilmoitti, että kun sai ajokortin niin alkaa käydä meillä SYÖMÄSSÄ.

Mikä on ongelma?

Vierailija
45/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, näistä tulee jotenkin niin paha mieli aina! Hirveää, kun lasketaan ruokaakin.

Vierailija
46/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kyllä siltä ettet tykkää tytöstä kovin paljoa, ja sitä hän itsekin tässä testaa...

Vierailija
47/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ap kirjoittanut että Mutta nyt ilmoitti, että kun sai ajokortin niin alkaa käydä meillä SYÖMÄSSÄ.

Mikä on ongelma?

Ahaa, tuo meni minulta ohi. En kyllä ymmärrä ongelmaa? Ap ei siis halua ruokkia miehen teiniä 😐. Toi on ihan normaalia tuon ikäisiltä.

Vierailija
48/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla, että hän on huomannut, ettei ole tervetullut ja testaa sitä noin. 18-vuotias ei ole vielä itsenäinen eläjä. Toivottavasti hänellä on edes äidin luona sellainen koti, jossa voi elää ja hengittää vapaasti.

Vierailija
49/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on tytön koti, jos hän on siellä asunut ja isä siellä edelleen asuu, vaikka nyt asuisikin äidillään. Ei se niin toimi, että isä ei olisi yhtälailla tytön perhettä ja mielestäni olisi ikävää jos hän ei tuntisi oloaan kotoisaksi luonanne. :/

Itse olen 24 ja aina tervetullut syömään tai hengaamaan vanhemmilleni (kutsun heidän kotiaan yhä välillä kodiksi, koska olen siellä asunut vaikka kotini nyt onkin yksiö eri kaupungissa). Siis toki ilmoitan, jos olen sinne menossa tai tulossa, ihan kohteliaisuudesta ja että he voivat kertoa jos heille onkin vaikka tulossa vieraita, mutten oikeastaan pyydä lupaa olla siellä. Vanhemmat sitten sanovat jos eivät itse ole kotona ja minun pitää ottaa jotain huomioon (jokin ruoka on hankittu tiettyyn tarkoitukseen tms.), käyn kyllä heille myös joskus kaupassa. Luonnollisesti en juo heidän viinejään tai syö jotain hienompia suklaita kaapista, mutta sitä ei tehty silloinkaan kun vielä asuin heidän kanssaan. Jätskiä saatan syödä pakkasesta.

En nyt sano, että kaikilla pitäisi olla samat systeemit kuin meillä, mutta on outoa, että suhtaudut 18-vuotiaaseen niin, kuin tämä ei enää olisikaan yksi perheen lapsista. Kyllä hän on.

Hyvä, että isä sanoi jätskistä. Kannattaa ehkä kertoa hänelle mitä on okei syödä ja mitä ei, ja pyytää soittelemaan jos on tulossa syömään, niin osaatte varautua. Voittehan te myös kertoa, että näinä iltoina teillä on vähän niinkuin treffi-illalliset ja muutkaan lapset eivät ole paikalla. Jälkien siivoominen on myös asia josta voi sanoa ihan ystävällisesti. Jos laittaa kipot tiskialtaaseen, niin onhan se jo parempi kuin ne olisi pitkinpoikin (eli ei tahallaan sotke paikkoja), joten pyydä ensikerran että laittaa suoraan tiskikoneeseen.

Vierailija
50/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vittu näitä "uusperheitä". Just tälläistä paskaa. Pysyttekö edes itse selvillä kuka nyt on kenenkin lapsi? 

Vierailija
51/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi eroa jos noin kiristää, että tyttö käy teillä satunnaisesti syömässä. Teet ison asian tästä täysin turhaan, vilkaise peiliin.

Vierailija
52/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärän, että ärsyttää tytön sotkeminen ja luvatta syöminen. Tottakai tytön pitäisi itse korjata omat jälkensä ja ilmoittaa tulosta. Jotenkin vain kuulostaa siltä, että tässä nyt todellisuudessa on kyse siitä, että et/ette halua tytön käyvän syömässä ollenkaan. Jos olisi pelkästä ilmoittamisesta kiinni niin miksi ette ole jo sanoneet tytölle, että tosi kiva että hän käy teillä mutta onko mahdollista ilmoittaa etukäteen, että osaatte varautua ostamaan enemmän ruokaa.

Vähän muutenkin epäilen, että 18-vuotias teinityttö muka yhden vierailun aikana söisi seitsemän ihmisen ruuat jääkaapista. Vai onko hän joku 500- kiloinen suursyömäri. Toki mielestäni suotavaa ilmoittaa etukäteen mutta miksei pakasteessa muka voisi pitää yhtä tai muutamaa annosta varalta, jos tyttö kerran syö muun perheen ruuat. Kuulostaa muutenkin vähän pikkumaiselta valittaa jostain syödystä jäätelöstä. Meni nyt hieman ohi, että onko ennen tytön vanhempien eroa asuntonne ollut kuitenkin tytön lapsuudenkoti.

Nähtävästi tyttö haluaa viettää isänsä/ teidän kanssanne aikaa ja parhaiten se onnistuu syömällä yhdessä. (Tollasella porukalla ei varmaan kovin usein lähdetä ravintolaan) Tuskinpa tyttö kovin kauaa jaksaa hengailla niin tiivistii teidän kanssa, jos vaikka hakee muualle opiskelemaan ym. niin sikälikin vähän outoa, että tytön käyminen kuulostaa niin vastenmieliseltä.

Vierailija
53/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin lukot vaihtoon, ettei tyttö kulje omin päin. Ja syömään voi tulla sovitusti ja osallistuu silloin myös ruuanlaittoon. Ei tuon ikäiset enää kävele valmiiseen pöytään.

Vierailija
54/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap on muuttanut tytön lapsuudenkotiin ja nyt ei halua että tyttö tulee ilmoittamatta kylään?

Itsestä tuntuisi ainakin pahalle jos omaan lapsuudenkotiin olisi muuttanut uusi nainen lapsineen ja sitten minun pitäisi alkaa kysellä milloin saan mennä kylään tai saanko syödä jääkaapista..

Vierailija
55/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin lukot vaihtoon, ettei tyttö kulje omin päin. Ja syömään voi tulla sovitusti ja osallistuu silloin myös ruuanlaittoon. Ei tuon ikäiset enää kävele valmiiseen pöytään.

Osallistuvatko muutkin lapset ruoanlaittoon ja syövät vain kun siitä on sovittu? Vaikka tyttö ei virallisesti asu talossa niin samallalailla on isänsä lapsi kuin muutkin. Ja hieman enemmänkin, sinun omasi eivät ole edes tämän miehen.

Mitenköhän tulevaisuudessa kun kaikki lentävät pesästä.. Näinköhän ap:n lapset saavat tulla koska vain kuin kotiinsa ja miehen lasten täytyy kysyä lupa saavatko tulla vieraaksi...

Vierailija
56/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän järkyttää se, että teidän uusperheessä lapsi ei ole enää tervetullut osaksi sitä koska on 18-vuotias? 

57/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestä tuntuisi ainakin pahalle jos omaan lapsuudenkotiin olisi muuttanut uusi nainen lapsineen ja sitten minun pitäisi alkaa kysellä milloin saan mennä kylään tai saanko syödä jääkaapista..

Sellaista se aikuiseksi kasvaminen on. Vähän haikeaa.

Olisihan se kivaa olla aina vaan se iskän ja äiskän kultamussukka, joka saa tehdä mitä vaan, ja jolta ei vaadita mitään. Mutku aikuiseksi kasvaminen ja realiteetit. Nyyh.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
58/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se aikuiseksi kasvaminen on. Vähän haikeaa.

Olisihan se kivaa olla aina vaan se iskän ja äiskän kultamussukka, joka saa tehdä mitä vaan, ja jolta ei vaadita mitään. Mutku aikuiseksi kasvaminen ja realiteetit. Nyyh.

18-vuotias on vielä todella nuori, vaikka onkin täysi-ikäinen. Kertoo todella paljon äitipuolesta, jos on ongelmana se, että miehen lapsi söisi perheen kanssa säännöllisesti. Jos tekee jo ruokaa noin isolle perheelle, niin ei paljoa lisää tarvitse tehdä, että 18-vuotias tyttö saa oman annoksensa. Hän on osa perhettä. Miehen lapsi. Mietin, että onko suhtautuminen sama omiin lapsiin? Kun vanhin täyttää 18, niin bye bye?

Kertoo myös paljon ap:sta, kun sanoo miehen hoitaneensa osansa kun maksoi elatusmaksuja? wtf? 

Vierailija
59/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuulostaa vain siltä ettet pidä siitä, että tyttö käy teillä (syömässä.) Jos hän on siis aiemmin käynyt teillä syömässä ilmoittamatta mutta silloinkin harvoin. Mutta nyt hän heitti, että ajokortin saatuaan voikin alkaa käydä useammin niin olet jo siitä ajatuksesta kauhistunut, vaikka mitään etukäteen ilmoittamattomia vierailuja ole vielä edes tapahtunut.

Vierailija
60/167 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28v ja saatan joskus mennä äitini, isäpuoleni ja pikkuveljeni kotiin ja syödä jääkaapista jotain pientä. Joskus mies tai joku kaverinikin voi olla mukana. Jäljet pyritään yleensä siivoamaan ja toisinaan tuodaankin jotain. Yleensä ilmoitan etukäteen tulostani. Olen kyllä asunut siellä (olin noin 10-vuotias, kun äitini mies muutti luoksemme ja veljeni syntyi), eikä ole koskaan käynyt mielessä, että tuollainen asia voisi tuntua ikävältä. Toki teini ei ole kaikessa niin huomaavainen, mutta eiköhän se siitä kehity, kun ikää tulee.

Ap:n tilanteessa voisit ehkä jutella asiasta rauhassa ensin miehesi, ja sitten vaikka kolmisin yhdessä tämän 18-vuotiaan kanssa. Että teidän on helpompi suunnitella ruoka-ostokset, jos tiedätte etukäteen, koska hän tulee, ettei tosiaan sitten mene muuhun tarkoitetut ruuat ja tule ongelmia. 18-vuotias osaa varmaan vaikka itsekin käydä kaupassa ja voi vaikka sitten pyytää isältään siihen rahaa tjtn. Painottakaa, että on tervetullut käymään, mutta omat jäljet pitää siivota.

Auttaa myös, jos et suhtaudu miehesi lapsiin mitenkään eri tavalla kuin omiisi. Suhtaudu häneen vähän niinkuin olisi oma aikuistuva tyttäresi, ole tukena, apuna ja aseta tarvittaessa sellaisia rajoja, mitä asettaisit omallekin lapsellesi. Halusitpa tai et, niin isän puolisona olet eräänlaisessa vanhemman asemassa ja varmasti helpompaa, jos suhtaudut tilanteeseen siltä kantilta, että kyseessä on teidän perheenne aikuistuva lapsi. Pyydä hänet vaikka joskus kaveriksi tekemään kanssasi niitä ruokia, joista hän pitää niin osaa sitten tehdä niitä itsekin, kun muuttaa omilleen. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi