Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-passi aloittelijan kysymys

Vierailija
23.04.2023 |

Mulle E-passi nyt uusi juttu ja mietityttää sen käyttö. Mulla on siinä sellainen lounasetu, että 8 euroa on omavastuu ja työnantaja maksaa loput. Saa käyttää myös lomilla ja vkonloppuisin. Tarkoittaako sitä, että voin vkonloppuisin syödä 20 euron thaikkubuffan 8 eurolla tai jopa 30 euron sisäfileepihvin 8 eurolla. Vai onko rajattu siten, että voin syödä vain jotain 11-12 euron lounaita tuolla 8 eurolla, mikä omalla kohdalla tarkoittaisi sitä että eipä juuri tulisi käytettyä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mitä työnantaja maksaa.

Meillä hyvinvointialueella raja on just tuo 8 e, eli se pitää maksaa vähintään itse, sitten työnantaja maksaa 3,5 e, eli maksimiedun saa, kun ostaa ruokaa 11,50 eurolla. Tuon jälkeen tuleva osa pitää maksaa itse. Eli voi ostaa 20 e annoksen, mutta työnantaja maksaa siitä sen saman 3,5 e kuin 11,5 e annoksesta.

Vierailija
2/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattohan noissa on 12,70 per lounas ja minimi 8,00. Tämä lukee e-passin omilla sivuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!

Vierailija
4/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamiseen on ne verottajan minimit ja maksimit., muistaakseni tänävuonna 8 e ja 12,70 e. Jos siis ostat 9 e aterian voit maksaa sen kokonaan kortilla, samoin 12,70 e maksavan aterian. Jos ruoka maksaa 12,80 e maksat 12,70 e-passilla ja 0,10 e omalla rahalla (kortti, käteinen) tai jos ruoka maksaa 20 e maksaa 7,30 muulla maksutavalla.

Vierailija
5/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla on siinä sellainen lounasetu, että 8 euroa on omavastuu ja työnantaja maksaa loput. Saa käyttää myös lomilla ja vkonloppuisin".

Hiukan kyseenalaistan tätä nyt kyllä. Verottajan määritelmän mukaan lounasetua saa käyttää kotimaan työssäolopäivinä eli ei lomalla ja viikonloppunakin vain, jos on töissä silloin.

Verottajan määritelmän mukaan myös työnantajan tuki voi olla korkeintaan 25 % korkeimmasta verottajan määrittämästä lounashinnasta, joka on tänä vuonna enintään 12,70 €.

Vierailija
6/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toi omavastuu on se, että tietyn osuuden latauksesta maksat ite (otetaan palkasta, joillain on sovittu peruspalkka ja sen päälle saavat ton vähennyksen verran "extraa" eli se ei käteen jäävää palkkaa vähennä) ja työnantaja maksaa sen erotuksen.

Vierailija
7/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattohan noissa on 12,70 per lounas ja minimi 8,00. Tämä lukee e-passin omilla sivuilla.

Niin, se on maksimi, mutta esim. mun työnantaja maksaa vain 11.50-8 e erotuksen.

T. Se edellinen

Vierailija
8/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän on kahta eri lajia eli palkasta vähennettävä ja palkan päälle tuleva. Itselläni oli edellisessä työpaikassa tuo palkan päälle tuleva. Ei saanut käyttää kun työpäivinä. Etäpäivinä maksettiin rahana (summaa en tiedä, kun en ollut etänä) https://www.epassi.fi/fi/blogi/lounasedun-saastolaskuri

Vierailija
9/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla on siinä sellainen lounasetu, että 8 euroa on omavastuu ja työnantaja maksaa loput. Saa käyttää myös lomilla ja vkonloppuisin".

Hiukan kyseenalaistan tätä nyt kyllä. Verottajan määritelmän mukaan lounasetua saa käyttää kotimaan työssäolopäivinä eli ei lomalla ja viikonloppunakin vain, jos on töissä silloin.

Verottajan määritelmän mukaan myös työnantajan tuki voi olla korkeintaan 25 % korkeimmasta verottajan määrittämästä lounashinnasta, joka on tänä vuonna enintään 12,70 €.

Samaa mietin. Kovasti on korostettu, että lounasetua saa käyttää vain työvuoron sisällä työpäivinä. Ei esim. työpäivän jälkeen tai viikonloppuvapaalla. Meillä ongelmana on, että emme voi työvuoron aikana poistua minnekään syömään (joutuisa ruokailu työajalla). Olemme kysyneet, miten sitten laillisesti voimme tuota hienoa uutta lounasetua käyttää, mutta vastaukseksi tuli, että etu käy monessa paikassa ja kannatta katsoa lista paikoista joissa sitä voi käyttää. Kun sanoimme, että miten haet sen ruoan kesken työvuoron, kun ei saa lähteä pois, käskettiin vaan katsomaan sitä listaa.

Eli laista ja työnantajan antamista ehdoista huolimatta ostan e-passilla kaupasta ruokaa tai syön sillä iltaisin tai viikonloppuisin ravintolassa.

T.1

Vierailija
10/10 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on epassiin tungettu ruokaetu,  liikunta- ja kulttuurietu, sekä työsuhdepyörä. Lisäksi mulla on siellä vielä omat Finnair-pisteet käytettävissä.

Menee todella sekavaksi näillä spekseillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi