Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomesta on tullut näin kamala paikka asua?

Pettynyt
08.05.2016 |

Miksei kansa oikeasti sano vastaan?? Koska on seuraavat vaalit että porvarit eivät ole enään johdossa? Luitteko että 2018 tienkäytöstä aletaan periä 350€ maksua per autoilija!?
Mikä tätä kansaa vaivaa että jaksamme kaiken kyykytyksen? Eikö tuota hallitusta saada kaadettua?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä huomannut täällä asumisessa mitään kamalaa.

Aina on tyhjän valittajia jotka ei ole koskaan mihinkään tyytyväisiä.

No esim mielenterveyshoito on aivan retuperällä. Oikeaa psykoterapiaa on vaikea saada.

Minkä helvetin takia jollekin tavalliselle ihmiselle pitäisi tarjota kallista psykoterapiaa jonka toimiminen on erittäin kyseenalaista ja ihan osan asiantuntijoidenkin mielestä täyttä huuhaata. Ainoa varma juttu on että lääkäri rikastuu. Joku raja on pakko vetää ja on hyvä, että tässä se on vedetty näin.

Tuo on vähän sama juttu, että myydään flunssalääkettä, mutta tahalleen altistetaan flunssalle uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
62/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meiltä kerätään kuule jo ajoneuvovero, dieseleistä käyttövoimavero. Mitä vielä?? Ja tiet ovat rapakunnossa!! Aivan uskomatonta miten viime vuosien aikana on tapahtunut tuollainen romahdus teiden kunnossa. Juuri oli jossain uutisessa että nuo rahat suurilta osin menevät johonkin aivan muuhun kun teiden ylläpitoon. Miksi? En usko että ajoneuvoveroa poistetaan mihinkään. Senhän on aikoinaan pitänyt olla tilapäinen vero muutenkin.

Miksi meitä pitää holhota ja virkamiesten säätää aivan naurettavia lakeja. Hankaloitetaan yrittäjiä ym. Täällä on kaikki mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla ei vihata yrittäjiä (=koviten verotettu ihmisryhmä) niin paljon kuin Suomessa. Heitä vihaavat päättäjien lisäksi kansa. Uskomaton maa.

Vierailija
64/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vain erittäin hyvä, että autoilusta perittäisiin maksut vain käytön mukaan ja sen mukaan, kuinka välttämätöntä auton käyttö ihmiselle on. Silloin vähenee kaikki turha ilmanaikainen rallittelu tien päällä. Tuolla teiden päällä on aivan liikaa vain huvikseen ajelijoita. Sietääkin periä heiltä maksua. Liikenteeseen vain, jos on todellinen tarve sinne.

Vierailija
65/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä huomannut täällä asumisessa mitään kamalaa.

Aina on tyhjän valittajia jotka ei ole koskaan mihinkään tyytyväisiä.

No esim mielenterveyshoito on aivan retuperällä. Oikeaa psykoterapiaa on vaikea saada.

Minkä helvetin takia jollekin tavalliselle ihmiselle pitäisi tarjota kallista psykoterapiaa jonka toimiminen on erittäin kyseenalaista ja ihan osan asiantuntijoidenkin mielestä täyttä huuhaata. Ainoa varma juttu on että lääkäri rikastuu. Joku raja on pakko vetää ja on hyvä, että tässä se on vedetty näin.

Ei lääkäri rikastu psykoterapiasta mitenkään, ellei satu olemaan psykoterapeutti lääkärinkoulutuksen lisäksi. Psykoterapia ei todellakaan ole huuhaata, sitäkin on montaa eri suuntausta. Itse olen ollut kehnossa mielenterveyshoidossa muutaman vuoden, nyt olen alkanut saamaan psykoterapiaa ja muutoksia on jo nähtävissä. Psykoterapiaa pitää antaa "tavalliselle" ihmisille sen takia, että työkyvyttömyyseläkkeet tulevat kalliimmaksi. Ilman psykoterapiaa olisi voinut käydä niin, että olisin ollut koko loppuelämäni eläkkeellä. Moni olisi psykoterapialla kuntoutettavissa, mutta kun sitä ei saa. Mieluumin siedetään inhimillistä kärsimystä ja maksetaan kalliita eläkkeitä loppuelämä.

Vierailija
66/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rahat on loppu. Ja kiristetään rahoista eikä palveluista.

Vierailija
67/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Lähdetään miehen kotimaahan jos täällä käy elo tukalaksi. Onneksi opetettiin lapset kaksikielisiksi.

Minne lähdette? Mieheni kotimaa on Englanti, eikä tosiaan kiinnosta sinne lähteä, mieheni ei tunnista kotimaataan enää.

Englanti myöskin. Pieni kylä 20 min isosta kaupungista. Mies saisi sieltä heti hyväpalkkaista alansa työtä isänsä firmasta. Ainoa syy miksi Suomi aikanaan valittiin asuinpaikaksi oli se että minulla oli koulut kesken vielä ja halusin ne saattaa loppuun. Toki suomi itsessään on ihana maa asua jos ei hintatasoa, terveydenhuoltoa ja nyt näitä uusia kiristyksiä lasketa.

Miehen kotikylässä lapset saisi turvallisen ja rauhallisen lapsuuden ja samalla pienellä ajomatkalla pääsee kaikkiin kaupungin huvituksiin.

Sovittiin kuitenkin että katsotaan nyt vielä muutetaanko vai jäädäänkö tänne. Lapsia lähinnä ajateltu nyt ettei tarvitse jättää kavereita tänne. Jos kuitenkin elämänlaatu heikkenee niin mielummin sitten muutto.

Ei kannata katsoa ja valittaa, vaan hankkia omakohtaista kokemusta esim.lasten koulutus- päivähoito. Terv.hoito, ruuan hinta, luokkaerot

Sillä palkalla mitä mies kotimaassaan saisi voisin jäädä kotiäidiksi jos haluaisin. Ja mikäli laitan lapset nurseryyn niin helposti maksetaan nekin laskut jos vielä minä menen töihin.

Ollaan myös keskusteltu lapsien laittamiseta yksityiskouluun missä mies oli aikanaan. Mies helposti veisi lapset sinne aamulla ennen töihinlähtöä ja hakisi töiden jälkeen. Mikäli pääsevät aikaisemmin koulusta niin miehen sisar lapsineen asuu tämän koulun lähellä ja lapset pääsisi helposti heidän luokseen leikkimään serkkujen kanssa.

Terveydenhuolto julkisella puolella on täysin ilmaista englannissa mikäli et tahdo maksaa itse yksityistä. Sielä saa ajan samalle päivälle kiireettömänkin asian kanssa. Suomessa ei toivoakaan tästä.

Ruoka myös on halvempaa englannissa kun Suomessa. Se järkyttää minua joka kerta kun sielä käydään. Samoin käyn aina esim kampaajalla, kosmetologilla ja laitattamassa kynnet samalla reissulla. Maksaa murto-osan suomen hinnoista.

Ja luokkaerot on ihan samanlaisia kuin Suomessa. Tosin itse olen tottunut "rikkaaseen" elämäntyyliin. Vanhempani ovat aina olleet hyväpalkkaista ja itse kouluttauduin myös alalle joka maksaa hyvin. Mies myös hyväpalkkaisessa ammatissa ja hänen vanhempansa omistavat ison firman, joten sitäkään ei ole koskaan pennejä jouduttu laskemaan.

Sun mies, sun mies, joka voisi kustantaa korkean elintason ja huolettoman elämän missä maailman kolkassa tahansa, kun rahaa on. Mutta keskiverto englantilainen on todella tiukoilla ja kaikki on kallista, jos aikoon vastaavaan elintasoon kuin Suomeasa.

Englannissa on halpaa jos vertaa suomeen. Tuttavaperheen molemmat vanhemmat ovat opettajia. Neljä lasta. Heillä on täysin maksettu omakotitalo ja huvila turkissa. Kaksi autoa. Kuinka monta opettajaa tiedät suomesta joilla on näin? Minä en yhtäkään.

Vierailija
68/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta muista autoveroista ollaan luopumassa. Eikö se muutenkin ole parempi, että verotetaan kulutusta? Ja ketkäs niitä teitä kuluttaa kuin autoilijat. Itselläni ei ole autoa ollenkaan, joten paljon parempi tällainen verotusjärjestelmä olisi minun kannaltani.

Vierailija
69/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on halpaa jos vertaa suomeen. Tuttavaperheen molemmat vanhemmat ovat opettajia. Neljä lasta. Heillä on täysin maksettu omakotitalo ja huvila turkissa. Kaksi autoa. Kuinka monta opettajaa tiedät suomesta joilla on näin? Minä en yhtäkään.

Tunnen Suomessa vain yhden useampilapsisen opettajapariskunnan. Heillä on maksettu omakotitalo ja kaksi autoa. Huvilaa Turkissa ei ole, mutta ulkomaanmatkoja tekevät useita vuodessa (hiihtolomalla Alpit, kesällä Eurooppa). Ei opettajilla Suomessakaan ihan huonosti mene.

Vierailija
70/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaista Britannia olisi kyllä viimeinen maa, jonne muuttoa havittelisin. 10 vuotta siellä asuin ja kun nykymenoa seuraa, niin voisi sanoa, että jätin uppoavan laivan oikeaan aikaan.

Vierailija
71/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaista Britannia olisi kyllä viimeinen maa, jonne muuttoa havittelisin. 10 vuotta siellä asuin ja kun nykymenoa seuraa, niin voisi sanoa, että jätin uppoavan laivan oikeaan aikaan.

UK,Ranska,Saksa ,Benelux-maat,Espanja,Portugali,Italia ,Ruotsi,Tanska,Kreikka Ja kaikki muutkin Euroopan maat ovat uppoamassa. Toisaalta velkaongelmien takia ja toisaalta immigraation takia yhdistettynä epäedulliseen demografiseen kehitykseen.

Jopa Sveitsin pankkijärjestelmä on lirissä mm.Credit Suisse. Saksassa Deutsche Bankin derivatiivialtistus on n. 60 biljoonaa euroa.Saksan BKT on n.3 biljoonaa.

Vierailija
72/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tätä liikenteen  vainoamista. Meillähän on jo käyttöön perustuva  vero: polttoainevero. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat. Liikenteesta ihan leijonanosa on pakkoliikennettä. Kuljetaan töihin, toimittamaan asioita, hoitamaan sosiaalisia suhteita, kuskataan tavaraa jne. Nämä asiat pitää ihmiset kunnossa, talouden pyörimässä jne. Miksi ihmeessä pitää kiusata vielä lisää ihmistä, joka ajelee esimerkiksi töihin? Muutenkin työnteon kannattavuus on Suomessa ongelma ja työssäkäyntialueita laajennetaan, niin tuntuu ristiriitaiselta sitten toisesta päästä rokottaa.

Kuinka moni ihan oikeasti ajelee turhaan täytettyään 19? Minä en ainakaan aja. Tasan on tarpeeseen. Ajan töihin, kuskaan lapsia harrastuksiin, käyn kaupassa, postissa ja joskus kylässä isovanhemmilla tai katsomassa anoppia hoitokodissa. Enkä tunne ketään aikuista, joka huvikseen tuolla ajelisi rallia. Suurin osa olisi mielellään ajelematta, jos voisi. Työstä sekin melkein käy.

Vierailija
73/85 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pistanpa minakin lusikan soppaan... Olen asunut ulkomailla n. 15 vuotta ja olen useampaankin otteeseen haaveillut muuttavani takaisin Suomeen. Lahinna tuota haaveilua on jonkinlainen nostalginen kotiseuturakkaus aiheuttanut, eika mikaan todella traaginen kaanne taalla muualla oleskellessa... Mutta en usko, etta tulen sinne koskaan vakituisesti palaamaan, jos Suomen alamaki jatkuu yhta vauhdikkaana kuin mita se on tainnut olla lahtoni jalkeen.

- Yksityisyrittamista ei tueta nimeksikaan

- Asuminen, ruoka, julkisilla matkaaminen yms. on todella kallista

- Terveydenhuolto on retuperalla (ellei sitten kuulu johonkin kattavaan palveluun tyoterveyden tai opiskelijaterveyden huollon kautta...)

- Ilmasto on muuttunut paljon kovemmaksi ja (ainakin paallisin puolin) rasistisemmaksi

- Toita on suhteellisen hyvin, Lontoon alueella ainakin on lahes mahdotonta olla tyoton (jos hakee aktiivisesti tyopaikkaa siis)

Asun siis Englannissa. Ja ainakin ylla olevat jutut ovat taalla paremmin. Omalle laakarille saa samana paivana ajan yms.

Tosin moittisin vahan tuota mutuilua tassa ketjussa... yksi opettajapariskunta Briteissa ei oikein anna laajaa katsantoa siihen, mita keskiluokan elama taalla oikeasti on. Oman asunnon hankkiminen ainakin kaakkois-Englannista on todella, todella kallista, eika siihen ole monella mahdollisuuksia (ellei tulot ole £100,000+ vuosittain tai iso perinto taskussa...). Meilla on mieheni kanssa tulot n. £65,000 talla hetkella, koska olen opiskelija ja vain osa-aikaisena toissa, eika meilla ole mitaan mahdollisuuksia hankkia edes pienta kopperoa nailla tuloilla... Valmistumisen jalkeen tulotason pitaisi nousta muutaman kymppitonnin verran ja silloin suuntaammekin todennakoisesti pois koillis-Englannista niin, etta meillakin olisi mahdollisuus hankkia oma koti.

Vierailija
74/85 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa on myös se pimeä puoli. Paikkakuntia missä vesi on saatunutta, täynnä klooria ja kloorista huolimatta täynnä loisten kystia yms. Ilma on täysin saastunutta.Terveyskeskus toimii niin ettei toimi ja sitä hallitsee yksi ihminen vastaanotossa. Lääkärit ovat pohjasakkaa jotka ovat pääosin  kortistossa. Sekä toimintakiellossa ja katkerina tuhovat ihmisiä. Talot ovat ulkomaisten yhtiöitten rahantekohelvettejä missä ihmiset kärsivät jos eivät älyä muuttaa pois. Yksityiset yritykset ovat ulkomaalaisketjuissa ja raha kyllä kelpaa mutta palvelua ei saa. Elintarvikepuolella kauppaketjut ovat jätekauppoja ja kaikki äärimmäisen huonoa.Lukuunottamatta sitä keskieurooppalaista kauppaketjua. Kaupunkinimestä huolimatta ei kaupunkia löydy mistään. Kaupunki on muutaman kaupan katu etäällä ns. keskustasta. Jos minulle olisi kerrottu että tällainen paikka on suomessa en olisi uskonut mutta totuus on vielä kamalampi. Meni usko koko suomalaiseen yhteiskuntaan ja suomeen vaikka sukuni on suomesta jo 1300 luvulta - todistettavasti. Todennäköisesti jo kivikaudelta mutta missä nyt on se ns. "hyväsuomi"?

Vierailija
75/85 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Lähdetään miehen kotimaahan jos täällä käy elo tukalaksi. Onneksi opetettiin lapset kaksikielisiksi.

Minne lähdette? Mieheni kotimaa on Englanti, eikä tosiaan kiinnosta sinne lähteä, mieheni ei tunnista kotimaataan enää.

Englanti myöskin. Pieni kylä 20 min isosta kaupungista. Mies saisi sieltä heti hyväpalkkaista alansa työtä isänsä firmasta. Ainoa syy miksi Suomi aikanaan valittiin asuinpaikaksi oli se että minulla oli koulut kesken vielä ja halusin ne saattaa loppuun. Toki suomi itsessään on ihana maa asua jos ei hintatasoa, terveydenhuoltoa ja nyt näitä uusia kiristyksiä lasketa.

Miehen kotikylässä lapset saisi turvallisen ja rauhallisen lapsuuden ja samalla pienellä ajomatkalla pääsee kaikkiin kaupungin huvituksiin.

Sovittiin kuitenkin että katsotaan nyt vielä muutetaanko vai jäädäänkö tänne. Lapsia lähinnä ajateltu nyt ettei tarvitse jättää kavereita tänne. Jos kuitenkin elämänlaatu heikkenee niin mielummin sitten muutto.

Mieheni on Lontoosta, aivan eri asia kuin pieni kaupunki tai kylä Englannissa. Englanti ja koko Britannia on kyllä täynnä aivan ihania kyliä, joihin britit pakenevat mamutusta.

Onnea teille:D

Ja joissa suomalainenkin on ja pysyy ulkopuolisena vaikka kuinka olisi paikallinen puoliso. Todella nurkkakuntaista porukkaa. T: Briteissä asuva

Vierailija
76/85 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, pistanpa minakin lusikan soppaan... Olen asunut ulkomailla n. 15 vuotta ja olen useampaankin otteeseen haaveillut muuttavani takaisin Suomeen. Lahinna tuota haaveilua on jonkinlainen nostalginen kotiseuturakkaus aiheuttanut, eika mikaan todella traaginen kaanne taalla muualla oleskellessa... Mutta en usko, etta tulen sinne koskaan vakituisesti palaamaan, jos Suomen alamaki jatkuu yhta vauhdikkaana kuin mita se on tainnut olla lahtoni jalkeen.

- Yksityisyrittamista ei tueta nimeksikaan

- Asuminen, ruoka, julkisilla matkaaminen yms. on todella kallista

- Terveydenhuolto on retuperalla (ellei sitten kuulu johonkin kattavaan palveluun tyoterveyden tai opiskelijaterveyden huollon kautta...)

- Ilmasto on muuttunut paljon kovemmaksi ja (ainakin paallisin puolin) rasistisemmaksi

- Toita on suhteellisen hyvin, Lontoon alueella ainakin on lahes mahdotonta olla tyoton (jos hakee aktiivisesti tyopaikkaa siis)

Asun siis Englannissa. Ja ainakin ylla olevat jutut ovat taalla paremmin. Omalle laakarille saa samana paivana ajan yms.

Tosin moittisin vahan tuota mutuilua tassa ketjussa... yksi opettajapariskunta Briteissa ei oikein anna laajaa katsantoa siihen, mita keskiluokan elama taalla oikeasti on. Oman asunnon hankkiminen ainakin kaakkois-Englannista on todella, todella kallista, eika siihen ole monella mahdollisuuksia (ellei tulot ole £100,000+ vuosittain tai iso perinto taskussa...). Meilla on mieheni kanssa tulot n. £65,000 talla hetkella, koska olen opiskelija ja vain osa-aikaisena toissa, eika meilla ole mitaan mahdollisuuksia hankkia edes pienta kopperoa nailla tuloilla... Valmistumisen jalkeen tulotason pitaisi nousta muutaman kymppitonnin verran ja silloin suuntaammekin todennakoisesti pois koillis-Englannista niin, etta meillakin olisi mahdollisuus hankkia oma koti.

Suomessa julkisilla liikkuminen kallista Britanniaan verrattuna?

Asun ja olen töissä Lontoossa ykkösvyöhykkeellä ja mun kuukausikortti maksaa £146, Helsingissä se olisi noin €60. Ja kuinka moni Cityssä töissä käyvä asuu ykkösvyöhykkeellä? Aniharva, omalla työpaikalllani itseni lisäksi kaksi muuta. Keskiverto commute Lontoossa työssäkäyvillä on reilut £400 kuussa.

Varautukaa siihen että kun muutatte pois koillisenglannista myös palkat laskee tuntuvasti.

Tuossa olet kyllä ihan oikeassa että yrittäminen on täällä tosi helppoa. Puolisoni on yrittäjä ja itselläkin on sivutoiminen yritys.

Vierailija
77/85 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei tunnista?

Lontoo ei ainakaan enää tunnu britannialta ensinkään. Täynnä pakistanilaisia ja haisevia intialaisia. Kävin viimeksi 20 vuotta sitten ja nyt kävin uudelleen. Pilalla on Iso-Britannia, Ruotsi, Saksa ja kohta varmaan Suomi.

Olet oksettava

Vierailija
78/85 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta Suomi on just niin ihana paikka asua kuin aina ennenkin. Parempi vaan että on toivoa että talous paranee tulevaisuudessa kun porvarihallitus laittaa kulahtaneita rakenteita uusiksi.

Musta Suomi?

Vierailija
79/85 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä persujen vinkumista. 

Oletteko kokeilleet töihin menemistä jos rahat eivät riitä? 

Vierailija
80/85 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata katsoa ja valittaa, vaan hankkia omakohtaista kokemusta esim.lasten koulutus- päivähoito. Terv.hoito, ruuan hinta, luokkaerot

Sillä palkalla mitä mies kotimaassaan saisi voisin jäädä kotiäidiksi jos haluaisin. Ja mikäli laitan lapset nurseryyn niin helposti maksetaan nekin laskut jos vielä minä menen töihin.

Ollaan myös keskusteltu lapsien laittamiseta yksityiskouluun missä mies oli aikanaan. Mies helposti veisi lapset sinne aamulla ennen töihinlähtöä ja hakisi töiden jälkeen. Mikäli pääsevät aikaisemmin koulusta niin miehen sisar lapsineen asuu tämän koulun lähellä ja lapset pääsisi helposti heidän luokseen leikkimään serkkujen kanssa.

Terveydenhuolto julkisella puolella on täysin ilmaista englannissa mikäli et tahdo maksaa itse yksityistä. Sielä saa ajan samalle päivälle kiireettömänkin asian kanssa. Suomessa ei toivoakaan tästä.

Ruoka myös on halvempaa englannissa kun Suomessa. Se järkyttää minua joka kerta kun sielä käydään. Samoin käyn aina esim kampaajalla, kosmetologilla ja laitattamassa kynnet samalla reissulla. Maksaa murto-osan suomen hinnoista.

Ja luokkaerot on ihan samanlaisia kuin Suomessa. Tosin itse olen tottunut "rikkaaseen" elämäntyyliin. Vanhempani ovat aina olleet hyväpalkkaista ja itse kouluttauduin myös alalle joka maksaa hyvin. Mies myös hyväpalkkaisessa ammatissa ja hänen vanhempansa omistavat ison firman, joten sitäkään ei ole koskaan pennejä jouduttu laskemaan.

Päivähoito £1500 per lapsi per kuukausi.

Yksityiskoulu £30000 per vuosi per lapsi, tai jos johonkin vähemmän arvostettuun laitatte niin selvinnette £15000-£20000. Tiedoksi muuten että täällä on koulupäivät aina samanpituisia, tosin joissain yksityiskouluissa (Public School) perjantaisin lopettelevat jo puolilta päivin.

Kannattaa hakea niitä koulupaikkoja hyvissä ajoin ennen muuttopäätöstä,, joihinkin yksityisiin alakouluihin on niin pitkät jonot että lapsi laitetaan listalle jo raskauden alkumetreillä.