Mieheni ei hallitse vihaansa
Heippa! Olen 23-vuotias nuori nainen ja seurustelen 25-vuotiaan miehen kanssa. Olemme seurustelleet kolme vuotta ja muutimme yhteen viime marraskuuussa. Yhteenmuuton jälkeen on ongelma alkanut ilmaantumaan, suurimpana niistä miehen vihanhallintaongelmat.
Mies pelaa paljon tietokone- ja pleikkaripelejä, muun muassa battlefieldiä ja call of dutya. Kun pelissä menee huonosti, hän hermostuu suunnattomasti ja alkaa huutamaan ja kiroilemaan. Huutamisen ja kiroilun ehkä vielä jotenkin kestäisin, mutta en sitä, että hän alkaa hajottamaan paikkoja. Pleikkarin ohjaimia hän on hajottanut useamman, seinään on lyönyt reiän ja näppäimistön lyönyt rikki.
Olemme keskutelleet asiasta ja hän on aina rauhoituttuaan ollut pahoillaan ja luvannut parantaa tapansa, mutta eipä ole parantanut. Kaikki menee hyvin, kunnes taas pelissä jokin menee huonosti. Itse en jaksaisi katsella tällaista käytöstä aikuiselta mieheltä. Onko muut kokeneet vastaavaa? Kuinka saada mies hillitsemään itsensä, vai onko turhaa edes yrittää? Erokin on jo käynyt mielessä.. Yhteenmuutto ei tainnut olla hyvä idea.
Hyvä, hyvä.
Ehdotin myös noita keinoja omalleni, mies oli sitä mieltä että juu ne olisi parempia, mutta ei kuitenkaan tarttunut niihin. Tein itse sen virheen että jäin vaikka käytös ei mennyt parempaan suuntaan. Uskoin liikaa siihen, että mies itsekin tajuaa pian oman käytöksensä typeryyden mutta nyt tajuan että sitä ei kyllä tapahdu ilman pitkäaikaista terapiaa, johon en saanut millään miestä hakeutumaan. Oli muuten 25-vuotias myös se "mies".
Nyt kun mietin miehen käytöstä ennen yhteenmuuttoa (tai toki sen aikanakin), onko havaittavissa samoja piirteitä: tekojen piilottelu, niistä tai muusta valehtelu, omien tekojen vähättely tai puolustelu ja mahdollisesti niistä sinun syyttäminen, riidoista karkaaminen fyysisesti tai henkisesti?
Olisi varmaan miljoona muutakin josta _olisi_ pitänyt hälytyskellojen soida mutta nämä tulee nyt ensimmäisenä mieleen.
t. 10