Nimeni EI ole siivooja!
Pakko purkaa tätä v*tutusta edes vähän tänne, anteeksi jo etukäteen...
Olen tehnyt siivoustyötä eräässä firmassa yli kolme vuotta, joten kaikki kyllä tietävät nimeni. Silti jotkut kutsuvat minua siivoojaksi: "Siivooja hei, siivooja sitä ja siivooja tätä."
Olen täysin v*ttuuntunut tuohon touhuun, eli on varmasti tahallista kettuilua niiltä tietyiltä tyypeiltä. Nykyään en ole enää edes kuulevinani, kun joku kutsuu minua kyseisellä "nimellä." Eli en reagoi siihen millään lailla, vaikka päässä kiehuukin samalla hetkellä.
Varmaan monien mielestä pieni ja mitätön asia, mutta mua ainakin v*tuttaa ja paljon! Kiitos, oli vaan pakko päästellä vähän höyryjä pihalle. :)
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ole sairaanhoitaja ja hoitajaksi potilaat puhuttelevat.No problem.
Kyse on vähän eri asiasta. Ap on ollut vuosia samassa työpaikassa työkavereidensa kanssa ja silti eivät vaivaudu kutsumaan häntä nimeltä. Veikkaan että sinun potilaasi vaihtuvat muutaman päivän välein eivätkä mitenkään voi tietää / muistaa nimeäsi. Tuo tarjoilija on vielä pitemmälle viety esimerkki. Veikkaan että hänen asiakkaistaan monikaan ei muista hänen nimeää.
Kutsuvatko työkaverisi sairaalassa sinua vain sairaanhoitajaksi?
Esitelläänkö teillä ihan oikeasti siivoja nimellä muille henkilöstölle ja vastaavasti koko henkinlöstö siivojalle? Meillä on tehdasalueella noin 4000 ihmistä, suurinta osaa en tunne. Rakennuksessa jossa työskentrlen on noin 100 työntekijää, osan tunnen nimeltä suurinta osaa en. Siivous on ulkoistettu ISS:lle.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän mitä tarkoitat, onneksi meillä työyhteisöön kuuluvat kaikki, niin siivooja kuin sihteerikin.
Jopa sihteerikin!
Ihmettelen, millainen on työyhteisö, johon sihteeri ei kuulu.
Entisessä työpaikassa vakisiivooja ei ees suostunu kertoon nimensä. Joskus siis joutuu puhuttelee sitä siivoojaa (jos läsnä useampi henkilö ja halus kohdentaa sanansa just sille siivoojalle henkilölle, niin oli vähän pakko).
Kyseessä siis työpaikka, jossa nämä ihmiset tietävät nimeni ja minä tiedän heidän nimensä. Ap
No en kyllä ymmärrä mikä tässä on ongelma? sinua kutsutaan siis ammattinimikkeellä, eikä kutsumanimelläsi. Samoin puhutellaan varmasti usein lääkäreitä, hoitajia, opettajia, poliiseja jne. Kaikilla ei edes ole hyvä nimi muisti.
Kaikille mä olen herra Johtaja ja se on hyvä nimi
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ymmärrä mikä tässä on ongelma? sinua kutsutaan siis ammattinimikkeellä, eikä kutsumanimelläsi. Samoin puhutellaan varmasti usein lääkäreitä, hoitajia, opettajia, poliiseja jne. Kaikilla ei edes ole hyvä nimi muisti.
Mun työpaikalla kutsumme kaikkia etunimellä. Lääkäreitä, hoitajia, toimistotyötekijöitä jne.
Ammatinvalintakysymys. Jos siivoojaksi kutsuminen vituttaa, niin kannattaa miettiä sitä, että josko olisi kannattanut istua koulun penkillä muutama vuosi pidempään, niin sinua olisi saatettu puhutella "opettajana", "lääkärinä" tai "johtajana". Sinä valitsit näin.
Vierailija kirjoitti:
No miten Teidän korkeuttanne sitten pitäisi puhutella?
Ja sieltä löytyikin oman työpaikkansa kiusaaja. Oliko toive ehkä, että jos nimeltä kutsuttais? Ja tuskin ap vaati minkään 800 työntekijän tietävän nimeään?
Et sitten edes viitsinyt ap:n viestiä ajatella, vaikka muka sen luit :/
Terveisin koulutettu kodinhoitaja, EI kotiapulainen tai piika.
Jaa, kyllä minä moikkailen kaikki meidän laitoshuoltajat enkä kutsu ihmisiä työpaikallani nimillä "hoitaja", "laitoshuoltaja", "sihteeri". Ei minuakaan tituleeraa lääkäriksi ketkään muut kuin potilaat.
Olen varma asemastani työyhteisössä, ei minun tarvitse sitä korostaa erikseen jollakin tavalla, lääkärinä varmaan konkretisoituu, että ihmisiä me kaikki ollaan. Korkeimmassakin asemassa oleva johtaja on polvillaan siinä missä vaikka työtönkin esimerkiksi sairauden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Jos siivoojaksi kutsuminen vituttaa, niin kannattaa miettiä sitä, että josko olisi kannattanut istua koulun penkillä muutama vuosi pidempään, niin sinua olisi saatettu puhutella "opettajana", "lääkärinä" tai "johtajana". Sinä valitsit näin.
Ja tässä oli kyse alhaisesta itsetunnostako? Mä käsitin, että nimeltä haluaisi itseään kutsuttavan ihan muusta syystä? On tämä sitten persiistä tämä palsta, joidenkin sikojen ansiosta. Jos ei olla kirjoitusvirheiden (useimmiten lyöntivirheiden) kimpussa pätemässä, niin suurinta juhlaa näyttää olevan muiden polkeminen. Menepäs sinäkin ottamaan taas uusi selfie, niin saat jotain upeeta ihailtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli sun mielestä siivoojaa saa sanoa siivoojaksi vaikka se loukkaa. Saako mielestäsi sano myös n-sanan vaikka se loukkaa?
Ei minunkaan nimeni ole Opettaja eikä Ope mutta niin vaan kutsutaan.
Eiköhän presidentinkin nimi ole useimpien kansalaisten tiedossa, silti moni kutsuu pressaksi eikä Sauliksi. Loukkaavaa??
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko sun työkaverit ei kutsu sua nimeltä?
Kyllä ymmärrän ärsytyksen. Itse olen ollut siivoojana vain lyhyissä työsuhteissa niin itselle ihan enemmän kuin ok että sanotaan siivojaksi. Tietenki iso plussa niille ihanille ihmisille jotka oikein tulevat ja kysyvät nimeä :) Mutta olisihan tuo nyt aika ketuttavaa jos vakituisena siivoojana jossain työyhteisössä vuosia, niin ainoa mitä on muille on pelkkä siivooja :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko sun työkaverit ei kutsu sua nimeltä?
Vietän 90% työajastani luokassa, joten luulisi oppilaiden jo tuntevan minut nimeltä, ja hyväksyvän luokkayhteisön täysivaltaiseksi jäseneksi, mutta ei.
Meillä on ISS:n siivoojat, toivotan hyvä huomenta, yhdenkään nimeä en tiedä. Jotain kohtuutta nyt siihen kuinka tunetuksi kukin itsensä kokee.[/quote]
Teillä on, meillä ei ole. Olemme kunnan työntekijöitä.