Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?

Vierailija
05.05.2016 |

Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..

Kommentit (1194)

Vierailija
441/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riihimäen Lasin (muistaakseni) tehtaanmyymälä. Ostin äidille 6 kpl pkt juomalaseja. Oltiin neljännellä luokalla.

Vierailija
442/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt viitsikö. Tänä vuonna lapset eivät päässeet mihinkään eivätkä ainakaan sinne, mihin oli säästetty rahaa jo monta vuotta.

Niin? Ei liity asiaan. Tällä logiikalla mistään ei voi keskustella, koska aina löytyy joku jolla menee huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla kakkosluokan luokkaretkellä kun käytiin Paltamon kuvakirkossa ja Eino Leinon talossa. Bussimatkaa vähän päälle 2h suuntaansa.

Kutosluokalla taas käytiin jossain metsässä kalastamassa opettajan tyttären kanssa. Lapsista ehkä kahdella oli onki, loput lojui pitkin metsää yrittäen keksiä tekemistä. Haluttiin kovasti retkelle, mutta opettaja ei halunnut mihinkään kauas lähteä, joten meillä jäi kerättyjä rahoja yli, mitkä koulu päätti antaa vitosluokalle. Rinnakkaisluokka meni viikoksi Ahvenanmaalle.

Vierailija
444/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän algebran ja geometrian opettaja käytti meidät poikaparat meijerin sikalassa. Se oli hänellä "perinnekohde"!

Vierailija
445/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljännellä luokalla olimme luokkaretkellä päiväseltään Vaasassa. Olimme teatterissa katsomassa Tarina vailla loppua, joka oli outo ja kiehtova, ja lisäksi jossain huvipuistossa, kai sellainen sitten Vaasassa oli/on.

Viidennellä luokalla oli luokkaretki Tampereelle, sekin oli hauska muuten, paitsi että satoi ja oli hirvittävän kylmää. Muuta en muista kuin Särkänniemen. Tämäkin oli päiväreissu, joten ehkä ei muualla sitten oltukaan, varmaan ollut ruokailu jossain ja ehkä meidät on raahattu Sara Hildenin taidemuseoonkin, mutta siitä ei ole muistijälkeä.

Kuudennella luokalla luokkaretki suuntautui Helsinkiin ja siellä jo sitten yövyttiinkin. Muistaakseni söimme jotain yhdentekevää ravintolakoulu Perhon tiloissa. Lintsi oli huikea kokemus tuon ikäiselle, samoin ensikäynti Mäkkärissä. Shoppailuunkin oli jätetty aikaa. Ajatelkaa, kuudesluokkalaiset maalaiset omin nokkineen Helsingin keskustassa! Ei varmaan onnistuisi enää tänä päivänä.

Muistan neljänneltä luokalta kevätretken opettajan mökille, ei ollut luokkaretki mutta vertautuu joidenkin kertomiin luokkaretkiin ketjussa. Pyöräiltiin helkkarin pitkästi sinne, siihen aikaan ei ollut edes kypärää eikä mitään kevyen liikenteen väylää mökille tietenkään, vaan rekkojen pyyhkiessä ohi ajettiin maantien laitaa varmaan joku kymmenen kilometriä.

Perillä jotain pientä syömistä oli ja omat eväät piti myös olla nautittavaksi. Sitten kaikkien oli pakko mennä uimaan ruosteenruskeaan veteen. Minua se kammotti, sillä meidän omalla mökin järvessä on vaalea hiekkapohja ja kirkas vesi, kangasmaastossa kun on. Mutta tämä oli kylmä, louhikkoinen ranta ja vesi oli oudon ruskeaa. Kutisin illalla kotona hirveästi, mutta tajusin vasta aikuisena saaneeni paikasta järvisyyhyn. Opettajan kosto.

Vierailija
446/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin ala-asteella paskalaitokselle luokkaretkelle turussa, silloin ku se paskalaitos oli viel siin vanhas paikas patterinhaassa.

Ehkä opettaja oli sitä mieltä et se on meiän kaikkien tulevaisuuden ammatti.

Tämä luokkaretki oli muistaakseni vuonna 1998.

Vierailija
447/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sellainen lapsi, joka ei hirveästi analysoinut retkien mielekkyyttä, vaan menin minne vietiin ja kuuntelin mitä sanottiin. Ainoastaan kerran muistan ihmetelleeni, mitä me täällä tehdään. Joskus kuutosella meidät kärrättiin bussilla pienen maalaiskuntamme kaukaiselle syrjäkylälle metsässä sijaitsevalle niitylle. Niityllä oli joku rakenteilla oleva hirsitalo muistaakseni, ja pappa joka esitelmöi meille kyseisen talon pärekatosta. Yksi mallipärekin hänellä siinä oli ja sitä kierrätettiin. Mistähän lie tuokin keksitty, ehkä pappa oli itse aktiivisesti ottanut yhteyttä kouluihin että olisi päre-esittelyä tarjolla?

Vierailija
448/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten voi olla peruskoulussa mahdollista päästä ulkomaille? Oon meinaan hiukan kateellinen. Mun 9 vuoden peruskoulun aikana ei ollut puhettakaan ulkomaista. Mut turku nyt onkin paska kaupunki.

Vierailija
449/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussamme oli joskus kouluavustajana sellainen parikymppinen filmitähden näköinen kundi jonka perään kaikki tytöt kuolasivat. Haluttiin sitten ehdottomasti kuutosluokalla lähteä samalle luokkaretkelle tokaluokkalaisten kanssa johonkin possutaloon, koska kuultiin että tuo avustajakin on lähdössä sinne. Oli kyllä legendaarisen noloa. Ihan yhtä paljon häntä sai siellä retkelläkin katsoa kuin tavallisena koulupäivänä koulussa. Mitähän siinäkin kuviteltiin että hyödyttiin? Noista tokaluokkalaista oli tosin kivaa kun me isot tultiin heidän mukaansa, että jäi siitä lopulta ihan hyvä mieli.

Vierailija
450/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten voi olla peruskoulussa mahdollista päästä ulkomaille? Oon meinaan hiukan kateellinen. Mun 9 vuoden peruskoulun aikana ei ollut puhettakaan ulkomaista. Mut turku nyt onkin paska kaupunki.

Sehän on ihan siitä kiinni, löytyylö opettajia jotka ovat valmiita satsaamaan hirveästi omaa aikaansa ja ottamaan vastuuta oppilaista. Ja löytyykö vanhemmista sellaisia, jotka ovat valmiita järjestämään kaikenlaista rahakeruutapahtumaa. Tiedän ainakin yhden sellaisen leirikoulun, ja kolme vuotta siihen kerättiin rahaa, joten paljon se vaati aktiivisuutta vanhemmilta.

Vierailija
451/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla tuskin ees ois ollu varaa mennä ulkomaille peruskoulun aikana, mulla ei ollut ees varaa yhteenkään luokkasormukseen 9v aikana. Olin aina se ainut oppilas kuka jäi ilman. Tuun köyhästä perheestä ja mun oli pakko peruskoulun aikana jo jakaa ilmaismainoksia että sain taskurahaa ja tästä taskirahastakin mun oli pakko antaa rahaa mun vanhemmille elämiseen.

Vierailija
452/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurikunnan uimahalli, kun omassa kunnassa ei ollut. 90-luvun syvimmät lamavuodet.

Vierailija
453/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sellainen paikka kun Saarijärven vesieläinpuisto. Siellä ei ollut yhtään mitään. En vieläkään tiedä mitä siellä oli tarkoitus olla.

Silloin kun me siellä käytiin luokkaretkellä, siellä oli vaikka mitä. Päivä kului rattoisasti, vaikka oli hieman huono sää. Oli eläimiä ja kaikenlaista aktiviteettiä. Oli kiva päivä ja kiva reissu.  Meloakin siellä sai ja oli suuria  suuria akvaarioita, joissa oli kaloja ym.

Vierailija
454/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset nostalgisesta ja viihdyttävästä ketjusta :) 15v opeuraa takana vaikka kuinka tietää reunaehdot, resurssit ja opetussuunnitelman vaatimukset (joista suurin osa "epäonnistuneista" retkistä johtuu), ei näille voi kuin nauraa.

Itse olen vinoillut kohta 30v kutosluokan leirikoulumuistoille: tapana oli aina lähteä Ahvenanmaalle ja sitä odotettiin, mutta kotiseuturakas opettajamme päätti, että meidän luokkapa hilpaisee bussilla Pohjois-Karjalaan! 6h suuntaansa kesti matka, ja kohokohtana mainittakoon, miten kuorolaulajanakin kunnostautunut Rauno-ope viimeisen maakuntarajan ylittyessä nousi bussissa seisomaan, tarttui mikkiin ja ilmoille kajahti komea Karjalan kunnailla (yhteislauluna tottakai, koska kyllähän sitä maakuntalaulut piti osata). Vuosi oli 92, ja eipä ole Itä-Suomessa sen koommin tullut käydyksi vaikka kivaa olikin.

Vierailija
455/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut edes ala-asteella, mutta me kävimme 9. Luokalla kaatopaikalla, tulen muistamaan tämän ikuisesti 😂

Vierailija
456/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä koronakeväänkin retket tosiaan aika ankeita olivat. Monet nykylapset niitä muistelevat sitten aikanaan. Tyttären 6. luokan luokkaretki Helsinkiin Linnanmäkineen vaihtui siihen että ottivat omat eväät kotoa ja söivät ne luokan kanssa kunnan leikkipuistossa.

Vierailija
457/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämmässuon kaatopaikalla käytiin 2000-luvulla :) 

Vierailija
458/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menimme yhdelle pienlentokonekentälle. Katsoimme maassa kun opettaja lensi jonkun tunnin lenkin lentäjän kanssa sellaisella kaksipaikkaisella koneella. Me odotettiin siellä jossain hallissa ilman syötävää ja juotavaa. Sitten pyöräiltiin takaisin koululle.

No, ainakin opella oli kivaa, viis oppilaista :D

(Oikeesti taas, mitä tossa oli oikein ajateltu....?)

Vierailija
459/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ala-asteella meillä oli luokkaretki oman koulumme jumppasaliin! Yövyimme siellä ja kaikkea. Lasten mielestä se oli hauskaa ja jännittävää, nyt aikuisena tulee mieleen että taisi olla koulun resurssit vähän vähissä :D

Vierailija
460/1194 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ala-asteella meillä oli luokkaretki oman koulumme jumppasaliin! Yövyimme siellä ja kaikkea. Lasten mielestä se oli hauskaa ja jännittävää, nyt aikuisena tulee mieleen että taisi olla koulun resurssit vähän vähissä :D

Näitä kutsutaan nykyään nimellä "yökoulu" ja oppilaat tykkäävät tosi paljon. Hiippailua koulun öisillä käytävillä, hihittelyä makuupusseissa salaa karkkia syöden. Peittoaa varmasti monta kaatopaikkareissua 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi