Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häviääkö minuus äitiyden myötä?

Vierailija
06.05.2016 |

Yksi asioista joka pelottaa tai arveluttaa minua äitiydessä on oman identiteetin häviäminen. Olen oman ratsastusharrastuksen myötä seurannut kuinka vanhemmat tuntitolkulla odottelevat ja seuraavat lapsiaan hevostallilla. Eivät siis itse harrasta vaan roikkuvat kentän laidalla ja tallissa seuraamassa kun lapsi touhuaa. Pahimmillaan useita kertoja viikossa ja vielä mopoikään saakka!
Ihan pikkulapsiaika onkin aika selvä, silloin kaikki haluavat jutella vauvasta ja taaperosta. Sekin tuntuu jo pitkältä ajalta syrjäyttää omat harrastukset ja kiinnostuksenkohteet, mutta tänään kuulin kun vielä ala-aste ja yläaste ikäisen vanhempi sanoi: " Kyllä sitten joskus ehdin vielä itsekin harrastamaan". Kuulosti ihan hirveältä, hän on siis lopettanut lajinsa 15 vuotta sitten eikä vieläkään ole tehnyt paluuta kun lapsien harrastukset vievät kaiken ajan.
Mites muut mammat?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ihmisellä - myös meillä naisilla - on muutenkin paljon rooleja ja kiinnostuksen kohteita, ja ne muuttuvat ajan myötä joka tapauksessa. Äitiys tulee osaksi persoonaa siinä missä vaikkapa ammattirooli, rakastajan, vaimon, ystävän roolitkin. Ajattele vaikka niin päin, että ne lastensa harrastuksissa odottelevat vanhemmat "harrastavat lapsiaan"! Minua ei ainakaan haittaa kuskailla lapsiani, yleensä. Matkoilla on kivoja keskusteluita autossa, odotellessa taas tulee hoidettua sähköpostia, ostoksia, käytyä lenkillä jne. Rakastan lapsiani, ja koen, että vaikka minulla on vaativa ja antoisa ura asiantuntijatehtävissä, äitiys on minun arvokkain ja merkittävin roolini. Eikä ollenkaan vähemmän minua kuin mikä muu rooli tahansa!

Tätä olen yrittänyt joskus velakeskusteluissa tuoda ilmi. Toiset haluaa pitää omat menonsa eikä harrastaa niitä lapsia.

Vaan kun ei se ole aina halusta kiinni. Ihmisillä on eri määrä resursseja ja erilaisia lapsia ja elämäntilanteita. Luulen, ettei erityistarpeisen lapsen yksinhuoltaja (jollaiseksi aivan kuka tahansa vanhempi voi päätyä) ole mitenkään erikseen päättänyt alkaa harrastaa lastaan, se vain vie hänen kaiken aikansa olosuhteiden pakosta.

Pelottava ajatus.

Vierailija
42/44 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuus ja identiteetti ei edes ole sama asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin just kommentoimassa et termit menee vähän sekaisin täällä ny. Samoin "rooli" on erillinen asiansa.

Vierailija
44/44 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin just kommentoimassa et termit menee vähän sekaisin täällä ny. Samoin "rooli" on erillinen asiansa.

Minuus ei toisaalta ole kiinni siitä, mitä harrastaa ja mihin aikansa käyttää. Ja identiteetti rakentuu kaikista käyttämistään rooleista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi