Nimeni EI ole siivooja!
Pakko purkaa tätä v*tutusta edes vähän tänne, anteeksi jo etukäteen...
Olen tehnyt siivoustyötä eräässä firmassa yli kolme vuotta, joten kaikki kyllä tietävät nimeni. Silti jotkut kutsuvat minua siivoojaksi: "Siivooja hei, siivooja sitä ja siivooja tätä."
Olen täysin v*ttuuntunut tuohon touhuun, eli on varmasti tahallista kettuilua niiltä tietyiltä tyypeiltä. Nykyään en ole enää edes kuulevinani, kun joku kutsuu minua kyseisellä "nimellä." Eli en reagoi siihen millään lailla, vaikka päässä kiehuukin samalla hetkellä.
Varmaan monien mielestä pieni ja mitätön asia, mutta mua ainakin v*tuttaa ja paljon! Kiitos, oli vaan pakko päästellä vähän höyryjä pihalle. :)
Kommentit (55)
Mä kutsun meidän siistijää siistijäksi silloin kun puhun työasiaa, silloin kun pyydän kahville tai tupakalle, käytän nimeä. Jotenkin nöyryyttävää käyttää etunimeä, kun pyytää kaveria siivoamaan oksennukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän mitä tarkoitat, onneksi meillä työyhteisöön kuuluvat kaikki, niin siivooja kuin sihteerikin.
Jopa sihteerikin!
Ihmettelen, millainen on työyhteisö, johon sihteeri ei kuulu.
Missään firmassa ei nykyään ole sihteeriä.
Viime vuosituhannella mullakin oli sihteeri. Osaston yhteinen.
Nykyään kutsutaan assistentiksi jos tekee noita hommii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän mitä tarkoitat, onneksi meillä työyhteisöön kuuluvat kaikki, niin siivooja kuin sihteerikin.
Jopa sihteerikin!
Nykyään kutsutaan assistentiksi jos tekee noita hommii.
No juu, että ihan assistentti. Minä ainakin olen sihteeri, ihan nykyään ja aijon olla eläköitymseeni asti. Ja olen vain esimieheni sihteeri, en koko osaston. Olen siirtynyt hänen mukanaan, kun hän on edennyt urallaan, samalla olen minäkin edennyt, vastuu ja palkka ovat kasvaneet. Nautin sihteerin työstäni kovin, ja tiedän olevani esimiehelleni erittäin tärkeä, ja hän kyllä sen myös näyttää.
Siivoojamme kutsun etunimellä, kuten hänkin minua ja esimiestämme.
Onko ap:lla kyltti tai muuten nimi selvästi näkyvillä? Oman työpaikan siivoojalla ei ole kylttiä, enkä todellakaan tiedä hänen nimeään, vaikka hän on siivonut meillä jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Siivous taitaa olla lähes poikkeuksetta ulkoistettua ja siivousfirma ja tekijät vaihtuu koko ajan, harvalla on tarvet tietää siivojien nimiä.
No parempi toikin kuin "Moi muovipussi!" :D
T. Kaupan kassa
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt siivoustyötä eräässä firmassa yli kolme vuotta, joten kaikki kyllä tietävät nimeni. Silti jotkut kutsuvat minua siivoojaksi: "Siivooja hei, siivooja sitä ja siivooja tätä."
Olen täysin v*ttuuntunut tuohon touhuun, eli on varmasti tahallista kettuilua niiltä tietyiltä tyypeiltä. Nykyään en ole enää edes kuulevinani, kun joku kutsuu minua kyseisellä "nimellä." Eli en reagoi siihen millään lailla, vaikka päässä kiehuukin samalla hetkellä.
Varmaan monien mielestä pieni ja mitätön asia, mutta mua ainakin v*tuttaa ja paljon! Kiitos, oli vaan pakko päästellä vähän höyryjä pihalle. :)
Mä olen lääkäri, ja minuakin ärsyttää, kun käytävillä ei huudella Minnaa, vaan lääkäriä. En reagoi siihen "nimeen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ole sairaanhoitaja ja hoitajaksi potilaat puhuttelevat.No problem.
Kyse on vähän eri asiasta. Ap on ollut vuosia samassa työpaikassa työkavereidensa kanssa ja silti eivät vaivaudu kutsumaan häntä nimeltä. Veikkaan että sinun potilaasi vaihtuvat muutaman päivän välein eivätkä mitenkään voi tietää / muistaa nimeäsi. Tuo tarjoilija on vielä pitemmälle viety esimerkki. Veikkaan että hänen asiakkaistaan monikaan ei muista hänen nimeää.
Kutsuvatko työkaverisi sairaalassa sinua vain sairaanhoitajaksi?
Esitelläänkö teillä ihan oikeasti siivoja nimellä muille henkilöstölle ja vastaavasti koko henkinlöstö siivojalle? Meillä on tehdasalueella noin 4000 ihmistä, suurinta osaa en tunne. Rakennuksessa jossa työskentrlen on noin 100 työntekijää, osan tunnen nimeltä suurinta osaa en. Siivous on ulkoistettu ISS:lle.
Varmaan itsekin ymmärrät, kun ihan pikkuisen mietit, että tilanne ei ollut sama. ISS:ltä käy teillä varmaan useampia henkilöitä ja tuskin joudut heidän kanssaan kauheasti edes puhumaan. Meilläkin kävi töissä SOL:n siivoojat ja juttelimme joskus niitä näitä yhden kanssa, joka kävi enemmän, mutta en tiedä hänen nimeään eikä hän minun. Ei mun kuitenkaan häntä tarvinnut puhutella siivoojaksi.
Tässä oli kyse siitä, että sama siivooja on palkkalistoilla siinä työyhteisössä, esim. kunnalla usein näin. Meilläkin oli työyhteisössä just näin ja siivooja esim. istahti kanssamme kahville jos oli just silloin paikalla meidän kerroksessa. Yksi siivooja siis ainoastaan ja aina sama. Tottakai tiesin hänen nimensä ja olisi ollut hyvin kummallinen ajatus puhutella häntä siivoojaksi. Sama kun hän olis puhutellut mua kirjanpitäjäksi. Kyllä me oltiin ihan "Maija" ja "Leena".
Hoitajan ja opettajan kohdallahan kyse ei ole siitä, miksi "asiakkaat" heitä kutsuvat, vaan että työkaverit kutsuisivat "Ninaa" opeksi tai hoitajakollegat "Mirjaa" hoitajaksi: hoitaja hei, katsotko kolmoshuoneen kun siellä soi kello"
En ole ap, mutta minäkin keksin tämän eron, uskon etä sinäkin pystyt siihen!
Minä moikkaan meidän siivoojia aamuisin. Tosin yksi siivooja on, joka ei koskaan moikannut takaisin. Lakkasin sitten tervehtimästä häntä. Tiedän vain yhden siivoojan nimen, heitä on meillä muutama. Kerran jouduin soittamaan siivoojaa paikalle, kun oli huoneessa pieni hässäkkä, ja puhelimeen vastasi nimellään Sirpa. Piti kysyä että tuliko tämä nyt siivoojan numeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monien mielestä pieni ja mitätön asia, mutta mua ainakin v*tuttaa ja paljon! Kiitos, oli vaan pakko päästellä vähän höyryjä pihalle. :)Mä olen lääkäri, ja minuakin ärsyttää, kun käytävillä ei huudella Minnaa, vaan lääkäriä. En reagoi siihen "nimeen".
Ai sun tutut työkaverit? Joiden kanssa käyt pikkujouluissa ja istut kahvihuoneessa? Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous taitaa olla lähes poikkeuksetta ulkoistettua ja siivousfirma ja tekijät vaihtuu koko ajan, harvalla on tarvet tietää siivojien nimiä.
Meillä ei ole, mutta jos olisi, ja sama siivooja kävisi säännöllisesti, esittelisi itseni hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan nimeni ole Opettaja eikä Ope mutta niin vaan kutsutaan.
Oikeestiko sun työkaverit ei kutsu sua nimeltä?
Vietän 90% työajastani luokassa, joten luulisi oppilaiden jo tuntevan minut nimeltä, ja hyväksyvän luokkayhteisön täysivaltaiseksi jäseneksi, mutta ei.
Opettajan koulutuksella luulisi jo ymmärtävän eron oppilaiden ja työkavereiden välillä. Kutsutko itse kollegoitasi etunimellä? Entäpä työyhteisösi muita työntekijöitä?
Ku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa sihteerikin!
Nykyään kutsutaan assistentiksi jos tekee noita hommii.No juu, että ihan assistentti. Minä ainakin olen sihteeri, ihan nykyään ja aijon olla eläköitymseeni asti. Ja olen vain esimieheni sihteeri, en koko osaston. Olen siirtynyt hänen mukanaan, kun hän on edennyt urallaan, samalla olen minäkin edennyt, vastuu ja palkka ovat kasvaneet. Nautin sihteerin työstäni kovin, ja tiedän olevani esimiehelleni erittäin tärkeä, ja hän kyllä sen myös näyttää.
Siivoojamme kutsun etunimellä, kuten hänkin minua ja esimiestämme.
Aika fossiili organisaatio. Jäänne liitukaudelta. Johdon assistentti ja 20v nuorempaa on nykyään dynaamisessa yritysmaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kutsuu opeks oppilaista vanhempiin. Ihan sama mulle.
Puhutteletko sä teidän koulun keittiön emäntää keittäjäksi vai hänen nimellään? Olettaen, että hän siis on yksi ja sama. Jos sulla on asiaa rehtorille ja hän kävelee käytävällä, niin huudatko että "rehtori hei" vai että "Matti hei", Kutsutko opettajienhuoneessa kollegoitasi ihan vaan opettajiksi?
Tässä on pikkuinen ero, ymmärrätkös?
Mulla on tosi huono nimimuisti, mutta mun mielestä siivoojaksi kutsuminen on jotenkin tylyä. Siksi sanon "täti" jos om joku vanhempi nainen tai "likka" nuoremmista. Olen varma että noin kutsuminen on rennompaa ja siivousväelle tuttavallisempaa. Meillä on ulkoistettu siivous joten toi väki vaihtuu usein.